Hulp bij keuze van dressuur(E)pony hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FleurStyn

Hulp bij keuze van dressuur(E)pony hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 17:49

Na lang wikken en wegen, mezelf in vraag te stellen, overweeg ik eventueel om vreemd bloed op mijn haflingertje te zetten.
Het is wel zo dat Styn een heel aparte verschijning heeft (is wel 100%raszuiver met stamboekpapieren etc) om haflinger te zijn. Ze is ook heel slim en leert snel dingen aan. Sinds een half jaar neem ik les met haar (heeft 2 grote pauzes wel gehad door medische redenen) en nu haar voeding, bloed,tanden etc in orde zijn gaan we met sprongen vooruit. De capaciteit om iets snel op te pakken en ermee verder te kunnen zou ik graag willen houden, dus het zou ideaal zijn mocht dit in de dekhengst zijn karakter ook zitten.

Wat ik zoek is een hengst die meer opgericht is aan de schoft, mag iets lagere "croupe" hebben.
De achterhand van mijn merrie is vrij goed, maar vooral het voorbeen mag ruimer.
Liefst wat meer lengte in de hals en rug. Vlotte stap.
Bij voorkeur wat groter fokt. +- 1m55, zeker niet onder de 1m48, E-pony in Nederlandse termen dus :).

Zelf had ik gedacht aan Don Cremello du bois, maar het veulen zal fijner zijn en zal ik daar sowieso te groot voor zijn. Daarom zal ik een slag groter moeten zoeken. Een leuk kleurtje blijft leuk meegenomen.

Liefst blijven in de grenzen van België - Nederland - Duitsland en met levend veulen garantie (voorkeur).
Styn zou volgend jaar dus misschien gedekt worden.
De keuze voor vreemd bloed wordt niet besproken, ik heb hier lang over nagedacht en het veulen blijft sowieso.

Dit is mijn merrie:

Styn ter Pruts
Haflinger
Merrie
2009/01
M: Silke van het Pauwenhof, V: Armstrong E

(Dit is nu wel niet echt de beste rijtechnische foto)
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/66482_10200830342431009_1710977212_n.jpg

Afbeelding

Standfoto vorig jaar

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/400915_2932400039208_2143127362_n.jpg

Hartelijk dank voor de hulp!

timokyana

Re: Hulp bij keuze van dressuur(E)pony hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 17:53

Helaas hier ook niet thuis in hengstenkeuzes, wel volg ik even mee.
Is het de bedoeling dat je met dit toekomstig veulen de sport ingaat?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 17:56

Waarom een ponyhengst, paard kan ook. Heb je meer kans dat het veulen grote e / klein paard word.

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 18:53

Ik wil inderdaad verder in de (uiteraard) lagere dressuur.

Ik zie me geen paard van 1m68 of groter op Styn zetten. Ondanks het veulen maar beperkt blijft in de baarmoeder, heeft dat véél te veel risico's. Dan liever rond de 1m55-1m60 blijven max.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 19:37

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 19:43

Ik heb deze hengst voordien al opgezocht, maar ik vind zijn gang vrij vlak en sober.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 20:21

Je zou is Ismir in het echt moeten zien lopen ... niets van vlak en sober. Hij heeft veel schouder vrijheid in zijn beweging, die ruim en bergopwaarts zijn.
Hij is ook volledig medische gekeurd (dezelfde keuring als die van de warmbloed hengsten) en het veulen krijgt ook papieren met melding van beide ouders.
Ga anders is een keertje kijken naar hem, ik denk niet dat je telleur gesteld zal zijn.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:15

Kijk anders eens op de site van het nrps bij de E pony's/rijpaarden. Daar staan ook wel kleine hengsten tot 1.65m

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:48

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:05

Hoe wil je dat het veulen eruit komt te zien? Wil je het zware van de haflinger behouden of wil je meer naar sportmodel?
Mijn pony is een kruising tussen een haflinger en de Groninger hengst Mats.
Ze is een stukje groter dan een haflinger en doet het goed in de dressuur. Zie mijn profiel.
Je zou eens bij de Groninger hengsten kunnen kijken. Ze hebben een heel goed karakter en zijn erg veelzijdig. Het zijn allang geen karrenpaarden meer, maar doen het ook goed in dressuur, springen, endurance etc.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:17

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:35

Def schreef:
Hoe wil je dat het veulen eruit komt te zien? Wil je het zware van de haflinger behouden of wil je meer naar sportmodel?
Mijn pony is een kruising tussen een haflinger en de Groninger hengst Mats.
Ze is een stukje groter dan een haflinger en doet het goed in de dressuur. Zie mijn profiel.
Je zou eens bij de Groninger hengsten kunnen kijken. Ze hebben een heel goed karakter en zijn erg veelzijdig. Het zijn allang geen karrenpaarden meer, maar doen het ook goed in dressuur, springen, endurance etc.

