KWPN hengst voor Flemmingh ster merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

KWPN hengst voor Flemmingh ster merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 09:10

Wie heeft er nog een goed idee voor mijn Flemmingh merrie?

Ze is op dit moment drachtig van Wynton, en we wachten natuurlijk eerst af wat dit veulen doet.
Het veulentje kan elk moment komen!

Dit is haar pedigree:
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/62978

(foto van 2 jaar terug, heb geen andere foto, zonder zadel waar ze compleet op staat..)
Afbeelding

Verbeterpunten:
- Maat, ze meet ca 1.65m, maar is vrij iel gebouwd. Dus maat en body.
- Lendenen zijn een aandachtspunten. Betere verbindingen en rug.
- Meer lengte in het voorbeen.
- Krachtig achterbeen, ze heeft een goed achterbeen, maar mag altijd beter..

Liefst geen vos, maar is geen bezwaar. Mijn eerste keuze ging naar Tango, welke dit jaar net zoals vorig jaar, niet ter dekking staat helaas..

Ik heb zelf wel een paar ideetjes, maar misschien hebben jullie nog een tip?

Helabitha

Re: KWPN hengst voor Flemmingh ster merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:51

Zizi top , tango ferro, mooi model, krachtig goede rug, mooi voorbeen, niet heel lang maar Zeker niet kort. Gek idee, ik was bij de hengstenshow vd pretendenthoeve en vond coverstory aansprekend maar z'n veulens nog meer. Hele sterke modellen met veel front en maat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:44

Charmeur, daar heb ik uit een paar Flemmingmerries al hele mooie beste veulens van gezien.

Tis wel een vos natuurlijk.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:32

Ik geloof niet in een Charmeur uit deze merrie. Charmeur geeft ze bepaald geen 'body' mee en deze merrie mist ook enige kilo's... Dat kan dan best heel 2-dimensionaal uitpakken.

Het grote aandachtspunt i.m.o bij deze merrie is trouwens kruislengte. Ze heeft wel een heel kort kruis.
Meer lengte in het voorbeen heb je op basis van deze foto niet nodig.

Ik zou gaan voor een hengst die aantoonbaar royaal bespierde paarden geeft. Ik zou richting Ferro denken.
ZiziTop zou inderdaad wel eens kunnen brengen wat jij zoekt voor je merrie.
Maar ook een Metall of Negro zou nog wel eens interessant voor je kunnen zijn.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 20:40

Ze heeft inderdaad een stijl/kort kruis. Maar niet 'een heel' kort kruis..
Lengte heeft ze wel nodig qua voorbeen, al lijkt het idd op deze foto meer dan het is.
Ze heeft idd body nodig, ze is snel té iel..

Zizi top is een prima hengst, maar niet mijn eerste keuze.. Puur persoonlijk, want ik zie er wel goede nakomeling van.
Charmeur ben ik echt weg van, wie niet? Maar ik denk dat er dit jaar erg veel dekkingen door hem worden gedaan, en dan wil ik natuurlijk juist weer graag wat anders!

Negro of Ferro bloed vind ik een goede keuze, alhoewel ik van Negro ook kleintjes ken/heb gezien..
Chippendale vind ik zelf een aansprekende hengst. (Lord Leatherdale x Negro)
En Don Tango spreekt me ook aan.. Het Jazz bloed kan de merrie wel hebben, het is zelf een zeer makkelijk en bewerkbaar paard. Braver ken ik ze bijna niet.

Wat vinden jullie van Chippendale of Don Tango?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:47

Chippendale spreekt me niet aan, voornamelijk vanwege zijn stap. Dan zou ik eerder voor Everdale gaan.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:52

Ik heb vandaag een heel goede gezien.. LL x Negro, die zou je ook af kunnen wachten :) Heb nog wel een goede gezien haha! Die geeft ook body verwacht ik *D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:02

Wat dacht je van Gribaldi bloed bij deze merrie? geeft maat,massa en kracht...als je merrie een actief ondertredend achterbeen heeft zou het een mooie combi kunnen zijn..

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 11:13

Haha Pletje, begint met een F en eindigt op lorus?

Ik wil het liefst wel een bewezen hengst..

Don Tango? Meningen? Lord Leatherdale?

Ik wist eerlijk gezegt niet dat Bordeaux niet goed was op de foto. Fijn zo'n topic, want die valt dus af..

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 11:18

Ik heb zelf een merrie van Discovery (Donnerhall lijn) uit een Flemmingh moeder, die is best goed gelukt! Ik heb haar niet zelf gefokt hoor.

Maar iets stevig duits doet het dus best goed! Ze heeft body en front en toch de kracht in het achterbeen gehouden. Ze heeft het sensibele van Flemmingh, maar is heel braaf.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 11:36

Vulina schreef:
Haha Pletje, begint met een F en eindigt op lorus?

Ik wist eerlijk gezegt niet dat Bordeaux niet goed was op de foto. Fijn zo'n topic, want die valt dus af..

Don Tango is ook niet goed op de foto... Ik heb het risico wel genomen, mijn merrie is wel goed op de foto. En er zijn ook hengsten die zelf wel goed op de foto zijn en toch relatief veel nakomelingen met OC hebben.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 11:55

Vulina schreef:

Don Tango is nog lang geen bewezen hengst. Beest is zelf nog maar 5... In idd niet goed op de foto's.

