Dressuurhengst voor gelderse merrie, Parcival x Goudsmid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Dressuurhengst voor gelderse merrie, Parcival x Goudsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 11:17

Aangezien Urissa nu 13 is hebben jan en ik toch het idee om er nog een veulen bij te fokken als opvolger. De bedoeling is om een fijn paard voor de dressuur te fokken.

Urissa is een gelderse merrie met als afstamming Parcival x Goudsmid en is 1.62 groot. Ze heeft 2 veulens, een 9 jarige van Sirius en een 8 jarige uit Koss. De Sirius is behoorlijk sensibel en heeft naar mijn mening een wat groot hoofd. De Koss is een fijn paard, misschien wat kort in het lijf, maar wel een werkbaar karakter.

Bedoeling is dus een dressuurpaard, of een moderne gelderse die daar goed geschikt voor zal zijn. We houden beide niet van de hele klassieke types. Het karakter moet absoluut fijn zijn, Uris wil zelf wel wat heet worden en af en toe loeren en miepen (ondanks dat ze heel vaak mee gaat), maar ook wel werkwillig en dus geen trapzak :o
Qua maat willen we met een nakomeling niet boven de 1.65 komen.
Zelf is Uris wat lang en komt de hals naar mijn inziens wat diep uit de borst, dat zou verbeterd mogen worden.

Hier een foto met de Koss aan de voet
Afbeelding

Hier twee recente foto's onder het zadel
Afbeelding

Afbeelding

Zelf hebben we Spielberg in gedachten, daar is een keer eerder mee gedekt, maar helaas is die nakomeling in de opfok overleden. Was wel een fijn chique veulen.

Anoniem

Re: Dressuurhengst voor gelderse merrie, Parcival x Goudsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:03

Bij de Gelderse qua dressuurpaardenmodel zonder Koss heb je vers alleen Chablis denk ik
Of diepvries van Upperville (loopt Grand Prix) beschikbaar bij Tewis
Mijn Parcival zou dit jaar bij Olivier (ook Grand Prix, gelders erkend) maar sperma was er pas in juni dus wordt ook komend jaar
Beschikbaar met diepvries bij VDL

Spielberg fokt superfijn maar de merrie die ik uit mijn Parcival van 1.63 heb gefokt is wel 1.72 denk ik. En knetterheet. Wel mooi voor een dressuurpaard natuurlijk maar als je liever wat kleiner wilt zou ik niet teveel outcross doen en heb je bij een Gelderse hengst meer kans op een paard rond de 1.65 gok ik

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:53

Inderdaad Chablis. Komt uit de stam van mijn 2 Geldersen.

Mooi modern type en het hele stammetje kenmerkt zich door de fijne werkwillige karakters.

Qua maat zit je dan rond de 165 waarschijnlijk.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 15:26

Chablis ga ik even opzoeken.

Hebben jullie nog opties voor niet gelderse hengsten die niet al te enorme nafok hebben? Uitkomend onder de 1.65 zou ideaal zijn, maar 1.67/1.68 is ook nog wel te doen :D Heet mag trouwens wel, maar het moet wel bewerkbaar blijven :j

Een aantal hengsten die mij zeer aanspreken zijn:
- Chippendale
- For Gribaldi
- Ferdeaux
- Lord leatherdale (maar met name omdat ik eigenlijk al zijn nakomelingen geweldig vind :o )

Ik heb er alleen niet zo heel veel verstand van en weet dus niet wat bij de merrie past

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 16:49

Negro fokt ook niet enorm, fijn karakter en je behoudt nog Gelders papier ook als je wilt

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 16:59

Ik denk dat je met chippendale en ferdeaux wel goed in de richting zit met niet te groot en een heel stuk luxer en dressuur. Als je echt wil dat ze korter wordt dan kun je misschien beter voor ferdeaux kiezen. Als het goed is kun je op de kwpn site filmpjes zien van afgelopen 23 augustus, daar liepen 10 veulen van ferdeaux op de afstammelingenkeuring. Ik denk dat chippendale ook wel mooi zou passen, die zou ik eerder kiezen dan lord leatherdale, die geeft niet altijd een sterk ab mee. Van for gribaldi is nog niet veel bekend, ik zou daarom daar niet voor kiezen.

Mooie merrie trouwens!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 17:04

Janne: Dat is dan ook zeker een goede optie! Wel wat aan de prijzige kant, maar ga hem zeker voorleggen :)
Helabitha: Tnx voor je post, van For Gribaldi is idd nog niet veel bekend, maar vind het wel een hele gave :D Chippendale en Ferdaux ga ik ook voorleggen bij Jan

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 18:19

De koss x lorton waar ik op rijdt is drachtig van For Gribaldi. Meer souplesse, makkelijk karakter en een wat luxer model, dat is wat de eigenaresse graag wil.

Een hengst die ik zelf mooi vind passen bij de Geldersen is dorado.

Optie van janne vind ik ook een goede.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 18:26

Lord Leatherdale zou ik niet doen. Vindt ik in het achterbeen nou niet zo bie.

De grote Contango zoon zou je ook kunnen doen.

Negro zeker een goede optie.

