Merrie dekken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLIESSSx

Merrie dekken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 21:08

Hoooiii Iedereen ;D

Ik ben op zoek naar een dekhengst voor Zelda :P

Nog niet voor nu uiteraard, Zelda is nog maar 1jaar en 7maand. Ik zoek dus gewoon sites enzo waar hengsten op staan. Helaas weet ik niet echt waar ik moet zoeken, dus ik heb jullie hulp hierbij nodig :D
Ik zoek dus vooral websites waar goede hengsten worden aangeboden, maar er mogen ook tips gegeven worden voor zaken waar ik op moet letten. Zelda is nog jong, dus veel over haar kwaliteiten kan ik helaas nog niet zeggen...

Zelda is:
- NRPS merrie
- voskleurig (maar met witte haren op haar oor)
- Ze zou tussen de 1m67 en de 1m72 moeten worden. (al heb ik daar niet zo'n goed oog in, want ze meet nu 1m50 en ze is 1j7m)
- Haar afstamming: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1505823

Wat ik wil fokken:
- Allrounder (ben zelf wel eerder dressuurmatig aangelegd en soms een kleine sprong)
- Leuk kleurtje zou ook wel tof zijn, maar is absoluut geen vereiste
- Geen 'vuilbakras' (ik zou het dus graag kunnen inschrijven in een stamboek)

Wie kan helpen ??

Alvast bedankt !

ps: Ik weet amper iets van fokken af ! Dus don't shoot me als ik iets verkeerd of stoms zeg in de uitleg hierboven. Ik plaats het op bokt om er wat meer over te weten te komen, niet om erop gewezen te worden dat ik er niks vanaf weet :+ Als jullie verduidelijking willen, vraag het dan en dan probeer ik te antwoorden

NatasjavE

Re: Merrie dekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:23

Ik zou haar als ze 3 is eerst naar de NRPSstamboekopname brengen.
En als ze dan gedekt moet gaan worden een hengst kiezen.
Je weet tegen die tijd ook haar plus en minpunten en kan je gericht zoeken.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 00:02

F-AM -> EHK

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 01:11

Eens met natasjave, wacht eerst tot ze is uitgegroeid en kijk dan of het het waard is haar te dekken, nu zie je nog niet wat je kan verbeteren, en weet je haar karakter nog niet 100%.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 01:15

Je kunt je wel alvast verdiepen in het hengstenaanbod.
Dan zou je de komende jaren tot een eventueel besluit om haar te laten dekken kunnen volgen hoe de hengsten en de nakomelingen zich ontwikkelen.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 11:47

Ik ben van plan haar te dekken op een leeftijd van 5 à 6 jaar, dus that's still a long way to go :P
Maar 'Verdiepen in het hengstenaanbod' was dus mijn idee voor nu :) Zo weet ik waar ik moet kijken, waar ik op moet letten,... Maar probleem is dus dat ik niet weet waar ik hengsten moet zoeken... Even 'hengstenhouderij' intikken bij google zou wel lukken, maar ik weet amper iets van zulke dingen af. Ik zou dus graag wel een goede en erkende hengstenhouderij hebben, ipv een 'hobby-houderij' zeg maar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:51

Dus je opent een topic voor over 5 jaar?!

Dan kan je toch beter de bestaande topics doorlezen?
Jong KWPN is ook leuk om lid van te zijn.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 12:14

Ik vond niet echt topics waar erkende hengstenhouderijen in vermeld staan... Enkel topics met foto's van de merrie en dan de vraag 'welke hengst' ?
Maar ik ben dus gewoon op zoek naar sites van erkende fokkerijen, zodat ik weet waar ik moet zoeken :)

En jha, ik open een topic voor over 5 jaar, maar dat is in het geval van mijn merrie. Ik heb een vriendin die een hengst zoekt voor komend jaar, dus die leest ook even mee. :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:33

hier vind je heel veel als je binnen het nrps wilt fokken http://www.nrps.nl/
wel goed dat je nu al alles wilt onderzoeken zodat je over 5 jaar weet wat je doet en ook een juiste keuze maakt

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:34

[***] schreef:
Dus je opent een topic voor over 5 jaar?!

