welke (Cremello) hengst voor mijn merrie??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lienke1

welke (Cremello) hengst voor mijn merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 18:22

Hallo,

Vorig jaar heb ik hier al een keer een bericht geplaatst met hetzelfde onderwerp. Dat jaar is het niet gelukt om mijn merrie te laten dekken. Ik ben dus nog steeds op zoek naar de "ware" :-)
Mijn merrie is een kruising welsh x arabier. De vader is een NRPS hengst (Ismar).
Ik ben eigenlijk op zoek naar een cremello hengst. Ik zou het mooi vinden om een valk of palomino veulen te fokken. Uiteraard is dit niet het belangrijkste!! Het veulen fok ik ook voor mijzelf!!!
Qua karakter ben ik opzoek naar een hengst die lief is, vrij constant is in rijden en iets meer souplesse heeft dan mijn merrie. Mijn merrie is vrij druk, is elke dag weer anders met rijden en erg ondeugend. Het zou mooi zijn als de hengst qua maat rond de 1,60-1,65 is.
In Duitsland heb ik een aantal prachtige hengsten zien staan. Weissgold is daar 1 van, prachtig! Heeft iemand hier informatie over? Hoe gaat dat in zijn werk als je een hengst uit Duitsland kiest? Is dit überhaupt wel mogelijk? En natuurlijk sta ik ook open voor andere hengsten! Dus kom maar op met jullie ideeën!

Groetjes Lienke

Afbeelding
Afbeelding

maaikielies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:31

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:38

Hoe groot is je merrie?
Welke discipline wil je (later) met het veulen in?
Welke maat wil je bij het veulen?

Wat zijn de min of plus punten van je merrie?

Ik heb zelf een veulen dit jaar van Milky Way GF ... zo wat de enige cremello warmbloed ggk hengst wereldwijd die volledig Duits gefokt is ... en ze is een plaatje, niet alleen wat exterieur betreft (zeer correct!) maar haar karakter is uitzonderlijk braaf en rustig. Een zeer makkelijke veulen in alle opzichten.

Milky Way GF is beschikbaar via diepvriessperma of via natuurlijk sprong (uiteraard op de stoeterij in Duitsland).
Hij is 165 cm groot en hij staat op de site van Falkenhorst. Meer specifieke info kan ik je PB'en al je wilt.
Zijn veulen kunnen ingeschreven worden in het NRPS (NL), ZfDP (DL) en SBS (B) en zijn A-register WB gerechtigt.
Bijkomend leuke punt voor jou: hij is homozygoot Agouti ... wat betekend dat hij nooit met een 'bruin' merrie smokey black kan geven ... altijd palomino of valk.

Lienke1

Re: welke (Cremello) hengst voor mijn merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 17:17

Mijn merrie is 1,48. Ik wil met name dressuur gericht fokken. En het zo mooi zijn als het veulen wat groter zou worden dan mijn merrie. Milky Way heb ik inderdaad ook gezien, vind ik ook erg mooi! En dat het karakter ook goed is vind ik heel erg belangrijk!
Weet u ook wat het dekgeld voor deze hengst is?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:35

In 2010 was dat 1000 euro voor verssperma (hengst stond toen op KI Center voor inzameling). Ik weet niet wat de prijs is voor diepvriessperma, maar het zal wel zoiets zijn. Je zou altijd gewoon een mailtje kunnen doen en het vragen.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:09

Ik heb mijn merrie dit jaar proberen te laten dekken met Weissgold, hij stond dit jaar in Katzelenbogen omdat hij nu met de reitprüfung bezig is.
Hij dekt natuurlijk, mijn merrie is vanaf mei t/m begin augustus bij hun geweest, helaas is mijn merrie niet gecharmeerd van natuurlijk dekken :Y) en bijkomende follikels die slecht wilden groeien is het niet gelukt om haar drachtig te krijgen.

Weissgold is een mooie hengst, in omgang erg braaf en veelzijdig onder het zadel, ik vind hem ook erg aantrekkelijk ivm zijn afstamming (Weltmeijer stam)
Het is vooraf het dekgeld betalen, bij niet drachtig kan je het volgende jaar weer opnieuw proberen (wat ik nu ook doe, maar hopelijk kan het sperma dan verzonden worden)

Dekgeld was dit jaar E500,- dan de daarbij komende stallingskosten en DA kosten (follikel controle, baarmoederonderzoek, ed) ik was meer geld kwijt met de DA kosten helaas.

