Advies hengst voor Stravinsky x Ursus x Planeet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Danmaarzo

Advies hengst voor Stravinsky x Ursus x Planeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 18:40

Hallo Iedereen,

Ik zou graag jullie advies willen hebben met betrekking tot een hengstenkeuze voor mijn merrie.

Wanliki is een 11 jarige merrie van Stravinsky x Ursus x Planeet x Uppercut.
Ze loopt op het moment nog Z2 maar het debuut ZZ-Licht staat gepland.
Paardlief is 1.70 mtr hoog.

Qua karakter is ze een merrie, maar wel top braaf. Stal is haar stal en zal ze chagrijnig zijn. Daarbuiten is er niks aan de hand. Onder het zadel is ze extreem bloederig. Wordt ontzettend snel heet.

Qua gangwerk heeft ze een ontzettend goed achterbeen en een mooi voorbeen.
Haar stap is voldoende. Zou meer souplesse mogen hebben.
Draf is extreem goed. Veel aanleg voor piaffe/passage.
Galop is goed. Mag meer bergop maar ook hier kan ze goed verzamelen.

Qua bouw is ze, helaas, overbouwd. Verder staat ze correct op haar benen. Hals is ook wat horizontaal, deze zou meer verticaal mogen staan.

Ik zoek dus een hengst die haar sterke en goede achterbeen blijft accentueren. Maar wel eentje die nakomelingen geeft die fijn de berg op lopen.

Ik heb helaas geen goede standfoto van hoe ze nu is. Wel eentje toen ze vier was toen ik haar net gekocht had. Ze is flink zwaarder geworden en qua type helemaal niet meer zo extreem bloederig als toen. Maar het overbouwde blijft ze behouden.
Verder twee rijfoto's.

Ikzelf zit te denken aan Negro bloed. Ben benieuwd hoe jullie daar tegen over staan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Edit: Ze komt uit de Niki-stam! Even voor der moederlijn nog wat te optimaliseren.

tanjaatjuhh

Re: Advies hengst voor Stravinsky x Ursus x Planeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:33

Met Vivaldi krijg je een wat langer voorbeen waardoor het overbouwde er hopelijk uit gaat. Lever je niet in op het achterbeen.

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 20:07

Maar dan heb je weer bloed.. ze is super heet en heeft al heel veel bloed.. het is 78% volbloed he.. ben bang dat het niet in positiviteit qua karakter en hete gaat uitwerken dan..

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 20:09

Met Vivaldi lever je zeker wel iets in op het achterbeen. Qua karakter is het wel een optie.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 20:12

Ik zou de Lord Leatherdale kant opgaan. (Chippendale, Everdale etc. of de nieuw gekeurde Glamourdale)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 20:15

Vivaldi's zijn over het algemeen zeer goed kwa karakter

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 20:15

Anoeska27 schreef:
Met Vivaldi lever je zeker wel iets in op het achterbeen. Qua karakter is het wel een optie.

En op het achterbeen wil ik echt niet inleveren.

Jaa, die zitten bovenaan mijn lijstje Suzanne.. scheelt dat jij ook wel een filmpje van deEmijne hebt gezien dus wel weet hoe ze loopt en hoe goed ze zich verbetert heeft. En dan is haar draf nu nog veel beter geworden.

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 20:17

tanjaatjuhh schreef:
Vivaldi's zijn over het algemeen zeer goed kwa karakter

Een probleem. Ik heb liever geen jazz of nakomeling van :o plus ik heb het niet op vos.. Maar dat is persoonlijk.. zie liever de Chippendale, lord leatherdale..

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 09:39

Als je toch al voorkeur hebt voor de hengsten van van olst vraag advies aan hun die kan je over zijn eigen hengsten goed advies geven.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:48

TS, is het deze merrie?
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/545227

Ja, ze oogt, (en is vermoedelijk iets) overbouwd, maar het beeld vertekent naar mijn mening vooral doordat de rug en lendenen niet mooi aangesloten zijn (week). Ik zou daarom een hengst zoeken die de bovenlijn kan verbeteren. Dan moet je in elk geval weg blijven bij Flemmingh-bloed.

Om een hele andere denkrichting te geven: Scandic. Die kan de galop, de halsvorm en bovenlijn verbeteren. Scandic kan wel een scheut bloed gebruiken bij de merrie’s, en dat heeft de jouwe voldoende. De Scandic’s die ik ken hebben allemaal een fijn karakter. Aandachtspunt bij Scandic is wel de romprichting. Maar zowel Scandic als jouw merrie kunnen goed sluiten.

Als je richting Negro / Lord Leatherdale wil, kan je ook kijken naar de pas gekeurde Giovanni: Chippendale x Scandic.

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 12:48

Roodvos schreef:
TS, is het deze merrie?
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/545227

Ja, ze oogt, (en is vermoedelijk iets) overbouwd, maar het beeld vertekent naar mijn mening vooral doordat de rug en lendenen niet mooi aangesloten zijn (week). Ik zou daarom een hengst zoeken die de bovenlijn kan verbeteren. Dan moet je in elk geval weg blijven bij Flemmingh-bloed.