For Gribaldi vind ik een klein popperig ding. Je hoeft geen grote te fokken maar je moet ook niet voor een beknopt model gaan.

Dorada is inderdaad ook een goeie Viena

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 18:39

Ik moest gelijk denken aan mijn favoriete hengst, Sir Oldenburg. Mooi kwa lengte en wat moderner

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 18:56

Leuk dat jullie met haar willen fokken!
Ik ga met de opties van Janne mee, interessante merrie om in te zetten voor de Gelderse fokkerij.

Wil je een dressuurhengst kan je ook kijken naar Eyecatcher. Niet al te groot, super karakter (nuchter en plezierig in het werk), souplesse, en super lopen. En vos :D
Hoewel verschillende Gelderse fokkers hem (gaan) gebruiken, denk ik niet dat je er een Gelderse mee fokt, maar ook niet vreselijk ver er vandaan (qua karakter, beenwerk) kan je er wel weer eens naar terug in geval van een merrie.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 08:12

Eyecatcher spreekt mij niet zo aan. De hengst waar ik nu het meest naar neig is Chippendale, wat een dier zeg! Negro is ook super, maar weet niet of Jan hem te prijzig vindt.
Sir Oldenburg is ook een erg mooie hengst, hou zelf ook wel van het Contender bloed wat die voert. Zou die passen op Urissa?

Olivier kan ik weinig over vinden Janne, heb je daar misschien een linkje van?

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 09:52

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 10:21

http://www.imajica.net/stallion/olivier/profile/
Site van Olivier

Sir Oldenburg heeft wel een goede Gelderse merrie nodig om zijn minpunten te compenseren
En je zoekt natuurlijk een hengst die wat toevoegt

Negro is prijzig maar wel kwaliteit en fijn karakter
Ik heb 2 Gelderse Negro's
Afbeelding
Negro x Vitens
Afbeelding
Afbeelding
Negro x Satelliet
Merrie als 12 jarige drachtig en onbeleerd gekocht. Zadelmak gemaakt, zo mee weggereden, makkelijk dier.

Ik ben helemaal geen fan van het LL bloed gebruiken in de Gelderse richting. Chippendale, Everdale, Fairytale ze dekken zich helemaal suf maar tot nu toe komt er verhoudingsgewijs weinig bovendrijven. Mooi modern dressuurpaardenmodel dat wel maar als je bijv Chippendale onder het zadel ziet vind ik het karakter bepaald niet iets om binnen te halen in de Gelderse fokkerij.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 10:24

Urissa heeft toch ook een veulen gehad van Spielberg?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 10:26

Oeh die, Negro x Vitens is gaaf Janne!

Wat heeft Sir Oldenburg aan minpunten? Uris is opzich wel een goede merrie, keur en sport.
Heb op youtube filmpjes bekeken van Chippendale en zie daar een werkwillige hengst met veel afdruk en souplesse. Dat mag Uris wel wat meer hebben, dus zou mij (als leek) dan een mooie optie lijken

Dat klopt Clau, maar die is als jaarling in de opfok overleden helaas
Laatst bijgewerkt door Liselot op 31-08-14 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 10:28

Heb je nog naar Winning mood gekeken dan, wat die voor maat fokt?

Die witte Negro is wel heel bijzonder!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 10:29

Winning mood is echt enorm :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 10:30

Haha ok. had gekund dat ie van gisteren de maat van zijn moeder had ge-erft ofzo :P

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 10:47

Joolien schreef:
Haha ok. had gekund dat ie van gisteren de maat van zijn moeder had ge-erft ofzo :P

Die van gister was echt een kopie van paps, ontzettend mooi dier, maar tegen de 1.80 is echt veel en veel te groot

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 10:50

Joolien schreef:

Das een valk. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 10:51

Liselot schreef:
Oeh die, Negro x Vitens is gaaf Janne!

Wat heeft Sir Oldenburg aan minpunten? Uris is opzich wel een goede merrie, keur en sport.
Heb op youtube filmpjes bekeken van Chippendale en zie daar een werkwillige hengst met veel afdruk en souplesse. Dat mag Uris wel wat meer hebben, dus zou mij (als leek) dan een mooie optie lijken

Dat klopt Clau, maar die is als jaarling in de opfok overleden helaas

Niet al te sterk in het achterbeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:44

Liselot schreef:
Heb op youtube filmpjes bekeken van Chippendale en zie daar een werkwillige hengst met veel afdruk en souplesse. Dat mag Uris wel wat meer hebben, dus zou mij (als leek) dan een mooie optie

Nou als Carl H. Al bijna niet op die hengst kan blijven zitten dan kan ik dat als amateur vast al helemaal niet :D En in de Gelderse fokkerij of als je voor jezelf fokt wil je toch paarden fokken waar een amateur ook mee overweg kan. Dat is het verschil met de rijpaardrichting, daar is doel topsport en dus ook topruiter
Heb je zijn stap ook bekeken?

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 13:21

misschien don schufro of zn nakomeling etoile een optie? Don schufro heb je toch iets het klassiekere model en fijn karakter en fijn lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 13:22

NatasjavE schreef:
Joolien schreef:

Das een valk. :)

Wel heel wit dan of niet? Winningmood is idd 1,72 mtr :P