Geschikt voor fok? En welke hengst?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiraeChaos

Geschikt voor fok? En welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 14:27

Eerste keer dat ik post kom ik meteen hiermee.. Ach wat maakt het ook uit?
Eerst maar eens een beschrijving.. voor zover is er verstand van heb. Ik zou hier graag op aangevuld worden!
Ik heb nu 3 jaar een merrie genaamd Indy waar ik erg veel plezier me heb, en die mij ontzettend veel heeft geleerd.
Bovendien is ze bijzonder hard, ze heeft eigenlijk nooit wat, behalve een lichte vorm van zomer exceem. Verder heeft ze een leuke, vriendelijke uitstraling, een ontzettend sterk rug en benen stel en een ongelooflijk lief pony hoofd. Bovendien heeft ze stevige hoeven en zeer goede balans; bij mij nooit ijzers gehad en heb haar heerlijk door de sneeuw kunnen rijden. Verder heeft ze een groot talent voor springen; de 1.40 haalt ze zeker. Alleen ben ik daar zelf helaas nog niet klaar voor.
Nadelen kwa bouw zijn dat ze kort in de rug is (hoewel dat ook z'n voordelen heeft) en ook vrij korte voorbenen heeft (echter niet overbouwt), hierdoor wordt ze snel stijf, zeker als ze een dagje wat minder beweging heeft gehad. Verder een heel klein deukje in haar rechter schouder; moet bij gezegd worden dat verschillende dierenartsen dit nooit hebben opgemerkt.
Haar draf en galop zijn aan de korte kant, maar ze draagt gemakkelijk en ze is wel langer te rijden, kost echter duidelijk moeite.
Wat karakter betreft is ze wel echt een merrie, en met een lekker hard hoofd erop ook! Als ze er echt geen zin in heeft kom je daar wel achter :+ Haar eigenwijze geest maakt haar echter een geweldig leer paard, want als jij het niet goed doet hoef je van haar niet te verwachten dat zij het voor je oplost. :Y)

Vooral dat laatste is iets wat ik heel graag zie, en heel weinig zie. Natuurlijk doen alle paarde het beter als hun ruiter het goed doet, maar veelal laten ze zich makkelijk verkeerd trainen, en dat is bij Indy vrijwel onmogelijk. Omdat ik dit en veel van haar goede punten graag terug zou zien bij evt. toekomstige paarden overweeg ik om haar in de toekomst een keer laten dekken. Dit is dus een toekomst scenario, gezien ik op dit moment nog te onzeker ben of ik de mogelijkheden zal hebben om een veulen te houden.
Indy is overigens 12 jaar oud.

Wat ik mij dus afvroeg, na een veel te lange introductie, is of iemand mij zou kunnen helpen haar exterieur omschrijving aan te vullen? Naar wat voor hengsten ik zou moeten kijken? Lijkt ze überhaupt geschikt om mee te fokken?
In de hengst is het voor mij belangrijk dat hij dapper is; mag best wat heet zijn, maar niet angstig. Spring of eventing gericht gefokt en een voldoende ruime, dragende beweging in draf. (bij spring paarden zit naar mijn gevoel de galop er eigenlijk altijd wel ruim voldoende op)
Zacharov vind ik bijvoorbeeld een bijzonder mooie hengst, en naar mijn gevoel is zo'n type ook wel geschikt. Zit ik er daarmee heel ver naast?

Hier tenslotte nog wat foto's van Indy. Ze zijn van ruim anderhalf jaar geleden, ze is nu wat beter bespierd, maar dat maakt kwa bouw lijkt mij niet uit.
Afbeelding
Afbeelding
note: Ik rij ondertussen veel beter (god zij dank) en met een proper hoofdstel.
http://miraechaos.deviantart.com/art/caught-170652432
verder nog wat overgetrokken schetsen waarvan ik de foto's niet online heb;
http://miraechaos.deviantart.com/art/Indy-Study-1-199214690
http://miraechaos.deviantart.com/art/Indy-Study-3-199213678
http://miraechaos.deviantart.com/art/Indy-Study-2-199214419

Alvast bedankt voor de moeite >.<

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:39

Nou ja zeg!

@ts ik heb er geen verstand van maar vind het in elk geval een hele leuke pony :j

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:43

Ik weet niet zo heel veel van fokken, kan je het niet met de DA overleggen of je merrie geschikt is?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 04-02-13 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verwijderde quote verwijderd

NatasjavE

Re: Geschikt voor fok? En welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:57

TS, wat is de afstamming van je pony?(of is het een paard?)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:50

Ik ben wel benieuwd naar een paar goede foto's (standfoto's) en de afstamming.

MiraeChaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 11:37

@lrtj_ ; Ze is 100% gezond en kan wat dat aan gaat dus zeker een veulen dragen.

@NatasjavE & anneliesdj ; Het is een paard, schoft 1.61. Haar afstamming en ras zijn onbekent, ze staat bij de knhs ingeschreven als 'nederlands rijpaard'. Veel mensen denken dat er draver in zit, en door bepaalde karakter eigenschappen en bouw (vorm achterhoeven) weet ik vrijwel zeker dat er iets van volbloed of arabier enigzins recent in zit. Standfoto's kan ik voor zorgen, maar kan misschien een paard dagen duren. Misschien heb ik nog wat.

Bedankt voor de reacties tot zo ver, hoewel ik hoop dat jullie niet teveel naar haar gebrek aan afstamming zullen kijken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:15

Ik vind het zo wel een leuk dier om te zien maar vanwege het feit dat je er geen papieren bij hebt en dat ze exceem zou ik er niet mee gaan fokken. Een veulen met papieren raak je al niet makkelijk kwijt, bij een papierloos paard is het het dekgeld niet waard.
En exceem is erfelijk, vandaar.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:40

Ik vind het geen bijzondere merrie. Het karakter wat je beschrijft is helemaal niet zo heel bijzonder. Exceem is zoals anneliesdj schrijft waarschijnlijk erfelijk... en echt vervelend voor een paard... jeuk is heel irritant.
Ik vind 12 jaar ook al redelijk oud voor een eerste veulen... en dan wordt het nog aantal jaren later. Het dragen van een veulen is niet zonder risico. Het zou kunnen dat je pech hebt en je merrie na de dracht niet meer in de sport kan worden ingezet.

Daarnaast ook al is het voor eigen gebruik weet je nooit zeker of het dan wel klikt... en of je het veulen wel aan kan houden in de toekomst. Ik denk dat het verstandiger is om dan een jonkie te kopen mocht je merrie te oud zijn om mee te rijden. Opfokken kost veel geld... en als je dat spaart kan je gewoon een aardige 3 jarige voor kopen.

MiraeChaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 14:41

Ik snap dat papierloos fokken zo zijn risico's heeft, maar mijn merrie heeft eigenschappen waar ik zelf graag mee werk.
eventueel heb ik een optie om te fokken met een burggraaf merrie van een goede vriendin. Maar de eigenschappen van die merrie, ondanks goede papieren en beweging, en prima karakter, zie ik juist helemaal niet graag. Te lang, niet genoeg balans op de grond, weinig natuurlijke bespiering, neiging tot uitzakken.. Nee doe mij Indy maar met haar iets te korte rug en overdreven standvastige karakter.

Kopen is evt wel een optie; of ik ga fokken weet ik nog helemaal niet 100% zeker, maar ik schrik niet weg van haar weinige papieren; als het veulen ook maar iets op haar lijkt kwa uitstraling en bruikbaarheid is het prima te verkopen mocht dat nodig zijn, ondanks dat ik er idd zeker niet aan zal verdienen.
Toch betaal ik liever teveel aan dekgeld en opfok dan dat ik tegen die tijd een paard koop waar ik; gezien ik niet van plan ben al te veel in de sport wereld te zoeken, maar meer in het lesgeven; evengoed verlies op zal lijden.

Overigens vind ik haar leeftijd zeker geen reden om niet met haar te fokken want veel gezonder krijg je ze niet, evenals haar /lichte/ exceem. Ze heeft er hooguit 3 maanden per jaar last van, en schuurt bij lange na niet zoveel als paarden die het /echt/ hebben. Bovendien zou je een hengst ook niet afkeuren omwille van zo'n lichte aandoening. Ja er is een kans dat het veulen het ook zal hebben, maar die is hooguit 50% en er is goed mee te leven, dus dat vink ik niet zo erg.