Om een hele andere denkrichting te geven: Scandic. Die kan de galop, de halsvorm en bovenlijn verbeteren. Scandic kan wel een scheut bloed gebruiken bij de merrie’s, en dat heeft de jouwe voldoende. De Scandic’s die ik ken hebben allemaal een fijn karakter. Aandachtspunt bij Scandic is wel de romprichting. Maar zowel Scandic als jouw merrie kunnen goed sluiten.

Als je richting Negro / Lord Leatherdale wil, kan je ook kijken naar de pas gekeurde Giovanni: Chippendale x Scandic.

Klopt, dat is mijn Merrie. Scandic nog niet over nagedacht, ga ik eens even op verder onderzoek uit. Giovanni ga ik opzoeken. Thanks!
Bedoeling is om haar te laten dekken als ze op haar hoogtepunt is. Op het moment dus nog niet,maar was evt aan het denken om een embryo te laten spoelen volgend jaar. Mede ook dat ik dan al een opvolger heb waar we meteen mee kunnen beginnen. Daarom even wat informatie zo links en rechts op aan het zoeken/vragen. Ze wordt dit jaar nog gekeurd om evt.ster te worden. Scheelt dat ze. Het sportpredikaat al heeft. Het overbouwde valt nu minder op. Maar ze is ook flink gegroeid in spieren.

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:52

Ik heb een Scandic uit een Stravinsky gefokt, zie mijn profiel, maar dat is hem niet geworden. Kwa karakter ook niet prettig.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:55

Scandics staan inderdaad niet bekend om hun plezierige karakter.

Wat vind je van Feel good van de Dalhoeve? Ik denk dat die zowel qua bloedvoering als qua karakter goed kan aansluiten op jouw wensen.

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 13:34

Ik ga hem opzoeken!

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 13:44

Chippendale!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 13:52

Chippendale gaat de stap niet verbeteren.

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 17:11

Anoeska27 schreef:
Scandics staan inderdaad niet bekend om hun plezierige karakter.

Wat vind je van Feel good van de Dalhoeve? Ik denk dat die zowel qua bloedvoering als qua karakter goed kan aansluiten op jouw wensen.

Dan gaat mijn voorkeur toch uit naar Giovanni.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 17:49

Dan raad ik wel aan om hem eens "live" te bekijken. Maar dat is het advies met iedere hengst.

Ik denk niet dat hij gaat brengen wat je wil. Zowel qua stap als qua karakter.

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 22:56

Anoeska27 schreef:
Dan raad ik wel aan om hem eens "live" te bekijken. Maar dat is het advies met iedere hengst.

Ik denk niet dat hij gaat brengen wat je wil. Zowel qua stap als qua karakter.

Dat snap ik. Wil daarmee ook niet zeggen dat ik meteen voor deze hengst zou willen gaan.
Heb op het moment ook liever een hengst die ouder is, zodat ik weet hoe hij fokt.. hoe de veulens zijn/worden.

Stap is btw helemaal niet slecht van de mijne. Heeft zeker voldoende ruimte maar mist hier gewoon wat souplesse in.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:03

Ooit naar sixth sense gekeken? Daar heb je sowieso geen vos mee. En hij loopt op dit moment ook goed mee in België

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:35

Is Desperado wat voor je. Een Vivaldi zoon. Viel mij op de hengstenkeuring naast Dorado heel positief op.

Voordeel is dat het een paard is wat duidelijk bergopwaarts gebouwd is. Vond het een heel kompleet paard.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:26

Je paard is niet overbouwd, ze heeft alleen een hele belabberde rug die achter de schoft wegvalt. Ze gebruikt hem alleen in beweging wel goed anders haal je dit niveau niet. Ze neigt nogal naar een renpaard model (wat Stravinsky ook was) Je hebt een hengst nodig met een hele goede rug, schoft en lang voorbeen nodig.

Ik zeg het eigenlijk nooit maar met zo'n rug durf ik niet te fokken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 07:21

Ik moet zeggen dat ik deze rug ook wel extreem vind en de gok niet zou aandurven.

Freedom30

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 08:06

Heb je ook wel eens gedacht om een veulen te kopen en niet te gaan dekken. Je hebt een super rijpaard voor jou maar misschien niet de beste fokmerrie als je naar haar bouw kijkt. Niet aangevallen voelen hoor!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 08:18

Ze heeft inderdaad een renpaardenmodel. Een gezonken middenstuk en je ziet het ook duidelijk aan de lijn van de buik. Tussen de voorbenen laag en trekt duidelijk omhoog richting de achterbenen.
Tja ik weet natuurlijk niet of ze dit ook doorfokt. Het is wel een risico. Je zal wel een opwaarts gebouwde hengst moeten kiezen met een hele sterke rug en goede verhoudingen.