Dan kan je toch beter de bestaande topics doorlezen?
Jong KWPN is ook leuk om lid van te zijn.

dat is toch juist heel goed.ze neemt geen ove haaste beslissingen en gaat alles eerst uit pluizen voor ze ergens aan begint.dat vind ik een heel goed iets voor ze een veulen gaat fokken.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 17:09

helaas werkt de site van nrps.nl niet naar behoren bij mij...
Heb al meerdere malen proberen kijken, maar het tabblad aan de linkerkant is niet aanwezig... (in het begin wel, toen liep de site vast en toen was het weg) Ik kan deze hengsten dus niet bekijken helaas ...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:57

xLIESSSx schreef:
helaas werkt de site van nrps.nl niet naar behoren bij mij...
Heb al meerdere malen proberen kijken, maar het tabblad aan de linkerkant is niet aanwezig... (in het begin wel, toen liep de site vast en toen was het weg) Ik kan deze hengsten dus niet bekijken helaas ...

dan zou ik eens bij iemand anders op de computer kijken is wel zo handig als je eens op die site kunt snuffelen.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 19:41

dus de site werkt wel bij jou ?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:45

xLIESSSx schreef:
dus de site werkt wel bij jou ?

ja bij mij werkt de site

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 19:53

en welke internetprovider gebruik je ??
Want bij mijn vriend op de pc werkt het ook niet... Ik nam dus aan dat het een probleem van de site was :o

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:08

xLIESSSx schreef:
en welke internetprovider gebruik je ??
Want bij mijn vriend op de pc werkt het ook niet... Ik nam dus aan dat het een probleem van de site was :o

k zit in belgie en gebruik geloof ik belgacom.maar de site doet het niet altijd bij mij.waarom bel je niet eens met het nrps of mailen.misschien kun je wel aan een hengsten boekje komen,of kunnen hun je tips geven.gr

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:08

Het is misschien een idee om voor jezelf een lijstje te maken van de sterke punten van de merrie en van minder sterke punten. Dan kun je wat gerichter kijken naar wat past bij elkaar. En wat NatasjavE zegt, als ze 3 is naar de keuring brengen. Dan krijg je een goed idee van de goede punten van je merrie, en waar er nog te verbeteren is.

Zelf naar de keuring gaan en kijken wat anderen voor paarden meenemen en wat daar over gezegd wordt. Gezondheid is ook iets belangrijks om in de gaten te houden. Er wordt ook door middel van rontgen (PROK) gekeken naar je paard bij stamboekopname (PROK weet ik niet het precieze van, maar wordt tegenwoordig gedaan bij stamboek). Staat er bij de KWPN hoek niet iets op bokt over erkende hengstenhouders? Of op de KWPN website? Of zoek je niet zo specifiek naar NRPS/KWPN?
Ook is het wel handig om voor jezelf een budget te bepalen voor de hengst in kwestie, zodat je niet eerst een leuke uitzoekt, die vervolgens niet te betalen is. En hou er rekening mee dat de merrie eventueel een tijdje bij de hengstenhouder komt te staan.
Veel succes.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 20:20

Budget is nu nog niet meteen van toepassing, gezien 'het' pas over 4 jaar zal gebeuren ;) Het is nu dus rondsnuffelen, sites zoeken, tips van anderen noteren,...

Maar zelf naar een keuring gaan kijken is me al meermaals aangeraden en is dus ook iets wat ik zeker in mijn agenda zal noteren :j Maar mijn paard zelf uitbrengen, dat zit er niet in denk ik... Heb een beetje schrik op dat vlak en heb dus snel de neiging te denken dat ik en mijn paard ondermaats presteren en dat ik zal afgaan als een gieter :+ Iemand zoeken om mijn paard uit te brengen behoort natuurlijk wel tot de mogelijke opties !

