Hengst voor palomino Zambuka merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Faline

Hengst voor palomino Zambuka merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 15:48

Ik overweeg om mijn palomino merrie van Zambuka dit voorjaar te laten dekken, maar de hengst ben ik nog niet over uit. (Zie door de bomen het bos bijna niet meer)

Het belangrijkste wat ik in een hengst zoek is een goed karakter. Dwz, down to earth en braaf. Denk richting recreatief braaf, maar absoluut niet flegmatiek.
Verder eentje met voldoende body en beweging, iets compact zou wel goed passen. (Met voldoende body bedoel ik niet een hele grote hengst)

De merrie is volledig KWPN, dus een hengst waarbij ik het veulen ook weer gewoon in het KWPN krijg heeft mijn voorkeur. Hoeft geen bekende (dure) hengst te zijn.

Stamboom merrie: http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... _font=1&l=

Helaas nog geen goede standfoto's van de merrie, maar met bovenstaande punten zouden er wel wat hengsten naar voren moeten komen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:08

Kom anders is een keertje naar Beau kijken! ;)

Helabitha

Re: Hengst voor palomino Zambuka merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:18

Ik zie net capri sonne voorbij komen. Is dat niet wat? Die is aardig compact, heel braaf en meewerkend, niet flegmatiek, super bewegen en heeft voldoende body. Is net goedgekeurd, ik heb ergens gelezen dat het dekgeld 1000 euro is.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 19:01

Beau staat ook al op mijn lijstje Peterina :D

Capri Sonne vind ik ook een prachtige hengst, zal me daar eens wat meer in verdiepen.

Ik vind Aaron (v Florencio) ook een hengst die wel goed bij mijn merrie aan zou kunnen sluiten.
Net zoals Floris BS, echte Gelderse nuchterheid en een prachtige hengst om te zien.

Mijn voorkeur gaat wel uit naar (donkere) vos hengsten of eventueel een kwalitatief goede hengst die zelf ook palomino of valk is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 19:11

De Gelderse Edmundo is nu aangewezen voor de 3e bezichteging. Wel lijnenteelt op Modern.

Maar voldoet verder aan je wensen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 19:12

Oh,..en Laurentz... Hele mooie voskleur en geeft super bewegers.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 19:27

Edmundo zou ook erg goed passen! :D (Alleen hoofd had voor mijn smaak iets fijner mogen zijn, bij mijn merrie ook)

Laurentz vind ik te grof voor mijn merrie en te lang in de rug/lendenen.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:25

Ja, vos tuurlijk, palomino. Brandon voldoet denk ik ook aan veel van je wensen, staat bij van olst. Nrps, veel body, goed bewegen, goed karakter, 800 euro, en vos!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 09:06

Voor een mooie kop, excellente beweging en springen moet je Alexandro hebben.
Alleen is die bruin.

Heb je wel kans op een valk of een palomino maar natuurlijk minder als met een hengst die zelf de verdunning al heeft.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 10:51

Ik ben spontaan verliefd geloof ik :D
Wat een indrukwekkende hengst is Alexandro zeg!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 10:58

Ik ben het helemaal met je eens. :D

Ik heb zelf een hele fijne Alexandro uit mijn Elegant merrie.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 15:07

Faline schreef:
Ik ben spontaan verliefd geloof ik :D
Wat een indrukwekkende hengst is Alexandro zeg!

Schrijf maar in je agenda: 27 maart Gelderse hengstenshow in Ermelo. Ik vrees wel dat je nog verliefder wordt op Alexandro dan. Al weet ik niet hoe zn nieuwe ruiter rijdt, met Gwen was het een feestje.
Kan je gelijk nog een aantal brave hengsten zien!
Alex heeft dubbel agouti trouwens en allemaal roodbruine nakomelingen, of vos. Dus een mooie palo of valk zit er dan wel in!

Edmundo is inteelt op Modern, dat zou ik niet doen.

Floris BS zou ik eerst van willen weten hoe de nakomelingen zijn in het werk, heeft wel eens een wat flegmatieke indruk op mij gemaakt, wel heel braaf.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 18:16

Floris wil graag werken, dat kwam ook naar voren tijdens de 70dagentest ;) Hij is alleen super nuchter en gaat dus niet gauw snurkend en met zn staart erop door de baan. Maar dat maakt hem niet direct flegmatiek. Ik zou je haast uit willen nodigen om een rondje te voelen :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:11

Gelders peerd moet af en toe bij tijd en wijle snurkend met de staart er op door de baan. Of zoals ik een bekende Gelderse fokker heb horen zeggen,...ze moeten brullen.
Hij moet alleen OOK normaal goed kunnen draven.
En met wel of niet nuchter heeft dat niet veel van doen.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:34

NatasjavE schreef:
Gelders peerd moet af en toe bij tijd en wijle snurkend met de staart er op door de baan.
Waarom? :o?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:43

Ik weet prima hoe een nuchter en tegelijkertijd zeer werkwillig paard voelt.

