Welke hengst voor Numero Uno x Garant?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Venthe

Welke hengst voor Numero Uno x Garant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 18:02

Hallo bokkers,

ooit heel lang geleden heb ik eens een topic geopend met de vraag welke hengst bij mijn merrie past, dit was in mijn penny jaren. :+
Nu opnieuw de vraag aangezien het er nu toch echt van gaat komen. Misschien dit dekseizoen en anders volgend jaar.

Het gaat om de volgende merrie
Afbeelding

Een 12 jarige Numero Uno x Garant x Le Faquin
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/376289
In juni gaan we naar de merriekeuring, gewoon omdat het leuk is en dan zien we wel wat eruit komt rollen.
ze meet 1.66 m
Ik breng haar uit in de M2 dressuur en M springen.
Ontzettende lieve maar ook dominante merrie. Veel bloed en kan soms erg heet zijn.
Ze springt zeer correct in de manieren en is erg voorzichtig.

Wat zoek ik?
De hengst moet groot fokken!
Het veulen mag meer maat en lengte hebben
Ook moet de hengst veel vermogen hebben en niet te heet zijn aangezien mijn merrie dat ook al is.
Mijn merrie heeft geen hele ruime gangen dus dit mag verbeterd worden.

Een budget heb ik nog niet, ik wil me eerst oriënteren.
De één raad me aan een jonge hengst te gebruiken, de ander zegt dat ik er juist een bewezen hengst op moet zetten.
Welke jonge hengst mij interesseert
- Fernando (v. Calvino Z)

Welke oude hengsten mij interesseren:
- Cicero Z
- Lupicor
- Carosso VDL
- ?

Ik heb er weinig verstand van en weet dan ook niet of deze hengsten bij mijn merrie passen.
Ik hoor graag jullie opties!

Hier nog enkele foto's van mijn merrie. Stand foto volgt zo snel mogelijk
Voor meer foto's kun je in mijn profiel kijken
Afbeelding
Afbeelding

Venthe

Re: Welke hengst voor Numero Uno x Garant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 09:35

Niemand? -O-

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:40

voor vermogen en maat denk ik aan:
- cardento
- adorado
- nabab de reve
- zirocco blue
- berlin (of volle broer Caspar || )

als bewezen hengsten (ook cicero z en carosso vdl die je zelf al aangaf)

als jonge hengsten denk ik aan:
- edjaz van't merelsnest
- zilverstar T
- dieu merci van T&L

het zijn maar enkele suggesties om eens te bekijken

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 11:42

Heel verhaal getypt is het foetsie...
Opnieuw

Nabab is niet mijn voorkeur, nakomelingen zijn geen bewegingswonders. Ook vaak niet de makkelijkste, hij geeft wel echte springpaarden!

Cardento kan ik weinig over vinden, is er ergens een verrichtings- of nakomelingenrapport beschikbaar?

Berlin is ook niet echt mijn voorkeur, geeft vaak zware "lompe" paarden, hoewel mijn merrie genoeg bloed heeft (denk ik) zou ik niet voor hem kiezen. Ben niet gecharmeerd van zijn nakomelingen.

Zirocco blue is zelf geen bewegingswonders, maar zie in zijn nakomelingenrapport dat de veulens wel met voldoende afdruk draven en goed galopperen met veel balans. Hij verbeterd het model, vermogen en reflexen. Misschien een goed optie inderdaad! kan alleen niks vinden over het wel of niet door vererven van maat.

De jonge hengsten die je hebt genoemd ga ik eens opzoeken. Hoewel ik denk ik toch liever een bewezen hengst erop zet

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:57

persoonlijk zou ik er ook een bewezen hengst opzetten.
(maar dieu merci van t&l vind ik een belofte voor de toekomst, volgens mij wordt dit een hele goede)

als je ook de gangen van je paard wilt verbeteren moet je misschien eens kijken naar hengsten met argentinus-bloed.
(bijvoorbeeld thunder van de zuuthoeve)

cardento is ook bewezen en volgens mij past deze wel bij je merrie, er zal wel een verrichtings- of nakomelingenrapport van zijn maar ik heb geen idee waar je dit kan vinden.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 19:13

Cardento zet ik op mijn lijstje :)

Wat denken jullie van Vigo d'arsouilles?

Lijstje tot nu toe
- Cardento
- Cicero
- Zirocco blue (hoewel ik er geen echt goede nakomelingen van ken)

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:11

ik zou carosso vdl toch ook zeker op je lijstje zetten, deze gaat zeker voor maat en vermogen zorgen
er is ook een topic van carosso vdl nakomelingen --> [FB] Nakomelingen van Carosso VDL..

vigo d'arsouilles is zeker ook geen verkeerde optie (zit nabab in die voor maat en vermogen zorgt)

als je ook de gangen van je paard wil verbeteren kan je misschien eens kijken naar allround hengsten
(chello |||, sydney,...)
Laatst bijgewerkt door xxx88 op 06-05-14 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:18

Lupicor geeft heel veel goeds (maat, beweging), maar vlak niet uit hoe sensibel/spooky de meeste Lupicors kunnen zijn. In combinatie met NU kan het wat veel van het goede zijn.

