Welke allround/spring-hengst voor PatijnxHeineke

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M_i_R

Welke allround/spring-hengst voor PatijnxHeineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 18:32

Hallo en alvast bedankt voor het kijken naar mijn topic :) :

Allereerst mijn merrie (op een hete zomerdag na twee dresuurproeven :z ):

Afbeelding

Zandralien is een 10 (bijna 11) jarige ster merrie van PatijnxHeineke.
Haar hele afstamming kan je hier -> http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/396080 vinden.

Nu speel ik al een aantal jaar met de gedachte om haar te laten dekken, omdat ik graag een veulen van haar zou willen. Paardlief heeft een aantal sterke en minder sterke punten, waar denk ik over sommige dingen getwist kan worden of het positief of negatief is.

Ik vind haar karakter geweldig. Ze is en blijft wel iets wat ril en schrikkerig. Inmiddels is ze tien en ik heb haar een jaar of 8... ik denk dat dit niet veel verder meer slijt :+ maar het is al wel veel beter geworden. Daarentegen werkt ze zich voor de juiste ruiter een slag in de rondte. Een ruiter (of menner) met een aanpak die haar niet zint kan echter op net zo veel tegendraadse inspanning rekening. Wij zijn vriendjes dus ik heb er een super werkwillig paard aan maar ik zou haar niet omschrijven als een ongecompliceerd paard.

Een aantal punten op een rijtje:
- zeer werkwillig;
- Draf is goed tot zeer goed (tuiger modus is er inmiddels 'af');
- zeer actief achterbeen;
- vlug voorbeen;
- stap en galop zijn matig. Dit is met training al wel veel verbeterd maar het blijft werken;
- zeer goed qua benen en hoeven. Mooi droog beenwerk.
- tamelijk zware hals;
- redelijk klein (nu vermoedelijk 1,63)
- weinig behang (manen en staart zijn dun)

Ze is zeker allround te noemen.
Springen vindt ze erg leuk om te doen maar bij gebrek aan wedstrijden rijden zijn we officieel gewoon B. L moet sowieso geen probleem zijn en ik denk dat M ook realistisch is. Cross zijn we L en dressuur mogen we inmiddels Z1 starten. In een grijs verleden heeft ze voor de kar gestaan maar ze is door mij omgeschoold tot rijpaard. Het plan is wel om dit in de toekomst mogelijk weer op te pakken.

even een paard actieshots van het knappe dier in kwestie :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan:
Het doel!

Graag zou ik een veulen fokken dat haar verbetert op de volgende punten:
- stap
- galop
- maat

Er hoeft van mij geen doetje van een hengst op maar een hengst die duidelijk lastige karakters vererft lijkt me voor niemand een plezier. Vossen ben ik geen fan van dus een hengst zonder kans op vos heeft de voorkeur.

Het doel van het veulen is zelf houden en ook weer SGW/Springen/Dressuur uit brengen op wedstrijden. Met name het springen en SGW is een belangrijk punt dus de hengst in kwestie moet wel aantoonbaar goede springtechniek vererven. Daarentegen vind ik het leuk en nuttig om een veulen te hebben dat ergens fatsoenlijk bij het KWPN ondergebracht kan worden. Een 'kruising' met een gelderse hengst ligt daarom (gelet op de andere eisen) voor mij het meest voor de hand.

Ik wil niet inleveren op werklust en karakter. Eigenlijk hoop ik een tweede zandralien te fokken die het wat makkelijker heeft omdat het qua gangen genetisch iets meer aanleg heeft voor de stap en galop. Ik weet: fokken is gokken! Maar dromen mag altijd ;)

Ik ben erg benieuwd naar de suggesties van jullie! Mochten er nog vragen zijn over mijn merrie of iets anders dan hoor ik het wel. Mochten er stamboek kenners in de zaal zijn dan ben ik ook erg benieuwd naar de gevolgen van een bepaalde hengst voor de stamboekrichting.

Alvast bedankt allemaal! :wave:
Afbeelding

M_i_R

Re: Welke allround/spring-hengst voor PatijnxHeineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 12:58

Toch even een schopje. Er zijn vast mensen op Bokt die me verder kunnen helpen!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 13:09

Even goed en scherp...eventueel een Gelderse hengst mag?

