Baron (v. Burbon) voor Sandreo merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pradadaan

Baron (v. Burbon) voor Sandreo merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 08:56

Hoihoi,

Ik wil binnen een paar jaar een veulen van mijn merrie.
Ik kreeg van iemand een tip om eens naar Baron te kijken, maar ik kan niet heel erg veel info over hem vinden.

Ik wil bijvoorbeeld weten of hij geen gebreken heeft en hoe hij fokt.
Wat mij wel is opgevallen is dat hij niet veel maat fokt. Hij is zelf 1,69 maar ik zie veel nakomelingen die de 1,65 niet halen.
Nu gaat mijn merrie de 1,70 wel halen (nu 3,5 en 1,66) maar hoe groot is de kans dat een veulen van haar ook rond die schofthoogte zal eindigen in combinatie met Baron?

Op de site van Kinskystable staat deze info over hem:
100% kans op kleur. Goed ontwikkelde rijtypische hengst. Allround spring en dressuur. 3 goede basis gangen. Zeer fijne opwaartse galop. Karakter zeer braaf, betrouwbaar en eerlijk. Palomino stamboek levenslang goed gekeurd. Verschillende gekeurde zonen.

Maar daar worden mijn vragen niet mee beantwoord.
Heeft iemand meer informatie over hem?

foto's van Baron:
Afbeelding

Afbeelding

ik ben benieuwd of iemand meer info of een nakomeling heeft :))

Lante

Re: Baron (v. Burbon) voor Sandreo merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 09:00

Is de kleur de enige reden om hem te gebruiken, of past hij toevallig op andere punten ook goed bij jouw merrie?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 09:03

Lante schreef:
Is de kleur de enige reden om hem te gebruiken, of past hij toevallig op andere punten ook goed bij jouw merrie?

Mijn gedachte/vraag :-)

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 09:09

nee de kleur is zeker niet de enige reden, dan was ik wel naar een markt gegaan als ik daarvoor zou fokken.

Natuurlijk is de kleur leuk meegenomen, maar niet de hoofdzaak. Mijn merrie is niet zo breed gebouwd, deze hengst wel en dat geeft hij (wat ik heb gezien) ook door aan zijn nakomelingen.

verder is dit een topic voor informatie, ik kreeg een tip van iemand dat ik hem eens moest bekijken voor mijn merrie, maar omdat ik niet veel over hem kan vinden plaats ik dus dit topic om te kijken of hij inderdaad zou passen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 12:45

Hoe is men dan ooit aan deze hengst gekomen om hem te advizeren als zijnde voor jouw merrie?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:15

Het is denk ik verstandig om de verbeter punten van je merrie te bepalen Bv ruimer voorbeen betere stap (ik noem nu even wat ) En daar een hengst bij te zoeken

Verder is het belangrijk wat wil je ermee voor de verkoop ? hoger in de sport Of recreatie Hoe is het karakter van de merrie

Als deze hengst Baron de merrie op deze punten kan verbeteren is het een goed plan Anders kun je misschien verder kijken

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 15:15

Sammie schreef:
Hoe is men dan ooit aan deze hengst gekomen om hem te advizeren als zijnde voor jouw merrie?

Mijn idee.

En Baron x een Sandreo merrie gaat gegarandeerd een dweil van achter worden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 18:06

Wat zijn de punten die je wil verbeteren bij je merrie TS?

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:12

Wat is de afstamming van Baron?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:48

TS is al lang uitgestapt. Beetje jammer.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 22:07

Olympia96 schreef:
TS is al lang uitgestapt. Beetje jammer.

volgens mij heb ik gewoon antwoord gegeven op jou vraag en die van de rest. en als hij daarna nog 4 keer gesteld word ga ik daar inderdaad niet meer op in.
Maar ik ga zelf verder opzoek naar info en dan kijk ik zelf wel of hij bij mijn merrie past of niet.
Dit is namelijk niet mijn eerste topic over een hengst voor mijn merrie, en overal krijg ik bruikbare info en meningen. Maar wanneer het om een hengst met een kleurtje gaat word je gelijk veroordeeld voor kleurenfokker en dat soort onzin. Dat vind ik een beetje jammer.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:38

