keuze hengst 100% av bij 100% fries ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RomySmink

keuze hengst 100% av bij 100% fries ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 16:37

Hallo iedereen,

Ik ben momenteel opzoek naar een paardje waar ik de endurance mee in kan (waar ik ook verder mee kan komen). Ik heb al gekeken naar wat arabieren maar vanwege mijn lengte (1.85) is een echt goed passend paard moeilijk te vinden. Een paar arabieren met een wat hogere schofthoogte waren helaas boven mijn budget dus momenteel spaar ik verder en ga ik ook daar eens een kijkje nemen. Maar toen zat ik te denken. Wij hebben een PRACHTIGE friese merrie, chanoeka, in de wei staan die al twee PRACHTIGE friese veulens op de wereld heeft gezet. Chanoeka is zelf 1.63 maar een echt barok type.
Afbeelding
Afbeelding
Haar veulens daarentegen waren echte sporttypes met lange benen, slanke bouw en mooie hals (ook met lang en vol behang niet te vergeten ;)). Chanoeka is liever lui dan moe niet echt de goede instelling dus maar ook dat heeft ze nog niet doorgeerft aan de veulens! Ik ben een zuivere zwarte arabisch volbloed hengst tegen gekomen en dat zou (in mijn ogen als leek) en heerlijke combie zijn met onze merrie. Wat denken jullie? Goede gok of onverstandige keus? Ik wil natuurlijk geen paard dat totaal uit verhouding is en later met de bouw lichamelijk problemen krijgt.
Dit is de hengst: http://www.stallionlocator.com/nl/dekhe ... v-h-cadaar

Ik ben heel benieuwd!

mvg romy

MissBmx

Re: keuze hengst 100% av bij 100% fries ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:41

Fokken is altijd gokken, het geeft geen garantie maar er zijn wel meer mooie arabo-friezen.
Als je echt de duursport in wil dan zou ik toch meer opzoek gaan naar een paard waarvan je al wat meer de bouw kan zien en de werkwilligheid kan inschatten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 17:01

Friezen blinken niet uit in uithoudingsvermogen en longinhoud. Dus als je gaat fokken voor de endurance zou ik dat zeker niet doen met een Fries.

RomySmink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 17:07

Dit zou geen arabo fries worden omdat het veulen 50 - 50 zou zijn. Arabo friezen zijn max 37% arabisch als ik het goed heb.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 17:09

Ik zeg doen ! :j Je hebt een prachtige merrie en die hengst is ook echt een plaatje !
Fokken is en blijft gokken....dus waarom de gok niet wagen met deze combi ? :D

Sheila_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 17:11

Gillbo schreef:
Fokken is altijd gokken, het geeft geen garantie maar er zijn wel meer mooie arabo-friezen.
Als je echt de duursport in wil dan zou ik toch meer opzoek gaan naar een paard waarvan je al wat meer de bouw kan zien en de werkwilligheid kan inschatten.

Eens,
Arabofriezen hebben maximaal 40% Arabisch bloed.
Als je echt een arabofries wilt zou ik na een wat paard vanaf 3 a 4 jr kijken waarbij je bouw en gangen ect al kunt beoordelen.

Zelf fokken blijft gokken, gunstig of ongunstig daar kom je pas later achter.
Laatst bijgewerkt door Sheila_ op 08-04-14 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Als je kruist, kun je beter twee paarden kruisen die qua type bij elkaar passen. Barok en volbloed zijn twee uitersten. De F1 daarvan is meestal niet echt een uitgebalanceerd dier. Daarom zijn arabofriezen ook geen 50/50, maar in ieder geval 3e generatie teruggekruist en bij voorkeur zelfs 7/8 Fries (4e generatie terug).

Waarom kijk je niet naar een NRPS met veel (anglo-arabisch) bloed? Heb je én maat, én bloed.

Leentje_P

zoals suzanne F. al zei: Friezen blinken niet uit in uithoudingsvermogen en longinhoud. Als je slim bent fok je dan een arabier of wacht je even tot je nog iets meer budget hebt maar om een paard te gaan fokken en dan niet honderd procent zeker weten of het gaat worden wat jij in gedachten hebt. Dat is wel een hele grote gok en niet altijd even fair tegenover het paard zelf. Dan kan je beter wachten tot je het geld wél hebt voor het paard waar jij naar zoekt.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 17:14

Het zal wel een grote gok zijn. Friezen staan bekend om hun mindere long inhoudt, met een fries daardoor moeilijker in de endurance ivm hartslag/ uithoudingsvermogen. Fokken is best wel een investering en als alles goed gaat ben je 5 jaar verder voordat je een endurance wedstrijd mee kan doen. Ik zou rustig verder zoeken, misschien een gewone kwpner of een grote draver?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 17:15

Ik weet niet of ik voor Cadaar zou gaan, wil je per se een zwarte hengst dan?

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 17:17

Laatst bijgewerkt door paardjes123 op 08-04-14 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

RomySmink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 17:25

set_elkol schreef:
Ik weet niet of ik voor Cadaar zou gaan, wil je per se een zwarte hengst dan?

Bedankt voor alle reacties!!

