Om tegen die tijd een goede beslissing te maken, ben ik op zoek naar goede ideeen voor een hengstkeuze.
De merrie is op de rontgenfoto gezet voor het nakomelingenonderzoek OCD, was correct. Ik zal haar ook laten prokken begin 2012.
Verder zal ik haar aanbieden voor stamboek opname in Didam (KWPN, richting Gelders paard).
De merrie meet op dit moment (ruim 2,5 jaar) 167 cm.
Afstamming:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... axniveau=6
Standfoto:

Draf:

Galop:

Sprong:

Mijn fokdoel is een paard dat voldoende in het Gelders type staat, makkelijk in karakter (wel werklust), allround inzetbaar en correcte bewegingen.
Met de Oldenburger rijpaard vader van Esprit moet ik o.a. een beetje opletten voor wat betreft Gelders type.
Het karakter van de merrie is zeer correct. Ze is mens- en paard gericht, braaf, maar wel wakker. De staart gaat gemakkelijk op de rug, maar het is geen paniekvogel. Veel verder dan wat gesnurk gaat het niet.
Halsvorm zou nog iets beter kunnen. Ze heeft op stand iets een onderhals. Rug zou wellicht iets gewelfder mogen, maar ook maar een fractie.
Het zou fijn zijn als jullie je suggestie voor een hengst ook onderbouwen.

) En bovendien is jouw hengst wel heel sexy en vol kwaliteit. Dat is ook nog wel even een belangrijk puntje..
Niet voor de fokkerij. Of je moet ook uitkijken naar een RP-hengst met Gelders bloed.
Hebben wij toendertijd ook gedaan. Vitens heeft een hele mooie hals.