Met alle respect hoor, maar qua bouw kan je er 89% van de ggk kwpn hengsten op zetten en dan heb je meer kans op kwaliteit dan met dit paard. Ik vind het exterieur van deze hengst onder de maat om op de gemiddelde kwpn merrie te gebruiken en dan ook nog verbetering te verwachten. De meeste mensen die met deze hengst dekken, die doen dat voor het kleurtje en het in verhouding lagere dekgeld. Maar ik hoor graag van jou TS wat jou nu zo aanspreekt in deze hengst en op welke punten hij jouw merrie zou kunnen verbeteren naar jouw idee. Alleen massa is wel wat weinig toch? Ik ben altijd bereid om te leren. :)
ik zou liever kiezen voor een Gelderse hengst als Alexandro P om massa en front toe te voegen en een werkbaar karakter.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 22:46

Lante schreef:
Met alle respect hoor, maar qua bouw kan je er 89% van de ggk kwpn hengsten op zetten en dan heb je meer kans op kwaliteit dan met dit paard. Ik vind het exterieur van deze hengst onder de maat om op de gemiddelde kwpn merrie te gebruiken en dan ook nog verbetering te verwachten. De meeste mensen die met deze hengst dekken, die doen dat voor het kleurtje en het in verhouding lagere dekgeld. Maar ik hoor graag van jou TS wat jou nu zo aanspreekt in deze hengst en op welke punten hij jouw merrie zou kunnen verbeteren naar jouw idee. Alleen massa is wel wat weinig toch? Ik ben altijd bereid om te leren. :)

Maar hier kan ik iets mee, vragen stellen is echt niet erg maar ik vind het zo apart dat je gelijk bekogeld word met verwijten.
Wat mij tot nu toe aanspreekt is de bredere bouw. dat kan mijn merrie wel gebruiken.
Verder weet ik niet precies wat hij doorgeeft en juist dat was voor mij de reden om dit topic te openen, informatie verzamelen om dat goed te kunnen beoordelen.
Net als jullie wilde ik weten waarom iemand deze hengst bij mijn merrie 'aan zou durven' maar zonder enige info over hem kom ik daar niet achter. Vandaar dit topic en niet omdat ik besloten heb gelijk met hem te dekken.
Natuurlijk staat kwaliteit en een gezond veulen op nummer 1.
Maar info verzamelen is in mijn ogen nooit verkeerd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:33

pradadaan schreef:
volgens mij heb ik gewoon antwoord gegeven op jou vraag en die van de rest. en als hij daarna nog 4 keer gesteld word ga ik daar inderdaad niet meer op in.

Euh nee hoor. Ik heb gevraagd waarom die persoon deze hengst aan jou aanraadde en daar heb ik géén antwoord op gezien. Simpele vraag. Het lijkt mij dat iemand zegt kijk eens naar Baron dat je dan gelijk vraagt waarom adviseer je die hengst aan mij. Ik zie eigenlijk weinig verwijten hier staan, enkel wat vragen waar bar weinig antwoord op komt. Anders dan dat iemand hém aanraadde en dat het niet om het kleurtje gaat. Maar als dát zo zou zijn zou je niet in je tekst zetten 100% kans op kleur. Dus iets trekt je aan aan de kleur van de hengst. En dat is an sich ook helemaal niet erg hoor, maar dan denk ik wel dat je daar eerlijk over moet zijn en je afvragen wat je liever hebt. Een paard met een leuke kleur en kans op minder kwalitatieve gangen. Of een paard waar je méér kunt in bijvoorbeeld de wedstrijdsport oid. Of wellicht wil je zoveel mogelijk beide.

Of deze hengst überhaupt past bij jouw merrie kunnen wij met de summiere info eigenlijk volmondig niet zeggen. Tenminste ik niet. Iemand die dat op basis van de info in de OP dat wel kan doen gebruikt een glazen bol. Maar blijkbaar vind deze iemand deze hengst wél passen bij jouw merrie. En dan vraag ik mij af waarom. Ik zie een foto van een hengst in volle galop en een foto van zijn hoofd. Enige dat ik dan kan zeggen.. ja leuk.. maar verder? Dunnow :?

En op tekst van een hengstenhouderij van hun website moet je nooit, maar echt nooit blindvaren. Die melden alleen maar leuke info. En ook al is het een sleper, dan nog heeft ie drie goede basisgangen. Is het een rotzak qua omgang dan is het alsnog een paard met een superkarakter.

Over de bloedlijn van je merrie kan ik wel wat zeggen en dat is dat Sandreo nu niet bepaald uitblinkt in een supergoed achterbeen en lendenen zijn ook vaak week. Inmiddels heb ik even de fotos op de hh site gekeken en ik zie een paard met een zwak middenstuk. Dat verklaart dus gelijk waarom ze de standfoto schuin van voren hebben genomen :)* waar hij ook nog redelijk breed van achteren staat. Op basis van die info zou ik dus zeggen: laten staan. Op basis van díe gegevens vermoed ik een badkuip met een traag achterbeen (Het eerder genoemde dweil van achteren dus). Maar aangezien er zelfs geen foto van je merrie in de OP staat en verder weinig informatie over wat je wil verbeteren... tja.. Logisch dat men dan niet verder komt dan hoe ben je op deze hengst gekomen.

