UB40 x Welt Hitt merrie laten dekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

caat_eve

UB40 x Welt Hitt merrie laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 15:01

Wij zijn serieus aan het overwegen om onze merrie te laten dekken dit jaar. We willen graag een paardje fokken voor de toekomst, die we zelf gebruiken voor de dressuursport. Onze merrie leek ons een hele geschikte kandidaat omdat ze een geweldig karakter heeft, ze is ontzettend vriendelijk en betrouwbaar, en bovendien is ze ook niet lelijk om te zien.

Het is een merrie uit 2005, zwart van kleur en 167cm hoog.
afstammeling: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/357415

Haar beste punt is haar karakter, ze is heel meegaand en vriendelijk. Luistert heel goed en is betrouwbaar. We hopen dit karakter door te kunnen fokken.

Wel moeten er enkele punten duidelijk verbeterd worden,
De stap. Appie stapt heel kort en met weinig ritme, het is dus een vereiste dat de hengst een goede stap heeft (en vererft).
In de draf mag ze ook wat meer doortreden, dus een hengst die verbeterd is de draf is ook belangrijk.
Verder kan ze heel flegmatiek zijn dus de hengst mag gerust wat "bloed" vererven, zodat er wat meer werklust ontstaat.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Extra advies is altijd welkom, want wij hebben geen kaas gegeten van het fokken. Zeker qua exterieur vind het moeilijk te beoordelen wat voor hengst haar kan verbeteren.

Zelf zaten we al aan de hengst Kasparow te denken, jullie mening hierover is zeker welkom. Maar ook voor andere hengsten staan we open.

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: UB40 x Welt Hitt merrie laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:08

Kasparow voor een dressuurpaard? Ik zou het niet doen.

Tip: vraag thuiskeuring aan bij het kwpn.
Wordt je merrie op exterieur gescoord en krijg je dus te horen op welke punten je moet letten en desgewenst gelijk een daarbij passend hengstenadvies van de inspecteurs
Ervan uitgaande dat ze niet op de keuring is geweest

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 15:40

En waarom vind je Kasparow niet geschikt om een dressuurpaard te fokken?

Ze heeft nu een NRPS papier en wij zijn lid van het NRPS, dus wil haar ook graag daar houden.
Ze is al eens naar de keuring geweest toen ze vier was. Ze waren erg te spreken over haar uitstraling en exterieur, alleen het achterbeen vonden ze wat stijl. Verder is haar stap niet goed beoordeeld en haar draf met een voldoende. Ook heeft ze voor een lichte franse stand.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:54

Aansprekende merrie! maar ik zou voor een kwpn dressuurhengst gaan..waarom, omdat daar over het algemeen toch de betere hengsten lopen. {oke er zijn uitzonderingen} en jou merrie met haar papier dus ook prima bij het kwpn kan.

Kasparow gaat niet verbeteren op de gewenste aandachtspunten.

Ik vindt het een fijne merrie om te zien, ze lijkt redelijk goed in elkaar te zitten. Wel komt haar hals wat diep uit de borst en dat zou voor mij wel een aandachtpuntje zijn.

Dus een hengst met front, een goede stap..een goed achterbeengebruik en een wat heter karakter. Hoe is haar galop?

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 21:43

Bedankt voor je reactie! Hier kan ik zeker iets mee!

Haar galop is met redelijk goed maar kan altijd beter, dit word hopelijk ook verbeterd door een hengst met een sterk achterbeen.

Maar je somt de punten wel mooi op inderdaad, nu vind ik het moeilijk om een hengst te vinden die dat heeft en vererft.
Vivaldi vind ik ook een prachtige hengst die mooi aan zou sluiten maar die heeft jazz bloed, dus dat is geen optie. Misschien lord leatherdale of een van zijn zonen? Zou die haar minpunten verbeteren?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:47

Vivaldi gaat het achterbeen niet verbeteren. Ik zal eens nadenken.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:51

Je bent lid van het nrps je kan ook advies vragen bij het nrps.
Mijn merrie is hopelijk drachtig van brandon

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:57

De net goedgekeurde Vivaldi zoon Geniaal heeft een krachtiger achterbeen gebruik dan de meeste Vivaldi's. Dan heb je wel lijnenteelt op Jazz maar dat zit verder weg dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Deze hengst heeft een mooi front, 3 goede gangen en is langgelijnd. Nadeel is dat er nog geen nafok van is, dus je niet weet hoe hij door vererft.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:01

Kasparow zou ik ook niet doen. Trouwens de oudste nakomelingen zijn nu een jaar of 13 en je hoort er maar bar weinig van terug. Dat zegt mij genoeg.
De nakomelingen die ik ervan ken vind ik weinig aansprekend en zitten zichzelf qua lijf en leden nogal eens in de weg.

Ik ga ook even nadenken.

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 14:49

Geniaal is inderdaad ook een erg leuke hengst, maar mijn voorkeur gaat er toch naar uit om geen jazz-bloed terug te fokken.

