Hengstkeuze Elite merrie UniformxVariant

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amber3

Hengstkeuze Elite merrie UniformxVariant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 14:17

Hallo allemaal,

Omdat we onze paarden sinds kort bij huis hebben staan, heb ik de mogelijkheid om dit jaar een veulentje te gaan fokken. Dit is haar laatste kans op een veulen omdat ze al op leeftijd begint te raken. Het is de bedoeling het veulentje zelf te houden, als opvolger van deze merrie. Ik zou in de toekomst het veulen uit willen brengen in de dressuursport.

Ik heb weinig verstand van het fokken van een veulen en zou graag jullie advies willen wat betreft hengstkeuze.

Informatie merrie Otida Domenica(30-05-1996) UniformXVariant

http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/33353

stokmaat: 1.66

L1 met winst (maar wegens tijd gebrek al een aantal jaar niet gestart)

Predikaten:

IBOP dresuur en springen 2005:
stap: 7,0
draf: 7,5
galop: 7,5
geschiktheid dressuurpaard 15,00

afdruk bij springen: 7,0
springtechniek: 7,5
springvermogen: 7,0
geschiktheid springpaard 14,00

totaal 72,5 punten

PROK 2006

Elite 2006

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Do heeft in het verleden twee veulens gehad namelijk 1 van Jazz en 1 van Tuschinski. Verder heeft ze een veulen bij de geboorte verloren, waarvan de vader Westpoint was.

Afbeelding Zoon van Jazz.

Afbeelding Zoon van Tuschinski

Aantal andere foto's om een beter beeld te krijgen:

Afbeelding

Afbeelding

Een filmpje waarop haar bewegingen te zien zijn. Ik ben niet de ruiter in het filmpje!!! Hier was ze ongetraind en net weer onder het zadel nadat ze een aantal jaar niet onder het zadel was geweest. Ze was op dat moment erg mager en zat niet goed in haar bespiering.

Sterke punten:
* Erg fijn karakter!
* Werkwillig
* Mooie zelfhouding

Zwakke punten:
* Erg zware borst met redelijk zware onderhals.
* Grof en redelijk groot hoofd, vraagt om verfijning.
* Redelijk grof beenwerk.

Punten waar ik graag op zou willen verbeteren:
* Meer verfijning, bloed.
* Halsaanzet en hals.
* Ze heeft nette gangen maar het mag allemaal wat flitsender!
* Sterker achterbeen

Jullie zien waarschijnlijk beter waar er op verbetert zou moeten worden!

Kleur maakt niet uit!

Brand maar los!

Sammie

Re: Hengstkeuze Elite merrie UniformxVariant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 16:33

Wat vind je zelf van de Jazz?

Amber3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 18:23

Ken hem alleen van de foto die boven getoond wordt. De Jazz is bij een andere eigenaar gefokt. Ik heb zelf een Rolex x Jazz, erg rillerig en gespannen paard. Heeft een duidelijke en niet angstige ruiter nodig. Ik heb soms best wel moeite met het karakter van de Rolex x Jazz, ze voelt voor mij soms als een paard dat iets te hoog gegrepen is voor mij. Heb dus wat twijfel bij Jazz... Maar Do heeft wel een erg fijn en nuchter karakter, ik hoop ook dat ze dat door zal geven. Jazz heeft zo te zien wel een fijn achterbeen meegegeven. Ook de hals en halsaanzet zien er minder grof uit. Ik ga hem in ieder geval in mijn achterhoofd houden!

Amber3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 18:30

Wat vinden jullie van Lord Leatherdale?

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:41

Kijkend naar je verbeterpunten schieten bij mij de namen Painted Black en Wynton op. Maar ja Wynton x uniform, kan wellicht ook wel een lastige zijn op karakter gebied. Ik ken best wat painted blacks en allemaal luxe, mooi hoofd en fijn beenwerk met vaak een lekker voorbeen. Maar kunnen ook best heet zijn.

Leuke merrie trouwens! Die waardeert zich onder het zadel wel op in zelfhouding!

Ik heb ook wel eens een sandro hit x uniform gereden. Echt een braaf paard, groot maar niet heel luxe. Wel langgelijnd trouwens. Leek qua type best op de jazz x uniform nakomeling van jouw merrie.

Lord leatherdale zou idd ook een goede optie kunnen zijn. Is in ieder geval interessant qua bloedlijn. Levert vaak extra souplesse en lichaamsgebruik heb ik gelezen. Maar heeft wel een merrie nodig met een krachtig achterbeen en sterke bovenlijn, wordt vaak aangegeven.

Amber3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 16:57

Ankie, bedankt voor je reactie! Het loopt nog niet echt storm in dit topic! Ik zal straks kijken of ik tijd heb om een betere standfoto te maken. De foto op de poetsplaats is niet echt een foto die haar tot haar recht laat komen. Ze heeft inderdaad een erg mooie zelfhouding onder het zadel, daar ben ik echt voor gevallen. Onder het zadel toont ze en heeft ze uitstraling!

Ik ga de hengsten die je noemt eens goed bekijken! Bedankt!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 18:22

Leuke merrie! Lord Leatherdale vind ik geen gekke keuze maar ik vraag me wel af of hij bloed genoeg door fokt.

