D of E-ponyhengst gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamflower

D of E-ponyhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 15:46

Voor mijn papierloze jonge rijpaardmerrie ben ik op zoek naar een mooie rijponyhengst voor 2015

De keuze voor een rijponyhengst is omdat haar eerste veulen liefst wat kleiner moet uitvallen gezien medisch verleden.
Het veulen is voor eigen gebruik.

De merrie zelf is rond de 1.65 op dit moment, ze is 3 jaar.
Merrie is mooi in verhouding, wel wat fijntjes / edel gebouwd qua beenwerk, gewrichten wel normaal van maat, er lijken invloeden van Engels Volbloed / Arabier in te zitten. Een kennis leek er Trakehnerbloed in te zien.

Merrie is eerlijk, lief en aanhankelijk maar moet wel consequente leiding hebben anders neemt zij de leiding over, kan wat drammerig/overdreven doen soms.
Zij is tevens wat nerveus/naïef in gedrag en zeer sensitief. Niet perse schrikkerig maar hoog in het bloed staand. Kan ook heel rustig zijn, maar is echt een tuut de la tuutmerrie.
Gangenwerk is ruim en mooi.

Wat ik zoek in een hengst is correcte uitgebalanceerde bouw, sterk en droog beenwerk, souplesse, ruime gangen en een sterk achterbeen. Geen smalle borstjes, maar ook geen trekpaardboeg. Schofthoogte vanaf 1.46 tot max. 1.58.
Verder een fijn regelbaar temperament en graag gelijkmatiger dan mijn merrie.
Een hengst die dus een rustig temperament vererft, pit mag, maar nervositeit niet.
Verder een mooi hoofd met groot oog en mooie uitstraling. Kleur is niet belangrijk, maar wel graag een geregistreerde hengst, geen papierloze, welk stamboek is niet belangrijk, maar geen haflinger/fjord/tinker, echt een rijtypische ponyhengst. Graag een hengst die via K.I. beschikbaar is.

We willen graag een fijne grote rijpony uit deze combinatie fokken die wat relaxter is als moeders en veelzijdig te gebruiken maar voornamelijk dressuurmatig en in het bos.

Foto van de merrie plaats ik niet online. Via pb kan ik deze wel laten zien.

Graag hoor ik jullie suggesties!
Laatst bijgewerkt door petraaken op 17-02-14 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek van TS

Fennee

Re: D-ponyhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:59

Ik zou als ik jou was kiezen voor een NRPS-hengst. Die geven vaak mooie fijne meewerkende pony's die vaak heel allround te gebruiken zijn. Bijna alle pony's die ik heb gereden waren een afstammeling van een NRPS-hengst. Ondanks dat er Arabisch bloed inzit zijn ze meestal rustig, mak en meewerkend!

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 02:53

Dank je wel voor je reactie. Maar ik ben wat meer op zoek naar specifieke hengsten die een goed, gelijkmatig karakter vererven, er zit onderling nogal wat verschil tussen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 02:58

Ik zou toch eerst een foto willen zien voor ik je serieus advies kan geven.
Wat is precies de medische reden dat je zo'n kleine hengst wilt?

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 13:07

Ik zal een foto opzoeken.
De medische reden is dat ze scheefstand in het bekken heeft, heb daar al een ander topic over lopen.
Zag net dat ik daar zei dat ze 4 is, ze word 4 dit jaar, maar is nu nog 3.

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 13:56

Hier wat foto's, gemaakt bij kennissen van ons waar ze nu tijdelijk staat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

BrittFelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:00

Je kan ook denken aan een NWR, maar ken geen namen uit m'n hoofd sorry :+

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:06

Hattrick vogue misschien? super mooie d pony hengst! stal het guyter is de eigenaar!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:56

Wat is het medische verleden van deze merrie?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:16

Is het wel verstandig te fokken als het bekken scheef staat? Lijkt me voor de merrie niet echt een pretje.
Ik vind het wel een aansprekend paard.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:27

Heeey daar is de knappe merrie! Jammer dat special gecastreerd is, die was wel mooi geweest :D

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 16:49

Dierenarts en chiropractor geven groen licht, het bekken staat dan wel scheef maar is niet smaller geworden oid. Maar om voorzichtig te zijn een kleinere hengst gebruiken.
Het schijnt dat vele merries met scheefstand juist in de fok gebruik worden, als ik de veeartsen moet geloven...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:56

Dat lijkt me juist niet. De meeste dieren die voor de fok gebruikt worden zijn stamboekmerries en dan het liefste de Ster- en Keurmerries. Die hebben bij voorkeur geen scheefstaand.