Ik zeg ook niet dat Floris flegmatiek is. In het VO was hij zeker wel lekker vlot ja. Maar ik heb ook stukken gezien waar hij wel wat weinig voorwaarts leek. TS geeft zeer nadrukkelijk aan géén flegmatiek fokkende hengst te willen, in dat geval zou ik gaan voor meer zekerheid en kiezen voor een hengst waar de looplust vanaf spat, of een hengst met volwassen nakomelingen die zich al in het werk bewijzen.

Staart op de rug of niet, een Gelderse moet zich blij prestenteren en dat mag zo nu en dan best met een beetje show.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:46

Wat Floris betref zou ik even afwachten hoe de nakomelingen zich gaan ontwikkelen. De veulens vond ik niet echt meevallen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 05:17

GJ: gelukkig weet ik hoe de vork aan de steel zit. Daarom reageerde ik, in een discussie heb ik helemaal geen zin. Verder laat ik het aan de TS over.

Faline je bent hier altijd welkom, hij staat nu in de buurt van Drachten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 08:27

yvonnepuntnl schreef:
NatasjavE schreef:
Gelders peerd moet af en toe bij tijd en wijle snurkend met de staart er op door de baan.
Waarom? :o?

Ik chargeer het wellicht een beetje.

Maar wat GJ zegt een Gelderse moet een een blije voorwaartse indruk maken.

Het moet natuurlijk niet zo zijn dat het dier daardoor niet te beoordelen is op normale bruikbare bewegingen.

Maar het ging mij ook er om dat er nu een voor mij wat flauwe opmerking gemaakt wordt over een die Floris nuchter is en niet snurkend met de staart erop door de baan gaat. Wat Alexandro aan het eind van zijn optreden en aan de hand wel doet. Even een rondje voor de fokkers.
Als hengstenhouder van een concurrerende hengst hou je je daar buiten en concentreer je je op de positieve punten van je eigen hengst.

En Alex is heel nuchter...heeft ie van z'n moeder Itilde. Nakomelingen zijn inmiddels zeer gewild vanwege het blije Gelderse optreden, geweldige bewegingen en een super braaf karakter.

Als ik hengstenhouder van Floris was zou ik, marketingtechnisch, achter de Alexandro merries aangaan om die met Floris te dekken. Daar moet wel iets goed van komen.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 09:50

Ik had pas voor de verkoop een net vierjarige meegenomen naar een bekende dressuurstal, maar die snurkte daar de hele boel bij elkaar. Ik mocht terugkomen als ie dat niet meer deed :D

Maar ik snap je punt. Dat hoort ook wel een beetje bij het GP

Is Charmeur al genoemd? Die vererft veel body en beweging.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:17

Het hoort idd wel bij het type, is wel iets waaraan ze te herkennen zijn en wat ook een bepaald type kopers trekt.
Maar als ze het te pas en te onpas doen en daardoor niet normaal aan het werk te krijgen, dan heb je wel een probleem natuurlijk. Heb zelf die ervaring nog niet gehad, wel paarden die goed wakker te krijgen zijn, alleen maar fijn.

Van Charmeur heb ik naast heel voor mooie, ook wat weinig rassige paarden gezien (groot hoofd met kleine ogen, beetje aan de lompe kant), ik weet niet of ik dat zou durven op deze merrie. Hij heeft wel merries met bloeduitstraling nodig.

Sophie, volgens leg ik ook geen discutabel feit neer, maar ik geef alleen mijn eigen waarneming weer. Jury heeft dat zelf ook openbaar besproken op de HC. En ik lees het overigens ook terug op de FB van Floris waar bij de tweede ronde van de HC staat dat hij frisser en meer voorwaarts was dan de eerste keer, waardoor hij meer punten kreeg.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:08

GJ9 schreef:
Van Charmeur heb ik naast heel voor mooie, ook wat weinig rassige paarden gezien (groot hoofd met kleine ogen, beetje aan de lompe kant), ik weet niet of ik dat zou durven op deze merrie. Hij heeft wel merries met bloeduitstraling nodig.

Ik weet ook niet wat de merrie van Faline kan hebben, heb er geen foto van gezien :)

Maar wat je hier zegt geldt natuurlijk ook voor veel Gelderse hengsten minstens zoveel als voor Charmeur.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 13:51

Om even een indruk te krijgen van de merrie;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je kunt zien nog erg onbespierd, daar wordt aan gewerkt, dus even afwachten hoe dat zich gaat ontwikkelen. (Ze is 3,5 en heeft qua echte training nog niks gedaan)

Zelf zou ik wel wat een sterkere bovenlijn willen, iets front en ze heeft (nu nog) een ielig halsje, zou wat mij betreft ook meer mogen.
Qua beweging an sich genoeg, het tuigerbloed komt toch wel duidelijk naar voren.

Wbt karakter is ze lief en meewerkend, maar (ook mede door voorgaande ervaringen) snel wat zenuwachtig bij nieuwe dingen. Zit met training overigens wel verbetering in.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 13:53

Charmeur heb ik qua karakter weer mindere dingen over gehoord. Dus dan ga ik wbt karakter liever op zeker.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:09

Charmeur heeft een slechte naam gekregen omdat hij onder alle druk is bezweken.

Als 3 jarige net zadelmak heb ik hem in stegeren gezien en was hij echt heel ontspannen en werkwillig