Ter inspiratie: Gelderse merrie Elegant x Zichem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Ter inspiratie: Gelderse merrie Elegant x Zichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 17:09

Wij hebben besloten om onze Gelderse merrie aan te houden (ze stond te koop) en we overwegen haar aankomend voorjaar opnieuw te laten dekken. Hier wat informatie over haar:

Zamyra is een 8-jarige Voorlopig Keur + PROK merrie die tweemaal naar de Nationale Merriekeuring mocht. In Hengelo stond ze als 3-jarige en als 7-jarige 3e. Bij de stamboekopname behaalde zij de volgende punten:

Exterieur: 80
Beweging: 80 (Stap 75, Draf 85 (!), Galop 80)

Ze is vrij klassiek van type. Haar beweging is, zoals de punten al doen vermoeden, boven gemiddeld. Haar achterbeengebruik is goed en ze is ook sterk. Ze zou wellicht wat meer souplesse mogen hebben. Haar bovenlijn is sterk, maar dit geeft ze niet per defenitie door. Een aandachtspuntje dus. In haar pedigree komt geen Koss voor en het liefst willen we dat zo houden. Wij willen graag een hengst met:

- meer front
- sterke bovenlijn
- goede galoppade
- sterke bewegingen om te verankeren
- goede instelling

Inmiddels hebben we al twee veulens gefokt. Een nu 4jarige ruin van de NRPS en Westfalen gekeurde hengst Aachen (v Arpeggio). Een super braaf paard! Geen dooie, wel super eerlijk. En een nu 2,5 jarige hengst van de Keur Prefernte hengst Negro. Dit dier gaat voor de hengstenkeuring van het Gelders paard.

Foto's van Zamyra:

Afbeelding

https://lh6.googleusercontent.com/-gLs_ ... Sophie.jpg

En een iets oudere standfoto:

Afbeelding

Ze geeft veel maat door. De Negro is ook goed aan de maat ;) We willen graag een paard wat naar de Gelderse keuring kan, maar het vaderdier hoeft niet Gelders gekeurd te zijn.

Brand los!
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 03-10-12 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest in link

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:22

Hier even een stipje, ga eens even er goed voor zitten :j

Zelf al hengsten in gedachten ?

Wat vind je van Everdale ? Misschien niet helemaal vernieuwend, want ze heeft tenslotte al een Negro nakomeling, maar verder zou hij naar mijn idee best kunnen passen met Zam ?

Puur even om je mening te horen ;) Over zijn nafok is natuurlijk nog weinig bekend

LHS_80

Re: Ter inspiratie: Gelderse merrie Elegant x Zichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:32

Leuk Pletje, maybe weer een veulen van Zam! :):) Je weet nu dat je met Ferro nakomelingen wel iets leuks kunt fokken en dat Zam ze dan echt niet te luxe geeft dus wat dat betreft zou ik Rousseau wel eens interessant vinden.. of misschien zelfs Ampere. Dan zou je wellicht wel een heel bruut gave bewegingstopper kunnen fokken. Het ligt er ook aan hoeveel rijpaard je ervan wilt maken.. maar de Amperes die ik gezien heb met wat klassieker bloed erachter vind ik heel veel bot en massa hebben dus niet te luxe..

Everdale zou ik ook interessant vinden maar ik zou persoonlijk eerst willen afwachten wat die aan zijn nakomelingen meegeeft..

Ik zal er ook eens verder over nadenken nog. :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 22:22

Ze heeft genoeg punten voor de draf....Chablis. Je pakt er dressuurbloed van Cabochon bij en uit de moeder van Chablis heeft een aantal dressuurpaarden gelevert. Grootmoeder is een nationaal springpaard van de hengst Eclatant. Eclatant heb je via Zichem er al in zitten.

Eclatant is van de vermaarde Duellant....uit de lijn van Dolman-Detektiv. De D lijn van Hanover dus waar ook Doonerhal uit komt.

Niet verkeerd om twee keer op het papier te hebben.