Lienke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 11:34

1000 euro vind ik wel vrij veel....Want dan komen er denk ik ook transportkosten etc overheen? En uiteraard de dierenartskosten. Moet je bij verssperma ook na hun locatie of sturen ze dat ook op? Misschien een beetje een domme vraag....
Maar ik zal wel eens contact met hun opzoeken. Weissgold dekt dus alleen natuurlijk? Ik zie het niet zo zitten om mijn merrie een tijd weg te brengen....en het is ook behoorlijk ver voor ons. Dat zou wel jammer zijn....Daarnaast is mijn merrie volgend jaar al 16 en wordt het haar eerste veulen. Als ze niet gelijk drachtig is en ik probeer het een jaar later weer wordt ze wel steeds ouder natuurlijk....

In ieder geval al super bedankt voor de reacties!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:05

Weissgold is nu weg in verband met zijn verplichte HLP ... eerdere wb hengst in Duitsland die ggk wordt bij een erkend WB stamboek moet in Duitsland een meerdagen hengstentest doen om zijn deklicentie verlengt te krijgen.
Waarschijnlijk zal hij na deze HLP even op een KI centre komen te staan zodat diepvriessperma opgenomen kan worden voor internationale verzending; daarna gaat hij de sport in.

Je hebt zowiezo altijd DA kosten of je nu natuurlijk dekt, verssperma of diepvriessperma neemt, EN als je een goede DA hebt dan hebt je normaal maar een cyclus nodig met vers- of diepvriessperma. De merrie moet 'schoon' gescand worden voordat je uberhaupt aan dekken begint ... anders is het weggegooide geld en krijgt je de merrie toch nooit drachtig ... daarna is het scannen op ei-sprong, insemineren, (misschien spoelen), en daarna scannen op 16 dagen op drachtigheid. Meestal is het mogelijk om een afspraak te maken met DA ivm kosten per cyclus (goedkoper).
Ik heb al twee keer sperma laten komen van GF hengsten (wel via KI centre) ... diepvries en vers ... en beide keren waren de dames op de eerste cyclus drachtig. Maar eerlijk gezegt ik zou nooit diepvriessperma gebruiken op een 'maiden' merrie.

Andere hengsten die misschien wel in aanmerking komen zijn idd Baron (perlino maar AA dus nooit een smokey black gekleurd veulen, alleen palo of valk) of McJonas. Met deze hengsten krijgt je wel NRPS papieren maar alleen hulp of B-register WB papieren daar geen van beide bij een WB stamboek zijn goedgekeurd. Dekgelden liggen rond de 500-600 euro; ze staan beide in Nederland.

In Belgie staan er twee die ik ook ken:
- Ismir du Tilleul ... is zelf +/- 158 cm ... cremello ... SUPER karakter ... geeft bloed mooie veulens met maat en extra beweging, EN met mens-gerichtte karakters. Zeer billig dekgeld, staat in Mol (B), dekt natuurlijk (maar denk dat ook verssperma beschikbaar is op aanvraag).
http://www.ismirdutilleul.be/
- Whiteyassar ... +/- 166 cm ... cremello ... zeer brave hengst ... geeft mooi gelijnd veulens met maat en beweging; volgens info die ik heb zijn ze ook makkelijk veulens. Wegens bloedvoering zijn veulens gerechtigt voor NRPS. Wordt uitgebracht in LRV: springen en dressuur. Dekgeld 400 euro, dekt natuurlijk maar ook versperma (op afspraak) beschikbaar.
http://www.sporthorse-data.com/d?i=10613036
http://ecuriedartona.skynetblogs.be/

Lienke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 15:44

Het zou dus sowieso vers sperma moeten zijn. Maar moet ik dan ook naar de plek toe waar die hengst staat of sturen ze dat ook op? Op hoeveel extra kosten moet je dan ongeveer rekenen? En wat is "schoon" scannen?
Ismir du tilleul zag ik vorig jaar ook al, vind ik ook een erg mooie hengst. Whiteyassar lijkt ook mooi, maar kan ik niet zo goed beoordelen op de foto's.
Wel erg moeilijk allemaal hoor. Grootste probleem op dit moment is nog dat mijn paardje de hele winter hengstig is geweest, het voorjaar en zomer niet en nu weer voor het eerst hengstig wordt.....

