Lastig kiezen, hulp gevraagd !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RoanOscar

Lastig kiezen, hulp gevraagd !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 14:22

Hallo Bokkers!

Wij hebben een schat van een shetlanderkruising in ons bezit. ze is veel slanker en minder stevig gebouwd dan een echte shet, en is ook aan de grote kant. ze meet nu bijna 1.10 en is pas net 3 geworden.
We zitten erover te denken om haar te laten dekken over 1 a 2 jaar (we willen absoluut niet overhaasten met gevolg dat het haar groei / 'jeugd' om het zo maar te zeggen, in de weg gaat zitten) maar het zoeken naar leuke maatjes tussen de dekhengstjes begint toch wel een beetje te kriebelen :o
nu heb ik een paar vraagjes:

Ik heb een pony gevonden die shetlanders tot haflingers dekt. zonder papieren, maar dat maakt ons niet uit. het veulen is niet voor de verkoop en blijft lekker bij ons :)
nou krijgen zijn veulens vaak een groeispurt, en worden ze vaak wat groter dan de merrie zelf. (ik maakte me al zorgen omdat het een C pony (welshje) is, en of dat geen problemen zou opleveren, maar zijn veulens blijken dus van normale maat te zijn waarna een groeispurt volgt als de veulens al op de wereld zijn)
een (wat) grotere pony fokken is voor ons erg handig, zodat er ook nog op gereden kan worden later.
De hengst heeft prachtig beenwerk en geeft leuke veulens in aparte kleuren.
Absoluut niet duur, en (voor ons) waarschijnlijk een goede keuze.
Ten minste, dat denken wij.. Meningen heel welkom!

Verder heb ik nog een leuk dekhengstje gevonden. Deze is wat kleiner dan het vorig genoemde hengstje, een welsh a.
Op de foto loopt hij met een kindje van 6 heen en weer, een heel vriendelijk karakter.
V en MV beide bekend, en dekt verschillende rassen.
Bij deze keuze lijkt mij waarschijnlijk dat we een niet veel groter ponytje fokken dan ons shetje zelf, en waar we dus waarschijnlijk snel te groot voor zijn.
Lief koppie, schimmeltje, leuk beestje..
Prijs is hetzelfde als het andere hengstje, dus daar ligt het absoluut niet aan.

Toch gaat mijn voorkeur uit naar de als eerst genoemde hengst, vanwege de grootte van het te verwachte veulentje en de prachtige gangen van het dier. Ook staan er wat foto's van veulens die hij heeft voortgebracht, echt hele leuke diertjes, leuke kleuren en tekeningen.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie meningen. welk hengstje zouden jullie kiezen, en waarom?
En heeft iemand nog een suggestie voor een leuk ras (zonder problemen met een te groot veulen voor de merrie o.i.d.) voor ons ponytje?

Ik heb overigens topics gelezen over kruisingen met shetlanders en D pony's bijvoorbeeld, een groot deel van de reacties gingen over problemen voor de merrie, slechte verhoudingen van het veulen, het aanpassen van het veulen naar de baarmoeder van de merrie etc. meer informatie daarover is ook heel welkom, ik wil absoluut niet gaan rommelen en daarmee de veiligheid van één van de pony's op het spel zetten!

:evaw:

Edit: zodra ik de goede links heb gevonden van de dekhengstjes zal ik ze hier neerzetten, en ik zal ook even een goede foto van mijn ponytje opzoeken!

Link bovenste dekhengst: http://www.bokt.nl/markt/ad/123200/kleu ... et-monello
Onderste dekhengst staat op Marktplaats, even zoeken op 'ter dekking welsh a hengst' computer opent MP niet

foto van de merrie volgt nog

RoanOscar

Re: Lastig kiezen, hulp gevraagd !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 15:17

Niemand die durft ? :P

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 23:44

We denken voor de eerst genoemde hengst, Monello te gaan. (van bokker Tanjaatjuhh)
Maar dan over 1 a 2 jaartjes. we vinden dat ze eerst nog wat moet opgroeien (emotioneel en fysiek)
En een begin van het beleren zou ook handig zijn voordat ze een hele tijd voor een veulentje moet gaan zorgen.
Als iemand nog advies / meningen met ons wil delen zou dat heel fijn zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 23:51

Wat is de reden dat je met deze merrie wilt fokken?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 23:54

Ik zou de eerste doen, omdat je zelf eigenlijk zegt die leuker te vinden :p

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 11:11

Bizzybijtje schreef:
Wat is de reden dat je met deze merrie wilt fokken?