Amber3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 20:18

Bedankt voor je antwoord Elisa! Welke hengst zou volgens jou dan geschikt zijn en meer bloed doorgeven?

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:38

Amber3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 20:48

Inderdaad een prachtig veulen! En eveneens een prachtige vader! Ik zet hem op mijn lijstje, bedankt voor het meedenken!

Amber3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 20:55

Ik ga in ieder geval een bezoek brengen aan de hengstenshow van Van Olst.

Judith68

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:25

Mooie merrie zeg! Ik zou een mooi lichtvoetig type hengst kiezen. En ik zou ook voor een jonge hengst kiezen, dan fok je een beetje vooruit hé. Mocht het een merrie veulen zijn heb je weer een beetje modern bloed om in de toekomst mee te fokken.
El Capone (UB40) geeft vaak luxe types en een sterk achterbeen. Dark Pleasure kan ook veredelen.
Ik had vorig jaar een Fairytale veulen van een merrie met een wat zware borst met onderhals. Veulen was onder de maat.

Amber3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 22:00

Wat een fijne reacties wat betreft Do! Was bang voor reacties die vaak voorbij komen zoals "waarom fokken met deze merrie?", "wat voegt deze merrie toe?". Ik heb zoals gezegd weinig verstand van bloedlijnen enz, maar Do is volgens mij geen verkeerde merrie. Haar vorige eigenaren moeten ook wat in haar gezien hebben, anders ga je niet naar keuringen en laat je haar de IBOP niet afleggen.

Nieuw/jong bloed, kan ze inderdaad gebruiken, ze voert behoorlijk oud bloed! Maar daardoor is ze misschien ook wel interessant. Het is natuurlijk niet verkeerd om naar de toekomst te kijken en te kiezen voor een jonge hengst.

Ga me verdiepen in El Capone en Dark Pleasure!

Judith68

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:10

Als je met een elite merrie met deze afstamming niet meer mag fokken weet ik het ook niet meer......

Amber3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 22:15

:D

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:26

Dark Pleasure lijkt mij inderdaad een zeer interessante hengst voor deze merrie.
Mooie luxe hengst.
Volgens mij had deze hengst ook een zeer goed afstammelingsrapport.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 08:48

Ik ben bang dat je met Fairytale teveel gaat terug fokken op het ouderwetse type van Negro.

Dark Pleasure vind ik geen gekke keuze, hengst met een goede beweging en genoeg bloed en inderdaad een mooi veulen rapport.

Ik vind zelf Cupido ook een erg fijne hengst, en die 2 liggen een beetje in hetzelfde straatje.

Ik geloof dan weer niet dat El Capone de halsvorm kan verbeteren, wat bij deze merrie wel een groot punt van aandacht is.

Five star is wellicht wel een interessante hengst, hengst had een heel goed veulenrapport en zelf een mega mooi front. Ik geloof alleen weer niet dat hij krachtig achterbeen door fokt.

Je kan ook nog naar Metall kijken, die fokt wel een goed en krachtig achterbeen door en een mooie hals vorm. Souplesse en stap zijn dan punten van aandacht.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 09:20

Zowel Uniform, Variant als Rinaldo zijn allemaal halfbloeden. Ik zou dus niet voor een te bloederige hengst gaan. De merrie toont het misschien niet, maar kan het wel doorgeven. Trouwens.. niks mis met een beetje body! Al die schrille kipjes van tegenwoordig. :+ Dat 'ouderwetse' type van Negro doet het anders prima in de sport. ;)

Personlijk spreekt mij de Jazz wel aan, alleen de halslijn zou beter kunnen.

Je zou (ook) eens kunnen naar Firestone. Is via Johnson een kleinzoon van Jazz, wel jong x Florencio en daarachter Painters Row xx. Mooi compleet type wat mij betreft.

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 09:30

Ik heb een Lord Leatherdale gereden. Was een super paard. Goed karakter, mooi sterk been gebruik. Heb haar 3 jaar voor iemand gereden en wacht inmiddels op me eigen paard. Deze is bijna 3.

De Lord Leatherdale heb ik zelf ingereden en daarna gestart. Paard waar je ver mee kan komen, maar dat was niet het belangrijkste. Het was een vriendelijk en eerlijk paard, zeker niet soft. Afstammeling was Lord Leatherdale x Disconto

Amber3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 13:25

Sammie, wat bedoel je met halfbloeden? Het percentage Engels volbloed wat erin zit?

Amber3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 13:36

Zie de hengst Dark Pleasure nu een aantal keer voorbij komen. Ga me wat verder in hem verdiepen. Verder blijft Lord Leatherdale me aanspreken. Jazz hou ik ook in mijn achterhoofd...

Amber3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 13:46

Wat vinden jullie van de hengst Desperado?

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:06

Aangezien je merrie volledig vrij is van Jazz, Ferro en Flemmingh bloed is, zou het misschien niet handig zijn dit zo te houden om bloedspreiding te bevorderen?

Judith68

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:10

Desperado doet het wel goed in de sport en ik zie ook wel mooie luxe veulens voorbij komen soms. Zelf vind ik hem soms wat zwaarmoedig over komen eerlijk gezegd.

Amber3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 15:25

Dat is een goede Liespr! Daar zou ik geen antwoord op durven geven. Misschien dat iemand die meer verstand heeft van bloedlijnen hier antwoord op kan geven?!