:Allereerst mijn merrie (op een hete zomerdag na twee dresuurproeven
):
Zandralien is een 10 (bijna 11) jarige ster merrie van PatijnxHeineke.
Haar hele afstamming kan je hier -> http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/396080 vinden.
Nu speel ik al een aantal jaar met de gedachte om haar te laten dekken, omdat ik graag een veulen van haar zou willen. Paardlief heeft een aantal sterke en minder sterke punten, waar denk ik over sommige dingen getwist kan worden of het positief of negatief is.
Ik vind haar karakter geweldig. Ze is en blijft wel iets wat ril en schrikkerig. Inmiddels is ze tien en ik heb haar een jaar of 8... ik denk dat dit niet veel verder meer slijt
maar het is al wel veel beter geworden. Daarentegen werkt ze zich voor de juiste ruiter een slag in de rondte. Een ruiter (of menner) met een aanpak die haar niet zint kan echter op net zo veel tegendraadse inspanning rekening. Wij zijn vriendjes dus ik heb er een super werkwillig paard aan maar ik zou haar niet omschrijven als een ongecompliceerd paard.Een aantal punten op een rijtje:
- zeer werkwillig;
- Draf is goed tot zeer goed (tuiger modus is er inmiddels 'af');
- zeer actief achterbeen;
- vlug voorbeen;
- stap en galop zijn matig. Dit is met training al wel veel verbeterd maar het blijft werken;
- zeer goed qua benen en hoeven. Mooi droog beenwerk.
- tamelijk zware hals;
- redelijk klein (nu vermoedelijk 1,63)
- weinig behang (manen en staart zijn dun)
Ze is zeker allround te noemen.
Springen vindt ze erg leuk om te doen maar bij gebrek aan wedstrijden rijden zijn we officieel gewoon B. L moet sowieso geen probleem zijn en ik denk dat M ook realistisch is. Cross zijn we L en dressuur mogen we inmiddels Z1 starten. In een grijs verleden heeft ze voor de kar gestaan maar ze is door mij omgeschoold tot rijpaard. Het plan is wel om dit in de toekomst mogelijk weer op te pakken.
even een paard actieshots van het knappe dier in kwestie

En dan:
Het doel!
Graag zou ik een veulen fokken dat haar verbetert op de volgende punten:
- stap
- galop
- maat
Er hoeft van mij geen doetje van een hengst op maar een hengst die duidelijk lastige karakters vererft lijkt me voor niemand een plezier. Vossen ben ik geen fan van dus een hengst zonder kans op vos heeft de voorkeur.
Het doel van het veulen is zelf houden en ook weer SGW/Springen/Dressuur uit brengen op wedstrijden. Met name het springen en SGW is een belangrijk punt dus de hengst in kwestie moet wel aantoonbaar goede springtechniek vererven. Daarentegen vind ik het leuk en nuttig om een veulen te hebben dat ergens fatsoenlijk bij het KWPN ondergebracht kan worden. Een 'kruising' met een gelderse hengst ligt daarom (gelet op de andere eisen) voor mij het meest voor de hand.
Ik wil niet inleveren op werklust en karakter. Eigenlijk hoop ik een tweede zandralien te fokken die het wat makkelijker heeft omdat het qua gangen genetisch iets meer aanleg heeft voor de stap en galop. Ik weet: fokken is gokken! Maar dromen mag altijd

Ik ben erg benieuwd naar de suggesties van jullie! Mochten er nog vragen zijn over mijn merrie of iets anders dan hoor ik het wel. Mochten er stamboek kenners in de zaal zijn dan ben ik ook erg benieuwd naar de gevolgen van een bepaalde hengst voor de stamboekrichting.
Alvast bedankt allemaal!

is niet echt een hele gangbare combinatie, ben ik me van bewust!