Een hengst die nog niet genoemd is, maar zeker geschikt kan zijn, is Dexter R. Hij fokt (zeer) groot, geeft beweging mee (Contender!) en veel lossigheid. Had een lovend veulenrapport. Karakter lijkt bij onze Dexters goed te zijn (helemaal weten we dat natuurlijk pas als ze onder het zadel komen). Roelofs bloed geeft hardheid mee!

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 15:17

contender bloed vind ik idd ook een goede optie. geeft goede springpaarden die meestal ook goed bewegen.

ik denk alleen dat je wat keuzes gaat moeten maken wat je het belangrijkste vind, maat en vermogen of beweging (+ eventueel maat)
ik vrees dat je alle 3 de eigenschappen (maat + vermogen + beweging) niet in 1 hengst gaat vinden (of toch niet heel uitgesproken)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 16:24

Marius Claudius zou daar toch wel eens voor kunnen zorgen.
Mss beweging tikkeltje minder.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 16:51

Marius claudius is wel goed bloed maar ken ik eigenlijk alleen maar kleintjes van..

Carosso valt toch een beetje af, gewoon omdat de hengst me niet aanspreekt. Ik weet niet heb er geen top gevoel bij.

Als ik moet kiezen tussen die 3 dan ga ik voor Maat en vermogen maar er valt denk ik zeker wel een hengst te vinden die ditheeft en ook goed beweegt. Denk aan Cardento :)

Dexter is ook een optie ja, die is nu in bezit van M.ario E.verse ik ken hem persoonlijk dus zal hem eens even bellen. Goh had aan die hengst nog niet eens gedacht!

Voorkeur tot nu toe is wel echt Cardento

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 08:34

Venthe schreef:
Cardento zet ik op mijn lijstje :)

Wat denken jullie van Vigo d'arsouilles?

Lijstje tot nu toe
- Cardento
- Cicero
- Zirocco blue (hoewel ik er geen echt goede nakomelingen van ken)

ik moet je tegenspreken
heb zelf ook 2 Nabab merries , superfijne karakters en heel fijn in de omgang : misschien geen bewegingstoppers maar erg fijn bewegen en heel los in hun lichaam ( hebben ook een hele goeie moeder ) één van mijn merries komt uit een Libero merrie trouwens
Cardento zou ik niet doen dan zou ik eerder voor Cicero gaan , zal E.verse ook wel zo over denken
Zirocco blue is wel een optie daar je merrie voldoende bloed heeft ..anders krijg je een buffel
Marius Claudius gaat heel goed fokken , geloof me maar ..heb er nu een heel apart veulen van . Kan niet zeggen dat ie klein fokt ( In Belgie lopen al een aantal oudere paarden van en geen kleintjes ) wel geeft ie bloed door en dat zou je van hem niet echt verwachten
Vigo is ook top alleen geeft ie toch wat vaak een mondje door en moeilijk te sluiten dus kijken of dat met je merrie matcht

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 08:45

En waarom Cardento niet? Lijkt tot nu op alle punten te passen
Cicero blijft nog steeds goeie optie
Marius claudius geeft top paarden dat weet ik :) maar ik persoonlijk ken er alleen kleintjes van, maar ik ga me er eens even in verdiepen!
Zirocco blue viel af, weet even niet maar waarom ga ik weer even opzoeken :+
Vigo doe ik toch niet, hoge schoft, platte voeten, en nog wat aanmerkingen die echt niet bij mijn merrie pastte. Mond van merrie is goed maar ik fok het er liever niet in.

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:51

als je vermogen wilt toevoegen dan denk ik niet direct aan een hengst die zelf op het hoogste niveau springt maar eerder aan een die krachtige paarden geeft zoals capitol en Cassini nakomelingen.
en TS wou een hengst die niet te heet was aangezien de merrie dat ook al is.

@besita: waarom beter cicero ipv cardento. cardento is toch meer bewezen in de fokkerij? (gewoon een vraag om iets bij te leren)

ik heb eens een filmpje van cardento gezien, op een hengstenshow denk ik en die liep met gemak een prix st george proef, wissels om de pas, pirouettes,...

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:54

Vigo is ook een goede.
Mijn pony is daar een nakomeling van. Ze heeft ruime gangen en genoeg vermogen. Ze is 1.56, dus niet heel groot. Haar moeder is Thalia van 't Mussenhof (Kan ik verder niks over vinden, dus ik weet niet of daar haar maat vandaan komt)

Vigo of Nabab.. Dat maakt niet heel veel uit, maar het is net wat extra (Vigo)
Succes!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:04

xxx88 schreef:
@besita: waarom beter cicero ipv cardento. cardento is toch meer bewezen in de fokkerij? (gewoon een vraag om iets bij te leren)

ik heb eens een filmpje van cardento gezien, op een hengstenshow denk ik en die liep met gemak een prix st george proef, wissels om de pas, pirouettes,...

ja maar ik heb niet het gevoel dat ie doorgeeft wat jij in je laatste alinea vermeld ..ik vind persoonlijk dat ze vaak niet zo'n goede galop hebben en wat mond ..en die combinatie maakt ze niet makkelijk
mijn amazone is zweeds en kent dus veel Cardento's omdat ie daar jarenlang heeft gedekt , heb er ook al een heel aantal gezien met haar en ik heb gewoon nooit een WOW gevoel
een paar hele goede lopen er rond , daar niet van maar toen ik ging kijken uit welke lijn kwamen ze ook uit hele beste moeders

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:25

ik heb cardento ook aangegeven voor de maat en het vermogen of hij goede bewegingen doorgeeft weet ik niet (al herinner ik mij wel dat filmpje van hemzelf).