Ik wil wel graag een zwarte hengst omdat ik ook graag een zwart veulen wil ;). Nou heb ik geen idee of hij veel zwart doorerft.. Maar ik hou absoluut niet van vos en zou ook echt geen voskleur veulen willen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 17:27

Als de hengst én jouw merrie heterozygoot zouden zijn (en voor een Fries zou dat in principe niet zo'n grote kans zijn) heb je met zwart x zwart 25% kans op vos.
Zwart is BTW geen gunstige kleur voor endurance - zwarte paarden worden simpelweg warmer/kunnen minder warmte kwijt door convectie en hebben meer koeling nodig.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 17:28

Als je verder in de endurance wilt komen gaat dat met een kruising fries IMO niet lukken.

Kun je niet kijken naar een anglo arabier als je graag iets groters wilt?
Laatst bijgewerkt door Kim_Evendi op 08-04-14 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 17:30

Zwart is inderdaad niet handig voor deze sport ;) als je vos lelijk vindt kan je voor schimmel gaan, 50% kans op schimmel en met homozygote hengst 100%.

RomySmink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 17:32

Kim_Evendi schreef:
Als je verder in de endurance wilt komen gaat dat met een fries IMO niet lukken.

Voor mijn lengte denk ik dat je wel aan een paard van 1.70 of iig minimaal 1.65 moet denken. Vooral omdat mijn lengte in mijn benen zit. Halen de anglo arabieren dit?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 17:33

Dacht jij dat je uit de kruising van jouw Fries van 1.63 x een Arabier van 1.54 een paard van meer dan 1.60 zou halen?
En ja, anglo's halen de 1.70 makkelijk.

RomySmink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 17:34

set_elkol schreef:
Zwart is inderdaad niet handig voor deze sport ;) als je vos lelijk vindt kan je voor schimmel gaan, 50% kans op schimmel en met homozygote hengst 100%.

het is niet dat ik vos helemaal niet mooi vind zweetvos bij de arabieren vind ik vaak nog wel gaan dat geldt ook voor schimmel ik vind ze vaak niet heel mooi op sommige na en heel veel schoonmaak werk haha (ervaring met een PRE) maar als ik een voorkeur heb is het zwart of dat hele donkere bruine kleur naar bijna rood volgens mij heet dat koffie vos ?

RomySmink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 17:35

Ibbel schreef:
Dacht jij dat je uit de kruising van jouw Fries van 1.63 x een Arabier van 1.54 een paard van meer dan 1.60 zou halen?
En ja, anglo's halen de 1.70 makkelijk.

ik dacht 1.63 maar haar veulens zijn beide ook erg groot geworden en de vaders waren ook normale hoogte. Maar iig iets forser

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 17:36

RomySmink schreef:
Kim_Evendi schreef:
Als je verder in de endurance wilt komen gaat dat met een fries IMO niet lukken.

Voor mijn lengte denk ik dat je wel aan een paard van 1.70 of iig minimaal 1.65 moet denken. Vooral omdat mijn lengte in mijn benen zit. Halen de anglo arabieren dit?

Ja dat halen ze :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:40

De F1'tjes niet (arab x ev) maar verderop in de lijnen wel, een EV voegt wel aardig wat maat toe.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:44

Ik zou me niet blind staren op kleur.
Maar ook op gang werk etc en benen.

Arabo friezen zijn ooit begonnen met AV x Fries en dat weer terug fokken.
Combinatie hoef daarom niet per definitie niet te kunnen.

Barok x AV wordt vaker gedaan.

PRE X AV kan goud waar zijn..wordt een hoop geld voor neergelegdt in buitenland.

Maar als je fokt kost het ook geld.
Je kan ook inderdaad gewoon doorsparen of een jongere AV kopen...

Ik zelf heb Montoyo ter dekking staan...dit is wel een vos.
Maar een met zeer ruim gangwerk.
Een fijne galop.
Montoyo zit kwa schofthoogte rond 1.63

Toch even promoten :o

Afbeelding

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:50

Pandora2 schreef:
Ik zeg doen ! :j Je hebt een prachtige merrie en die hengst is ook echt een plaatje !
Fokken is en blijft gokken....dus waarom de gok niet wagen met deze combi ? :D

Omdat je zeker te weten niet krijgt wat ts wel graag wil..

Fokken is trouwens helemaal niet gokken. Vermeerderen is gokken..

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:53

Ik zou het inderdaad goed overwegen.

Ook fokken kost geld...
En als je naar de lange termijn kijkt in de Endurance met wat je wilt bereiken moet je jezelf afvragen wat is wijsheid.

Tenzij je ook graag een veulen wil fokken...

RomySmink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 19:01

ik wil voornamelijk gewoon een paard waar ik het heel goed mee kan delen wat echt bij me past zoals mijn oude paardje. Alleen dan wel 3 maten groter want mijn oude paardje was maar 1.55 ;). En ja een veulen is heel leuk maar idd wel de vraag of het word wat ik wil. Dankje voor de reacties!! Zal ook eens gaan kijken bij de anglo arabieren en de engelse volbloeden. Mijn zus heeft een engels volbloed x trakehner en die doet het erg goed in de endurance. Ben wel benieuwd of dat met mij gaat klikken. Ik heb altijd barok gereden dus is kijken bij een aantal paarden en keertje rijden.