Zamyra is een 8-jarige Voorlopig Keur + PROK merrie die tweemaal naar de Nationale Merriekeuring mocht. In Hengelo stond ze als 3-jarige en als 7-jarige 3e. Bij de stamboekopname behaalde zij de volgende punten:
Exterieur: 80
Beweging: 80 (Stap 75, Draf 85 (!), Galop 80)
Ze is vrij klassiek van type. Haar beweging is, zoals de punten al doen vermoeden, boven gemiddeld. Haar achterbeengebruik is goed en ze is ook sterk. Ze zou wellicht wat meer souplesse mogen hebben. Haar bovenlijn is sterk, maar dit geeft ze niet per defenitie door. Een aandachtspuntje dus. In haar pedigree komt geen Koss voor en het liefst willen we dat zo houden. Wij willen graag een hengst met:
- meer front
- sterke bovenlijn
- goede galoppade
- sterke bewegingen om te verankeren
- goede instelling
Inmiddels hebben we al twee veulens gefokt. Een nu 4jarige ruin van de NRPS en Westfalen gekeurde hengst Aachen (v Arpeggio). Een super braaf paard! Geen dooie, wel super eerlijk. En een nu 2,5 jarige hengst van de Keur Prefernte hengst Negro. Dit dier gaat voor de hengstenkeuring van het Gelders paard.
Foto's van Zamyra:

https://lh6.googleusercontent.com/-gLs_ ... Sophie.jpg
En een iets oudere standfoto:

Ze geeft veel maat door. De Negro is ook goed aan de maat
We willen graag een paard wat naar de Gelderse keuring kan, maar het vaderdier hoeft niet Gelders gekeurd te zijn. Brand los!

Je weet nu dat je met Ferro nakomelingen wel iets leuks kunt fokken en dat Zam ze dan echt niet te luxe geeft dus wat dat betreft zou ik Rousseau wel eens interessant vinden.. of misschien zelfs Ampere. Dan zou je wellicht wel een heel bruut gave bewegingstopper kunnen fokken. Het ligt er ook aan hoeveel rijpaard je ervan wilt maken.. maar de Amperes die ik gezien heb met wat klassieker bloed erachter vind ik heel veel bot en massa hebben dus niet te luxe..