We zijn met 3 meiden in ons gezin, en we hebben nu een kleine tinker en deze shet. Het idee kwam een lange tijd terug naar boven om, als we een merrietje als vriendje voor de tinker zouden hebben, haar te laten dekke. Eigenlijk zodat we met zn 3en samen konden rijden later, en daarbij is het natuurlijk heel bijzonder een nakomeling van je eigen merrie te fokken, te houden, en van begin tot eind mogen meemaken. Het is eenmalig.
Absoluut niet voor de verkoop, dat zou ik niet eens kunnen :P
Daarom is het gebrek aan papieren ook niet zo'n probleem.

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 11:13

ZeSteigert schreef:
Ik zou de eerste doen, omdat je zelf eigenlijk zegt die leuker te vinden :p

Dat klopt ja, er zijn alleen veel mensen die een shet kruisen met een grote pony nergens op vinden slaan.. Maar wat ik ook zoek, die Monello (eerst genoemde hengst) blijft in mijn hoofd terugkomen.. :P

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:21

Ik zou Monello nemen :) Mooi dier is het. En dat hengsteveulen uit de welsh, wat een plaatje <3

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 12:06

TrIjNiE__ schreef:
Ik zou Monello nemen :) Mooi dier is het. En dat hengsteveulen uit de welsh, wat een plaatje <3

Ja stiekem ben ik ook wel een beetje verliefd aan het worden. :o
Inderdaad, die veulentjes zijn ook al zo leuk.. <3

micksage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:11

ik zou ook voor monello gaan vind het een mooie hengst om te zien en met mooi beenwerk
zou hem zo op me haflinger merrie zetten maar is helaas net te ver weg

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 12:18

micksage schreef:
ik zou ook voor monello gaan vind het een mooie hengst om te zien en met mooi beenwerk
zou hem zo op me haflinger merrie zetten maar is helaas net te ver weg

Voor ons is het ook een verre reis, maar het is het waard :D

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:26

Ik zou ook voor Monello gaan. Ook omdat je eigenlijk aan hem de voorkeur geeft :P Misschien is het ook wel helemaal geen vreemd idee om een iets grotere hengst te kiezen :) Misschien krijg je dan een iets groter resultaat dan je merrie :)
Veel succes nog met je keuze!

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 13:47

xPaardjuH_ schreef:
Ik zou ook voor Monello gaan. Ook omdat je eigenlijk aan hem de voorkeur geeft :P Misschien is het ook wel helemaal geen vreemd idee om een iets grotere hengst te kiezen :) Misschien krijg je dan een iets groter resultaat dan je merrie :)

Ik denk inderdaad dat als het alleen aan mij zou liggen, Monello dé date voor mijn pony zou zijn :P
een groter resultaat was idd waar ik naar zocht, dankjewel voor je reactie!

Ik hoop wel dat als het veulentje wat groter wordt (de goede hoogte zodat we er wel echt op passen) hij/zij ons wel kan dragen vanwege de sierlijke edele bouw van monello.. maar om nou een fjord als hengst ( bijv! ) te kiezen, lijkt me weer een risico voor de merrie..
Iemand ervaring hiermee?

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 13:57

Dit is mijn merrie, als ze over een tijdje al haar winterharen kwijt is is ze heel grijzig met witte haren ertussen, en wat appaloosa stippen op haar kont.
Heel benieuwd wat eruit zou komen!
Afbeelding

Hoop dat de link het doet

Edit: je ziet hier niet goed hoe hoog ze is, ze heeft tamelijk lange benen en is niet zo stevig als de doorsnee shet
ze zit hier tussen haar winter en zomervacht in, in de winter is ze bijna zwart, rond deze tijd dus grijzig/bruinig op sommige plekken, en in de zomer dus veel lichter, mijn toverballetje :P

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 14:22

Ik zat trouwens een beetje te zoeken en te denken etc.. Als ik een wat groter, wat steviger ras zou zoeken, wat zouden jullie dan kiezen? Vond een paar topics over ongelukjes met haflingers en fjorden, fiftyfifty hoor die reacties.. helft vond het eng en vooral nogal dom, andere helft zeiden dat de groeispurt vaak pas na de geboorte plaatsvindt en veulen past zich aan naar de baarmoeder, dus geen probleem..

Wat is jullie kijk hierop en welk ras zouden jullie kiezen?

micksage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:57

ik heb zelf een kwpn x haflinger
vader kwpn van 1,75
moeder een haflinger van 1,42
het veulen ging na de geboorte de lucht in

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:01

veulen past zich aan in de baarmoeder dus dat probleem zal je niet zo snel hebben.