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:49

Even uit nieuwsgierigheid, waarom wil je op deze merrie een paardhengst zetten? Je merrie heeft een prachtige maat en ik vind haar ook zeer aansprekend. De kans dat je er nu een E pony uit gaat fokken is heel groot, ik zou dat jammer vinden...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:06

Ik zou eerst is laten nakijken door een dergelijke paarden dierenarts waarom je merrie buiten seizoen hengstig wordt. Dit kan nav een hormonale onevenwicht ... en dit zou dan grote problemen geven bij het proberen drachtig te krijgen (niet dus!).

'Schoon' houd juist in dat een merrie gescand moet worden 4-6 weken voordat (!) je wilt beginnen met proberen te insemineren om te zien of ze geen cysten op de baarmoeder heeft (vermoeilijkt het drachtig worden) of te zien of er geen vuiligheid/vocht aanwezig is in de baarmoeder. Bij deze scan kan dan dit opgemerkt worden, de baarmoeder schoon gespoelt worden en de verder follicle ontwikkeling gevolgt worden.

Als je merrie erg onregelmatig is met haar hengstigheid dan zal het misschien ook nodig zijn om haar op een hormonen preparaat te zetten om dit te stabiliseren en een mooie follicle te laten ontwikkelen. Hengstig spuiten helpt veelal NIET in dit situatie! Je werkt dan tegen de natuurlijk hormonen huishouding van de merrie en dat betaal je voor met meestal niet drachtig te krijgen of ontwikeling van een niet-houdbare follicle. Eerst de hormonen op peil krijgen en dan beginnen met insemineren.

Verzendkosten zijn altijd extra bovenop de kosten van het dekgeld. Verssperma is het meestal alleen de actuele verzendkosten, bij diepvriessperma moet je ook de cryo-houder waar het sperma in zit ook 'huren'. Kosten verschillen maar liggen tussen de 50-80 euro. Zelf heb ik is ooit 2x300 km gereden voor verssperma op te halen omdat de merrie net op de zaterdag avond haar eisprong ging hebben (geen levering vanuit het KI centre op de weekend).

Lienke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 16:33

Ik zou het juist fijn vinden als het veulen wat groter wordt, waarom is het jammer als het een E pony wordt?
De dierenarts heeft vorig jaar en echo laten maken en alles was goed. Geen cystes etc. Daar lag het dus niet aan. Waarschijnlijk een onregelmatige hormoon huishouding. Kan de dierenarts precies zien wanneer ze ongeveer haar eisprong heeft? En wanneer deze is moet je dus gelijk bellen naar het KI centre en de levering is dan dus de volgende dag zodat je dan kan insemineren? Behalve dan in het weekend....dat is wel balen zeg, maar dan zou ik het er ook voor over hebben om zo ver te rijden! De kosten van verzending vallen mij nog mee, maar dan moet ik dus vroeg in het seizoen beginnen om te kijken of ze regelmatig hengstig is en anders een hormonenpreparaat gebruiken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:37

Lienke1 schreef:
Ik zou het juist fijn vinden als het veulen wat groter wordt, waarom is het jammer als het een E pony wordt?
De dierenarts heeft vorig jaar en echo laten maken en alles was goed. Geen cystes etc. Daar lag het dus niet aan. Waarschijnlijk een onregelmatige hormoon huishouding. Kan de dierenarts precies zien wanneer ze ongeveer haar eisprong heeft? En wanneer deze is moet je dus gelijk bellen naar het KI centre en de levering is dan dus de volgende dag zodat je dan kan insemineren? Behalve dan in het weekend....dat is wel balen zeg, maar dan zou ik het er ook voor over hebben om zo ver te rijden! De kosten van verzending vallen mij nog mee, maar dan moet ik dus vroeg in het seizoen beginnen om te kijken of ze regelmatig hengstig is en anders een hormonenpreparaat gebruiken.

Omdat die vrijwel overal buiten de boot valt...Oke, je mag ermee op wedstrijd, maar voor het stamboek of voor de verkoop (ook al denk je daar nu niet aan) heb je er niet zoveel aan. Ik snap wel dat dat niet jouw eerste zorg is, als je er maar goed over nagedacht hebt. En denk er niet te licht over want het telt echt wel mee.

