,Ik wil mijn merrie graag dit voorjaar of volgend voorjaar laten dekken door een goedgekeurde KWPN hengst. Mijn merrie is van het Poolse ras " Szlachetny Półkrwi ", dit ras is in Nederland vrijwel onbekend, maar wordt in Polen veel voor de sport gebruikt. Ze staat geregistreerd in het Poolse stamboek " Polski Związek Hodowców Koni " (PZHK). Omdat ik dacht dat hengstenhouders in Nederland misschien bezwaar hadden met het dekken van een in Nederland vrijwel onbekend ras, ben ik dit eens na gaan vragen bij een bekende hengstenhouderij (Van Olst) en zij hebben hier geen problemen mee. Ook heb ik gebeld met het KWPN-centrum, het Poolse stamboek PZHK staat bij hun in het systeem en als het veulen in de toekomst geboren wordt kan hij/zij geregistreerd worden bij het KWPN, alsdus het KWPN-centrum.
Nu ben ik dus opzoek naar een leuke hengst voor mijn merrie, maar aangezien ik weinig ervaring heb op dit gebied en niet echt thuis ben in de KWPN-hengsten kunnen jullie mij misschien een beetje helpen. Zelf heb ik al wat research gedaan, en op de website van Van Olst had ik de hengst Everdale gezien, waar ik wel van gecharmeerd ben.
Mijn merrie is in Polen spring gefokt, zelf maak ik zo nu en dan een sprongetje maar wil graag meer de dressuur kant op. Vandaar mijn voorkeur voor een dressuurhengst. Mijn merrie heeft een sierlijke draf en de galop is prima, de stap daarentegen zou beter mogen omdat ze weinig verruimd. Ze heeft een erg rustig karakter, en is niet snel onder de indruk van dingen.
Verder heeft mijn merrie een schofhoogte van 1.57, dus ze is niet erg groot. Ze heeft een brede bouw, en naar mijn mening goede bespiering. Ik ben niet echt een ster in exterieur beschrijving, dus plaats hierbij nog een paar foto's van mijn merrie:

Wat ik graag terug zou willen zien in het veulen is meer lengte (groter formaat). Misschien zien jullie ook een aantal 'verbeterpunten'?
Laat maar weten!
Groetjes Aryjka