Hengst die natuurlijk dekt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loempia93

Hengst die natuurlijk dekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 12:09

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar hengsten die natuurlijk dekken (liefst omgeving van NL/BE Limburg). Het ras maakt niet zo veel uit (liefst met een stokmaat vanaf 1.60 en geen tinker). Jonge hengsten of hengsten die niet specifiek worden ingezet voor de fokkerij mogen ook genoemd worden.
Ik weet dat hier al topics van zijn, maar ben benieuwd of nieuwe hengsten zijn of hengsten die niet via Google gevonden worden :)

De kwaliteiten van mijn merrie (friese kruising):
- Nette draf (geen overdreven knie actie)
- Karakter is een hele grote plus (werkwillig, intelligent en snelle reactie)
- Bouw (Stevig, goede verhoudingen, hoofd elegant met een heel lichte ram)
- Ruime stap

Helaas lukt het niet om foto's te uploaden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:22

loempia93

Re: Hengst die natuurlijk dekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 14:43

Dankjewel!
Leuke hengst, alleen vind ik 2,5 uur rijden iets te lang voor mijn merrie aangezien ze nooit op de trailer staat. :(

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 23:33

Volgens mij dekten er hengsten van Erpekom in het verleden ook wel natuurlijk. www.erpekom.com Weet niet hoe dat nu is en of het bij je in de buurt is.

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 04:37

Wilde net een aantal Tinkers noemen, maar zie nu dat je die niet zoekt. :P

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:03

Op bokt markt staan hengsten ter dekking.
Zou juist kiezen voor een GGK hengst.
Die zijn toch door een keuring gegaan zoals beenwerk en sperma kwaliteit en andere erfelijke gebreken.

Verder hoef je niet perse te reizen met de merrie.
Je kan ook een hengst kiezen die via dieprvries of vers sperma gaat.

Als je Natuurlijk wilt dekken kan je voor vers kiezen.
Heb je toch vers sperma maar niet de risico' s die er toch altijd zijn bij natuurlijk dekken.

Succes met je zoektocht :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 14:28

Waarom wil je dat de hengst natuurlijk dekt?

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 23:02

Coloured schreef:
Volgens mij dekten er hengsten van Erpekom in het verleden ook wel natuurlijk. http://www.erpekom.com Weet niet hoe dat nu is en of het bij je in de buurt is.

Wauwie daar zie ik leuke tussen staan. Helaas doet de website het niet goed bij mij? Ik zie alles heel klein, maar ga zo eens een andere pc proberen. Dankjewel voor de link _/-\o_

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 23:05

NatasjavE schreef:

Zoals ik al begin van het topic vermeld had heb ik een kruising. Zelf vind ik het een heel gaaf en goed fokproduct. Uit mijn omgeving krijg ik ook niets anders dan complimenten... maaar aangezien ik dus niet weet wie haar ouders zijn probeer ik de kosten van het veulen laag te houden omdat ik niet zeker ben van de uitkomst.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 23:06

een vriendin van mij heeft een arabische hengst. is tussen de 1.50 en 1.55. vind het zelf een prachtig beest en dekt ook natuurlijk. hoe en wat weet ik verder alleen niet :p

http://www.roubosarabians.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 23:09

loempia93 schreef:
maaar aangezien ik dus niet weet wie haar ouders zijn probeer ik de kosten van het veulen laag te houden omdat ik niet zeker ben van de uitkomst.

Hoe kun je nou in hemelsnaam een keuze voor een hengst alleen baseren op natuurlijk dekken, stokmaat en 'geen Tinker'.... :? Het maakt je dus niet uit of je er een Groninger, een Arabier of een Shire op zet?
En als dat straks iets heel raars oplevert dan geef je een pizzaparty met extra salami ofzo?

:roll:

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 23:40

Natuurlijk dekken is per definitie niet meteen goedkoper.

vers ki kan slagings percentage bij een kwaliteits hengst ook groot.zijn.
Je moet gewoon nauwkeuring zijn kwa cyclus wanneer je insemineer.

En als je wil fokken begin dan eerst te zoeken op een.goedgekeurde hengst.
Daar is sperma kwaliteit al uitgezocht etc.

En ga ook niet af op een hengst.omdat het dekgeld bijv goedkoop is.

Ga kijken welke vader dieren je merrie zouden.kunnen aanvullen/verbeteren.
Maak een lijstje om zo een juiste keus te.maken...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 05:59

loempia93 schreef:
NatasjavE schreef:

Zoals ik al begin van het topic vermeld had heb ik een kruising. Zelf vind ik het een heel gaaf en goed fokproduct. Uit mijn omgeving krijg ik ook niets anders dan complimenten... maaar aangezien ik dus niet weet wie haar ouders zijn probeer ik de kosten van het veulen laag te houden omdat ik niet zeker ben van de uitkomst.

Dat staat toch allemaal los van natuurlijke dekking.

Ook bij een natuurlijke dekking moet je scannen, dekgeld betalen, de merrie op het eind extra voeren etc, etc.

Natuurlijke dekking brengt meer risico's mee. Tenzij je de hengst van je keuze alleen via een natuurlijke dekking kan krijgen altijd via KI gaan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 06:02

Barcelano schreef:
Natuurlijk dekken is per definitie niet meteen goedkoper.

vers ki kan slagings percentage bij een kwaliteits hengst ook groot.zijn.
Je moet gewoon nauwkeuring zijn kwa cyclus wanneer je insemineer.

