Unieke hengst voor tuiger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manny1

Unieke hengst voor tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 16:32

Ik wil mijn tuiger Merie laten dekken volgend jaar.
Nu wou ik hier eens horen wat jullie me zouden aanraden
Wat info over mijn paard:
KWPN-tuiger
Veel kniegang
Haar stap en draf zijn goed, galop kan beter
Enorm ruime gangen
Snel afgeleid

Nu zoek ik een hengst
Kalm,cool karakter
Brede bouw
3 goede gangen
Springpaard
Speciaal kleurtje mag altijd!
Dekprijs maximaal 1000 euro
GEEN zomerexceem

Het veulen wordt voor mezelf en zal ook zijn hele leven bij me blijven.
Dus stamboek etc, mag maar moet niet

Hopelijk kunnen jullie me helpen

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 16:50

Manny1

Re: Unieke hengst voor tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 16:56

Mijn merrie is bruin met zwarte manen, er staan foto's op mijn profiel. Albast bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 17:49

Wat is de afstamming van je merrie?

Een Gelderse zou ook goed kunnen. Er zijn er genoeg die ook prima springen

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 18:19

Peru's Scen Tao?
Een zwart panterbonte NAS ggk hengst die ontzettend coole nakomelingen geeft. Stokmaat 1.75, 3 zeer goede gangen. Loopt zelf momenteel ZZL (dressuur), maar moederslijn is volledig springen (kwpn stermerrie v. Gershwin)
Dekgeld valt mee en veulens kunnen altijd in het NAS worden ingeschreven.
Afbeelding

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 16:00

manononita schreef:

Knap dat jij in de toekomst kan kijken ;)

Manny1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 23:21

s0173957 schreef:
manononita schreef:

Knap dat jij in de toekomst kan kijken ;)

Het is toch mijn bedoeling om ze altijd te houden, dus het veulen wordt niet voor de verkoop gefokt ofzo

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:48

Heb je geen foto's van de merrie?
En afstamming?

Ik zou ook bij de Gelderse hengsten kijken als ik jou was, er zitten fijne springers tussen en het sluit beter aan op het papier.

Er is ook een Gelderse hengst met een speciaal kleurtje en een cool karakter, genaamd Goedhart.
Is IHW goedgekeurd, je kunt er dus wel papier bij krijgen maar (nog) niet mee naar een KWPN keuring.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:53

Heb je een standfoto en een linkje naar de afstamming van jouw merrie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:21

Goedhart is ook AES gekeurd
De veulens kunnen naar het Kwpn reg. A
Zijn moeder kan prima springen!

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:39

Je hebt een hartsikke leuke merrie, waar je allerlei hengsten voor uit kunt zoeken.
Probeer voor je zelf te bedenken wat voor veulen je graag zou willen fokken en kijk
naar de evt min punten van je merrie om zo een hengst te vinden die dat zou kunnen verbeteren.
Zou je een fijner(sjieker) gebouwd veulen willen, of juist meer een dressuur of springer.
Arabieren geven vaak wat luxere veulens of juist een fijne coole gelderse.
Ik denk dat er voor het te besteden bedrag wat je aan geeft heel wat keus is.
Misschien is het handig om voordat je de merrie laat dekken eerst eens wat nakomelingen te zien.
Dat kan vaak op de hengstenshows die vanaf begin volgend jaar weer door het hele land gehouden worden. Heel veel succes met je leuke spannende zoektocht *D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:42

een leuke frederiksborger hengst?

Manny1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 17:55

Dit is mijn merrie
Afbeelding
Afbeelding
Ik zou aan haar willen verbeteren: ruimere galop, minder een tuigerbouw maar wel de achterhand van een tuiger, en iets meer inzicht voor het dressuur en springen.
Haar afstamming is v: urgent, m: pasja. Vv waterman , vm:harald
Heb geen verstand van deze afstamming vermists ik eigenlijk 4 jaar geleden een springpaard wou maarja soms word je wel eens verleifd op iets wat je helaas niet zocht! Als iemand we wat meer over mijn paard haar afstamming kan zeggen mag het altijd!

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:57

Ga je maar eens verdiepen in de gelderse hengsten en advies vragen aan de mensen
die echt in de gelderse paarden zitten. Volgens mij is er op bokt ook een topic
over gelderse paarden.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:48

Ik heb je merrie opgezocht. Ze is bijna volledig klassiek tuigpaard gefokt, weinig Hackney erin. Je kunt hier goed een Gelderse hengst op zetten, dan moet je wel een rijtypische kiezen.

Ik moet gelijk denken aan good old Koss. Dat zijn fijne sportpaarden met een goede galop, ze springen graag en hij fokt heel goed op tuigtypische merries. Zie maar aan zijn goedgekeurde zonen Alexandro en Parcival, die komen ook uit merries met klassiek tuigpaardenbloed.

Je kunt ook kijken naar Saron, dat is een hele brave en werkwillige hengst die internationaal 1,35 springen heeft gelopen, en loopt nu Lichte tour dressuur. Hij doet wat eenvoudig aan qua lopen, maar als jouw merrie enorm ruime gangen heeft zou ze dat goed kunnen hebben.

Verder kan je afwachten wat er dit jaar wordt gekeurd.
De O'Brien (springpaard) x Parcival zou een hele interessante voor jou kunnen zijn.
Ook komt er een Saron x Laurentz, dat moet ook kunnen springen.
Floris BS die vorig jaar is goedgekeurd kan je ook bekijken, die heeft een fijne galop en springt goed. Je merrie moet wel opwaarts gebouwd zijn en een sterk achterbeen hebben.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:41

En als je een gelderse hengst wat lijkt, kijk eens op de facebookpagina van Floris BS. Die hebben nu een leuke actie.