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 16:19

Cardento zal waarschijnlijk geen souplesse gaan toevoegen, maar slechte bewegers zijn het ook niet. Maat en vermogen geeft hij zeker wel mee en ik vind hem bij uitstek geschikt voor een hete bloedmerrie. Uit een merrie met te weinig bloed zijn ze van Cardento vaak een beetje te log/traag/koud.

Ben zelf erg gecharmeerd van Dexter R. Goed lopen voor een springpaard en de veulens die ik tot nu toe gezien heb lijken ook goed. Weekend nog een heel fijn galloperende jaarling van hem gezien, mooi royaal dier met voldoende maat :j

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 17:09

Ik hoef ook geen dressuurpaard te fokken ;) gaat er mij meer om dat mijn paard weinig ruimte in haar gangen heeft en ik dit zeker niet wil verslechteren door er ook een hengst op te zetten die beperkt in zijn gangen is. Vandaar Cardento, beweegt naar mijn idee goed en zijn nakomlingen lijken ook goed te galopperen en correcte gangen te hebben.

Misschien dat ik E.verse zaterdag in tubbergen tegen kom dan vraag ik hem over dexter :)

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 17:33

Je zou ook eens naar Vagabond de la pomme kunnen kijken. Heb je Vigo, het topkarakter van for pleausure en een geweldige stam in een hengst en hij lijkt het heel goed te gaan doen in de sport. Heeft zelf veel maat en een goede galop. Cicero ben ik zelf dan weer niet zo gek van, heb er al een aantal fijne paarden van gezien,maar ook heel gewone, maar zelf ontgoochelde hij me al eens, hij durfde er op geregelde basis wel eens drie afstampen, een echte goeie doet dat niet (mijn bescheiden mening).

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 17:38

Cicero weet ik ook nog niet zo zeker. Ken er 1 van die springt echt onwijs goed, geeft er ook echt een flap in. Maar ken er ook 1 die maar heel normaal is. Beide zijn het nogal rare snuiters in de omgang, kunnen allebei erg spooken op de omgeving en willen nog wel eens omdraaien uit het niets. Mijn vriend heeft er door 1tje ook nog in het ziekenhuis gelegen met een hartkneuzing :+
Maar zo van wat op internet staat lijkt hij wel aardig goed te passen.

Vagabond de la pomme, ken ik niet. Die ga ik eens opzoeken :)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 17:39

hoogendroog schreef:
Lupicor geeft heel veel goeds (maat, beweging), maar vlak niet uit hoe sensibel/spooky de meeste Lupicors kunnen zijn. In combinatie met NU kan het wat veel van het goede zijn.

Een hengst die nog niet genoemd is, maar zeker geschikt kan zijn, is Dexter R. Hij fokt (zeer) groot, geeft beweging mee (Contender!) en veel lossigheid. Had een lovend veulenrapport. Karakter lijkt bij onze Dexters goed te zijn (helemaal weten we dat natuurlijk pas als ze onder het zadel komen). Roelofs bloed geeft hardheid mee!

Oei dat zou ik niet durven op zo'n merrie. Roelofsbloed geeft zeker hardheid, maar echt geen makkelijke paarden. Dat in combi met NU. Zal vast een heel goed paard zijn, maar de vraag is wel of je erop kan blijven zitten :D

Verder ga ik met de rest mee qua Marius CLaudius, echt goede paarden komen daarvan!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 17:41

Ze hebben karakter ja, maar je kunt er gewoon mee rijden. Wij zijn gek van Roelofs paarden en hebben er meerdere. Fijne paarden!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 17:45

Maar Namelus geeft ze over het algemeen niet zo lastig en met Contender aan moederszijde ben ik bij Dexter niet zo bang voor de rijbaarheid en het karakter R12312 :n

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 17:50

gomir schreef:
Maar Namelus geeft ze over het algemeen niet zo lastig en met Contender aan moederszijde ben ik bij Dexter niet zo bang voor de rijbaarheid en het karakter R12312 :n

Ik ken een heel zooitje Namelussen en kwaliteit hebben ze wel, maar zijn allemaal wel een beetje speciaal in t karakter, echt braaf en makkelijk kan je ze niet noemen. En dan praat je wel over Contender x Joost x Abgar. Dus ingeteeld op Abgar.

Iedereen moet het zelf weten, maar ik zou dat niet aan durven.