Welke hengst voor Jetset D-merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jolienvdb

Welke hengst voor Jetset D-merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 20:43

Hallo iedereen,

Vorig jaar werd het paard waarmee ik (bijna) altijd rijd in de manege, moeder van een heel leuk veulentje uit Spielberg,
de eigenaresse denkt eraan om weer te dekken en ik vroeg me af welke dressuurhengst jullie zouden aanraden voor deze merrie (v. Jetset D).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Al n tijdje geleden, tijdens haar vorige zwangerschap;

Afbeelding

Ze is een echte karaktermerrie, maar heeft hele goeie gangen (vooral een heel expressieve draf!)
Qua bouw, zie je op de foto dat vooral haar bovenhalsbespiering ter hoogte van haar schoft bijna niets is en ze heeft een heel dun nekje. Dat zou bij haar veulentje dus zwaarder mogen zijn. Ze heeft een elegant hoofdje, dus daarover wordt niet geklaagd ;)

De eigenaresse dacht na over Quarterback, ze had graag een wat 'zwaarder' veulen gekregen dan haar vorige (heel hoogbenig, fijn veulentje), maar ik las op bokt niet zo'n positieve reacties.. Wie zouden jullie aanraden?

Ramzi

Re: Welke hengst voor Jetset D-merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:57

Zo 1-2-3 komt Amazing star in me op. Zelf heeft de hengst een goede stap en galop, mist wat kracht in de draf. Amazing star heeft veel front en fokt het ook door. Uit zijn onderzoek blijkt dat een lange halslengte fokt, extreem weke lendenen. Wat waren de verbeterpunten op de eerste nakomeling van Spielberg? Dat is natuurlijk wel mooi vergelijkingsmateriaal in wat de merrie meegeeeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:15

Ik zou vooral voor een hengst gaan die een goede bovenlijn vererft en wat langere hals met wat meer "nek",het dunne nekje +bespiering heeft meer met de training te maken.

Hoe groot is de merrie? staat ze recht op de benen? heeft ze predikaten? heb je een bewegingsfilmpje?

En waarom wil de eigenaresse met Quaterback fokken?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:15

En ook nog niet geheel onbelangrijk,wat voor een afstamming heeft ze aan moederskant?

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:18

Wat is de verdere bloedvoering van deze merrie?
Heb je een linkje naar paardenfokken bv of horsetelex?

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 20:24

@ Ramzi: Haar veulentje moet nu nog maar 1 jaar worden, foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Het is een heel hoogbenig veulen, ze zal een lange, smalle worden denken we :)

@Covergirl en Elisa2: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/170612 (kan je dit zien?)
De merrie is btw iets van een 1m63.
Eigenaresse wil met Quarterback fokken door zijn bewegingen en omdat hij iets 'zwaarder' is van bouw :)

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 20:29

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:15

Het wordt naar mijn mening wel tijd dat deze merrie fatsoenlijk voer gaat krijgen :o
In deze conditie zal ze niet makkelijk drachtig worden, de 'armoede' straalt van de foto's af (ribben, geen vlees op de billen, matte vacht). Niet zo mooi allemaal.
Met kwalitatief beter voer zal deze hele merrie echt opknappen en dan kon het met die hals ook nog wel eens mee gaan vallen.

Denk dat de jaarling vooral in de bilspieren wat tekort schiet.
Daarom zou ik voor deze merrie denken aan een mooi bespierde Ferro-zoon. Metall?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:15

Dat valt toch wel mee Dees? hm Metall kan ook kleintjes geven,die zou ik niet gebruiken.

Zo te zien heeft ze idd 3 goede gangen en mag het front beter en de stokmaat.De Spielberg kan je nog weleens gaan verbazen qua massa denk ik.Om even in dezelfde lijn te blijven..Santano geeft verschrikkelijk veel massa mee..maar is wel een gokje qua achterbeen.
Van Quaterback heb ik ook kleintjes gezien..dus ik zou die gok niet zo snel nemen.
Andere optie is Lord Leatherdale..fokt maat en front,alleen niet zoveel massa en kracht,Amazing Star valt af vanwege het Flemmingh bloed.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:20

Ik heb nog geen Spielberg met massa gezien. Is trouwens ook geen gezicht op dat iele beenwerk :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:26