En als je graag een rijpaardhengst wil....Charmeur.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:15

Ik vind Charmeur een supermooie hengst en ik denk ook dat je een zeer geschikt veulen kunt krijgen, waar of ze er erg happig op zijn bij regio Gelders Paard met dat Jazz-bloed bij moeders kant.... Dat betwijfel ik.
De Keuringsvoorzitter hield tijdens de fokadviesdag dit jaar een hele verhandeling over waarom ze geen Jazz-bloed willen. Dit gezegd hebbende liep er ook een merrieveulen van Charmeur bij in Hengelo dit jaar.
Ligt er natuurlijk aan hoeveel waarde je daar zelf aan hecht.

Natas zal je alle do's en don'ts van Chablis kunnen vertellen :D
Zou ik ook wel een begrijpelijke keuze vinden.

Koss-vrij valt er natuurlijk behoorlijk wat af.
De rest van je wensenlijst bekijkende denk ik dat Danser daar wel aan voldoet.
Hoewel bij vele wellicht niet dat favo ivm zijn tuigtypische afstamming, is het wellicht wel interessant om zijn veulens dit jaar te volgen. Zeker gezien het positieve beeld van zijn eigen keuringsrapport.
Het merrie-veulen (en ik weet dat dat er maar 1 is) in Hengelo was echt heel charmant.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 11:17

Wij willen een goede galoppade; Danser kan dat niet bieden. Hij valt dus af :)

Chablis ga ik hier thuis voorleggen..

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:24

De hengst heeft juist een 8 voor de galop en die wordt beschreven als zijn ruim, krachtig en lichtvoetig. KWPN was en is juist heel positief over zijn galop.
Tijdens de hengstendemo in Hengelo heb ik om mij heen op de tribune ook eigenlijk geen andere berichten gehoord dan verrassend en positief over zijn galop.

Maar ieder zijn voorkeur.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 11:26

Ik heb hem zien galopperen op videobeelden (meerdere videos ) en ik versta onder een goede galop echt wat anders.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:57

Ik zou Danser denk i niet zo snel op deze merrie zetten, echter zijn galop daar kan je zeker wel wat mee. Hij is jong en door spanning wat hectisch in de galop,mar op zich heeft hij wel een goede galop.

Zelf denk ik dat Charmeur wel bij jouw wensen past. Persoonlijk zou ik voor een echte Gelderse gaan, maar die zal niet aan jouw wensen voldoen dus noem hem ook niet.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:11

Laat me raden Alike: Laurentz??

Ik vind Chablis ook een mooie optie, maar of die beweging nou direct verankerd, dat vraag ik me af.
De hengst zelf vind ik wisselend. De ene keer denk ik: JA. De andere keer: Mwah.
Hij lijkt soms wat weinig Go te hebben. Terwijl hij bij het springen in Ermelo er wel weer echt bij was.
En bij Alex op clinic ook.

Ik vind het wel een plaatje om te zien; prachtig hoofd en mooi front. Veulens idem. En zoals Natas al schreef, zit er natuurlijk een lekkere moederlijn achter.

Ik vind dit echt een plaatje om te zien (Chablis x Koss)
Afbeelding

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 13:01

Ja ik zit ook wat met zijn beweging.. anders was de keus makkelijk ;)

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:04

:D

Wat vind je zelf van de rijpaarden die hier genoemd zijn? Everdale bv?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 13:07

Everdale vind ik op de foto heel gaaf! Weet alleen niet of het LL bloed gaat passen.. die is lang en week in de bovenlijn. Ampere vind ik te koehakkig. Rousseau vind ik wel weer interessant, maar moet even uitzoeken hoe dat met DV moet ;) En eerst wachten we Floris nog af... dat kan prima, want we willen toch pas na de HK insemineren :)

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:10

Ik lees overal trouwens dat Charmeur, ondanks dat het een ontzettend gave hengst is, ze wel heel grootramig kan geven en volgens mij heeft Zam dat (juist) niet nodig.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 13:12

Charmeur heeft ook Jazz in zn pedigree... dat heeft niet onze voorkeur :)

Zam kan wel een ietwat beknopte hengst gebruiken inderdaad.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:15

Pletje123 schreef:
Everdale vind ik op de foto heel gaaf! Weet alleen niet of het LL bloed gaat passen.. die is lang en week in de bovenlijn. Ampere vind ik te koehakkig. Rousseau vind ik wel weer interessant, maar moet even uitzoeken hoe dat met DV moet ;) En eerst wachten we Floris nog af... dat kan prima, want we willen toch pas na de HK insemineren :)

