Advies gevraagd: welke hengst voor deze merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vinia18

Advies gevraagd: welke hengst voor deze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 14:52

http://www.mijnalbum.nl/Album=VZ7K7OKX

Ik ben serieus aan het overwegen om mijn merrie te laten dekken. Alleen door welke hengst? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Even wat info over mijn paard.

Het is een 15 jarige KWPN merrie ( heeft bij vorige eigenaar een veulen gehad van United), 1.64m hoog. Vader is Mistral, vader van moeder is Polydox, volledig springgefokt dus. Merrie is zelf M startgerechtig in het springen en dressuurmatig loopt ze L dressuur (niet officieel). Laatste jaren vooral recreatief bereden. Ze heeft een zeer goed karakter in de omgang, onder het zadel laat ze zich niet echt lekker bewerken, maar geen gebok of gesteiger. Wel redelijk cool in het hoofd op buitenritten. Qua bouw is ze een wat ouderwets type met een redelijk korte rug. Gangen zijn voldoende, daar mag ook zeker niet op ingeleverd worden.

Wat zoek ik: een coole hengst spring of dressuur met een meewerkend karaker die niet zo heel groot fokt. Ik ben zelf ook maar klein dus als het veulen tussen de 1.60 en de 1.68 blijft vind ik het prima. Kleur maakt me niet uit hoewel ik stiekum een vosveulentje wel heel leuk zou vinden, maar geen must. Verder moet de hengst een beetje betaalbaar zijn. Hoeft niet speciaal KWPN te zijn, maar geen Fries, tinker of dat soort rassen.

Mijn doel is om het veulen zelf te houden maar ik heb geen glazen bol en kan dus niet in de toekomst kijken. In geval van nood moet het veulen dus wel verkoopbaar zijn. Zelf zat ik in de richten van een gelderse hengst te denken maar weet niet of dat een goede combi zou zijn. De bedoeling is om er dressuurmatig / recreatief mee te gaan rijden.

Wie heeft er suggesties voor me? Zie de link boven aan voor foto's

Oja, nog even het volgende: mijn merrie houdt niet van diepvriessperma :=

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:25

Maar wil je een dressuurhengst of een springhengst?
En wat vind je leuk dekgeld?

Oh,..wacht..je zit aan de Gelderse richting te denken.

Nou,...dat treft...die ken ik wel :D
En je treft het nog meer,...dekgeld is altijd leuk.

Als je niet te kort in de rug wil zit ik aan Vitens te denken. Veel front, veel beweging en voldoende lengte in het lijf. Merrie moet wel een sterk achterbeen hebben. Hij is wat groter dat wel. Vos.

Danser is ook vos. Zeer deftig, super draven en een goede galop. Niet zo groot maar ook iet compacter van bouw.

Alexandro geeft ze heel heel charmant, bijna zonder uitzondering met heel veel beweging in de galop en de draf. Ook deze fokt ze iets compacter. Merrie liefst niet te strak op de rug. (al is mijn merrie dat wel en die heeft me een Alexandro zonder strakke rug gegeven)Bruin.

Chablis, super werkwillig karakter uit een heel mooi stammetje, goede beweging, heel mooi aansprekend model.(mijn merrie komt uit deze stam,...ik kan iedereen er een uit deze stam aanbevelen)Bruin.

Saron. Uit een super springstam. Zelf heel veelzijdig loopt hoog in de dressuur en in het springen.Is wel zwart.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 13-05-14 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Vinia18

Re: Advies gevraagd: welke hengst voor deze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 15:35

Dank je NatasjavE, Vitens had ik inderdaad al naar zitten kijken. Van Alexandro heb ik een aantal veulens gezien maar die fokt volgens mij best groot. Danser en Chablis ga ik even opzoeken. Maar denk jij dat een gelderse een goede toevoeging is op deze merrie?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:39

Vinia18 schreef:
Dank je NatasjavE, Vitens had ik inderdaad al naar zitten kijken. Van Alexandro heb ik een aantal veulens gezien maar die fokt volgens mij best groot. Danser en Chablis ga ik even opzoeken. Maar denk jij dat een gelderse een goede toevoeging is op deze merrie?

Ze lijken heel groot. Maar dat valt er mee. Rond de 165-168 komen de meeste uit.(mijn Alexandro van net 3 is nu 161 stm) Gelderse zijn gemiddeld genomen net iets kleiner dan de rijpaarden.

Jawel hoor dat kan best met het fokdoel wat jij voor ogen hebt.

De gehele KWPNfokkerij is gebaseerd op Groninger en Geldere stammen.

Je merrie zelf oogt wat klassiek dus met een moderne Gelderse heb je dan best kans op een mooi modern Gelders Type.

Vinia18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 18:03

Saron is wel heel mooi en staat ook lekker in de buurt :) Kan alleen geen website of zo vinden.
Chablis is schitterend mooi inderdaad.
Danser spreekt mij persoonlijk iets minder aan.
Weet iemand nog geschikte groninger hengsten? Of is dat af te raden bij mijn merrie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:06

Dat zou ik niet doen.
Als je met een Gelderse fokt hou je er een KWPNpapier bij. Gewoon veulenboek.
Stel dat je ooit moet verkopen is dat toch makkelijker.

Bovendien is bij de Gelderse de beweging echt beter.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:08

Vinia18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 18:09

Oke, waar ik een beetje mee zit is dat mijn vorige paard gelders gefokt was (lorton x droomwals) en dat was toch een behoorlijk baasje. Die heb ik dan ook moeten verkopen omdat hij me echt te machtig was. Of ligt dat aan zijn afstamming. Zijn halfzuster van dezelfde hengst was ook niet echt d makkelijkste namelijk.