Zo eentje hebben wij ook op stal! Alleen niet van Mats, weet zo niet van wie wel, maar dat zijn inderdaad goeie combi's.
Ik vind jouw merrie ook erg leuk Def :)
Veel succes nog met je keuze :)

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:41

Succubi schreef:
Persoonlijk vind ik de Perlino welsh cob, Sublime Sponté een topper.
Alle veulens (ook gekruist met haflinger) hebben mooi beenwerk, mooie bouw, fokt groot, veelzijdig en een super karakter.
http://ysewynstud.webs.com/sublimesponte.htm

Cynthia op bokt heeft er 2 van met haar haflinger merrie
[KS-ITP] De bloemetjes zijn buiten gezet (Daisy & Fiore naar de wei)

En lotusmama, die is nu net 2 jaar geworden. (ook haflinger merrie)
memberlist.php?mode=viewprofile&u=187238

Dank je voor het 'promoten' van Sublime :D

Hij heeft ondertussen 5 veulens uit Haflingers (2 palomino's / 3 valken).
Meer info over Sublime kan je vinden op http://www.perlinowelshcob.webs.com(of via PB, ik ben zijn eigenaar).
Bijkomend voordeel is dat veulens kunnen geregistreerd worden als Welsh part-bred.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:46

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 15:47

Peterina; ik heb inderdaad al veel goed gehoord over Ismir, maar hij is gewoonweg niet wat ik zoek. Ieder paard, maakt meer show in vrijheid. Heb ondertussen nog wat filmpjes bekeken en blijf bij mijn mening.

Sammyoo: Héél mooie hengst, ben zelf ook heel erg fan van PRE's, maar het probleem is vaak (ze worden natuurlijk zo gefokt) dat ze te vierkant zijn. Ik zie dat hij een vrij korte rug heeft, dit wil ik er net uit.

Sublime Sponte is wel een mooie hengst, maar ik ben hier niets mee. Veel te blok, geen verbetering qua schoftoprichting, integendeel. Dit is absoluut niet het type die ik wil.
Ik zoek meer iets richting duitse rijpony's, NRPS etc. Geen arabieren, géén welsh cobs, geen ICS, ... Ik vind ze allemaal wel mooi, maar past gewoonweg NIET op Styn.

Styn is trouwens geen zwaargebouwd type, maar een mooie tussenslag. Ik wil fijner gaan, zoals eerder beschreven. Dat het een kruising is, maakt niet uit, het veulentje blijft bij mij.

Picasso is al meer de richting qua bouw (fijnheid) die ik zoek, alleen jammer dat hij wat laag inzet met de voorbenen, maar het is nog een jonge hengst dacht ik?

Ik weet dat ik een moeilijke ben, maar ik wil het goed hebben :).

Jacardo97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:01

Jacardo97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:08

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:41

Fleurstyn, helemaal gelijk dat je zo kritisch bent.
Bij de E pony hengsten van het NRPS zag ik deze staan http://www.jboeve.nl/Hengsten/Woodstock/woodstock.php Wellicht komt deze in de buurt van je wensen? Een kruising haflinger x arabier ben ik nooit zo kapot van, deze hengst heeft niet zoveel arabisch bloed.

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 20:10

Woodstock kwam ik daarpas inderdaad ook tegen tijdens het googelen en hij valt hélemaal in mijn smaak!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:15

Ik vind het ook top dat je zo kritisch bent en weet wat je wilt :).
(helaas voor Sublime, vind het zo'n geweldig paard :D )

Helaas is deze iets te groot voor je, ben gék op zijn nakomelingen, allemaal prachtige sportpaarden met fijn karakter.
http://www.kasparow.com/nl/?page_id=18

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 21:06

Hij is inderdaad prachtig! Maar inderdaad te groot, haha :p

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:12

Maar wil je zelf geen grotere pony of ben je bang vanwege de dracht?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:28

Mijn pony is uit een haflingermerrie van 1.42 gekomen. Groninger Hengst was 1.65 groot. Ging prima. Maar als ik eerlijk ben zou ik het bij mijn eigen merrie ook niet zo snel durven een hengst groter dan 1.60.

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 07:29

Ik wil wel degelijk groter hoor. Ideaal zou het zijn dat het veulen rond de 1m55 zit. Maar ik zie het niet zitten om er te veel risico's aan over te houden. Styn is mijn alles. Ik wil niet dat er complicaties komen dat zij er uiteindelijk de dupe van wordt.

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 07:36

Heb nogmaals gekeken naar je foto's en dit vind ik wel een mooie combinatie. Iets "zwaarder", maar toch geen "tank". Deze vind ik vooral een mooi beeld tonen http://i203.photobucket.com/albums/aa1/ ... 87964c.jpg.

Maar ik ben gewoon niet aan tuigers, al zit daar inderdaad al heel veel verandering in.

Zelf denk ik nu aan:

Woodstock 1,56m
Afbeelding

En jammergenoeg van zijn grootte moet ik deze uitsluiten:
Wes Don Dondilino 1,48
Afbeelding

En ietst totaal anders:
Brandon, nieuwe hengst bij Van Olst Horses
v: Belissimo

Afbeelding