Hengstenkeuze voor mijn Hardi x Gottwald (BWP) merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thea_Ste

Hengstenkeuze voor mijn Hardi x Gottwald (BWP) merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 10:49

De droom om een eigen veulentje te fokken komt dichterbij, en ik wil via deze weg wat meer hengsten leren kennen die bij mijn merrie passen

http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/137502

foto: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... beace85624

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... e=547D6CD6

paardje zelf is tot haar 7e enkel fokmerrie geweest in stoeterij de Breemeersen, daarna heeft ze bij de vorige eigenares nog een veulentje gehad van Adorado, dit veulen is helaas helaas ingeslapen door een ongeluk die hij in de weide opliep. Van de andere veulens hebik geen info, op enkele foto's op het internet na.

Het is een merrie met veel bloed, zeer gevoelig. Maar door haar goede opvoeding en haar werkwilligheid/will to please wel een droompaard om mee te werken!
haar beenstand kan wel beter.

wat ik zoek in een hengst/wat mag verbetert worden bij mijn merrie:

- liefst een hengst die geen bloederige veulens doorgeeft
- goede beenstand doorgeven
- sterke hoeven (niet dat mijn merrie slechte hoeven heeft, maar dit vind ik belangrijk)
- liefst allround/springericht

als het kan een hengst in regio limburg/antwerpen maar dit hoeft niet perse!

ik had Thunder van de zuuthoeve al als hengst doorgekregen, en die trekt me al enorm, maar andere ideen zijn zeker welkom!
als er nog iets ontbreekt, zeg maar gerust!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 08:48

Thunder is inderdaad geen verkeerde optie
Cicero z ook

Thea_Ste

Re: Hengstenkeuze voor mijn Hardi x Gottwald (BWP) merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 12:47

bedankt, die ga ik eens bekijken :)

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:20

Aha kom ik jou hier ook tegen :) aan mijn boktnaam zal je me niet herkennen, maar je hebt 'gebabysit' op mijn witte merrie toen ze hoogdrachtig was :)

Qua vereisten hebben wij wat hetzelfde als wat ik zocht voor mijn nieuw bijgekochte merrie van dit jaar. Wij hebben gekozen voor Adorado omdat we wel wat bloed wilden behouden zonder toe te voegen, maar wel met een nuchter karakter en ook springvermogen wat hij voor mij zelf wel heeft, en je begint toch meer en meer jonge Adorado's te zien o.a. bij de wedstrijden voor jonge paarden.

Cicero heb ik overwogen, maar werd me door enkele fokkers met ervaring afgeraden.

Thunder werd mij ook aangeraden, maar ik heb er zelf niet echt een klik mee, wat ik verder ook niet 'objectief' kan onderbouwen.

Ik heb in Beervelde Elvis ter putte gezien en die kon mij wel bekoren.

Ik ben ook steeds aan het uitkijken dus ik volg hier verder even mee of er nog nieuwe suggesties komen.

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 21:54

a, hey! :D Alles goed met Fiona? :) hoe stelt het veulentje het?

De vorige eigenares koos voor exact die reden ook voor adorado (ze had ook een dekking tegoed in de breemeersen), veulen leek qua karakter enorm op waranta in de omgang schijnt. theeft helaas niet mogen zijn..

ikzelf heb de klik dan weer niet met adorado :Y) nogthans wel een toppaard!

heb een enorme boon voor crescendo, helaas fokt die enorm bloederig. raar, want heb hem al live bezig gezien en toen leek hij mij zo koel in zn hoofd..

wat was de reden dat cicero door fokkers werd afgeraden?

ik hoor overal positieve verhalen over thunders. koel/werkwillig/talentvol, mijn interesse was gewekt :+ maar wil toch wat meer hengsten leren kennen!

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:58

Ja hoor, alles goed, ook met de flinke jaarling intussen :) heel benieuwd hoe ze zal uitgroeien!

