[h] NRPS ponymerrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

[h] NRPS ponymerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 13:14

Ik ben alvast aan het rondkijken voor een partner voor mijn nrps merrie. Zal de 1,40 niet halen denk ik, ong 12% arabisch bloed.
http://www.allbreedpedigree.com/devaney

Afbeelding
Afbeelding

Plus punten:
-Lang gelijnd
-ruime gangen
-goed karakter
-klein hoofdje
-lenig, wendbaar en goede springer

Wat mag beter:
-Meer kracht en swung in de beweging
-mooiere bespiering op de hals (neigt iets naar onderhals)
-beenwerk, is wat fijn.

Wat zoek ik verder in een hengst, het zijn wensen, geen eissen:
-Liefst onder de 1,40m
-Voldoende bloed voor nrps registratie veulen
-Veelzijdig al mag dressuur eruit springen

Filmpjes:

Eerste pony in filmpje

Door mijn gevonden hengsten:
Don ducky c-two
http://www.allbreedpedigree.com/don+ducky+c-two
Draagt zowel golden dancer als dornik b en ook verder in de stamboom zit veel lijnteelt. Grotere ouders.
Maat is 1,43m, vraag me af of hij devaney's hals kan verbeteren, wel meer afzet in beweging.

Filmpje van youtube:

FS mr right
http://www.allbreedpedigree.com/fs+mr+right
Golden dancer als opa, grotere ouders.
1,38m , zou devaney op beweging kunnen verbeteren, mooie hals

Filmpje van youtube:

Don carino du bois
http://www.allbreedpedigree.com/don+carino+du+bois
Ook golden dancer en dornik b in de bloedlijnen.
1,47m, zou liever kleinere hengst vinden. Mooie hals, goede bewegingen mooi front.

Filmpje:

Dylano du Bois
http://www.allbreedpedigree.com/dylano+du+bois
Ook weer golden dancer en dornik B, vrij veel lijnteelt.
Moet nog ggk worden en is ook vrij groot.
Filmpje (vanaf 7:10)

Wie helpt mij met de zoektocht?

Sammie

Re: [h] NRPS ponymerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:29

Voor deze merrie zou mijn aandachtspunt de hals en het beenwerk zijn. Ik ben verder niet thuis in de pony’s dus hecht aub niet te veel waarde aan mijn ‘advies’, maar als ik naar de hengsten kijk waar je zelf tussen zit te twijfelen zou ik FS mr right doen. Heb je wel weer Golden Dancer in, dus goed kijken of zijn exterieur e.d. je aanstaan. Ik vind ‘m zelf iets beknopt, maar als je er een kopie van zou krijgen zou ik ervoor tekenen :))
En anders Don carino, zit GD weer wat verder weg.

Hebben ze bij het NRPS geen fokadviezen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 13:47

Een andere hengst mag natuurlijk ook, maar ik ben ook niet echt welsh b/kleine nfjes tegen gekomen die ik nu echt zag zitten.
Zowiezo voor een eerste veulen is wat kleinere hengst niet zo erg natuurlijk maar wil uiteindelijk kleine maatjes van de kleine maat appaloosa's gaan fokken. Een goede c pony merrie is dan wel gewenst.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:54

lailapri schreef:
Een andere hengst mag natuurlijk ook, maar ik ben ook niet echt welsh b/kleine nfjes tegen gekomen die ik nu echt zag zitten.
Zowiezo voor een eerste veulen is wat kleinere hengst niet zo erg natuurlijk maar wil uiteindelijk kleine maatjes van de kleine maat appaloosa's gaan fokken. Een goede c pony merrie is dan wel gewenst.

als e appaloosa's wilt gaan fokken.waarom kijk je nu dan niet voor een kleine nas geregistreerde fewspot appaloosa hengst.dan krijg je ten alle tijden een appaloosa uit deze merrie die je dan kunt inschrijven in het nas stamboek

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:57

hier een kleine few spot hengst Paulo van Hillegonda's Hoeve

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:00

Butterfly Effect: 1.24m van Hengstenhouderij Dibbits
1e premie - Kampioen kleine maat 2011 & 2012
Deze topper kwam, zag en overwon! Wat een beweging!
Butterfly is dit jaar terecht kampioen geworden op de
hengstenkeuring. Hij is goedgekeurd op afstammelingen.
Het is een hengst met vreemd bloed en kleur! Butterfly heeft
veel snit en beschikt over veel looplust. Hij kreeg wederom
een 1e premie. Hij loopt al in het tuig en pakt dit werk super
best op. Het is een leergierige, brave pony. Een echte
kinderpony.

