Donkere hengst voor Democraat merrie (vv. Zadok)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

iloonaa__

Donkere hengst voor Democraat merrie (vv. Zadok)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 22:08

ik ben me aan het oriënteren voor een hengst die bij me merrie zou kunnen passen.
Het zal haar eerste veulen worden.

Ik ben opzoek naar een dressuur hengst, omdat ik de nakomeling iets meer potentie voor de dressuur wil geven.
De merrie is een schimmelmerrie van 1.62
De hoogte mag gelijk blijven of iets groter

Afbeelding

afstamming zie: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/720158

De merrie heeft zowel talent voor dressuur als voor springen. Ze heeft een zeer zacht karakter en is makkelijk te bewerken in het zadel.
Ze is compact van bouw wat haar veel kracht geeft. Echter zou ik in haar nafok iets meer lijn willen zien met iets meer elegantie.

sterke punten
Haar flexibele en zachte karakter, erg meewerkend.
Het sensibele gedrag tijdens het rijden.
Sterke benen en schouder.
Sterk in lijf en achterbenen.

Mindere punten
Ze mist wat maat in hoogte en hals
Mist wat maat in de benen
laatbloeier

Afbeelding Afbeelding

Voor mij is het belangrijk dat de kans dat het veulen schimmel word verkleind. Daarom zoek ik een hengst die bekend is voor het doorgeven van een donkere kleur, of de kans kan verkleinen tot het krijgen van een schimmeltje.

Tot nu ben ik gekomen tot de hengsten Everdale en Chippendale..

Iemand nog ideeën of tips?

Jette

Re: Donkere hengst voor Democraat merrie (vv. Zadok)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:15

Ik heb geen verstand van hengsten, maar je hebt, zolang je er geen schimmelhengst opzet, altijd 50% kans op een schimmel :) Dit kan ook niet verkleind worden, alleen vergroot.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:57

Kans op een schimmel verkleinen lukt niet. Alleen maar vergroten.
Kleinste kans is 50%.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:00

Waarom op kleur willen dekken? Dat heeft bij schimmel idd geen nut. Koop dan een bruin veulen :)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:19

Even voor de kleurkenners onder ons? Hoe zit het met een schimmel x Cremello?
Ik ben van de week voor een Westenwind x Democraat wezen kijken, dat was een vos met 3 hoge witte benen..... Weet niet of je dat liever hebt dan een schimmel?
Een mooie schimmel is toch niks mis mee?

Over het algemeen fokt Negro en Ferro bloed vrij donker, daar heb ik zelden een witte van gezien ;)
(wel vossen overigens)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:34

Hetzelfde als bruin x schimmel. 50% kans op schimmel. Als zij schimmel door geeft toont het.
Afhankelijk van de basiskleur van de merrie palomino, valk of smokey black maar allen met de kans dat ze verschimmelen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:55

dank je wel, ik vind dat kleuren gedoe altijd wel interessant ;).
Al maakt een kleur voor mij niks uit (zolang het maar geen bont of appaloosa is).

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 11:02

Ik wil liever geen schimmel omdat ik niet net als de merrie een veulen wil met melanomen.
Als het een schimmeltje zou worden is het geen probleem en vind ik het evengoed erg mooi. Maar omdat vooral schimmels en bonte paarden deze melanomen krijgen wil ik graag proberen om er een donker veulen uit te krijgen. Ik snap zelf ook dat de kans altijd aanwezig zal blijven dat het een schimmel wordt.
Kan het niet nog verschil geven dat de moederlijn ook veel donkere paarden bevat?
Ik ben namelijk niet heel bekend in het berekenen van kleuren

Echter heb ik dit topic niet alleen gemaakt voor de kleur. Ik vraag ook evengoed een goede hengst die mijn merrie kan verbeteren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:05

Het blijft altijd 50% (of 100% bij een homozygote schimmel).
Het maakt niet uit welke kleuren de voorouders hadden.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:09

Overigens vind ik dit geen mindere punten:
Mist wat maat in de benen
laatbloeier

Lengte in de benen zie je bij Valegro, salinero en Totilas ook niet erg terug. Een kort pijpbeen is juist heel degelijk en gaat meestal langer mee. Een te lang voorbeen blokkeert vaak alleen maar het achterbeen.
Het gaat over de verhoudingen en verbindingen in het gehele paard. Die bepalen of het paard kan lopen en fijn te rijden is.
En laatbloeiers zijn ook voordelen. Omdat die vaak ook de kans krijgen zich te ontwikkelen. Je ziet veel te vaak dat paarden te snel alles te makkelijk doen, en die paarden worden snel overwerkt. Omdat die er al klaar voor lijken te zijn maar eigenlijk nog niet zijn.
Ik vind je eigen idee voor Everdale of Chippendale helemaal niet slecht! de combinatie LL x Negro kun je op jouw merrie zeker gebruiken.
Ik ken een Democraat merrie die dit jaar een Netto veulen krijgt. Ben benieuwd hoe die wordt, is anders misschien ook wel een optie voor jouw merrie.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 11:14

