Welke hengsten voor mijn Ampere's?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yvonnepuntnl

Welke hengsten voor mijn Ampere's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 14:32

Dit jaar wil ik met mijn beide F'jes naar de keuring en ik wil ze laten dekken. Dit zijn ze:
Afbeelding

Dit is Farazana, de Ampere x Florencio:
Afbeelding
Afbeelding
Nu al een kasteel van een merrie. In beweging heeft ze veel houding, takt en een mooi voorbeen. Zou iets meer halsbespiering mogen hebben, achterbeen vind ik iets stijl en zou wat vlugger mogen.

Filamara = Ampere X Cocktail Zij is wat kleiner, ik denk 1.63m nu. Ze heeft een snel achterbeen, veel lossigheid, maar blijft steeds wat horizontaal.
De hals lijkt wat kort op deze foto, maar dat vind ik in werkelijkheid wel meevallen
Afbeelding
draf:
Afbeelding

Ben op zoek naar commerciële hengsten ivm verkoop van de veulens. Dekgeld liefst onder de €1500

DePaardenman

Re: Welke hengsten voor mijn Ampere's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:19

Wil je lijnenteelt op Ferro of op Jazz/Cocktail? Zo niet, dan vallen er al heel wat hengsten af natuurlijk.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 19:24

Niet perse, maar ik heb er ook geen bezwaar tegen. Zijn niet de minste hengsten toch?

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:27

Persoonlijk lijn ik niet graag op Jazz, Ferro vind ik meer een toegevoegde waarde.

Everdale past denk ik wel in je plaatje (voor de onderste) Davino ook.
Apache misschien voor de bovenste, maar de karakters van die paarden vallen me nog niet mee.
Vivaldi bloed gaat denk ik niet het front verbeteren.
Misschien is over de grens kijken, De Niro.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 10:44

Ik ken de Niro wel, maar eerlijk gezegd weet ik niet hoe hij fokt. Wat verbetert hij?

Apache heb ik zelf ook al aan zitten denken. Karakter bij ik bij die merrie niet bang voor.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:50

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 10:59

Dat had ik inderdaad gelezen. Maar hoe fokt De Niro bv voor hoogtemaat?

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:06

DePaardenman schreef:
Persoonlijk lijn ik niet graag op Jazz, Ferro vind ik meer een toegevoegde waarde.

Everdale past denk ik wel in je plaatje (voor de onderste) Davino ook.
Apache misschien voor de bovenste, maar de karakters van die paarden vallen me nog niet mee.
Vivaldi bloed gaat denk ik niet het front verbeteren.
Misschien is over de grens kijken, De Niro.

De 1e Apaches moeten nu pas onder het zadel komen dus hoe kan je dan van te voren al zeggen dat de karakters niet meevallen?

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 11:13

lisch schreef:
ik ken de hengst niet zo goed.. maar ik vind er altijd vooral kwalitietsvolle paarden van...
Dat kan wel kloppen, hij voert de wereldranglijst aan. Ik zal eens op zoekgaan naar fokwaardes van hem.

Ik heb alle hengsten gezien bij de eerste bezichtigingen en de Apaches zijn mij niet als lastig opgevallen.

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:21

Ik vind Rubinsteinbloed hier mooi op passen, wat dacht je van Voice of Romanov/Rubin Royal?

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:27

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:00

yvonnepuntnl schreef:
Ik heb alle hengsten gezien bij de eerste bezichtigingen en de Apaches zijn mij niet als lastig opgevallen.

Daar liep een vos, met een super mooi hoofd. Slaan naar de aanjagers, liet zich niet sturen, liep dwars over ze heen.
Ik zie dat niet graag, brutale paarden die te veel hengst zijn.

Maar hier gaat het niet om wat ik van een hengst vind, maar wat er bij jouw merrie's zou kunnen passen
lisch schreef:
de niro is dit jaar via van uytert beschikbaar!

Maar 3 dagen in de week, dat moet net uitkomen.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 13:39

lisch schreef:
en bon bravour dan? lijkt me ook geen verkeerde keuze..
http://www.riekusveninga.nl/Bon%20Bravour.htm
DRESSAGEFAN schreef:
Ik vind Rubinsteinbloed hier mooi op passen, wat dacht je van Voice of Romanov/Rubin Royal?
Voor welke van de twee en waarom? Wat Paardenman al zegt: het gaat er om wat past bij mijn merrie, niet wat goede hengsten zijn, want die zijn er heel veel.