Neem het alstublieft niet verkeert op, ik stel jullie abvies echt op prijs! Maar ik zou toch graag wat meer on topic antwoorden krijgen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:46

Dan zou ik toch liever voor de burggraaf gaan, bij de juiste hengstenkeuze kun je die negatieve punten wel wegwerken. En wat je beschrijft is waar burggraaf bekend om staat, inmiddels is er al zoveel verder gefokt dat je gemakkelijk kunt uitzoeken in combinatie met welke hengsten hij wel het gewenste beeld geeft.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:50

Maar het kan ook zijn dat het veulen juist net alleen de "slechte" dingen van je merrie erft. En dus wel enorm last krijgt van zomerexceem en dat het niet een standvastig karakter wordt maar ronduit eigenwijs en niet bij te sturen... of nog erger dat je je merrie verliest bij geboorte van het veulen.
Onderschat niet wat een dracht doet met een merrie... daarnaast kan jij wel niet schrikken van geen papier... maar de kans dat een hengstenhouder met een goede hengst met papieren en zin in heeft is ook maar de vraag.
Bij een paard wat je koopt op 4 jarige leeftijd... weet je dat hij iig 4 jaar is geworden... daar moet je bij het evt. veulentje nog maar op hopen.
Fokken is gokken.... en ik zou de gok niet wagen met de merrie die je hebt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:51

MiraeChaos schreef:
Bovendien zou je een hengst ook niet afkeuren omwille van zo'n lichte aandoening. Ja er is een kans dat het veulen het ook zal hebben, maar die is hooguit 50% en er is goed mee te leven, dus dat vink ik niet zo erg.

O nee? Zeker wordt een hengst daar wel op afgekeurd.
Er is een kans dat het veulen het niet heeft, er is ook een grote kans dat het veulen het veel erger heeft als de merrie.
Dat risico moet je niet willen lopen, ik zou ook met een merrie met goed papier niet fokken als ze eczeem heeft.

Maar ik heb het idee dat je je keuze allang gemaakt hebt, terwijl je zelf aangeeft geen ervaring te hebben met fokken.

MiraeChaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 15:01

@anneliesdj; Is dat zo? Dat is ook typish, Ik had van van een aantal bronnen begrepen dat lichte exceem geen reden tot afkeuring was; duidelijk een gevalletje van verkeerde informatie.

Ik heb idd geen ervaring met fokken, en mijn keuze is zeker nog niet gemaakt; was dan ook niet van plan om er dit jaar al een hengst op te zetten. Echter denk ik er wel een tijd over na en zoek ik al langere tijd naar hoe en waar verbetering zou moeten komen. Verder heb ik veel zelfstudie gedaan over overerving. Ik vraag voornamelijk om hulp omdat ik niet bekend ben met de fokkerij en de grootste hengsten en wat voor een type eigenschappen zij voornamelijk overbrengen.

Ik zou bijvoorbeeld bij de burggraaf merrie (waar ik verder ook nog niet zoveel naar gekeken heb), al helemaal geen idee hebben waar ik naar moest zoeken. Heb je daar dan eventueel advies over?

@Evelien; Zeker een risico, daar ben ik van op de hoogte. Dat is dan ook de voornaamste reden van twijfel. Echter is het ook iets dat toch aan mij zal zijn... Als je een super goede sport merrie hebt is het risico toch juist ook heel hoog, omdat je dan misschien een super paard kwijt raakt?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:04

De super goede sport merries worden niet gedekt... ;) of dragen iig niet zelf het veulentje.
De banden van de merrie krijgen behoorlijk wat te verduren... dus echt goed dressuur rijden daarna kan problemen opleveren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:09

Dat ligt er dan ook aan over welke stamboeken je het hebt, waar heb je geinformeerd?
Ik persoonlijk zou niet met een hengst met eczeem dekken, maakt niet uit welk stamboek.

Burggraaf is een heel goed vaderdier en dat lange wat hij vererft heeft zeker ook zijn voordelen.
Als je daar een mening over wilt moet je haar volledige afstamming en een paar goede foto's plaatsen.

MiraeChaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 15:11

@ evelien: Tjaa... Maar een draagmerrie kan ik uiteraard niet betalen >.q, natuurlijk ook helemaal geen optie voor dit paard x). Gelukkig is echt goed dressuur rijden niet zooooo belangrijk voor mij.
Zolang ik haar maar op een gezonde manier kan blijven rijden.

Info over dat exceem gebeuren die ik had was vrij algemeen.. Zal misschien afkomstig zijn geweest uit een stamboek waar dat wel kan.
De volledige stamboom van de burggraaf merrie heb ik niet, moet geloof ik wel een paar foto's hebben; ik ga op zoek. edit: Gevonden!

Dit is evt de beste stand foto van mijn Indy die ik op dit moment van vinden, hoewel ze staat te grazen, dus perfect is hij niet. Hopelijk wel geschikt om mij te helpen bij haar exterieur beschrijving.
Afbeelding

Dit is de brugraaf merrie:
Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:26

Die Burggraaf merrie zie ik heel graag. Ze heeft een klassiek type. Denk dat deze zomaar het Gelderse of Groningerbloed vooraan op het papier heeft staan.
Langgelijnt zijn, in het rechthoeksmodel staan is juist een pre voor een goede fokmerrie.