Goh, ik vind Crescendo wel een goed sportpaard, maar ik denk dat hij het vooral goed doet op dit niveau door zijn meewerkend karakter. Hij lijkt niet over wat extra vermogen te beschikken en springt nergens 'extra' vind ik. Zijn nakomelingen lijken mij toch niet zo bloederig te rijden? Moet wel zeggen dat ik er nu ook niet extra op let.

De fokkers die me Cicero afgeraden hebben, vinden zijn nakomelingen echt te koud en qua presence niet echt veel doorgeven. 1 van die fokkers wees mij er ook op dat het niet is dat je een hete + koude samenbrengt, je dan in de helft uitkomt, als je mij begrijpt :P maar dat het veulen veel meer trekken van de merrie of hengst kan hebben. En de Cicero's zouden blijkbaar veelal aan de te koude kant zitten. Wat ik dan weer niet kan gebruiken in de cross natuurlijk... Ik wil vooral nuchterder in de kop, bloed mogen (moeten) ze wel hebben. En Cicero zelf leek mij ook niet altijd de eenvoudigste rond te sturen, wat ik dan bij Adorado wel eerder vind.

Niet gemakkelijk, voor mijn andere merrie zocht ik altijd een hengst met extra bloed wat ik moeilijk vond want toen leken de meesten mij niet bloederig genoeg, en nu ik een koele zoek, lijken ze allemaal te bloederig 8)7

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:09

je kan Cicero moelijk met Adorado vergelijken ..2 totaal verschillende hengsten
maar cicero fokt koel , groot en toch veel kwaliteit in de nakomelingen ..er lopen in de internationale sport ( YH ) en ook nationaal echt een heel pak goede Cicero's rond :j ..tuurlijk zit er wel eens een koude tussen maar ja hij heeft ook Darco merries gedekt dusssss

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 11:04

ik hoor van iedereen aan wie ik het al gevraagd heb dat hij bloederige veulens fokt. ken ook iemand die er een veulentje van heeft hem, ondertussen een 4/5 jarige (van het K jaar) en dat is echt een enorm bloederigge merrie, geen gemakkelijke..

ik ben ook eerder opzoek naar een nuchtere kop, er mag gerust wat bloed inzitten, dat vind ik de fijnste paarden om mee te rijden. maar ge hebt bloed en echt bloederig he, beetje moeilijk om daar een evenwicht in te vinden..
Waranta is ook zo'n merrie, eigenlijk van nature uit heel gevoelig, maar met een enorm goede kop! wilt ook echt voor u werken.
als ik kon dan kloonde ik ze in een ander kleurke :Y)

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:21

Vigo fokt ze in mijn ogen ook vrij koel, zonder koud te zijn. Niet altijd makkelijkste mond, maar als je merrie dat wel is, zou ik dat ook wel aandurven.
Voor mezelf, ik weet dat een goed paard geen kleur heeft, maar we willen toch liever geen vos fokken, vandaar dat wij hem niet verder overwogen hebben.
Maar we hadden al eens een Vigo gefokt en die viel als springpaard zeer goed mee.

Je vindt natuurlijk van elke hengst wel succesverhalen en ook 'slechte' paarden. Ik probeer zoveel mogelijk te lezen/kijken op wedstrijd/info vragen, ook aan hengstenhouders zelf, maar uiteindelijk moet je toch een hengst kiezen waar je wat een klik mee hebt, en waar je zelf graag een veulen van wil.

Cassini II -nakomelingen werden mij ook aangeraden, niet zozeer minder bloed, maar wel nuchter. Ik heb er echter niet direct ene gevonden die mij aansprak die koel genoeg leek en betaalbaar was voor wat ik wil betalen aan dekgeld...