Heb er super leuke veulens van gezien mooi qua type en allemaal appaloosa ook van effe merries

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 14:04

Niet de eerste generatie. Ik vind de kwaliteit van de hengsten niet goed genoeg om met deze merrie al appaloosa's te gaan fokken (tenzij er nu op de hk iets komt wat alles overtreft natuurlijk). Daarbij vind ik het belangrijk dat de merrie eerst een goed veulen aan de voet krijgt, het liefst 1 die bij het nrps kan en 1e premie waardig wordt ivm keuringen voor haar in de toekomst. Ze is nu 2 dus er kan nog wel wat gaan veranderen en je weet maar nooit of ze ooit voor keur kan.

De appaloosa wens sla ik nog een generatie over en misschien daarna nog wel een generatie. Er zijn al genoeg matige kleine maats appaloosa's. Echter is nu de maat dus wel iets wat ik meeneem in mijn overwegingen.

Edit paulo is best knap maar heb meerdere malen zijn filmpje bekeken van de HK en voor een eerdere veulen uit deze merrie zie ik dat niet zitten. Met name hals en beenwerk durf ik niet aan.

Edit ook butterfly zie ik niet zitten ivm beenwerk en niet complete stamboom. Misschien in de toekomst.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:36

Persoonlijk zou ik met deze merrie nog niet gaan fokken. Maar dat is echt mijn mening. Eerst maar eens wat meer laten uitgroeien en ontwikkelen. Het is nog zo'n baby.

Bij jou merrie zou ik zelf de bovenlijn (in zijn geheel) willen verbeteren en het beenwerk. Wij hebben om beide te verbeteren bij onze keurmerrie toen gekozen voor Knock Out. Goede springpony, mooi qua exterieur. Zeer goede bovenlijn en mooi beenwerk. Bij ons is duidelijk het beenwerk en de bovenlijn verbeterd. Qua bloedvoering pas je dan ook gewoon goed in het NRPS.

Een NF hengst zou ik niet snel kiezen, die hebben namelijk geen hengsten met arabisch bloed en dan kom je in de knel met inschrijven bij het NRPS nu. Daarvoor hebben ze namelijk toch 12,5% arabisch bloed voor nodig, gezien je merrie al aan het minimale bloed zit moet je hier wel degelijk rekening mee houden. Anders fok je er eentje voor het hulpstamboek en dat zou natuurlijk jammer zijn.

Wat dan dus eventueel nog zou kunnen is kijken bij het Welsh, maar houd dan wel het percentage arabisch bloed wat je nodig hebt in het oog.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:43

Hoe is de merrie eigenlijk? Dylano Du Bois zou ik eerst even afwachten of hij echt goedgekeurd geraakt bij het NRPS. Dylano is al door naar de 2de bezichtiging.

Verder zou ik je voor stellen om de laatste zaterdag van januari naar de NRPS hengstenshowdag te gaan. Daar zie je de meeste NRPS gekeurde ponyhengsten aan het werk onder het zadel of aan de hand en de nieuwe jaargang die voor goedkeuring gaat.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 18:43

Ik heb hem in de agenda!
De hk van het nas staat ook genoteerd.

Uiteraard eerst de goedkeuring afwachten.

Ik wil ook kijken of ik de andere hengsten op een hengstenshow kan zien of anders opzoeken op stal.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 00:10

De hengsten die je nu zelf in gedachten hebt zouden allemaal een mooie match kunnen zijn.denk dat je wat dat betreft niet in de fout kan gaan.
Het is nu alleen even belangrijk.om goed na te denken wat het doel is van het toekomstige veulen.
wat is bijv je beweegreden om een C of kleine D te fokken? In principe zijn deze maatjes commercieel gezien minder aantrekkelijk (en het dekgeld van de 1e 2 hengsten juist een stuk hoger).

