[h] hengstenkeuzes 2015/2016 nrps/nas d pony's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

[h] hengstenkeuzes 2015/2016 nrps/nas d pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 09:40

Ik ben alvast even aan het denken geslagen voor de merries voor volgend jaar en jaar erna wat betreft het dekken. Ik weet nog niet of ik alle merries dek, maar hier een opsomming van de merries en de hengsten die ik zou willen gebruiken. Foto's en afstamming te vinden op mijn site www.stalmyrza.nl ik wil ze graag hier plakken maar helaas is de iPad het daar niet mee eens...

Dewi is een nrps merrie. Ze heeft een zeer vriendelijk karakter en een van de favorieten van de dierenarts. Hoe naar de behandelingen ook zijn ze zou nooit iemand kwaad doen. Haar bewegingen zijn showy maar te weinig van achter uit en de bovenlijn zou wat sterker mogen. Verder is ijzersterk beenwerk bij haar belangrijk en een iets sprekender hoofd. Dewi haar beenwerk is niet slecht, maar zou wel beter kunnen.

Danika de dochter van dewi. Ik zou natuurlijk het liefst met haar een eerste premie merrie fokken, naar de keuring en ster worden om het jaar erna voor keur te kunnen gaan maar helaas heb ik dat niet helemaal in de hand :D
Ze mag wat meer lengte in haar lijf en is wat vlak in het Voorbeen. Uiteraard kan dit nog wat bijtrekken omdat ze nog geen drie is en dus ook nog niet echt in training.

Evy een appaloosa merrie met kracht en takt. Mag meer souplesse, een wat langere croupe en een wat schuinere schouder. Ze heeft een super lief karakter maar wel liever lui dan moe. De hengst mag een luxe uitstraling hebben en doorgeven omdat evy veel massa en bot geeft.

Epona de dochter van evy is een verbeterde versie van haar moeder. Meer souplesse, wat luxer uiterlijk maar mist ook nog wat lengte in de croupe en schouder zou wat langer mogen. Ze is een stuk werkwilliger en vind alles leuk.

Myrthe is een appaloosa merrie waarbij het karakter wat beter kan net als de ruimte in de gangen. Ik weet ook nog niet of ik haar wil dekken.

Minke wil ik zeker pas 2016 dekken maar combinaties bedenken is natuurlijk altijd leuk.
Een luxe pony met fijne bewegingen. Ze zou van mij iets meer pony mogen zijn en wat meer massa mogen hebben.

Debora een new forest stermerrie. Mooi zwart en een luxe hoofdje. Loopt vrij vlak dus mag wat meer beweging. Ruimte in de gangen heeft ze genoeg en ze is ook lenig zat. Echter is het een echte merrie en zou het karakter wat eenvoudiger kunnen. Ze heeft het meeste met springen en geeft die kwaliteiten ook door.

Devaney, de dochter van debora. Ze lijkt veel op haar moeder maar haar karakter is een stuk meewerkender. Devaney rijdt altijd winstpunten, of dit nu dressuur of springen is. Haar kind mag iets meer massa hebben en dressuurmatig iets fijnere gangen. Ze loopt ruim genoeg maar wat eenvoudig.

De hengsten die ik zou willen gebruiken:
Twee du Bois hengsten
In de ban van pjotter

Het is geen moeten maar deze staan wel op mijn lijstje. Maar wat zijn nu de beste combinaties...

Bedankt voor het meedenken.

petraaken

Re: [h] hengstenkeuzes 2015/2016 nrps/nas d pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 10:53

Je kan ook nog de komende hengstenshowdag bij het NRPS afwachten om te zien wat de nieuwe lichting brengt.

al is het natuurlijk wel handig om al een lijstje te hebben met een paar hengsten voor je merries. Je weet maar nooit wat er met een hengst gebeurt eer dat je aan dekken toekomt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 12:38

Ja zeker dat ik daar heen probeer te gaan. Baal al dat zaterdag voor mij nietkan.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 02:27

Ik ben erg liefhebber van Formidable op de nrps hengstenkeuring. Hij is ook door naar de tweede bezichtiging. Florett ass x ulster

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 18:00

Evy lijkt me leuk in combinatie met Pjotr vanwege de verfijning die ze nodig heeft :j Wil je alleen deze 3 hengsten gebruiken? Of zoek je ook nog tips verder. Is Picasso van Knedo niet ook leuk voor een van je merries?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 20:09

Ja misschien wel, misschien een van de springers. Die kunnen wel wat Arabisch bloed hebben.

