Welke (allround) hengst voor Gelderse ster/prok merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GJ9

Welke (allround) hengst voor Gelderse ster/prok merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 16:40

Ik ben benieuwd welke ideeën er via bokt aangereikt zullen worden.

Het gaat om een echte Gelderse merrie, Elegant x Heemraad x Folio uit de Nomia stam waar oa Montecristo uit komt. Haar moederlijn heeft veel presterende paarden gegeven, zowel in het springen als de dressuur.

Op de fotos is ze drachtig en 16 jaar oud:
Afbeelding
Afbeelding
In mijn profiel staan nog wat foto's, en in de linkjes in mijn onderschrift.

Dit jaar had ze een veulen van Danser aan de voet, welke tweede werd in Ermelo bij de hengstveulens.

Eerder bracht ze een tweede bezichtigingshengst van Koss, en een sterruin van Zjengis Khan, en nog een aantal nakomelingen dat niet op de keuring is geweest.

Dit jaar ontving ze zelf de erepenning van de stichting zeldzame huisdierrassen, die ieder jaar wordt uitgereikt aan een interessante fokmerrie.

De merrie:
- is langgelijnd, hoeft niet langer
- heeft een sterk achterbeen, graag behouden
- croupelengte wil ik niet op inleveren, is mogelijk een aandachtspunt als ik naar de nakomelingen kijk
- schouder mag er wat schuiner in
- drie krachtige gangen, waarbij de galop haar de meeste moeite kost, maar lastig te zeggen bij een fokmerrie met 8 kinders

Paar nakomelingen:
Afbeelding
Afbeelding

Fokdoel: een nakomeling die in het Gelderse fokdoel past, dus braaf en het liefst veelzijdig. Zelf rijd ik meer dressuur, maar het is wel fijn als het paard inzet toont op de sprong. Een hengstje moet verkoopbaar zijn, een merrie houd ik zelf aan als opvolger van de merrie. De merrie drukt haar type aardig door.
Laatst bijgewerkt door GJ9 op 05-01-15 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Welke (allround) hengst voor Gelderse ster/prok merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:46

Ik zit niet in de Geldersen, maar het eerste wat bij mij opkwam was Upperville. Ik ken twee Upperville x Elegant afstammelingen die ontzettend goed in het model lijken te staan.
Ik vind de Danser van jou ook erg aansprekend trouwens. Misschien terugdekken?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 17:09

Upperville staat in de Oekraïne. Dat wordt hem niet. Maar verder mee eens. Die zou super op deze merrie passen.

Tja gezien je wensen...kom ik toch op Alexandro. Met name omdat je wil dat als het een hengstveulen is dat hij verkoopbaar moet zijn.
Maar ook vanwege de twee Danser veulens. Dat zijn beide zeer aansprekende veulens die goed in het model staan. Toch een klein beetje dat compactere model en de extra buiging en draagkracht in het achterbeen die het hem doet voor mij.
Alexandro heeft m.i. meer dressuurpotentieel dan Danser en,...geeft ze dus heel verkoopbaar.(en volgens een aantal mensen allemaal erg braaf en makkelijk te trainen)

Ik weet dat jij meer ziet in Wilson. En die zou zeker weten ook heel goed kunnen passen. En in combinatie met een Elegant merrie heeft dat natuurlijk ook al Goyamara opgelevert.
Alleen komt de moeder van Goyamara wel uit een een Zep moeder.
En Zep combineert weer erg goed met het Cabochon-bloed. Maar het zou ook kunnen dat Wilson een goede klik heeft met Elegant...
En gezien je voorkeur voor Wilson zou ik hem zeker overwegen voor deze merrie.

De Zjenghis Khan ziet er ook er goed uit. Minder veelzijdig maar geeft wel een mooi type.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 17:10

Ik ben ontzettend fan van Upperville. Heb het dit jaar met dv van hem geprobeerd, maar niet gelukt. Mocht hij vers beschikbaar komen dan sta ik als eerste op de stoep.

De Danser was zeker gaaf, maar na 2 Dansers vind ik een andere hengst wel weer eens leuk. Liefst minder tuigtypisch.

