Dressuurhengst gezocht > KWPN/NRPS

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Dressuurhengst gezocht > KWPN/NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 15:22

Ik ben zelf uiteraard uitgebreid aan het rondkijken maar ik kom er zelf niet goed uit, heb nog niet de WAUWWWWWW-hengst gevonden waarvan ik helemaal overtuigd ben (icm merrie uiteraard)

- KWPN of NRPS (Duits mag ook maar dan wel in Nederland of Belgie te bestellen)
- dressuurgefokt
- uiteraard drie goede gangen
- een snel achterbeen
- souplesse
- veredelen/ verfijnen
- dekgeld maximaal 800 Euro, liefst onder de 750 blijven.

Verbeterpunten van de merrie:
- neigt naar onderhals op stand
- bolle lendenen
- iets sabelbenig
- heeft ruimte en kracht maar mist snelheid in het achterbeen
- grof beenwerk
- mag een langer voorbeen hebben

Ze heeft maat en massa genoeg dus daar hoef ik niet naar te kijken. Ze is vrij van de gangbare bloedlijnen, zelf allround gefokt, dus ook inteelt is geen issue.

Ik heb helaas echt geen goede standfoto waaraan de bouw goed af te leiden is :o

agerrits

Re: Dressuurhengst gezocht > KWPN/NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:04

Wup 750€ bijdracht. 250 bij gust. Mooie hengst, geeft goede nakomelingen.
Of diens zoon Weltgang, alle beschikbaar in nederland bij de enterbrook.
Dekgeld van Weltgang zou ook gunstig kunnen zijn, kun je opvragen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:09

Is het voor die 1.74m. BWP-er uit je profiel?

Als ik je bericht hier zo lees denk ik Spielberg.
Past wel aardig bij je punten en het dekgeld is 750 euro.
Staat bij Team Nijhof

Maar als het voor die BWP-er is, dan zou ik zelf eerder een springgerichte hengst uitzoeken geloof ik.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:14

Dees schreef:
Maar als het voor die BWP-er is, dan zou ik zelf eerder een springgerichte hengst uitzoeken geloof ik.

Daar ontgaat mij de logica compleet van...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:20

Bekijk dat paard in het profiel maar eens, dan zie je wellicht wat ik bedoel.

Daarnaast is het BWP van oudsher een springgerichte club, dikke kans dat deze merrie dus ook voortkomt uit springgerichte genen. De meeste BWP-ers blinken niet uit in het gangenwerk en hebben hun bouw ook niet bepaald mee voor de dressuur.
Maar goed, laat TS eerst maar aangeven om welke merrie het gaat :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 16:52

Het is voor de BWP. Zij is allround gefokt (springmoeder en allround vader die GP dressuur heeft gelopen). Zelf is ze absoluut meer een dressuurpaard, daarom is ze ook destijds bij mij gebracht. Ze kan goed bewegen met ruime gangen, een mooi voorbeengebruik en een sterk achterbeen. Het enige wat ik in haar beweging mis is een sneller achterbeen en ze zou van mij iets meer souplesse mogen hebben.
Veulen is voor eigen gebruik en ik hoef geen springpaard ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 17:50

Wup en Weltgang ben ik eerlijk gezegd niet zo van het snelle achterbeen overtuigd, sorry, niet om je suggestie af te breken :o
Spielberg lees ik heel wisselende verhalen over het achterbeengebruik.. ? Geeft hij het nu wel of niet mee? Ruimte en kracht heeft ze zat, maar die snelheid moet er echt in gefokt worden bij het veulen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 08:58

Niemand nog suggesties??

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:11

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:18

So You Know heeft een dektarief waarvan je zult schrikken...

Valt zeker niet binnen budget. Just so you know :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:21

Urielle, wat grappig dat je die standfoto van de BWP-merrie ineens niet meer in je profiel hebt staan.
Wel staat er nog deze tekst die veelzeggend lijkt:
Citaat:
Voordat Devdan kwam heb ik de BWP-merrie Future van 't Vleminkhof te rijden gekregen. Met haar 1.74 en lange stelten heeft zij de nodige tijd nodig gehad om de weg te leren vinden in haar eigen lijf. In 2010 is ze een keer B gestart (net geen winst) en in 2013 opnieuw (weer net geen winst). Ik weet nog niet precies welke kant ik op wil met Future, verkopen, ook het dressuurpad op, misschien erbij gaan springen?

Weet je zeker dat je uit deze merrie een toekomstig sportpaard voor jezelf wilt/kunt fokken?