Andere hengsten mag hoor, maar wil graag een keer pjotr gebruiken en twee du boishengsten

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 20:55

Dewi is een nrps merrie. Ze heeft een zeer vriendelijk karakter en een van de favorieten van de dierenarts. Hoe naar de behandelingen ook zijn ze zou nooit iemand kwaad doen. Haar bewegingen zijn showy maar te weinig van achter uit en de bovenlijn zou wat sterker mogen. Verder is ijzersterk beenwerk bij haar belangrijk en een iets sprekender hoofd. Dewi haar beenwerk is niet slecht, maar zou wel beter kunnen.
Afbeelding
http://stalmyrza.nl/fokmerries/dewi.html
http://www.allbreedpedigree.com/dewi+van+de+manuhoeve

Danika de dochter van dewi. Ik zou natuurlijk het liefst met haar een eerste premie merrie fokken, naar de keuring en ster worden om het jaar erna voor keur te kunnen gaan maar helaas heb ik dat niet helemaal in de hand :D
Ze mag wat meer lengte in haar lijf en is wat vlak in het Voorbeen. Uiteraard kan dit nog wat bijtrekken omdat ze nog geen drie is en dus ook nog niet echt in training.
Afbeelding
http://www.allbreedpedigree.com/dewis+danika

Evy een appaloosa merrie met kracht en takt. Mag meer souplesse, een wat langere croupe en een wat schuinere schouder. Ze heeft een super lief karakter maar wel liever lui dan moe. De hengst mag een luxe uitstraling hebben en doorgeven omdat evy veel massa en bot geeft.
Afbeelding
http://stalmyrza.nl/fokmerries/evy.html
http://www.allbreedpedigree.com/evas+evy

Epona de dochter van evy is een verbeterde versie van haar moeder. Meer souplesse, wat luxer uiterlijk maar mist ook nog wat lengte in de croupe en schouder zou wat langer mogen. Ze is een stuk werkwilliger en vind alles leuk.
Afbeelding
http://www.allbreedpedigree.com/evys+epona

Myrthe is een appaloosa merrie waarbij het karakter wat beter kan net als de ruimte in de gangen. Ik weet ook nog niet of ik haar wil dekken.
Afbeelding
http://www.allbreedpedigree.com/myrzas+myrthe+myranda

Minke wil ik zeker pas 2016 dekken maar combinaties bedenken is natuurlijk altijd leuk.
Een luxe pony met fijne bewegingen. Ze zou van mij iets meer pony mogen zijn en wat meer massa mogen hebben.
Afbeelding
http://www.allbreedpedigree.com/carmelina+du+bois

Debora een new forest stermerrie. Mooi zwart en een luxe hoofdje. Loopt vrij vlak dus mag wat meer beweging. Ruimte in de gangen heeft ze genoeg en ze is ook lenig zat. Echter is het een echte merrie en zou het karakter wat eenvoudiger kunnen. Ze heeft het meeste met springen en geeft die kwaliteiten ook door.
Afbeelding
http://stalmyrza.nl/fokmerries/debora.html
http://www.allbreedpedigree.com/debora51

Devaney, de dochter van debora. Ze lijkt veel op haar moeder maar haar karakter is een stuk meewerkender. Devaney rijdt altijd winstpunten, of dit nu dressuur of springen is. Haar kind mag iets meer massa hebben en dressuurmatig iets fijnere gangen. Ze loopt ruim genoeg maar wat eenvoudig.
Afbeelding
http://stalmyrza.nl/fokmerries/Devaney.html
http://www.allbreedpedigree.com/deboras+devaney

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:36

Wat voor vaders hebben Epona en Danika?

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 18:24

Er zijn zoveel opties binnen het nrps

Star van Vreeburch
Woodstock
Kinetic Wizard
Le Matsjo
Nightfever II
Voltreffer

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 18:25

Ik vind zelf Leunsveld Winston ook erg gaaf (NWR)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 19:01

Epona v. Don Carino du Bois
Danika v. Djamai du Bois

Ik ga eens meer opzoeken over nightfever dat wat een springer geloof ik?