Alexandro fokt fantastisch op Patijn merries dus daar zou ik los van het hele verhaal direct aan denken. Je zit dan wel aan de dressuurkant/menkant. Alexandro heeft echter zeer goede cijfers voor de galop en het springen gehaald dus het kan zeker wel.
Alexandro geeft vossen en bruine.

Saron, zelf zwart. Is ZZ-Z dressuur en 140 internationaal springen. Komt uit de moederlijn van Tepic la silia die nog 3 broer had die Grand Prix springen waren. Komt echt uit een super moederlijn met zeer veel springvermogen.

Koss heeft ook Z gesprongen, goede galop en goede sport instelling geeft hij.

Ik zou echter ook aan dressuurverever Negro denken. Hij geeft op Gelderse merries dikwijls zeer goede springers.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 13:20

Graag gelders!

Saron ben ik wat huiverg voor gelet de zware hals/hoofdaanzet. Dit heeft mijn merrie zelf ook als 'bemerking' meegekregen. Ook zag ik dat geadviseerd wordt om te dekken op merries die qua beweging zelf voldoende ruim zijn. draf is prima maar galop en met name de stap niet.

Ik ga de rest nu nog eens bekijken. Ik wil weg bij het tuigtypische en meer richting rijpaard.

Weet je toevallig ook hoe een combi met een gelderse hengst uitpakt qua papieren in dit geval? Kan ik het veulen kwijt bij gelders?
Laatst bijgewerkt door M_i_R op 20-12-14 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 13:24

Zie mijn sugessties.

Je zou kunnen kijken of er nog diepvries van Chablis over is. De overgrootmoeder van Chablis sprong ook internationaal.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 13:33

Chablis had ik idd tot recent op 1 staan. Maar toen kwam het spijtige nieuws dat hij geruind is... Weet niet hoe lang hij nog beschikbaar is dus toch maar het vizier weer geopend.

Beide ander namen had ik al wel eens bekeken maar wist niet meer waarom die niet meer op mijn lijstje stonden. Even gekeken naar de verrichtingscijfers en toen wist ik het wee ;) de 6 van Koss op de stap was voor mij een rood licht en alexandro spreekt mij qua punten niet bijzonder aan maar ook qua paard niet. Al zag ik dat niet heel lang geleden een kruising Patijn x Alexandro p het goed heef gedaam op de keuring. Die is richting het tuigpaardenstamboek gegaan meen ik?

Iig bedankt voor het meedenken!

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 15:50

Ik zie dat er bij de hengstenkeuring een Rubus Bx Timeless is ingeschreven, maar die heeft het niet gehaald dacht ik te hebben gelezen? Zonde, vond het een interessante combi...

Wilson vind ik ook een aansprekende hengst maar ik kan weinig vinden over zijn nakomelingen en het vererven van zijn bemerking. Ik ben er nog lang niet uit dus any one met advies is zeker nog welkom!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 16:10

gezien de afstamming van de merrie zou ik ook zeker gaan voor een gelderse hengst, er zijn al goede suggesties gedaan.
Succes!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 16:22

M_i_R schreef:
Wilson vind ik ook een aansprekende hengst maar ik kan weinig vinden over zijn nakomelingen en het vererven van zijn bemerking. Ik ben er nog lang niet uit dus any one met advies is zeker nog welkom!

Wilson is een erg goede hengst. Echter vind ik hem minder goed springen dan Alexandro en gezien zijn vaders moeder snap ik dat ook wel. Cabochon stond niet als springpaardenleverancier te boek.

Voor wat betreft de nakomelingen is het qua springen nog afwachten met Wilson,...daar weten we nog niet zo veel van.

Voor zover nu bekend vererft Wilson volgens mij niet vaker dan gemiddeld een OCD bemerking door.

Je kan ook nog naar Ginus of O'Brian kijken. O'Brian komt uit een Goudsmid.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 17:36

Ik had gehoopt dat er dit jaar een wilson naar de keuring zou gaan maar helaas niets.

Weet jij of ik met een gelderse hengst terecht kan bij het gelders stamboek? Of is dat hoe dan ook niet een mogelijkheid met de achtergrond van mijn merrie? Een stamboekcalculator lijkt me prachtig. Hengst en merrie invoeren en dat er dan uitrolt waar je terecht kan met je veulen :))

Met o'brian kan ik dat helemaal wel shaken vrees ik dat ik het veulen bij het gelderse stAmboek kwijt kan.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:41

Gelders is ook gewoon kwpn m-i-r. Het is enkel een andere richting binnen het kwpn.