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:49

Ga ik geheel in mee. Wees realistisch, als de hengst een waslijst aan punten moet verbeteren tov de merrie, kun je dat niet gaan verwachten. Slecht een fractie daarvan. Het is vaak hellemaal niks of hellemaal wel. Een goede fok merrie, is een goed paard, minimaal gemiddeld tot boven gemiddeld is in de exterieur en of bewegingen. Is jou merrie beneden gemiddeld of net gemiddeld qua kwaliteit is het zeker het denken waard.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:07

Wup heeft geen snel achterbeen. Zeker niet op jonge leeftijd. Eerder een traag achterbeen toen. Verder vind ik de bovenlijn van Wup niet je van het. Al valt dat nu niet zo op omdat zijn rug gespierder is geworden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 20:49

Ik merk eigenlijk dat ik me een beetje aangevallen begin te voelen over de kwaliteiten van de merrie. Het is echt niet een of andere kameel ofzo?! Het is best een mooie merrie om te zien vind ik en ze kan bovengemiddeld bewegen, alleen heeft het heel lang geduurd voor ze haar motoriek op orde had en nog langer voor ik haar Chinese handleiding vertaald had, waardoor ik naast alle ongelukjes die we hadden, ook heel lang geen zin heb gehad om met haar te rijden. De standfoto heb ik weggehaald omdat die geen recht doet aan het paard, wat daar na de eerste les, net in training, en sinds heel lang pas weer op ander terrein schraal, onbespierd, opgetrokken en nat van het zweet niet op haar voordeligst op de foto staat. Ik zou het gewoon jammer vinden als iedereen zijn mening ophangt aan die foto. Ik heb verder ook niet echt veel beeldmateriaal, juist omdat ik er nauwelijks mee op concours of op clinics ben geweest.

Forty klinkt goed, ik ga eens wat filmpjes opzoeken.
Bedankt voor de toevoeging Petra, Wup wordt het dan niet.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 22:30

Dat is niet de bedoeling van mijn post, als deze misschien wel zo is overgekomen. Daarin trek ik geen oordeel over je merrie als je goed leest is het algemeen bedoeld.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 22:34

agerrits schreef:
Dat is niet de bedoeling van mijn post, als deze misschien wel zo is overgekomen. Daarin trek ik geen oordeel over je merrie als je goed leest is het algemeen bedoeld.

Dank je :)

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 22:53

Geen dank ;)

Los van alle punten zijn de eigenschappen die juist sterk zijn van je merrie ook een punt om niet in te leveren. Word na mijn inzien door de meeste vergeten, behalve de echte fokkers ;) van wat ik hoor qua eigenschappen die je prijs geeft van je merrie, zou Spielberg wel een goede kunnen zijn. Hij geeft zeer werkwillige nakomelingen, ook die erg snel gaan en super leren. Ook een hengst die verfijnt. Noemde wup, omdat ik wist dat hij aantrekkelijk dekgeld is, maar wist niet dat Spielberg ook zo prettig geprijsd is. Nakomelingen van Spielberg doen het erg goed tot nu toe in de dressuur ring. Je hoort en ziet ze steeds meer.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 08:22

Ik wil hier ook reageren,
Ik heb een wup jaarling en achterbeen is inderdaad wat traag, verder een plaatje zal wat meer afdruk mogen hebben in de draf,
Maar het word steeds beter haar draf,
Eerst jaar was bijna alleen maar galop wat ze deed.
Ze kan super goed springen (ze spingt over alles wat er licht opstapjes afstapjes)

Maar dit jaar word de merrie gedekt door spielberg,
Dit omdat ik een gribaldi x amulet heb.
met een iets traag achterbeen dat is een verbeter punt die we hebben,

Maar je kan altijd de hengsten houders bellen wij hebben nijhof gesproken en Spielberg verbetert maat sterk achterbeen geeft hij Door en hij geeft een werkwillig lief karakter door aan zijn nakomelingen

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 08:37

Wat is dr bloedlijn van jou merrie??

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 08:57

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 20:50

Zou Houston een optie zijn voor mij naar jullie mening? (met dank aan paardjes123)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 00:24

Houston is een heel best fokkende hengst.
Maar hij staat er wel bekend om ietwat sabelbenig te geven (voor mij persoonlijk geen probleem, maar op keuringen wil dat nog wel eens lastig zijn). Zijn nafok is wel sterk bewegend. Hij vererft ook mooi veel bespiering in de bovenlijn.

Kwa bloed vind ik het niet echt aansluiten op je BWP, maar Houston zelf is een prima hengst om te gebruiken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:04

Houston gaat niet veredelen en souplesse is ook een puntje waar hij niet echt op gaat verbeteren vrees ik. Maar hij fokt inderdaad een goede bovenlijn en een zeer krachtige en goed buigend achterbeen door, ook vererft hij zich sterk.

Bij mijn weten is het puntje op de keuring waarover ze nog weleens vallen dat zijn nafok soms wat hol in het voorbeen is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:07

Ik had er eentje die écht niet hol was in de stand van de voorbenen, maar omdat ze toch iets moesten verzinnen, werd het holle voorbeen maar genoemd, kennelijk omdat Houstons dat hebben :=
Zo houden ze de statistieken mooi in stand. Maar of het allemaal waar is... Bij de oudere hengsten bestaan een hoop vooroordelen, ook bij het jurykorps.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:25

Ben ik met je eens...vindt het jammer want ik geloof dat Houston en zijn nakomelingen wel echt iets kunnen toevoegen aan de fokkerij.

Trouwens denkend aan Houston moest ik ineens denken aan Valeron...een hengst met Houston en Sandro Hit bloed, met het goede achterbeen van Houston en de souplesse van Sandro Hit. De hengst zelf loopt inmiddels sucsesvol grand prix en ik heb er al een paar sjieke goedbewegende nakomelingen van gezien. Maar je merrie moet wel genoeg maat en lengte in het lijf hebben..dekgeld is ook schappelijk.

http://translate.google.nl/translate?hl ... 6bih%3D609