Hoe een topic verloopt ligt ook grotendeels aan de OP. En wellicht vind je dit niet leuk om te horen en zie je dit ook als verwijt, maar ik tiep dit neer om je een tip te geven. Geef gewoon meer informatie. Op z'n minst over de merrie, dan heb je grote kans dat je ook een fatsoenlijk hengstadvies krijgt. :)

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 09:36

Jij hebt het over de OP, in de openingspost staat minstens 3 keer dat ik op zoek ben naar informatie over Baron! En niet naar meningen of ik het wel of niet zou moeten doen. Dat bekijk ik uiteindelijk zelf wel maar zonder enige info kan ik het nieteens overwegen.
Als de hengst niet goed blijkt, zou ik hem voor geen goud op mijn merrie zetten.

En dan als laatst, wat je ook gewoon had kunnen lezen, er staat namelijk deze info heb ik van de site, en daar staat 100% kans op kleur. En dat zijn dus niet mijn eigen woorden.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:51

HS Meijer heeft als het goed is nog nakomelingen van hem staan, misschien kunnen hun je meer info over Baron geven en aan beeldmateriaal van zijn nakomelingen helpen, waardoor je een beter beeld kunt vormen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:09

Pradadaan kijk eens naar je titel. en in welk forum je dit hebt gezet. :)

Maar verder veel succes ermee! Hoop dat je vindt wat je zoekt.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 11:02

Princesj schreef:
HS Meijer heeft als het goed is nog nakomelingen van hem staan, misschien kunnen hun je meer info over Baron geven en aan beeldmateriaal van zijn nakomelingen helpen, waardoor je een beter beeld kunt vormen.

dankjewel voor de tip :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:09

Waar je goed rekening mee moet houden is dat Sandreo zelf de vosfactor niet draagt en de kans dus groot is dat jouw merrie ook geen drager is van de vosfactor. In dat geval krijg je met Baron nooit een palomino maar gewoon een bruine of een zwarte. Mocht ze wel de vosfactor dragen dan is de kans maar 50% dat je een palomino krijgt. Omdat ze zelf bruin is.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:14

janderegelaar dan fok je alsnog wel valk of smoky black aangezien de hengst dubbel verdund is. (heb geen verstand van kwpn'ers maar las toevallig dit topic)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:30

Kleur is bij sportpaarden toch van ondergeschikt belang. Liever een super vos dan een stugge valk of palomino.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:35

Er lopen hier in de kring wel een aantal Baron nakomelingen rond en daarvan hebben er drie geen beste achterhand (en dan druk ik het netjes uit :P ). De vierde kan aardig lopen maar is qua karakter geen fijne (en aan de moeder kan dat niet liggen, want dat is een heel makkelijk dier), ook is die vrij klein gebleven (mams was 1.65m).

Dus nee, alleen voor het kleurtje zou ik het zeker niet doen. Je gaat er imo alleen maar op achteruit en qua papier heeft het ook absoluut geen meerwaarde.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:40

Is McJonnas niet iets? Die heeft ook een apart kleurtje. (sorry kijk alleen even naar de kleur).
Verder ben ik het wel eens met de mensen hier. Ik zou een andere hengst zoeken.

Zelf ben ik enorme fan van McJonnas nakomelingen. <3

Edit: McJonnas x Sandreo http://www.hs-meijer.nl/site/thumbnails.php?album=352

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:10

Op Youtube staan op het kanaal van Kinkystable genoeg nakomelingen van Baron om zijn achterhand te kunnen beoordelen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:37

Heimdallr schreef:
Is McJonnas niet iets? Die heeft ook een apart kleurtje. (sorry kijk alleen even naar de kleur).
Verder ben ik het wel eens met de mensen hier. Ik zou een andere hengst zoeken.

Zelf ben ik enorme fan van McJonnas nakomelingen. <3

Edit: McJonnas x Sandreo http://www.hs-meijer.nl/site/thumbnails.php?album=352

Helaas hetzelfde problematiek wat betreft de achterhand.
Is veelal een probleem met deze bloedlijn waarvan beide hengsten afstammen.
Enige voordeel van McJonnas is dat hij 1x generatie meer heeft: (correct afstamming zoals vermeld bij geboorte registratie Stamboek): http://www.sporthorse-data.com/d?i=10466078