Hengst gezocht voor mijn merrie (Houston x Sultan)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_B

Hengst gezocht voor mijn merrie (Houston x Sultan)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 15:43

Ik wil graag mijn Merrie laten dekken volgend dekseizoen. Nou heb ik al wel enkele hengsten op het oog maar zou graag meerdere meningen willen horen.

Mijn merrie (houston X Sultan) haar gangen zijn vrij sloom dus wil wel een hengst erop met spectaculaire bewegingen en moet een actief achterbeen doorfokken. Heb liever een wat kleinere hengst vanwege mijn merrie al erg groot is (1,75). Bovendien is mijn merrie erg fors gebouwd dus ook een wat slanker gebouwde hengst.

Ik wil geen jazz en ferro bloed erin hebben.

enkele hengsten die ik op het oog heb: Bordeaux, tuschinsky of sandreo hit. Nou hoorde ik alleen dat de rug van Krack c erg slecht is. Iemand hiermee ervaring?

Heb geen foto van de merrie maar geeft wel even een beeld.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 04-09-11 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel iets verduidelijkt

smeetjoew

Re: Hengst gezocht voor mijn merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 15:51

Grappig dat je een hengst zoek met een actief/sterk achterbeen. Over het algemeen is dat juist wat Houston doorgeeft. Maar kan natuurlijk ook met de enorme maat van je merrie te maken hebben.

Met Sandreo of Sandro Hit ga je absolúut geen goed achterbeen fokken. Dat zijn juist een stel paarden die bekend staat om een mooi model en veel ruimte en souplesse maar erg weinig kracht.
Bordeaux is een fijne hengst en heb ik nu meerdere leuke veulens van gezien, alleen heeft de hengst zelf wel een bemerking.
Tuschinski geeft ze wat neerwaarts gebouwd, wat weinig halslengte, wat weinig kracht in de galop en wat hectisch in de benen. Opzich zou het kunnen, maar ik zit met de halslengte en de kwaliteit van de galop bij jouw merrie.

Voor een goed achterbeen moet je het toch echt een beetje zoeken in Ferro bloed...
Denk dat Ampere er heel mooi op zou passen.
En anders neig ik ook naar OO Seven. Zie daar icm Houston wel fijne paarden van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 15:57

Ferro heeft niet een snel achterbeen, wel krachtig, maar niet snel. Dus of dat is wat je wilt, weet ik niet. Kan ook geen beeld krijgen of de merrie krachtig is, kracht is zeker niet hetzelfde als snel. Een paard kan wat sloom zijn, maar wel krachtig en zuiver.
Als de merrie krachtig genoeg is, is Tuschinski idd wel een leuke match, maar dan moet de merrie zelf wel een krachtig achterbeen hebben :)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 16:39

F-AM -> EHK

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 16:43

Misschien is San Remo iets of de 4 jarige hengst Cadans.
Cadans staat bij van Uytert ter dekking en heeft ook de Pionlijn erin zitten net als Tuschinski, maar niet Krack C.
Van OO seven ben ik zelf overigens ook erg gecharmeerd.

Mandy_B

Re: Hengst gezocht voor mijn merrie (Houston x Sultan)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 17:00

Het nadeel van de pionlijn is dat deze ook in mijn merrie zit. Hoe zit dit met inteeld dan?

Verder Smeetjoew heel erg bedankt daar kan ik zeker wat mee. En de rest ook heel erg bedankt voor jullie snelle reacties en meedenking.

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 17:04

Smeetjoew ik vind oo seven een wat stevig gebouwd paard. Weet jij toevallig of hij dit ook erg doorfokt aangezien mijn merrie ook al erg stevig gebouwd is.

Verder krijg ik een dvd van stal Uytert. Dan kan ik de bewegingen even iets beter beoordelen.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 17:22

Pion geeft niet zulke beste karakters, zou dat er niet met opzet dubbel infokken als ik eerlijk ben. Houston kan ze qua karakter al 'moeilijk' genoeg geven.
Vind OO Seven juist een paard wat vrij bloederig is. Als hengst zijnde en naar mate ze ouder worden, zwaren ze wat meer uit ja, maar vind het juist een vrij rank paard. Hij geeft wat meer rek in het lijf, lossigheid en een mooie bovenlijn.
OO Seven fokt juist wat verkleinend (volgens kwpn.nl -0.72cm).

Vind dit toch wel een hele mooie oo seven x houston.
Afbeelding

Wij hebben zelf ook een Houston merrie en we zitten eraan te denken die volgend jaar bij oo seven te doen. Momenteel drachtig van Dreamboy (vanwege de maat, lengte, gallopade en karakter) en heeft twee goede veulens van Tango gehad (voor jouw merrie wordt dat te massaal).

Maargoed, een hengst moet je natuurlijk wel aanspreken. :D
Wat vind je van Ampere? Of valt die af vanwege Ferro bloed?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:55

Mandy_B schreef:
Het nadeel van de pionlijn is dat deze ook in mijn merrie zit. Hoe zit dit met inteeld dan?

Verder Smeetjoew heel erg bedankt daar kan ik zeker wat mee. En de rest ook heel erg bedankt voor jullie snelle reacties en meedenking.