Ik hoop hier ook nog wat andere suggesties te lezen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:46

Een toffe cassini II nakomeling welke nuchter is en qua dekgeld niet belachelijk duur is is Centurio 22.
Meer info op www.wimschoukens.be

Ik heb er zelf een 2.5j van staan, foto's in profiel.

KimVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:24

Antonius schreef:
De fokkers die me Cicero afgeraden hebben, vinden zijn nakomelingen echt te koud en qua presence niet echt veel doorgeven. 1 van die fokkers wees mij er ook op dat het niet is dat je een hete + koude samenbrengt, je dan in de helft uitkomt, als je mij begrijpt :P maar dat het veulen veel meer trekken van de merrie of hengst kan hebben. En de Cicero's zouden blijkbaar veelal aan de te koude kant zitten. Wat ik dan weer niet kan gebruiken in de cross natuurlijk... Ik wil vooral nuchterder in de kop, bloed mogen (moeten) ze wel hebben. En Cicero zelf leek mij ook niet altijd de eenvoudigste rond te sturen, wat ik dan bij Adorado wel eerder vind.

Als Cicero geen presence meegeeft, waarom staan ze dan meestal vooraan in exterieurprijskampen? Buiten dat kan ik zeggen dat Cicero's wél bloed hebben. Hij geeft zeker bloed mee, daar hij zelf ook meer dan voldoende bloed heeft. Het verschil is dat ze handelbaar zijn en willen meewerken. Wat ook nog een pluspunt is, zeker voor de cross, dat Cicero een enorme uithouding heeft.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:32

Nog even een ballonnetje opwerpen... Canturano
Hele mooie springgenen, maar lijkt ook nakomelingen te geven die zeker voldoende beweging hebben.

Nog even terugkomen op KimVP: ben je in de cross al nakomelingen van Cicero's tegengekomen? Ik nog niet, maar ben er op zich wel in geïnteresseerd om er meer over te horen. Ik ben zeker niet tegen hem hé, mocht dat zo overgekomen zijn, ik heb er alleen niet echt een klik mee en ik betwijfel nog steeds of hij zelfs bij een bloederige merrie, voldoende bloed kan blijven behouden voor de cross (ik spreek niet over jumping!).

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 14:35

TS: Hou er wel rekening mee dat de merrie zelf niet echt bloederig toont, nogal klassiek gemaakt is, ruim lang in de rug is. Nu ja, je kent haar foutjes hé.

Adorado zou ik niet direct aanraden, niet omdat ik er geen fan van ben, wel omdat ik haar veulen van Adorado, dat bij ons op stal gestaan heeft, niet direct de perfecte match vond :o

Ik blijf fan van Thunder. Cicero Z vind ik ook zeker geen verkeerde keuze, integendeel.
Vb een Elvis lijkt me toch nogal klassiek ook voor haar, qua exterieur dan. Idem met Vigo.

Nu ja, je kent mijn mening ook hé, over het fokken. Ik zou eerder enkele toffe jonge paarden gaan uitproberen dan die gok te nemen dat net dat ene fokproduct het perfecte paard voor jou zal worden.

Axmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 08:07

Persoonlijk vind ik Bamako de Muze een zwaar onderschatte hengst. Heb toch al mooie veulens gezien, hoewel hij zelf nogal klassiek model heeft.

Z'n instelling is perfect, schitterende moederlijn, maat en bloed genoeg en betaalbaar dekgeld.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 10:09

Hebben wij ene uit gefokt, goed paard, alleen wel wat bloed, zeker meer dan moeder, en ook echt wel de manieren van bamako, onder andere het vele bokken en de toch niet zo makkelijke mond. Als springpaard zou ik hem opnieuw durven gebruiken, maar als allrounder vind ik hem niet geschikt, qua gangen had het veulen duidelijk minder dan moeders

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 10:58

heb zelf 2 aparte Bamako's , echt super bewegen ook en heel los in hun lijf en bewegingen . Bovendien ook hele mooie types , beide misschien niet de grootste
Hoor wel van ruiters die er onder het zadel een aantal hebben da ze niet de makkelijkste zijn

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 16:16

Paard van TS is op zich niets moeilijk, de merrie kan alleen soms wat druk worden, stressy, maar het is een héél eerlijke merrie. Dus misschien kan Bamako wel een heel pak verbeteren.