Lienke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 16:49

Dat begrijp ik wel.....en daar heb je ook wel een punt in. Maar ik vind het toch mooier om een grotere maat te krijgen, ik fok hem echt voor mijzelf en hoop het natuurlijk nooit te hoeven verkopen, maar dat kun je uiteraard niet met zekerheid zeggen.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:54

Peterina, ik hoop daarom dat Weissgold de prüfung haalt, dan kan het sperma volgend jaar opgestuurd worden.
Hij zou als het goed is bij Bärbel blijven om dan idd de sport in te gaan.

Lienke, een optie zou zijn om je merrie regumate te gaan geven, hierdoor onderdruk je een tijd de hengstigheid, als je dan met regumate stopt wordt je merrie na 4-6 dagen hengstig met een mooi follikel.

Bij mijn merrie is dit ook gedaan, ivm slecht hengstig worden, na gebruik van regumate werd ze mooi hengstig en is hierop drachtig geworden, maar helaas na een paar daagjes was het vruchtje weg.
Volgend voorjaar begin ik weer met regumate, dan weet ik precies wanneer ze hengstig wordt (dit laat ze ook niet zien) en kan ik rekening houden met het verzenden van het sperma.

Lienke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 18:27

dankjewel voor de tip! Ik zal de dierenarts ook eens navragen! Weten jullie hoeveel het dekgeld is van Ismir du Tilleul voor komend seizoen?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:07

shayen08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:11

Misschien is Don Cremello du Bois wel wat, ik wil mijn (bruine) pony er ook door laten dekken om ook een valkje of palomino veulen te krijgen. Heeft volgens mij ook wel een goed karakter en kan goed springen en dressuur.

Lienke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 18:34

Wohh Xpto is ook een mooie hengst! Ik heb eigenlijk nooit naar Lusitano gekeken. Zou dat wel bij mijn merrie passen? Wat vinden jullie? Wat zijn de voor en nadelen daaraan?
Don Cremello du bois is ook prachtig, maar vind ik eigenlijk iets te klein.

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:24

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:48

Misschien ook eens een kijkje nemen naar onze hengst Sublime Sponté
www.perlinowelshcob.webs.com

Hij is wel een perlino, maar dat is eigenlijk hetzelfde als een cremello met dat verschil dat een cremelle een vos-basis heeft en een perlino een bruin-basis.

Hij is 100% Welsh (cob) wat dus wel mooi zou passen met je merrie, aangezien zij ook Welsh-bloed voert en heeft een super karakter.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 06:27

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:54

Lienke1 schreef:
Dat begrijp ik wel.....en daar heb je ook wel een punt in. Maar ik vind het toch mooier om een grotere maat te krijgen, ik fok hem echt voor mijzelf en hoop het natuurlijk nooit te hoeven verkopen, maar dat kun je uiteraard niet met zekerheid zeggen.

Uit je teks maak ik uit dat je er van uitgaat dat alles goed gaat, je merrie is nog niet eens drachtig? Als ze uiteindelijk drachtig zal zijn weet je nog niet hoe het zal verlopen, iemand die fokt met zijn merrie(s) neemt daarbij risico, als je heel veel binding hebt met je merrie kan het zijn dat je dat risico niet zou willen nemen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:46

Enamorado schreef:
heb je sjaad van bokt al benaderd? misschien dekt zij wel met urbino
memberlist.php?mode=viewprofile&u=15645

Mag ik vragen wat ze aan een ruin heeft? :=
En sorry voor dit onnodige bericht, maar was lekker aan het lezen en kijken...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:31

agerrits schreef:
Lienke1 schreef:

Uit je teks maak ik uit dat je er van uitgaat dat alles goed gaat, je merrie is nog niet eens drachtig? Als ze uiteindelijk drachtig zal zijn weet je nog niet hoe het zal verlopen, iemand die fokt met zijn merrie(s) neemt daarbij risico, als je heel veel binding hebt met je merrie kan het zijn dat je dat risico niet zou willen nemen.

Dat is toch de keuze van de TS!

Fokken met eenderwelke moederdier houdt risico's in en het is niet omdat je "heel veel binding" hebt dat je bang moet zijn. Blijkbaar ben jij ook bereidt om deze risico's te nemen, of heeft niet zoveel binding met je merrie : "Nieuwe aanwinst fokmerrie Romana" ?