Verder ben ik niet specifiek op zoek naar een KWPN of een NRPS. Zolang het een veulen is dat ingeschreven kan worden in een stamboek is het goed. Mijn merrie dekken met een Tinker of een Fjord zit er dus niet meteen in... Maar een Holsteiner, Arabier, Engels Volbloed,... uit een ander stamboek, dat mag altijd !! (Ikzelf dacht ao aan het BWP-stamboek ofzo)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:36

Ga anders eens naar de jaarlijkse hengstenshowdag van het NRPS. Deze wordt jaarlijks op het KNHS centrum in Ermelo gehouden. Hier worden veel al eerder goedgekeurde hengsten door de eigenaren getoond als ook de 3e bezichtigingshengsten (dus nieuwe jaargang). Hier leer je ook veel van, goed kijken en beoordelen wat is goed aan het paard qua exterieur en wat is minder goed.
Het bezoeken van merriekeuringen is ook altijd een goede aanrader. Dit hoeft niet per se alleen bij het NRPS te zijn, maar kan ook makkelijk bij het KWPN of BWP. Hoe meer je ziet en hoort des te makkelijker zal je je zicht ontwikkelen op wat men wel graag wil zien in een goed rijpaard en wat men niet graag wil zien.
De keuringen van het NRPS lopen vanaf eind juni (eerste in Vrouwenpolder) tot en met eind juli. Deze zijn verspreid over de verschillende regio´s in Nederland. Het KWPN begint ook die periode (mei-juni) met de stamboekkeuringen en centrale keuringen.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 16:01

Bedankt voor de tips chrisje_83 !! Het 'jammere' is alleen dat ik in België woon... Zo'n tripje naar Nederland is dus een tijdje rijden. Voor mij niet meteen een probleem, maar vriendlief is niet echt een paardenliefhebber als ik. Voor hem is zo'n tripje saai en dus meteen ook te ver om te rijden -.-"
Maar wie weet wil hij wel eens mij als ik eens lief kijk :*

Ik ben wel sowieso van plan om enkele keuringen bij te wonen hier in België (liefst niet te ver van mijn woonplaats) zodat ik eens zie hoe het eraan toe gaat :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:03

Als ik jou was zou ik de topics op dit subforum goed in de gaten houden en meelezen bij andermans beoordelingen en adviezen. Dat is reuze leerzaam! Verder vind ik het erg goed van je dat je je nu al wilt verdiepen. Dan zul je tzt een goede keuze kunnen maken.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:55

Ik weet niet wat de plaatsen zijn in Nederland die het dichtst bij zijn. Ik weet dat er in De Mortel sowieso ook een NRPS keuring wordt gehouden. Voor keuringsplaatsen van het KWPN kan je het beste even op hun site kijken. www.kwpn.nl

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:12

heb je wel ervaringen met bevallingen, omgang en opvoeding van veulens? heb je een grote stal tot je beschikking, tijd om te waken?

zo niet misschien handig voor die tijd een wat mee te lopen/helpen opeen stal met veulens.
het is meer dan dekken alleen.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 20:48

Het is pas voor binnen minimum 4jaar hé fokfanaat :)
Naar zulke praktische zaken heb ik dus nog niet gekeken, dat is pas voor wanneer ik echt van plan ben haar te dekken. Ik heb namelijk nog tijd genoeg om zulke dingen in orde te brengen.
Maar ik ben me heus wel bewust dat het meer is dan alleen dekken hoor ! Ik ben geen 14-jarige meer :7

En het idee dat je aanbrengt om in een stal te helpen met veulens is op zich wel een goed idee, maar hier in België wordt dat naar mijn weten niet echt gedaan...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:41

Maar dan kun je ook beter wachten met naarhengsten kijken, er zijn er dan zoveel andere bijgekomen, en van andere hebben we dan veel meer informatie.