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:02

Het zijn zeker commerciële hengsten, valt nog wel wat af te wachten hoe de sportresultaten zullen evolueren.
Ik heb al enkele erg geslaagde combinaties gezien van Ferro en Rubinstein bloed, vandaar dat ik daaraan denk.
Romanov lijkt mij vooral wat voor je tweede merrie: hij geeft maat en hoogbenigheid, mooi front, knappe hals, souplesse, plus werkwillige en nuchtere karakters. Gaat het opwaartse verbeteren en gaat zeker geen afbreuk doen aan het achterbeen.
Rubin Royal, volle broer, zou ik eerder op de eerste merrie gebruiken, fokt iets bloederiger dan Romanov, en geeft ook wel eens wat kleinere, geeft veel front, elasticiteit, verbetert beweging, heel goed achterbeen (zeker beter dan Romanov) en ook de stand ervan is heel correct bij de nakomelingen, ook wel iets duurder dacht ik, maar bewezen vererver.
Voice lijkt me ook iets beter te passen op de eerste merrie, ivm hoogbenigheid, fokt iets minder groot/minder massa, maar wel allemaal heel mooie paarden, geeft goede bewegers, nakomelingen die ik al gezien heb bewegen allen bergopwaarts met veel lossigheid, lijkt mij ook erg goede karakters te geven.

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:24

Romanov is alleen diepvries van verkrijgbaar op dit moment.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 15:45

Dressagefan: Dank je voor deze interessante bijdrage, daar kan ik wat mee!

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 08:14

Wat ik zelf in gedachten had is:
Voor de grote Apache
Voor de kleine Charmeur

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:27

Ik denk dat Charmeur inderdaad mooi zou kunnen passen, al zou het mij persoonlijk tegenhouden dat hij zo massaal gebruikt is en waarschijnlijk wel weer zal worden dit jaar.
Wbt Apache ben ik minder overtuigd. Belangrijkste argument om deze hengst niet te kiezen zou voor mij zijn dat hij doorgaans grote en vooral langgelijnde nakomelingen geeft, ook al heeft hijzelf niet bijzonder veel maat. Dit lijkt mij voor deze merrie niet wenselijk. Hij fokt wel 'fijn', zonder veel massa, maar ook hoog en lang. Ook heeft hij niet het gemakkelijkste karakter, pittig en kan erg heet zijn.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 12:58

Thanks!
En Dreamboy voor de grote?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:50

Dreamboy lijkt mij beter passen voor de grote eerlijk gezegd..Ferro bloed lijkt mij goed passen..[en lijnenteelt op Ferro is ook niet slecht}het is dat je commercieel wilt fokken maar anders zou ik ook wel Negro durven gebruiken.

De kleine lijkt wat meer in verhouding te zijn,Everdale zou best een hele mooie optie kunnen zijn..Davino ook..Charmeur ben ik zelf niet zo weg van..maar ik zou er zeker een grootramige hengst voor gebruiken.

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:33

Ik ben niet echt goed bekend met de nafok van Dream Boy, dus daarover kan ik geen mening geven.
Wbt de lijnenteelt op Ferro: op zich ben ik zeker niet tegen lijnenteelt, maar ik heb ooit de raad gekregen van een oudere ervaren fokker van dit niet te doen met Ferro, omwille van een grotere kans op beenproblemen. Of dit klopt weet ik niet, maar ik heb het wel steeds in mijn achterhoofd gehouden..

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:28

2 Ampere's *\o/* daar kan je blij mee zijn.
Ik had alleen maar hengstveulens, maar overweeg dit jaar om hem toch weer te gaan gebruiken, of hopelijk een ggk zoon :)*
Vivaldi en zoons vind ik wel erg veel inteelt, de zoons op Ferro maar
met name ook op Flemmingh, het kan wel, Vivaldi geeft wel een goed verloop van rug-en lendenen mee.
En bizonder fijne karakters.
Beenproblemen bij de Ferro-nafok?? Is mij volkomen onbekend. Integendeel zelfs.

Als het karakter van je Ampere's, en daar mankeert meestal niks aan, het kan hebben dan vind ik Charmeur zo gek nog niet.
Het boeit me niet of er 20 of 300 van zijn,
Bon Bravour past wel op beide merries,
een andere optie is Ziësto, heeft goede dingen laten zien, zowel hijzelf als zijn nafok en is
waarschijnlijk weer vers beschikbaar.
En anders heb je zelf nog wel een idee, je ziet tenslotte genoeg hengsten voorbij komen. :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 23:56

DRESSAGEFAN schreef:
Ik ben niet echt goed bekend met de nafok van Dream Boy, dus daarover kan ik geen mening geven.
Wbt de lijnenteelt op Ferro: op zich ben ik zeker niet tegen lijnenteelt, maar ik heb ooit de raad gekregen van een oudere ervaren fokker van dit niet te doen met Ferro, omwille van een grotere kans op beenproblemen. Of dit klopt weet ik niet, maar ik heb het wel steeds in mijn achterhoofd gehouden..

Die 'oude wijsheid' ging niet vooral om Ferro, maar meer om zijn vader Farn.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 21:38

Allemaal dank voor de reactie! Gelukkig heb ik nog even tijd :D

Sorry dat ik niet eerder gereageerd heb, maar ik was met m'n dochters in Barcelona :)

Ik zie er inderdaad genoeg voorbij komen Adri, maar dat wil niet zeggen dat de keuze makkelijker wordt :+