Het mag ook een klassieke RP hengst of Duitse hengst zijn.
Reg A ook geen probleem.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 17:13

Moet die Duitse hengst in Nederland staan?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 17:14

Als ik hem maar vers kan gebruiken. Wil ook best een eindje rijden met de merrie nu ze gust is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 17:20

Ja die ene die Ria ook gebruikt heeft....maar dat was vers wel een heel gedoe.
Die vos Holsteiner.
Gaat meer in de papieren lopen denk ik.

Maar dan heb je wel iets aparts.

900 euro dekgeld.

http://www.gestuet-tasdorf.de/tasdorf.p ... =almoretto

Edit,...is wel een eindje rijden :=

Dan zou ik voor een Holsteiner in Nederland gaan.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 18:27

Om ook nog even op je eerdere post terug te komen: ik wil geen Koss zoon gebruiken vanwege haar mooie vrije bloed. Ik vind het belangrijker om een interessante fokmerrie te fokken dan een verkoopbare hengst, dus als ik een risico moet nemen doe ik dat.
Van de twee Koss zonen vind ik Wilson de interessantste en meest Gelderse, als ik enkel voor de verkoop (mensport?) zou fokken zou ik Alexandro nog wel overwegen.

Die Holsteiner gaf een aardig veulen (was verkocht aan degene die nu Jagger heeft), ze vond mijn Danser spectaculairder. Weet niet of het dan de moeite waard is.

Ik denk dat het wel een RP hengst wordt, met de huidige Gelderse hengsten zit ik met Koss bloed (wil ik niet vanwege bloedspreiding), Ahoy bloed (zelfde verhaal en te tuigtypisch) of met hengsten die gewoon niet matchen of een te zwaar paard zullen geven naar huidige maatstaven.
Met daarbij dat ik een Gelderse merrie uit een rijpaardvader ook eens met een moderne dressuurhengst kan dekken, is wel interessant voor de verkoop.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:34

Junior :)
Nu het nog kan.
Lekker achterbeen en mooie lange bovenlijn. Geeft ze bovendien niet te bloederig.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:39

Wat een toffe merrie zeg!

Junior zou ik heel erg zonde vinden van het karakter.

Wat denk je van ferguson, royale duits gefokte hengst, fijn karakter

Gunner KS Belissimo x Vincent x Donnerhall is ook een niet te bloederig type

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:48

Waarom?
Junior is een super lieve hengst en mijn merrie eveneens. Een grotere knuffel en werkwillend dier had ik niet kunnen fokken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:54

Ik heb zelf ervaring gehad met een, die toch niet fris was, en hoor dat wel meer, bovendien heeft hij toch echt niet veel gebracht in de fokkerij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:02

Hij was ook jaren niet beschikbaar :+
Als je ze hun tijd geeft zijn het echte vriendjes.Veel druk op jonge leeftijd kunnen ze gewoon niet goed verwerken (geen Pavo paarden). Een echte Uniform wat dat betreft.
Maar ieder zijn smaak uiteraard. Kwa type en bloed kun je wel weer voor een frisse wind zorgen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 19:07

Hier nog wat aanvullende foto's:

De merrie in de wei, het imponerende wil ik graag behouden bij het veulen:
Afbeelding

Onder het zadel:
Afbeelding

Haar zoon van Zjengis Khan:
Afbeelding

Zoon van Koss (met bles):
Afbeelding
Afbeelding

Junior en Ferguson ga ik bekijken. Junior is schimmel toch? Ben ik niet heel weg van. En wat kan hij doorgeven qua karakter?
De merrie is werkwillig in het kwadraat, kan wel wat ritselig zijn, en twee van haar nakomelingen ook. De Danser is ontzettend braaf, die ligt gewoon languit voor de staldeur bij zijn nieuwe eigenaar, DA kwam voor een ander, die moest maar over hem heen stappen want hij bleef gewoon ongestoord liggen.
Maar ik wil dus geen ritselige hengst erop, tikkie brutaal is niet erg. De merrie is wat onzeker.

Gunner is wel behoorlijk lang in de rug toch, is de merrie ook zo je kunt zien op de rijfoto.
En zouden zijn nakomelingen ook een sprongetje kunnen maken?