Ik bedacht me dat ik vorig jaar een fotoshoot heb gehad met Ariadne, waar mooie fotos uit zijn gekomen van goede kwaliteit, die heb ook even geupload.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:56

Bij achter meer verbeteren, goede werklust en Jazzvrij zou je eens kunnen kijken naar Feel Good. Wel een jonge hengst, dus nog weinig bekend over de nafok. Een andere hengst die in mijn gedachten opkomt is Krack C, maar ik ben er niet helemaal van overtuigd dat hij zal brengen wat je zoekt.

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 15:24

Mijn keuze neigt nu erg naar Fairytale v. Lord Leatherdale.
Vind het een heel aansprekende hengst, met een mooie lijn en ik denk dat die mijn merrie kan verbeteren?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:39

Wat dacht je van Florencio? Lijkt mij goed te passen bij je verbeterpunten en is ook nrps gekeurd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:16

Maar die gaat geen extra werklust toevoegen... Fairytale is langgelijnd met een mooi front maar heeft ook een neerwaartse romprichting met een lang achterbeen die vooral erg stuwt.

Dus kracht kan hij toevoegen maar dan moet je merrie wel over een heel goed buigend en onderbrengend achterbeen beschikken.
Persoonlijk zou ik nooit toegeven op het achterbeen gebruik..

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:30

Elisa2 schreef:
Maar die gaat geen extra werklust toevoegen... Fairytale is langgelijnd met een mooi front maar heeft ook een neerwaartse romprichting met een lang achterbeen die vooral erg stuwt.

Dus kracht kan hij toevoegen maar dan moet je merrie wel over een heel goed buigend en onderbrengend achterbeen beschikken.
Persoonlijk zou ik nooit toegeven op het achterbeen gebruik..

Helemaal mee eens.

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 17:37

En een van zijn halfbroers? Want ik ben echt gecharmeerd door het type, vind zijn vader ook een prachtig paard.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:43

caat_eve schreef:
En een van zijn halfbroers? Want ik ben echt gecharmeerd door het type, vind zijn vader ook een prachtig paard.

Die gaan de stap zeker niet verbeteren.

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 17:53

Oke heb je nog andere alternatieven?

Ik moet toegeven dat ik een enorme voorkeur hebben voor een zwarte, ik weet dat een goed paard geen kleur heeft maar aangezien ik voor mezelf fok vind ik het niet onbelangrijk dat het veulentje mij aanstaat qua kleur.

Florencio zou ook niet misstaan denk ik, en daar zal waarschijnlijk ook een donkere uitkomen. Ik zal me daar ook eens meer in verdiepen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 09:16

Florencio heeft bloederige merries nodig, hijzelf voegt geen bloed toe.

Ik zou eens naar Ampere of een van zijn zonen kijken...Electron bijvoorbeeld kan mega goed draven en Ampere heeft in combinatie met Jazz bloed al een goedgekeurde zoon gegeven.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 09:38

Even een heel andere richting, maar wat vind je van Shamrock?
NRPS hengst met een zg. voor de stap, mooi achterbeengebruik, voorbeen met een mooi knietje er in en een fijn werklustig karakter.

Oh ja, en t is een zwarte, zonder vosfactor. Niet dat het doorslaggevend zou moeten zijn, maar een leuke bijkomstigheid is het wel.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 09:50

En Ampere?

Geeft ook zwart en is vrij van de vosfactor (google All at once en Felini bijvoorbeeld)

En wat ik zelf ook een aansprekende hengst vond:
Glamourdale, maar ik vind Negro en zijn nakomelingen dan ook fijne dieren :o Maar weet niet of hij dus verbetert op de aangegeven punten? Vast wel iemand hier die er meer van weet, al ben ik er bang voor gezien zijn op Fairytaile gelijkende lijn. Anders misschien Negro zelf?
Afbeelding

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 22:48

Kasparow gaat op de stap wel verbeteren. Iedere nakomeling die ik heb gezien en natuurlijk mijn eigen merrie heeft een uitstekende stap. Qua karakter niet. Het zijn wel nakomelingen met een gebruiksaanwijzing.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 08:54

Haar moeder doet het blijkbaar erg goed met Son de Niro. Is De Niro bloed geen optie? Bijv. de net ggk George Clooney?

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 14:40

Ik zou misschien wel de hengst Bordeaux (united x gribaldi x donnerhall) overwegen. Het is moeilijk te beoordelen van een foto maar het lijkt of ze wel wat lichtvoetiger en een krachtiger achterbeen kan hebben. Bordeaux geeft in elk geval goed bewegende veulens met voldoende souplesse en opwaarts gebouwd.

Wat verder in mij opkomt is Desperado. Daar zit ver weg wel Jazz in.

Wil je het veulen voor jezelf houden of heb je andere plannen daarmee?

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 22:06

Het veulentje willen we zelf houden. En ze is vorige week geinsimineerd door chippendale!