Ik denk ook dat een gelderse hengst een leuke aanvulling zou zijn op je merrie. Ikzelf heb een ruin van Parcival. Heerlijk veelzijdig, dressuur, springen, cross. Alles vindt ie leuk en doet ie vol overgave.

De verbeterpunten die je graag wil op je merrie zie ik in deze bloedlijn terug komen. Al heb je altijd kans op uitzonderingen.

melinda1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:49

wat dacht je van een homozyghoot paint horse? altijd een bont veulen,
GI Nocona Freckle bar, super coole hengst, een klein kind kan er mee tussen de merries rijden, super karakter, super beweging, dekgeld 600 euro levend veulen garantie
as je interesse hebt, stuur me dan even een mail, een foto van hem staat op
www.painthorses.nl

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:51

GJ9 schreef:
Ik heb je merrie opgezocht. Ze is bijna volledig klassiek tuigpaard gefokt, weinig Hackney erin. Je kunt hier goed een Gelderse hengst op zetten, dan moet je wel een rijtypische kiezen.

Ik moet gelijk denken aan good old Koss. Dat zijn fijne sportpaarden met een goede galop, ze springen graag en hij fokt heel goed op tuigtypische merries. Zie maar aan zijn goedgekeurde zonen Alexandro en Parcival, die komen ook uit merries met klassiek tuigpaardenbloed.

Je kunt ook kijken naar Saron, dat is een hele brave en werkwillige hengst die internationaal 1,35 springen heeft gelopen, en loopt nu Lichte tour dressuur. Hij doet wat eenvoudig aan qua lopen, maar als jouw merrie enorm ruime gangen heeft zou ze dat goed kunnen hebben.

Verder kan je afwachten wat er dit jaar wordt gekeurd.
De O'Brien (springpaard) x Parcival zou een hele interessante voor jou kunnen zijn.
Ook komt er een Saron x Laurentz, dat moet ook kunnen springen.
Floris BS die vorig jaar is goedgekeurd kan je ook bekijken, die heeft een fijne galop en springt goed. Je merrie moet wel opwaarts gebouwd zijn en een sterk achterbeen hebben.

Ik heb niet veel verstand hoor van Gelderse hengsten, maar staat Koss niet bekend om het vererven van lastige karakters?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:43

Koss is zelf een brutale hengst die altijd veel praatjes heeft. Hij is wel eens de ring uit gesprongen tijdens een optreden aan de hand, en zo zijn er meer hilarische voorbeelden van zijn hengstengedrag.
Dat beïnvloedt het beeld wat mensen van (de nafok van) zo'n hengst hebben. Zijn nakomelingen zijn moedige en soms wat brutale dieren die graag werken en fijn te bewerken zijn. Ik vind ze vergevingsgezind, nuchter en fijn om mee te werken. Ze hebben geen ingewikkelde handleidingen, je moet duidelijk zijn en dan heb je er wereldpaarden aan. Heb aardig wat verschillende Koss nakomelingen gereden. Terwijl ik maar een hele gewone hobbyruiter ben.

Over Elegant gaan niet van dit soort verhalen, daar hebben mensen een braaf beeld bij, terwijl ik de Elegant-nakomelingen veel minder geschikt vind voor iedere ruiter.. Die zijn eenkennig en kunnen behoorlijk kijkerig zijn.

Manny1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 18:17

Bedankt allemaal! Ik ga het zeker allemaal bekijken!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:30

[***] schreef:

Goedhart is AES 'Licensed', niet 'Approved', wat betekend dat je niet KWPN reg A. papieren kan krijgen.
KWPN 'erkend' alleen 'Approved' hengsten van het A.E.S.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:41

Leuke merrie.
Ik zou me vooral op een wat mooiere rondere bovenlijn richten. Dus de wat ouderwetsere hengsten en niet de moderne bloedjes, ook ivm karakter (Hack en XX lijkt me niet altijd even gezellig in 1 pakket). Zoveel front en kont heeft je merrie niet zo te zien en daar zijn de oudere hangsten ook wat mooier in. Ik denk bijvoorbeeld aan hengsten als Emillion (is die eigenlijk nog beschikbaar?).
http://www.vdlstud.com/thumbnailer.php? ... ry/163.jpg
Bedenk wel dat tuigers flink geselecteerd zijn op hun type en beweging, dus het kan zomaar zijn dat de hengst vrij weinig inbreng heeft in het type en karakter.
Stel dat het veulen ook absoluut geen springvermogen heeft, zou je dat dan niet erg vinden?

Manny1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 23:02

Nee, dan vinden we wel iets anders om plezier re maken he!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 14:48

Peterina schreef:
[***] schreef:

Goedhart is AES 'Licensed', niet 'Approved', wat betekend dat je niet KWPN reg A. papieren kan krijgen.
KWPN 'erkend' alleen 'Approved' hengsten van het A.E.S.

Bij de rijpaarden werkt dat zo ja
Dit is een Gelderse
Hij gaat bovendien zijn proefje lopen

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:15

Moet ik daaruit begrijpen dat hij voorgesteld wordt aan het KWPN HK ?
Want volgens KWPN eigen regels, ongeacht de geboorte register van de hengst, nemen ze alleen 'Approved' over voor hun A-Register.