Wat heel soms wel gebeurt is dat het bekken door een zware bevalling wat scheef is gaan staan.

Overigens,...met een pony hengst heb je nog steeds kans op een grootveulen. Het kan nl ook de grootte van de moeder erven.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:03

Don cremello du bois?
vind ik een hele gave hengst.
vraag marjolein hier op bokt eens of kijk op www.stoeterijdubois.nl
hun hebben hele gave hengsteb

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 19:50

Natasja, dat snap ik en dat ben ik ook met je eens. Echter we hebben haar door diverse artsen en therapeuten laten nakijken en zij zeggen allen hetzelfde. Uiteraard wel voorzichtig te werk gaan, we zullen haar dan ook inwendig laten scannen, alle kanten op, voordat we haar überhaupt laten dekken, om alles uit te sluiten.
Ze mag dan scheef staan, maar ze is er zeker niet minder om. Ze loopt loepzuiver en met veel ruimte en het veulen is voor eigen gebruik.

Moeder was als veulen een heel elegant ding als ik de foto's moet geloven, dus waarschijnlijk geeft zij geen zware veulens. Het eerste veulen willen we geen risico nemen en een wat kleinere D of E hengst gebruiken. Als dit goed gaat en zonder problemen dan zetten we er in de toekomst wellicht nog een rijpaard hengst op.
Belangrijk is dat de hengst qua exterieur en gangenwerk niet minder is dan de merrie en vooral dat de hengst een goed en relaxed karakter doorgeeft, en dus niet de merrie versterkt in haar nervositeit die af en toe om de hoek komt kijken.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:53

Ik lees even mee!
Ik ben zelf altijd erg weg van Woodstock (Orchard Fendt).

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:03

als ik jou zo hr, denk ik dat een leuke new forest wel wat is ;)

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:08

De hengsten van dubois staan bekend om goede karakter :). Marjolein88 op bokt.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:27

Ik heb een New Forest hengst, Sweet Forest Wizard, staan die aan je wensen voldoet. Allround hengst met een zeer fijn karakter.
www.forestpony.com/hengsten.htm

Dreamflower

Re: D of E-ponyhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 10:54

Iemand ervaring met de hengst Good Looking? Meer reacties zijn nog altijd welkom!

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:00

inderdaad een Welsh NWR hengst? hengsten als orchard wildeman erven een goed karakter over, hebben mooi beenwerk en geven toch een mooi koppie mee. red prince zou misschien ook nog een optie zijn? die is wat zwaarder dan wildeman. Boginov vind ik ook nog een mooie, veel ervaring hiermee bij NWR merries

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:01

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:42

Ik zou eerst willen weten of het scheefstand van de bekken eventueel erfelijk zou zijn?

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:48

Zou ook kijken naar een van de hengsten van Du Bois. Heb er verder weinig verstand van, maar wat ik van die hengsten gezien heb hier, zijn dit fijne dieren in omgang en mooie prestaties onder het zadel.

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 03:18

Balou_k schreef:
Ik zou eerst willen weten of het scheefstand van de bekken eventueel erfelijk zou zijn?

Als je de openingspost gelezen hebt en de rest van de berichten dan zie je dat het paard een scheefstand heeft door een opgelopen trauma, niet erfelijk dus...
De moeder van de merrie is in het bezit van kennissen en heeft al vele veulens voortgebracht zonder scheefstand, heeft dit zelf ook niet.

Bedankt voor de overige tips, daar kan ik wat mee! Nog steeds is meer info zeer welkom. Ook bijv. info over nakomelingen en hun karakter.