Ik juist hele forse Spielbergs {en Santano's} bij de eerste bezichting uit hun eerste jaargang,echt iets wat me heel erg opgevallen was en bijgebleven.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:36

Opvallend. Santano's zijn inderdaad vrij fors van bouw, maar juist Spielberg's hebben hoge spillebeentjes.
Die twee hengsten fokken heel verschillend van elkaar. Ik zou niet durven om hun nafok als vergelijkbaar te noemen :o

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:44

hier wil ik ook even op reageren :D wij hebben afgelopen jaar een spielberg gefokt uit olivia nu heeft en geeft deze massa genoeg maar het veulen was zeker niet iel.. mooi veulen genoeg maat souplesse mega braaf karakter!

hier 1-1,5 week ong
Afbeelding
Afbeelding
hier 3? maand?
Afbeelding
Afbeelding

dit vind ik absoluut geen iel veulen :D

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:53

Dees schreef:
Het wordt naar mijn mening wel tijd dat deze merrie fatsoenlijk voer gaat krijgen :o
In deze conditie zal ze niet makkelijk drachtig worden, de 'armoede' straalt van de foto's af (ribben, geen vlees op de billen, matte vacht). Niet zo mooi allemaal.
Met kwalitatief beter voer zal deze hele merrie echt opknappen en dan kon het met die hals ook nog wel eens mee gaan vallen.

Daarom zou ik voor deze merrie denken aan een mooi bespierde Ferro-zoon. Metall?

en onze metall is ook goed ontwikkeld! :j
2 weken
Afbeelding
3 weken
Afbeelding

maar denk dat de merrie dat ook meegeeft :j ik hou overigens wel van een PAARD :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:25

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:03

Ik heb ook niet gezegd dat ze verder vergelijkbaar waren,de Santano en Spielberg nafok...vondt ze alleen toen allebei wel veel massa hebben in vergelijking tot de hengsten met een andere vader.Maar qua bouw vondt ik de Santano's over het algemeen beter in elkaar zitten,meer in verhouding.Kan best door de hoge spillenbeentjes van de Spielbergs komen maar dat weet ik niet meer..

Lisch:Olivia fokt waarschijnlijk ook wel massa door?

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:28

ja dat wel.. maar het veulen van ultime espior was wel erg fijn gebouwd :j damespaardje heel fijn beenwerk..
dat was het enige veulen die niet echt in het rijtje past :+

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:35

Ferro bloed doet het vaak goed in combinatie met Jetset. Ken een aantal goede "Rhodium x Jazz" produkten.
Rhodium fokt over het algemeen ook flink maat.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:50

Quarterback zou ik niet mee fokken. Krijg je echt beknopte paarden van met weinig maat. Zou ik in combinatie met deze merrie niet doen.

Zou meer voor bijvoorbeeld Westenwind gaan.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 10:44

sliert schreef:
Ferro bloed doet het vaak goed in combinatie met Jetset. Ken een aantal goede "Rhodium x Jazz" produkten.
Rhodium fokt over het algemeen ook flink maat.

Yep .... :D
Rhodium x Jetset D

Afbeelding

Afbeelding

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 10:59

even off topic maar wat een prachtig veulen en kijk hoe opwaards hij al loopt naast mammie.dat zal wel een goed paard worden
lisch schreef:
Dees schreef:

en onze metall is ook goed ontwikkeld! :j
2 weken
http://i50.tinypic.com/291nfhc.jpg
3 weken
http://i46.tinypic.com/nvecms.jpg

maar denk dat de merrie dat ook meegeeft :j ik hou overigens wel van een PAARD :D

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 13:11

Bedankt voor de voorstellen! Kheb er een paar doorgestuurd naar de eigenaresse! :D
Dat Rhodium x Jetset veulen is echt Wauw!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 17:10

Dat veulen vindt ik ook Wauw! daar mag je wel trots op zijn Amaze! maar ik geloof dat die ook uit een erg goede moeder komt?

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 17:35

Thanks ! *D
Nou ,Mams is Keur en Z dr en haar moeder is ster sport dr ,maar ze komt verder niet uit een interessant lijntje....

15 jaar , na 7 veulens en 6 jaar niet meer bereden ,weer 3 maand ohz...
Afbeelding

Afbeelding

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 20:02

Ja der zit duidelijk ook veel van de mama in!