En als je wil fokken begin dan eerst te zoeken op een.goedgekeurde hengst.
Daar is sperma kwaliteit al uitgezocht etc.
..

Vers KI slagingskans is groter dan bij een dekking aan de hand door de hengst.

En zeker voor een goedgekeurde hengst gaan. Van de merrie weet je al niks. Ik zou niet nog meer onzekerheden in bouwen.

Lunamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 06:39

Mijn merrie is gedekt door een PRE, op natuurlijke wijze. Was vol van 1X dekken. Veulen verwacht rond eind april. Ik heb al enkele veulens gekweekt, heel kleinschalig hoor, en heb toch de indruk dat een natuurlijke dek vlugger resultaat heeft. Deze hengst is goedgekeurd en de veulens worden ingeschreven in het SBS-stamboek.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 09:13

Lunamoon schreef:
Mijn merrie is gedekt door een PRE, op natuurlijke wijze. Was vol van 1X dekken. Veulen verwacht rond eind april. Ik heb al enkele veulens gekweekt, heel kleinschalig hoor, en heb toch de indruk dat een natuurlijke dek vlugger resultaat heeft. Deze hengst is goedgekeurd en de veulens worden ingeschreven in het SBS-stamboek.

Omdat jou merrie in een keer dragend was na een natuurlijke dekking betekend niet dat dat altijd zo is.

Zeker in het dekseizoen is het voor een hengst die natuurlijk dekt niet altijd eenvoudig veel merries dragend te krijgen.

Tel daar bij op dat je meer kan hebt op overdraagbare ziektes en beschadigingen uiteraard.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 09:33

Bij ons op stal staan twee goedgekeurde Groninger hengsten (dus ook vetrinair in Utecht goed bevonden) die natuurlijk dekken. Stalling voor de merrie is goed geregeld, ook gast merries gaan iedere dag een paar uur naar buiten en dit alles tegen een heel redelijk tarief.

Het betreft de bewezen hengst Mats en jonge hengst Borre.

Meer info over de hengsten:

http://zeldzamerassen.nl/het-groninger-paard/Borre/

Borre is in 2014 goedgekeurd en heeft vorig jaar 2 merries gedekt, de eerste veulens van hem worden dit voorjaar verwacht.
Borre werkt aangespannen en onder het zadel. Moeder en grootmoeder zijn erg brave werkbare paarden met veel looplust. Moeder dan Borre is een dochter van Mats.

http://zeldzamerassen.nl/het-groninger-paard/mats/

Mats is inmiddels 16 jaar en heeft al flink wat nakomelingen rondlopen in binnen- en buitenland. Mats heeft een bijzonder fijn karakter en geeft dat ook aan zijn nakomelingen door. Mats geeft zijn beweging, ruim krachtig, goed door.
Mats loopt aangespannen voor de Jan Plezier en onder het zadel met elke ruiter braaf. Zowel buiten in het bos als dressuur.
Mats is binnen en buiten het Groninger stamboek een gewilde hengst.

Beide hengsten zijn te zien in Apeldoorn en as. Zaterdag tijdens de Hengstenkeuring van Het Groninger Paard.
http://zeldzamerassen.nl/het-groninger- ... enkeuring/

Meer info bij de eigenaar (zie Hengsteninfo) of bij mij per PB

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 09:37

Borre is echt van de Groningers de meest aansprekende hengst vindt ik.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 12:20

Volgens mij heb ik nergens gezegd dat ik definitief voor een natuurlijke dekhengst ga? Ik wil gewoon weten welke dekhengsten beschikbaar zijn en dan ga ik selecteren op kwaliteit en welke het beste bij mijn merrie past. Ik heb verder geen specifieke eisen aan de hengst gesteld omdat ik alle opties open wil houden.
De grootste reden waarom ik liever natuurlijk dek is omdat ik in mijn omgeving heb gemerkt dat ze vaak alleen al €300 kwijt zijn aan scans om te kijken of er geïnsemineerd kan worden... En dan nog blijkt de merrie vaak leeg te blijven. Natuurlijk zal dit niet bij iedereen zo zijn en ik overweeg ook zeker KI als die hengst beter bij mijn merrie paar

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:51

Die scan kosten ben je ook met natuurlijk dekken kwijt. Of wil je je merrie 2 weken bij de hengstenboer laten staan? Kost ook een 10tje per dag.

Er zijn ook Da's die een pakket per jaar aanbieden. Drachtigheidsbegeleiding noemen ze dat. 1 pakket voor 1 vaste prijs.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:55

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:57

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:36

Als je natuurlijk dek zoals hier boven beschreven staat zit je ook met scans of je moet schouwen.
Maar ook dan moet je het goede moment uitzoeken.

Er zijn zoveel meer factoren.die.komt kijken.

Zelf heb ik ook een GGK hengst.
Zie onderschrift waarbij diverse mogelijkheden ;)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:34

Een ervaren hengstenhouders krijgt de meeste merries met een natuurlijke dekking prima drachtig zonder scannen. Kwestie van goed schouwen en tot het eind van de hengstigheid iedere 36 tot 48 uur laten dekken.
Bij mijn fokmerrie was dat voor ieder veulen in 1keer raak met verschillende hengsten.

Dit is redelijk arbeids intensief natuurlijk en meestal alleen haalbaar als een hengst niet zo veel merries dek in een seizoen. Veel is voor ons ca 3 merries tegelijk hengstig voor 1 hengst.

Overigens ben ik wel voor een 18 dagenscan ivm tweelingdracht.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 08:47