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 00:22

Ik zie maar weinig goede c pony's en ook bij het appaloosa stamboek zoals ik aangaf kan er best aandacht besteeds worden aan de kleinere uit de kleine maat. De andere 2 merrie's die ik dit jaar bij jou heb gedekt en de merrie uit het andere topic wil ik middel tot grote d maat mee fokken. Tevens nog 2 d pony's in aantocht om groter mee te fokken. Dit zijn nu nog veulens.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 00:35

Hoi als je paard nrps is moet ze zeker 12,5 procent hebben arabisch, al zou ik zeggen dat ze iets meer heeft als ik naar haar mooie manen kijk

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 00:52

Volgens haar papier heeft ze (zoekt het even op, had ze toevallig van de week terug gekregen en er eigenlijk niet meer naar gekeken maar wist nog dat ze tenminste het minimale had) 14,46% maar wel een new forest moeder met vrij luxe uiterlijk fijne manen en mooi koppie. Totaal ander type nf als de andere die ik heb met stugge manen en veel meer lijf en een hoofd die wat groter is. Daarbij heeft vader crempie ook erg mooie manen en staart.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:27

Wat vindt je van Kashaya de Kenzo?
140 cm groot, wel palomino van kleur, 25% arabier, spring EN dressuur.
http://www.royalbelgianpalomino.be/docu ... 202011.pdf

(Moet er wel bij melden dat met smokey black x palo je 50% kans maakt op een dubbel verdunning creme ... weet niet of je dat wilt)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 20:01

Je hebt dan toch 25% kans op dubbel, 50% kans op enkel en 25% kans op geen creme?

Mooie man en idd mooie maat. Ken jij hem verder? Hoe was hij als 3 jarige? Op de foto die daar staat ben ik niet zo weg van zijn rug, maar dat is natuurlijk iets wat niet altijd erfelijk hoeft te zijn (er zijn ook andere redenen voor).

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:34

lailapri schreef:
Don carino du bois
http://www.allbreedpedigree.com/don+carino+du+bois
Ook golden dancer en dornik b in de bloedlijnen.
1,47m, zou liever kleinere hengst vinden. Mooie hals, goede bewegingen mooi front.

Filmpje:
[ Video ]

nog even een recent filmpje :D (want hij is inmiddels alweer Z2 tussen de paarden :D

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 20:41

sorry vind het altijd zo'n gezellig muziekje, maar hoorde dat je die bij de kur op paard en koets er ook bij had gebruikt.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 12:35

lailapri schreef:
Je hebt dan toch 25% kans op dubbel, 50% kans op enkel en 25% kans op geen creme?

Mooie man en idd mooie maat. Ken jij hem verder? Hoe was hij als 3 jarige? Op de foto die daar staat ben ik niet zo weg van zijn rug, maar dat is natuurlijk iets wat niet altijd erfelijk hoeft te zijn (er zijn ook andere redenen voor).

Op de foto staat hij als +15 jarige dus het is vertekend ... ik zou hem eerst zelf gaan bezichtigen (doe ik altijd ondanks waar de hengst staat).
Heb hem een paar jaar geledengezien tijdens een RBP Show waar hij ook voorgesteld werdt om gekeurd te worden (zal kijken of ik daarvan nog foto's kan terug vinden)... hij is trouwens bij andere Stamboek ggk.

Wat de berekening .. je hebt gelijk! Weet niet waar mijn kop was met die berekening! :o

(zal foto's via PB sturen)

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:54

Ik vind FS mr right en Don Carino de 2 aansprekendste hengsten van alles wat er is genoemd. Met FS mr right heb je denk ik de meeste kans om onder de 1.40 te blijven. Ik weet alleen niet of hij klein fokt omdat hij wel uit 2 D pony's komt. Qua beweging vind ik hem het leukste.

emmalady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:50

Hey, wat is de afstamming van jouw merrie?

Ikzelf heb een tijdlang een NRPS-merrie gereden van Prins Alfred, een immidels overleden hengst, maar goedgekeurd bij het NRPS.
Ik ben erg te spreken over de nakomelingen van Prins Alfred, ik heb er immidels twee gereden. Allebei beschikten ze over een mooi rechthoeksmodel, een vreselijk goed karakter... Krachtige passen, mooi achterbeen en veel swung.
Ietwat grove hoofden, maar het kon er mee door.
Als je op de NRPS site kijkt bij e-pony hengsten vind je hem wel, het is een echte aanrader!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 19:54

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 20:47

hooffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:01

Ik zou voor jou voorgestelde hengsten gaan voor doncarino. Kwa bloed (gezien de goede predicaatrijke NRPS merrie-lijn vd moeder) het interessants en best passends bij jouw merrie. Vooral als je het veulen bij het NRPS wilt registreren is dit een voordeel.