Rousseau is vrij interessant, maar let wel op dat Rousseau zeker niet snel veredeld.
DV is geen probleem, kwaliteit is top. Mijn merrie was vorig jaar drachtig met 2 rietjes.
(en je koopt ze per 8) En hiervoor mag je zoveel merries insemineren als je wilt. Maar bij niet drachtig, ook geen geld terug.
Hij staat overigens ter dekking bij Kuypers.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 13:18

Sky_as, veredelen hoeft juist niet :) zoals in de OP staat wil ik ermee naar de Gelderse keuring kunnen. Met een bloedkikker is dat niet handig ;) Rousseau heeft het Gelderse bloed heel dichtbij. Dat maakt hem zo interessant. En het is een Ferro, dat past goed bij onze merrie, zo is gebleken :)

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:26

Met stip op 1 op dit moment: Rousseau? ;)

Kwam Diëgo trouwens ook tegen, een jonge hengst van negro x don gregory. Heeft veel bloed nodig want geeft ze anders ook zwaar/ klassiek. Aldus het rapport. Maar is nog weinig over bekend verder he. Geloof niet dat je dat wilt toch?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 13:27

Ik vind Diego niet genoeg beweging hebben..:o

Edit: en Rousseau staat hoog inderdaad :j

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:39

Ja je wilt de beweging wel (nog meer) verbeteren he? Dan zou ik Chablis idd ook niet doen... ik weet natuurlijk niet hoe zijn nakomelingen bewegen maar vind em zelf niet zo heel bijzonder qua beweging. :o Hij zou vast wel een mooi ([***]) type geven met Zam trouwens.
Laatst bijgewerkt door LHS_80 op 04-10-12 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 13:41

Ja ik wil er in ieder geval geen consessies op doen :D

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:46

Zou idd niet kiezen voor een te grootramige hengst. Gelderse paarden zijn fijne dieren, maar haak bij de meesten af als ik zo'n hele lange rug voorbij zie komen....
Negro is een begrijpelijke optie, mocht jullie hengst het goed doen is het commercieel natuurlijk ook erg aantrekkelijk om terug te dekken. Rousseau krijg je ze misschien ietsje bloederiger mee, denk vooral in de omgang/bewerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 22:53

Ik heb er eigenlijk niet zo'n hele goede kijk op maar puur op dat je al eerder de gedachte had bij Vitens.
Waarom zou je daar niet nu een gokje in wagen?

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 23:16

Mmmm.. Ik zit zo eens mee te denken. Ferro bloed past mooi zoals je zegt. En de beweging mag meer. Jazz-vrij. De rousseau nakomelingen vind ik vaak bloederig en kijkerig. en chique. Misschien is Rhodium een optie. Hij vergroot wel bij zijn veulens, maar ik ken er veel die ''gewoontjes'' blijven wat betreft maat. ( waarvan moeders vergrotend fokken) Hij vererft in ieder geval front en een sterke/strakke bovenlijn. En de galoppade is ook goed van de hengst en nakomelingen. Meer weet ik er niet over.
Er wordt trouwens veel gespeculeerd op Bokt dat Rhodium vaak moeilijke paarden geeft. Ik heb er zelf een 3,5 jarige van ( vanaf veulen) en ik ken geen braver jong paard. Leert snel etc. Rhodium is hier zowat om de hoek gefokt en hier loopt dus ook ontzettend veel Ferro-Rhodium rond. En ik kan toch echt niet zeggen dat dat moeilijke paarden zijn.. Zelfs eentje uit een moeilijke zeoliet moeder ( 2x) en beide lopen ze in de hogere sport. Qua karakter eerder eentje die zich afsluit in het werk dan er met de oren op door de bak heen crost.. Maar goed daar zijn de meningen over verdeelt :)

En de mijne komt ook uit een gelderse..
Laatst bijgewerkt door Ramzi op 06-10-12 23:24, in het totaal 4 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 23:17

Vitens is Parcival (v Koss) :) en hij is lang + lang achterbeen.

Ramzi, toevallig heb ik ook een Rhodium staan (andere moeder). Ik zal het eens bekijken.