Vinia18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 18:10

Oh, dus hij staat niet meer in Kampen? Dat had ik ergens gelezen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:10

Vinia18 schreef:
Oke, waar ik een beetje mee zit is dat mijn vorige paard gelders gefokt was (lorton x droomwals) en dat was toch een behoorlijk baasje. Die heb ik dan ook moeten verkopen omdat hij me echt te machtig was. Of ligt dat aan zijn afstamming. Zijn halfzuster van dezelfde hengst was ook niet echt d makkelijkste namelijk.

Lorton x Droomwals is niet Gelders maar Tuigpaard gefokt en inderdaad kunnen dat behoorlijke baasjes zijn vanwege het Hackneybloed.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:11

Vinia18 schreef:
Oh, dus hij staat niet meer in Kampen? Dat had ik ergens gelezen.

Ahoy stond in Kampen en Danser staat daar nu.(net als de vader van Danser, Sander.

Vinia18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 18:11

Dat dacht ik al. Maar zijn zuster is wel opgenomen in het Gelderse stamboek.

Vinia18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 18:12

Ahoy stond in Kampen en Danser staat daar nu.(net als de vader van Danser, Sander.[/quote]

Aha, dan ben ik daar mee in de war waarschijnlijk.

Barte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:12

Zou gaan voor een Gelder ipv een Groninger als je een groninger op jou klassieke merrie zal zetten dan wordt het helemaal een klassiek type dan versterk je dat juist en ik vrees dat hij dan ook wat zwaarder zal zijn .Let wel de Groningers zijn de grondleggers van ons Kwpn paard .Maar we zijn juist meer bloed gaan toevoegen om het wat lichter van type te krijgen .Chablis is fijn maar wat denk je van Rubus die is dan wel zwart maar geeft een super fijn type en karakter ..Suc6

Vinia18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 18:18

Dank je wel Barte, daar was ik inderdaad al bang voor. Rubus is ook mooi inderdaad. Tot nog toe staan Vitens en Chablis toch boven aan mijn lijstje of er moet nog een mooie, betaalbare kwpn hengst langs komen. Nogmaals, de kleur vind ik minder belangrijk.

Zien jullie overigens op de foto's nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Barte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:35

Rijpaardhengst tja als je graag een vosje wil hihi zou ik voor Ultimo gaan van de Radstake ook niet zo duur .Is verkocht naar China voor de sport (springen ) en dv sperma nog voorradig .Geeft wat meer lengte in het lijf ,Sterke lendenpartij en goede halsrichting en lengte ...Geeft mooie maat .En superfijn karakter .En vaak vos hihi ..Gaf ook de Ned kamp Aviana en gaf meerdere keurings toppers .In de sport beginnen ze nu op te duiken en ze staan bekend om hun ongecompliceerde karakter ..

Rubus is zelf multifunctioneel en geeft fijne gebruiks paarden die een goede rug hebben een goede achterhand .Maar heeft zelf goed gepresteerd in de dressuursport .Nakomelingen zijn fijn .

Chablis weet ik nog niet zo veel van maar hoor goede verhalen >Begrijp dat Mark van der Donk hem nu gaat verder opleiden en die is heel goed in het netjes opleiden en uitbrengen van paarden dus daar zullen we nog wel wat van horen .Ik zou zelf wel letten dat het een hengst lengte in het lijf geeft en ook wat meer lengte in de hals .

Maar ja dat blijft altijd gokken .Mijn eigen ruin is van Flemmingh en die had ik gekozen om meer lengte in de rug te krijgen en meer beweging in het voorbeen .Maar in type is het een copie van zijn grootmoeder geworden (wel groter en een betere rug ) maar het is altijd afwachten maar mijn ervaring is dat de moeder toch vaak haar stempel door kan drukken ...Dus je moet gewoon je eigen gevoel volgen en kijken waar jij hem voor gaat fokken en wat jij wilt en zoekt in een paard ...Suc6

Vinia18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 18:44

Bij de vorige eigenaar is geprobeert de merrie te insemineren met dv sperma en na drie keer mis hebben ze toen besloten om voor vers sperma te gaan. Weliswaar van een andere hengst dan waar haar keuze op gevallen was, maar toen was het wel in 1x raak.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:45

Chablis komt uit een grootramige merrie. Zou ik op deze merrie niet te bang voor zijn. Daarnaast komt ie echt uit een stam van echte gebruikspaarden(springen en dressuur.)

Ik vind de Rusbusnakomelingen vaak wat te gewoon.(smaak dingetje) Behalve die uit rijpaardmoeders....die zijn vaak wel erg leuk.

Vinia18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 18:48

Weet iemand ook wat het dekgeld van rubus is? Ik kan het nergens vinden.

Vinia18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 18:51

Voor het karakter zou Rubus goed zijn, maar ik lees dat zijn nakomelingen vaak wat kort in de rug zijn en dat heb ik nu net niet nodig.

Vinia18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 19:19

Ik heb net een fijn gesprek gehad met de eigenaresse van Chablis en ik ben er uit. Het wordt Chablis.

Barte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:37

Denk dat je een hele goede beslissing neemt ..Suc6 en we houden het in de gaten .Spannend hoor ...

Vinia18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 19:42

Ik hou jullie op de hoogte. Bedankt voor jullie goede adviezen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:04

Leuk Chablis,...hij is het neefje van mijn merrie. Ik kan hem helaas niet gebruiken.

Vinia18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 20:56

Zondag wordt ze voor de eerste keer geinsemineerd. Spannend :):)