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:43

Ja, volgens mij Duits gefokt als ik het goed zeg uit mijn hoofd. Wat oudere hengst wel, maar erg mooi!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 20:59

Heb filmpje van hem gevonden. Moet alleen nog zien te achterhalen hoeveel ox bloed hij heeft. Devaney heeft minimaal 10% nodig en debora 25%. Denk misschien wel op de nrps site.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 21:06

46,49% dus dat zit goed

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 21:07

46,49% arabisch bloed

Oo je heb zelf ook al gevonden :Y)

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 21:32

Ik vindt kinetic wizard ook een leuke hengst.
Hij viel mij op op de showdag afgelopen januari.
En ja Djamai is ook erg leuk.
Verder vindt ik Isarco ook een correcte pony.
Van Isarco hebben we zelf een aantal jaar een veulen gefokt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 22:16

Kinetic wizard vond ik eerste bezichtiging wel de meest opvallende maar daarna is hij zomaar van mijn lijstje gegleden. Isarco ga ik ook even nazoeken.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 16:44

Bij de 1ste bezichtiging van het nrps liep ook nog een leuke champion de luxe mee :) Weet niet of je foto's van hebt gezien?

lailapri schreef:
Ik ga eens meer opzoeken over nightfever dat wat een springer geloof ik?

Heb verschillende veulens van hem gezien afgelopen jaar en die vond ik erg aansprekend :j Vond ze o.a. wel opvallen in bovenlijn en achterbeengebruik met ontzettend mooie hoofdjes. Ik denk dat hij met Dewi wel een mooie combinatie kan zijn.

Je kunt trouwens ook het nrps bellen voor foktechnisch advies :) Hun kennen de hengsten en nafok zo ontzettend goed!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 17:25

Ik ben een beetje voorzichtig met champion de luxe bloed geworden nu ik er meerdere heb bekeken van verschillende leeftijden, maar cullerauge vind ik wel erg gaaf. een springende champion de luxe.

LeMatsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:21

Ik rij zelf op de Hengst Le Matsjo. Le Matsjo is heel braaf en een echte pony. Le Matsjo is Z springen en Z2 Dressuur. Ik rij nu met hem M1 want ik rij er nu een half jaartje op. Wij hebben nu een valk hengst in de race zitten om GGK te worden. Hij is een beetje te klein gebleven hij is namelijk een C-pony gebleven. Zijn ouders waren wel allebei een D-pony dus als je meer een pony type moet hebben is dit misschien wel wat. Hij heeft goede beentechnieken!!

Groetsjes Desiree

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 12:31

Ik ben wel in voor een kleintje :)

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:35

Ik zou zeker ook even naar de hengsten van Orchids kijken.. Ik geloof dat zij ook dressuurhengsten hebben maar daar ben ik niet zeker van. Ik heb zelf een Vitano, een echte springen met ijzer sterk beenwerk en een top karakter.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 20:41

Kanshebber is zeer gaaf, maar een aantal appaloosa's hebben ook al Krimh bloed. Dus daar moet ik dan eens goed naar kijken.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 23:12

LeMatsjo schreef:
Wij hebben nu een valk hengst in de race zitten om GGK te worden. Hij is een beetje te klein gebleven hij is namelijk een C-pony gebleven. Zijn ouders waren wel allebei een D-pony dus als je meer een pony type moet hebben is dit misschien wel wat. Hij heeft goede beentechnieken!!

Dat was ook zeker een opvallende pony en niet alleen omdat ie wat kleiner van stuk was!
Heb hem alleen op het harde zien lopen, maar vond hem daar zeer overtuigend lopen :j

lailapri schreef:
Kanshebber is zeer gaaf, maar een aantal appaloosa's hebben ook al Krimh bloed. Dus daar moet ik dan eens goed naar kijken.

Lijnenteeltje? :D Krihm heeft ook wel bewezen een goed verervende hengst te zijn...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 23:44

Nadeel bij de appies is al dat er zeer weinig hengsten zijn dus als ik ooit weer kleur wil terug kruizen, kom ik waarschijnlijk sowieso al in lijnenteelt uit.