Dankje voor je advies! :)
Ik ga Netto eens bekijken. Ik zie wel dat hij flink aan de maat is. Ik weet niet of hij die maat ook erg doorgeeft aan zijn nakomelingen?
Ik ga sowieso in april naar de hengstenshow bij van Olst om al deze hengsten even te bekijken. Ik zag bij het kijken van hun stal Brandon ook een mooie hengst om te zien, maar kan er nog te weinig over terugvinden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:45

En om nog even vervelender te gaan doen: Zadok was ook een schimmel.
Dus het kan zomaar zijn dat als de moeder van jouw merrie ook een schimmel was, je zomaar een homozygote schimmel hebt. En als dat niet zo is dan heeft jouw merrie van zowel vader als via de moeder alsnog het schimmelgen meegekregen dus ik vermoed zomaar dat je nog meer kans dan 50% hebt op een schimmel.

Maar goed, verder over een geschikte hengst:
Je zou jouw merrie kunnen aanparen met Jazz of Gribaldi bloed.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:50

De moeder staat als zwart bruin in de afstamming voor zover ik zie. Maar alsnog kan ze van twee kanten schimmel mee gekregen hebben... :)

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 14:15

De moeder is inderdaad een donkere :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:41

Ayasha schreef:
Maar alsnog kan ze van twee kanten schimmel mee gekregen hebben... :)

Nee dat kan niet.
Als de moeder donker was dan droeg deze geen schimmel.

Ik zou in iedergeval naar een hengst met een mooi front en een gepronoceerde nek zoeken.
Het is een wat klassiekere merrie, daar moet je geen hoogpotige sprinkhaan uit willen fokken. Netto zou best mooi kunnen passen, maar volgens mij kost die ook aardig wat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:58

Sizzle schreef:
Ayasha schreef:
Maar alsnog kan ze van twee kanten schimmel mee gekregen hebben... :)

Nee dat kan niet.
Als de moeder donker was dan droeg deze geen schimmel.

Ik zou in iedergeval naar een hengst met een mooi front en een gepronoceerde nek zoeken.
Het is een wat klassiekere merrie, daar moet je geen hoogpotige sprinkhaan uit willen fokken. Netto zou best mooi kunnen passen, maar volgens mij kost die ook aardig wat.

Juist. Heb je gelijk in. Was even in de war! :D dus geen homozygote schimmel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:12

Nee niet homozygoot maar ik dacht dat de moeder wel een recessief allel voor schimmel voerde. Die is wel in haar DNA patroon aanwezig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:56

Nogmaals, dat kan niet!
Schimmel is altijd dominant en kan zich dus niet 'verstoppen'.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:51

Heb je ook een filmpje? en hoe zijn haar gangen? je schrijft dat ze sterk is..heeft ze veel kracht en afdruk met lopen? krachtig achterbeen? hoe zit het met de souplesse?

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 19:36

Ik heb geen filmpjes onder het zadel.
wel wat filmpjes van vrij springen, waar ze zelf altijd veel plezier in beleefd :)

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 19:38

Elisa2 schreef:
Heb je ook een filmpje? en hoe zijn haar gangen? je schrijft dat ze sterk is..heeft ze veel kracht en afdruk met lopen? krachtig achterbeen? hoe zit het met de souplesse?

Sterk bedoelde ik qua kracht. Ze heeft veel kracht in het lijf.. bedoel het niet als iets negatiefs als bijvoorbeeld dat ze zich tegen je werkt..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:43

Dankje! dat geeft een wat duidelijker beeld! in mijn ogen heeft je merrie een hengst nodig die front, maat en lengte in het lijf geeft met de daarbij behorende souplesse. Ook een hengst die wat meer schoudervrijheid vererft is denk ik belangrijk.

Ik denk in eerste instantie dan aan Flemmingh bloed...maar wellicht is toch een goedbewegende springhengst of duitse allrounder ook geen verkeerde keuze.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 18:13

dankje :)
Echter zoek ik niet zo zeer een springhengst omdat ik toch graag een nakomeling wil die geschikter is voor de dressuur omdat mijn ambitie ook meer in de dressuur ligt.

Echter als je een goede hengst weet die zowel de dressuurmatige kan van mijn merrie kan verbeteren als het springtalent erin houdt ben ik ook geintresseerd. Ik weet dat mijn merrie aardig kan springen en dit doen wij dan ook zo nu en dan graag, alleen is zij een stuk beter dan ik met springen :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 09:39

Ik weet niet hoe het met zijn springtalent zit maar op papier zou ie moeten kunnen springen..Westenwind zou best weleens heel mooi op je merrie kunnen passen. Dan houdt je ook een beetje "paard" over qua massa..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 16:31

Als ik deze merrie zo zie dan denk ik : daar kan wel een flinke scheut bloed bij.
Ik denk dan als mogelijke hengst aan bijvoorbeeld Apache: veel bloed en elegantie en beweging. Kon wel eens prima passen bij deze merrie.

Geen enkele hengst met Negro/Ferro bloed zou ik aandurven op deze merrie. Imo een te grote kans op een kortbenig exemplaar zonder rek in het lijf.