Maar persoonlijk zou ik hem niet aanraden aan TS, als de ruiterij moeilijker kan worden. Bovendien vind ik maat ook wel een aandachtspunt. De Adorado was echt te klein (1.55m of zo).

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 12:16

Thunder is denk ik een goeie optie, zie daar heel toffe nakomelingen van.

Misschien ook eens zien wat je qua budget wil uitgeven? Anders is Toulon ook een goeie optie ;-) wij hebben er een hele grote van, heel koel in het hoofd en superbraaf.

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 16:35

ben ik een weekje op reis, schiet het topic weer omhoog :)
hoeveel kost Toulon Thea? vind het precies niet op de site.. thunder is 1250, en dat vind ik zo wel voldoende van prijs, duurder vind ik de moeite niet voor mij, of zou echt stapelgek op de hengst moeten zijn..
sjiek dier wel!

Antonius schreef:
Hebben wij ene uit gefokt, goed paard, alleen wel wat bloed, zeker meer dan moeder, en ook echt wel de manieren van bamako, onder andere het vele bokken en de toch niet zo makkelijke mond. Als springpaard zou ik hem opnieuw durven gebruiken, maar als allrounder vind ik hem niet geschikt, qua gangen had het veulen duidelijk minder dan moeders

Bamako trekt me toch niet zo als hengst precies als ik dit lees.. :Y)

heb trouwens een 2/3 weken terug eens via facebook contact gehad met D.onaat B.rondeel van Stoeterij de breemeersen, hij kende waranta nog en rade crescendo juist aan voor haar.
Citaat:
Van Crescendo weten we ondertussen dat de nakomelingen een bijzonder goed karakter hebben. Ze laten zich gemakkelijk rijden en leren snel.

Dit is wel extreem tegenstrijdig met de ervaren mening die ik al gehoord heb.. :o

Thunder is wel mijn nr 1 keuze op de moment, hoor niks dan positief, denk dat ik crescendo uit mijn kop moet zetten ;)

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:51

Toulon vind ik ze heel wisselend geven. Ik heb er al een aantal van gezien, zowel klein en fijn, alsook grote buffels. En ook van makkelijk tot heel moeilijk en kijkerig. Toulon spreekt mij absoluut nie aan en zou ik nooit kiezen.

Is thunder 'maar' 1250? Dacht dat die duurder was. Lijkt mij wel een goeie optie deze.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 09:23

Dat een hengstenhouder z'n eigen hengst aanprijst lijkt me maar normaal?

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 09:44

Ik vind dat wel nuttige info op grote stoeterijen, ik heb bv al eens advies gevraagd aan zangersheide en dan geven zij enkele voorstellen van hengsten met de reden waarom zij deze zouden aanraden.
Bij D.onaat lijkt mij dat nu minder interessant, want zij hebben maar zeer beperkt aanbod, en dan zullen ze inderdaad wel sowieso eentje aanbevelen. Neem nu dat je zou twijfelen tussen 2 hengsten van eenzelfde hengstenhouder, dan lijkt het mij wel nuttig om eens te luisteren welke zij aanraden.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 09:58

Voila.

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 12:36

is idd zo, een hengstenhouder gaat niks slecht zeggen over zijn hengsten.. toch was ik wel verrast door die reactie van hem, aangezien ze juist wel bloederig zijn en daardoor ni de gemakkelijkste.. achja..

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:14

Toulon is heel duur ;) vandaar dat ik het vroeg.
Geeft idd makkelijkere, maar ook moeilijke, maar normaal gezien wel goeie springers allemaal. :j