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 18:08

micksage schreef:
ik heb zelf een kwpn x haflinger
vader kwpn van 1,75
moeder een haflinger van 1,42
het veulen ging na de geboorte de lucht in

Oke, ja dat veulens van zo'n kleine-moeder-grote-vader kruising pas een groeispurt krijgen na de geboorte is wel een fijne gedachte.. we willen natuurlijk wel uiteindelijk een grote pony maar we willen geen risicovolle zwangerschap / bevalling..

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 18:09

HindaFree schreef:
veulen past zich aan in de baarmoeder dus dat probleem zal je niet zo snel hebben.

Bedankt voor de reactie!
Dat is wel fijn om te weten, dat het bijna altijd weinig problemen met zich mee brengt op die manier...

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 18:14

Ik zou graag naar wat ponyrassen zoeken die wat groter en stevig gebouwd zijn, maar ik zou niet weten welk ras goed te doen is voor een shet, maar welke wel een wat groter (steviger) veulen kan voortbrengen.. ik zat te denken aan fjord / haflinger / new forest, maar zou eigenlijk niet weten of de eigenaren van deze wat grotere rassen dat wel willen.. iemand nog een leuk voorstel? :)

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:40

RoanOscar schreef:
xPaardjuH_ schreef:

Ik denk inderdaad dat als het alleen aan mij zou liggen, Monello dé date voor mijn pony zou zijn :P
een groter resultaat was idd waar ik naar zocht, dankjewel voor je reactie!

Ik hoop wel dat als het veulentje wat groter wordt (de goede hoogte zodat we er wel echt op passen) hij/zij ons wel kan dragen vanwege de sierlijke edele bouw van monello.. maar om nou een fjord als hengst ( bijv! ) te kiezen, lijkt me weer een risico voor de merrie..
Iemand ervaring hiermee?

Persoonlijk zou ik niet voor een fjord of een haflinger kiezen, lijkt me niet zo fijn voor jouw pony, zowel tijdens de dekking als tijdens de dracht..
Al zijn er misschien wel minder zwaar gebouwde haflingers, maar alsnog lijkt het me een risicovolle keuze :j

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:44

RoanOscar schreef:
HindaFree schreef:

Bedankt voor de reactie!
Dat is wel fijn om te weten, dat het bijna altijd weinig problemen met zich mee brengt op die manier...

Nooit je conclusie basseren op 1 iemand he ;)

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 01:00

Dank jullie allemaal voor de reactie's !
We hebben besloten om (voor nu i.i.g.) geen dekking te laten plaatsvinden
er zitten teveel risico's aan verbonden om een groter veulen te fokken en dat wil ik absoluut niet voor mijn merrie.
Ik heb me goed laten informeren en ik denk gewoon dat we er nog niet klaar voor zijn.
Misschien is een extra pony voor met z'n 3en een betere keuze, maar dat is weer een heel ander verhaal
nogmaals bedankt allemaal, en wat mij betreft kan hier een slotje op :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 01:14

Eerlijk gezegd vind ik je pony totaal geen fokmateriaal als ik de foto hierboven bekijk.
Ze is niet zo mooi in bouw en ze lijkt in niet te beste conditie; weinig bespiering en ze zit nog in de wintervacht?
Persoonlijk zou ik daar niet mee gaan fokken, voor minder geld heb je een leuk veulen en vaak nog met papieren ook.

Monello is een leuk hengstje maar er staan wel wat onwaarheden in die advertentie en de merrie bij de hengst in het land zetten zou ik nooit doen.
Qua maat kan dat wel prima, veulen past zich aan aan de baarmoeder van de merrie en krijgt na de geboorte een groeispurt, dus je kunt gerust een hengst gebruiken die wat groter is.
Waar je wel voor op moet passen is dat je geen hengst neemt die forser gebouwd is, dat geeft sneller problemen en zo te zien is je merrie ook vrij smal in het bekken.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 11-05-13 01:32, in het totaal 2 keer bewerkt

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 01:20

Leuke merrie, maar ik vraag me af, als jullie iets groter willen.
Waarom kijken jullie dan niet naar een leuke IJslander hengst, of zeg ik nu iets heel doms?
-Dekking leek, maar misschien een idee voor als jullie wel besluiten te gaan dekken later? -
-Of als leuk ras voor als jullie er toch een pony bij willen later-

qua bouw lijkt ze trouwens een beetje op mijn ruintje, ook slanke shet genen