Pion zit op dezelfde plek in de lijn als bij tuschinski, dus dan zouden ze beiden geen optie zijn.
Ik ben tegen inteelt, dus heb me ook niet precies verdiept in wat acceptabel is.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:01

Misschien is Apache (UB40 x Krack c) een goede match. Je merrie moet dan wel voldoende massa en lengte hebben.

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 06:50

Apache is misschien ook nog wel een leuke alleen zit je dan ook weer met krack c..

Smeetjoew bedankt dat je zo meedenkt! Oke dan valt dus ook de pionlijn af.. Ik vind Ampere ook erg aansprekend heb deze fokkerij ook even gemaild. Ampere is heel mooi dun gelijnd en dat moet ik ook echt hebben voor mijn merrie vanwege haar forsheid..

Bedankt voor de reacties :D

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:05

Is OO Seven nog te krijgen?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:37

Ik dacht direct aan Ampère eigenlijk, alhoewel je dan via Rousseau naar Ferro gaat.

En zie net, nu ik het topic doorlees dat hij al aangeraden wordt.

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:46

Krack C geeft weke lendenen. Maar als jouw merrie dat compenseerd dan hoeft dat geen probleem te zijn. Ik ben zelf fan van Florencio. Ik denk dat het een goede match is gezien de eigenschappen die jij beschrijft van je merrie.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:50

heb ooit eens mijn oog laten vallen op een ooseven merrie. man wat kon die lopen. ze was nog niet eens ingereden. daarom heb ik haar toen laten staan, ook vond ik dat ze de sport in moest en niet voor de recreatie.

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 14:32

Het enige nadeel van Ampere is dat die zo duur is.. (maar ja dat zou idd de perfecte hengst (zover ik kan beoordelen) zijn voor mijn merrie..)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:39

Mandy_B schreef:
Het enige nadeel van Ampere is dat die zo duur is.. (maar ja dat zou idd de perfecte hengst (zover ik kan beoordelen) zijn voor mijn merrie..)

Zo duur is hij toch niet? Ik heb mijn merrie dit jaar ook laten dekken met Ampere. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat het diepvries is. Heb je de Dalhoeve gemaild? Het seizoen is nu voorbij en als ik het goed begreep zijn ze met vakantie. Het kan dus zijn dat het even duurt voor je een reactie terug krijgt.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:48

Zo, wist ik ook niet dat 'ie 1500 euries was. Die is duur geworden.

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 17:15

Nou ja het is wat je voor een hengst over hebt. Maar ik ga er ook niet vanuit dat het in 1 keer lukt en vind het nou een beetje veel geld om 5000 euro alleen al voor een dekking neer te leggen (evt. met scans) Ik vind 1000 euro echt max.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:01

Welke hengst is dan 5000,-? Voor het scannen kun je bij de meeste hengstenhouders een pakket nemen.

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 22:22

Zoals je kon lezen staat erbij dat ik er niet vanuit ging dat het in 1 keer gaat lukken. Dus meerdere dekkingen van 1500 ben je al snel op 5000.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 06:24

je betaald eenmalig voor een dekseizoen! dus 800-1000 plus ong. 120 pakket scan(onbeperkt scannen).
wanneer je merrie gust blijft betaal je de scan kosten plus gustkosten aan hengstenhouderij meestal 250-300 ex btw.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 06:44

Niet alle veeartsen hebben meer zo'n onbeperkt scannen pakket, ik zat ook al op 500 euro voor 2 merrie's.
En inderdaad, je kunt "onbeperkt" dekken en kost je dus niet b.v 1500 per inseminatie.

007 kun je niet meer bij dekken, ja diepvries, maar is niet aan te raden. San remo is niet aan te raden fokt niet bij elke merrie een sterk achterbeen, en verwacht eigenlijk dat daar volgend seizoen ook niet meer mee gedekt word.

Ik dacht bij dat bloed en exterieur van jou merrie ook aan Apaché. Welke je ook zou kunnen gebruiken die zeker een snel achterbeen zal na fokken is Johnson. Zal wat verfijning in beenwerk en body meegeven en meer kracht en voorbeen. Zelf bezit ik een Johnson x Nero x Houston merrie, werd gepresen en gewaardeerd om vlot en sterk achterhand gebruik. Houston fokt veel body na, en de Johnsons zijn over het algemeen wat slanker en luxer. Niet verkeerd bedoeld voor de Houston liefhebbers, maar vind het soms pony types. Nou valt dat met de jouwe wel degelijk mee omdat deze veel maat heeft.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 07:24

Ik dacht ook meteen aan apache, voordat ik alle reacties had gelezen! Op de nmk weer een aantal veulens gezien en ik ben er echt weg van. Volgens mij past dat perfect.
En wat dacht je van lord leatherdale? Geeft ook erg mooie modellen, misschien wel weer minder in het achterbeen.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 07:50

@newt; hier in de regio is dat wel het geval! maar dat kun je dan zelf aangeven. en dat varieert van 100 tot 150 euro. vreemd dat jij dat niet kon?? kan zowel bij station als kliniek.