Mijn alexandro ging als jaarling onbedoeld al netjes in de manieren over de landhekken heen, ik denk zeker dat alexandro springtechnirk doorgeeft.
Laatst bijgewerkt door cobiie op 20-12-14 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 17:42

Ja zo ver was ik al ;) tuiger is ook kwpn. Toch kan je niet zomaar mix en match met vanalles naar de keuring. Voor zover mij bekend zijn er bepaalde maximum percentages van diverse soorten bloed om als gelders geregistreed te kunnen worden. Vandaar mijn vraag. :)

Dat laatste zou trouwens mooi aansluiten op mijn merrie. Die staat ook te pas en te onpas aan de andere kant van de draden. -O-

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:56

Volgens mij mag er iig niet meer dan 12,5% volbloed of 6,25 % hackney bloed in zitten. Bij het opgeven bij de geboorte van het veulen kan je zelf al aangeven welke richting je het veulen ingeschreven wilt hebben.

Nora_nora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 21:35

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 11:08

Bedankt! Dat is een handig schema :)) kennelijk op de verkeerde plaatsen gezocht.

Nora_nora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:03

Graag gedaan. Het was ook weer even speuren maar ik wist dat het schema bestond.
Als je richting Gelders zoekt dan is het misschien een idee om dat ook in je titel te zetten.....
Ik ben ook wel benieuwd wat de Gelderse kenners op Bokt voor ideeën hebben wat er bij jouw merrie past.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 20:11

Ik ga er eigenlijk van uit dat de Gelderskenners al getriggerd worden door de combi springhengst en PatijnxHeineke :j is niet echt een hele gangbare combinatie, ben ik me van bewust!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:26

Dat klopt....ik zat er meteen bovenop :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:28

Vitens zou je ook nog in overweging kunnen nemen.
Is een Parcival x Zep. Ja een vos maar wel met een Zep moeder. Zep kon heel goed springen en was een Goudsmid.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:40

Is Chablis geen hengst meer ? :oo

Ik had in een vergelijkbaar topic voor een tuiger Emillion aangedragen.
Dat lijkt me hier ook niet zo gek. Niet gelders, maar wel in het klassieke type en natuurlijk springvermogen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:51

M_i_R schreef:
Met o'brian kan ik dat helemaal wel shaken vrees ik dat ik het veulen bij het gelderse stAmboek kwijt kan.

Hier had ik nog even overheen gelezen.

Zoals je in het registratie schema kan zien kan het veulen gewoon Gelders geregistreerd worden.

Het Gelderse stamboek bestaat niet ;)

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 21:39

Gelderse richting binnen kwpn idd. Zie nu dat ik het veulen bij alle richtingen kwijt kan en zelfs A register zolang ik maar een goedgekeurde hengst kies? Apart maar prima. Op een keuring zal een veulen waarschijnlijk worden weggelachen bij de spring en dressuurrichting maar toch... Een veulen van o Brian kan ik dan weer alleen onderbrengen bij rp of tp maar niet bij Gelders? Ondanks de afstamming van beide ouders?

Weet jij (Natascha) hoe er op de Gelderse keuringen wordt gekeken naar veulen met een ouderdier uit de tp-lijn? Hen je nog enige kans op een goede plaatsing of ziet men dat liever niet?

Ik ga iig nog even kijken naar de andere voorgestelde opties!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:48

Persoonlijk zou ik gewoon niet naar de veulen of 3 jarige keuring gaan als je van te voren al weet dat je niet in het fokdoel past. Gewoon eerst zorgen dat het sportpredikaat en prok binnen is. Dan pas op wat oudere leeftijd in sportconditie naar de keuring gaan (indien het een merrieveulen is, voor een ruin is het sowieso niet boeiend) .

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 21:55

Bij de rp ben ik het daar zonder meer mee eens maar qua tp/gp ligt het voor mijn gevoel anders. Ik hoop dan ook vanuit de Gelderse wereld een beter beeld te krijgen of dat idd ook zo is. Mijn merrie is immer vanuit de heineke kant ook deels Gelders qua afstamming en de twee stromingen liggen sowieso al dichter bij elkaar dan de rp.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:57