Hoe leuk je je eigen merrie ook vind het is geen garantie dat je dat terug vind in het veulen.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 05-02-13 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:30

Oh, en omdat exceem bij het KWPN relatief weinig voorkomt wordt er niet actief op geselecteerd. Denk echter dat als ze tijdens het verrichtingsonderzoek erachterkomen dat hij schuurt dat het wel rap exit is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:36

Het is een typische Burggraaf, niets mis mee, als je die mag gebruiken zou ik in mijn handjes knijpen.
Ben benieuwd naar de rest van het papier.

MiraeChaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 17:34

Het komt vast omdat ik niet thuis ben in de fok wereld, maar wat is er nou zo geweldig aan die burggraaf merrie? Een weke rug en en diepe maar alles behalve dragende gang... Bovendien heb ik gemeld dat ik hardheid heel belangrijk vind, wat je in dit soort paarden zelden vindt. Zo ook niet in deze merrie... Toch blijkbaar en goede optie om open te houden, maar kan iemand mij uitleggen waarom?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:52

Hoe week haar rug is is maar moeilijk te beoordelen van zo'n foto. Net als de hardheid op deze foto niet te beoordelen is. Gangen is ook al niet op deze foto te beoordelen.
Ze heeft een langgelijnt lijf. Een internationaal springende vader, een mooie croupevorm. Ze ziet eruit als of ze eerder veulens heeft gehad.

Jouw merrie is op deze foto ook moeilijk te beoordelen. Maar heeft de stokmaat, croupevorm, en afstamming niet mee.
Ik vind haar vanaf deze foto nog niet eens zo heel kort in haar lijf maar als jij zecht dat ze kort is dan is dat geen voordeel.

MiraeChaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 20:39

Ik zal anders proberen een paar duidelijke filmpjes te maken, zou dat helpen?
De foto van Indy is overigens Accuraat wat lengte aan gaat; dus dan zal ze inderdaad wel mee vallen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:29

Filmpje kan, standfoto is handig is erg handig.

Maar dan blijf ik erbij dat het niet verstandig is om met deze merrie te fokken. Jeweet niet wat voor een bloed erin zit, je weet niet wat eruit komt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:01

Filmpjes zijn goed, doe dat dan wel in vrijheid in de paddock ofzo.
Standfoto's zijn ook zeker goed.
Geef mij van beide merrie's een goede standfoto en ik zal je haarfijn alle goede en slechte punten aangeven ;)

Een weke rug zie ik bij de Burggraaf niet, wel een royale schoft, wellicht verwar je dat met elkaar?
En wat bedoel je met hardheid en wat bedoel je dat je dat bij 'deze' paarden zelden ziet?

MiraeChaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 00:35

@ anneliesdj ; Haarfijn de goede en slechte punten? Daar zou ik heel blij mee zijn! Ik zal mijn best doen iig een goede stand foto van bijde merries te verkrijgen.

Weke rug zeg ik mischien verkeerd. Ik bedoel dat de merrie erg doorzakt in haar rug. Ze is ook erg small in de rug (ondanks gigantishe barrel) and erg ingezakt achter de shoft. Ik weet nooit zo goed wat ik daar van moet vinden. Naar mijn idee is ze in ieder geval niet sterk in haar rug.

Met hardheid bedoel ik dat veel sport gefokte paarden belachelijk snel iets hebben, athans, die ervaring heb ik. Dan heeft die weer wat aan zijn been, die iets aan zijn hoef, weer een ander iets aan de rug of hals. Terwijl je bij veel ponies ziet dat ze rustig 10 jaar lopen zonder dat de da langs hoeft te komen. (buiten entingen dan) En in dit gevel heb ik het over paarden die even hard werken; de ponies waarmee ik deze sport paarden vergelijk lopen zelfs meer en doen veel vaker 'apparte' dingen.
Deze burgraaf kan bijvoorbeeld niet zonder ijzers, draait met haar achterbenen (overigens pas 4 of 5 paarden gezien die dat /helemaal/ niet doen), en heeft een gewrichts probleem aan 1 voorbeen. Ze is gezond, maar of ik dat soort dingen nou terug wil zien... En dit zie ik bij heel veel paarden met een zogenaamd geweldigge stamboom. Vandaar dat ik wat skeptish ben over de waarde van papier.