Super bedankt voor het meedenken en het compliment!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:12

Uniforms hebben tijd nodig en zijn binnenvetters. Zet je ze onder veel druk dan kan het zijn dat ze ineens uitspatten als je niet naar ze luistert. Dat wordt in de handel en/of sport snel als vals en onbetrouwbaar afgedaan.
Ik heb er echter 1 met 2x uniform en heeft die karaktrek duidelijk aanwezig, maar aangezien ze niet met 6 jaar perse Z2 moet starten heb ik er geen last van.
Ritselig is ze absoluut niet, eerder bomproef geboren.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 19:17

Veel Eleganten kunnen ook wat binnenvetten, en dan ineens BAM komt de spanning eruit. Ik vind dat een Gelders paard wel een makkelijk paard moet zijn dat voor een breed publiek makkelijk te hanteren is. Ik zet gerust een beginner op deze merrie hoor, maar ik houd het altijd in de gaten en je moet er niet achterstevoren op gaan zitten.

Ferguson heb ik opgezocht. Prachtig front en mooie schouder. Maar ik twijfel wel aan zijn croupevorm, en lijkt op stand wat neerwaarts in de romp. Misschien de volbloedinvloeden? Zit ook wel heel erg vooraan in de afstamming, is eigenlijk niet wenselijk voor de Gelderse richting.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 19:19

Ik vind Junior wel een mooi type trouwens, geen voorbeenzwaaier, maar een stoer, sterk, correct paard met veel Gelders bloed.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:23

Uniforms eindigen vaak als beginnerspaarden vanwege hun zachtaardigheid. Ik heb niet voor niets ook met Vitens gefokt op mijn sultano x uniform. Haar top veelzijdige karakter had ik graag in de gelderse fokkerij gebracht. Het was echter geen merrieveulen.
Ik wil mijn junior misschien ook in de toekomst met een gelderse hengst samen doen. Die is net zo lief als haar moeder, loopt ook als een hondje mee in het bos en vind alles en iedereen leuk.

Ze is pas aan de oogkas geopereerd (gevallen) en ze heeft geen dag kopschuw gedaan. Ik heb de wond direct boven het oog zelfs in mijn eentje uit staan spoelen de dagen na de operatie met een injectiespuit in het gat naar binnen. Vol vertrouwen komt ze de dag erna gewoon weer kusjes geven.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 19:33

Maar hoe zou je het karakter van de gemiddelde Junior STV dan omschrijven? Bang, brutaal, meewerkend, werkwillig, tegendraads, koel?
Over Houston gaan ook altijd wilde verhalen, ik vind dat qua type ook een stoere hengst.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:35

Werkwillig, cool en faalangstig/voorzichtig.

Ik heb ook een Houston, die is inderdaad stoer :D
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 05-01-15 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:36

Tja dat heb je met elke hengst, ook over jazz zijn zoveel verschillende meningen/ervaringen.

En paarden hebben ook altijd een moeder.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 19:36

Wat zijn jouw ervaringen dan FF? Ben ik ook benieuwd naar, iedereen kent weer andere nakomelingen van een hengst.
Ik hoef iig geen Jazz achtig karakter, dat is gewoon niet Gelders/makkelijk genoeg.
Ze moeten door een gewone ruiter te rijden zijn en vergevingsgezind zijn.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:38

Ik ben bij een wezen kijken om te kopen, dier kon je ohz totaal niet aankomen, en was nog steeds panisch om zijn eigen stal te komen. Erg angstig gevoelig en schieterig.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:39

Van norel heeft ook een fijne vivaldi staat, die niet al te luxe is, braaf fijn bewegen, maar geeft ze niet altijd even correct heb ik gehoord, maar vind het wel een fijne hengst.

Googel v bordeaux komt ook uit een mooie gelderse merrielijn, maar is je misschien wat te lux, was wel braaf hoorde ik.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 22:16

Googel vind ik een prachtige hengst, en ik zou best graag terug fokken op Folio (zit bij hem in de vierde en bij Roosmarie in de derde generatie).
Wel denk ik dat ik dan echt een dressuurpaard fok, en geen Gelders paard. Springen zal ook wel tegenvallen. Ik houd hem wel in de gaten, maar ik denk niet voor dit jaar.

Ik denk dat je Expression bedoelt? Ik vind Eye Catcher dan een gavere Vivaldi. Maar voor die geldt ook dat ik denk dat ik geen Gelders paard over houdt.

Een paniekerig dier wil ik niet fokken, deze merrie kan ook wat onzeker zijn. Je kunt er super goed aan komen, maar het is geen held.