Lord Leatherdale heeft zich wel al bewezen als hengst - hij combineert het beste met zware merries van het type Negro. Niets voor jouw merrie dus ;)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 12:55

Ok.. DT ook niet goed dus.. Nee, dat snap ik dat DT nog maar 5 is, maar er zijn wel al leuke nakomelingen van te zien. Ik bedoel meer, dat ik geen hengst wil die dit jaar voor het eerst de fokkerij in gaat.

En wat vind jij wel wat voor mijn merrie dan, Dees? ZiziTop, Metall of Negro?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 13:02

Ik heb geen verstand van hengsten, maar ik zie heel veel leuke nakomelingen van de hengst Tuschinski en Vivaldi, voornamelijk Tuschinski heeft echt knappe nakomelingen. Jazz zijn vaak ook leuke beesten!

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 13:20

Ferro en bewezen, zat nog even mee te denken, en als diepvries kan is misschien kleinzoon special d een idee? Geen vos iig en veel moois van gezien, met formaat. Hij is wel net naar USA vertrokken, maar denk dat dat best zou passen. Goed voorbeen. Iets strakke rug/lendenen misschien maar dat compenseert t flemmingbloed misschien weer? Of z'n vader metall?

En Rousseau vind ik ook een hele goede ferro zoon en dv schijnt heel goed te zijn.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 13:38

Negro gaat een super achterbeen geven en waarschijnlijk ook meer body, maar vergroten zal hij waarschijnlijk niet doen en lengte in het voorheen geeft hij waarschijnlijk ook niet. Maar een lang voorheen vind ik absoluut geen must voor een dressuurpaard een goed achterbeen vind ik veel belangrijker. Als je kijkt naar de meeste GP paarden, hebben die geen lang voorheen, maar wel een goed gebruik van het achterbeen.

Zizitop, heb ik te weinig nafok van gezien om een oordeel over te geven.

Van Metall heb ik meer chique paardjes gezien dan paarden met maat en body. Maar het blijken wel fijne paarden voor de sport te zijn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 14:55

Als dit mijn merrie was, bracht ik haar direct naar Houston.
Houston levert vrijwel altijd goede bovenlijnbespiering. Houston raakt op leeftijd, mocht je hem nog willen gebruiken, moet je er eigenlijk nu wel bij zijn.

De nafok van ZiziTop word ik niet helemaal blij van, maar ik houd dan ook meer van bloeduitstraling dan van de toch wat plompere uitstraling die ZiziTops toch wel wat hebben. Net als Tango overigens.
Metall zal bij deze merrie een leuk veulen kunnen brengen. Mogelijk nog altijd wat teer en met veel bloed, maar hee... daar zijn ook liefhebbers voor.

Ik zou voor deze merrie de wat meer (genetisch) rijtypische Gelderse hengsten ook niet uitsluiten. Denk daarbij aan een Parcival, een Vitens, een Wilson.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 14:56

Ik heb een groot aantal nakomelingen van Zizi top gezien en die hadden bijna allemaal hetzelfde lompe hoofd en niet erg meewerkende lichaam. Ben er ook niet van gecharmeerd.

Houston x Flemmingh sluit inderdaad vaak fijn op elkaar aan. Wat dat betreft ga ik mee met Dees.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 21:52

@Dees, waar staat Houston momenteel ter dekking?

Ik heb in de opfok hier best leuke ZiziTops staan, daar ligt het niet aan. Ook goede bewegers, erg correct. Maar ik mis de 'wauw'factor :)

Enzo Ferrari, wat denken jullie daarvan? Al wijk ik dan wel van mijn 'bewezen hengst' stuk af..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 22:43

Houston woont gewoon bij zijn baasjes, Riekus en Ilonka Veninga te Stuifzand (bij Hoogeveen).

Enzo Ferrari is toch die uit de kluiten gegroeide Painted Black?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 22:43

Ja klopt. Die grote ;)

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 09:15

Ik heb heb een hele fraaie Zizi Top uit een Flemmingh merrie nu 2 jaar oud. We hebben vorig jaar weer terug gedekt en wachten nu weer op een Zizi top. Ik Ben benieuwd of het deze keer net zo mooi gelukt is als de vorige keer (of nog mooier).
Tot nog toe lijkt de hengst de mindere punten van mijn merrie (zelfde als bij die van jou) erg verbeterd te hebben.
Wij zochten naar maar/formaat, Body, front, krachtig achterbeen en een sterke rug lenden partij en natuurlijk een knappe kop! Als veulen kon ik dat nog niet allemaal direct terug zien maar inmiddels is ze 2 en ontwikkeld ze zich boven verwachting!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:13

Ik dacht trouwens, als Houston zou passen en de TS dol is op Jazz, waarom dan geen Valdez (Houston x Jazz) gebruiken? :) Paard heeft genoeg maat en ook body.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:21

Ken wel een paar mooie Valdez nakomelingen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 13:48

Valdez heb ik gisteren ook bekeken. Is zeer zeker ook een kanshebber!

Ik ben niet zo zeer dol op Jazz, maar heb er ook beslist geen afkeer van :) En deze merrie kan het Jazz bloed wel hebben qua karakter..