Hengst gevraagd voor sport(spr) elite mistralxKastelloxanimo

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PalermoZ

Hengst gevraagd voor sport(spr) elite mistralxKastelloxanimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 13:45

Graag zou ik jullie advies willen over een springhengst voor onze merrie.
http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=119557

De merrie is niet al te groot, 1.63 en compact gebouwd. We zoeken dus een wat langgelijndere hengst met iets meer maat.
Mag een jonge hengst zijn.

Ze heeft in 2009 een hengst veulen gegeven van Clinton. Dit is een zeer compact (lees:Bolletje) schimmel geworden.
Brutaal ding, mama is ook niet de makkelijkste. Hij is wel bloed mooi en we verwachten veel van hem.

Vorig jaar hebben we het geprobeerd met Cardento maar die pakte niet.

Wat zouden jullie ons advieseren?

PalermoZ

Re: Hengst gevraagd voor sport(spr) elite mistralxKastelloxanimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 13:13

Dit is de merrie met haar clinton veulen;
Afbeelding

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 10:02

Echt werkelijk niemand die een suggestie heeft?

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:08

Kijk eens bij het Zangersheide en het sBs stamboek, beide Belgisch. Dat is een en al springpaard en daar is er vast wel een goede hengst bij bij voor jou merrie. Ik heb een ruin van Bon Ami en mijn paard is een behoorlijk langgelijnd paard dat mooi basculeert over de sprong.

Succes

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 11:15

He annemarie, bedankt voor je reactie. Ik ga even kijken! Merrie is wat neerwaarts gebouwd dus moet er wel een zijn die goed in het rechthoeksmodel staat. Iemand anders nog suggesties?

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:39

Mooie merrie heb je. Ik vind Unaniem mooi passen, mooi de aansluiting met Voltaire en Alme bloed, langgelijnd, misschien iets meer halslengte en geeft maat. Ik zie dat je ook een Carthino Z hebt, dat lijkt mij ook geen verkeerde keuze voor de merrie. Ik denk dat hij ook een mooie aanvulling op je genoemde punten zou geven.

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 09:50

Dank je wel! Ja unaniem schijnt ook wel maat en goed exterieur te fokken. Ben ook een beetje aan het kijken naar wat jongere hengsten, weet je daar nog een passende kandidaat? Carthino z schijnt toch niet altijd te vergroten. Van mij blijft ook een beetje achter. Plus het feit dat we een beetje om de vossen heen proberen te fokken!

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 11:02

is dat de clinton van corrado of van ne andere?

Hoe duur mag de hengst zijn? Ik heb een aantal hengsten maar ik vrees dat het te duur zijn. Mag je niet opnieuw dekken met Cardento? Das wel ne hengst met goede nakomelingen.

Anders Nabab de Réve zoon Kashmir van schuttershof! Meeste nakomelingen staan goed in rechthoeksmodel en beschikken over veel bloed en vermogen.

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 11:15

Ohja, de merrie heeft trouwens internationaal 1.40m gelopen. En is van de Zephyr stam!

Dakario; http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=453062
Hengst tot de 1000 euro zo ongeveer. Cardento is 4 x geprobeerd, misschien dat het nu wel lukt maar willen liever niet meer naar vdl. Waar staat kashmir ter dekking?

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:46

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:32

jenny19 schreef:
Dank je wel! Ja unaniem schijnt ook wel maat en goed exterieur te fokken. Ben ook een beetje aan het kijken naar wat jongere hengsten, weet je daar nog een passende kandidaat? Carthino z schijnt toch niet altijd te vergroten. Van mij blijft ook een beetje achter. Plus het feit dat we een beetje om de vossen heen proberen te fokken!

Lastig, wat vind je van Spartacus? Ik zou deze merrie ook best durven aanparen met een Engels volbloed, daarmee bereik je zeker het langgelijnde.

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 09:25

Dakario, ik zou graag nakomelingen raport willen zien van Kashmir, weet je die ergens te vinden?

Sorbetje, Spartacus is inderdaad een interessante hengst heb ik al een paar keer voorbij zien komen. Volbloed vind ik een beetje moeilijk, merrie is van nature vrij heet.. Ben bang dat dat alleen maar erger word met een volbloed?

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:02

De hengst is SBS gekeurd maar aanvaard door BWP en KWPN. Het is al een oudere hengst maar nog steeds bewezen van wat ik gezien heb. Geen idee of hij nog afstammelingenrapport nog heeft? Anders belletje doen naar hengstenhouder?

of mss weten de andere bokkers het?

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 09:59

Ik zal eens gaan googlen! Ben benieuwd of iemand nog een jonge hengst in de 'aanbieding' heeft?! :)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:01

canturano? of caleandro? ik ken iemand die heeft een merrie veulentje van caleandro en dat is een langgelijnde merrie

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 10:09

canturano klinkt wel interessant. Ga ik eens even naar kijken! Thanks!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:13

ik ken ook een canturano en die kan ook goed lopen, maar ik weet niet wat het dekgeld tegenwoordig is want hij staat nu bij eurocommerce

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:32

Een EV zou een heter paard kunnen geven idd, maar het is maar net hoe je daar mee om gaat en welke hengst je zou kiezen natuurlijk. Canturano zou ik niet snel doen geeft denk ik niet voldoende maat en de neerwaartse bouw gaat hij denk ik ook niet verbeteren.

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 13:23

Nee inderdaad, zit het net te lezen. Maat en model is echt nodig bij deze merrie... Zijn er ook wat minder hete EV Sorbetje? Ik ben helemaal niet bekend met de EV..

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:26

Heb je de indexen van het kwpn al bestudeerd? Dat is een handig hulpmiddel voor met name exterieur vererving.

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 13:42

Ja die was ik al aan het zoeken! Ik ga het nu meteen doen! Goed dat je het weer even zegt! :)

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:38

Albaran xx zou misschien een optie kunnen zijn, wat hij precies met de maat doet durf ik niet te zeggen. Roven xx zou denk ik te grof worden.

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 15:21

Ja Roven xx is denk ik ook te grof... Albaran ga ik bekijken!

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 11:47

Vinden jullie van Dakar VDL?

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:55

Albaran xx geeft echt fijne veulens. Afgelopen hengstenshow van de Watermolen hebben we een heel stel nakomelingen gezien en ze hebben overduidelijk allemaal de stempel van hun vader meegekregen. Sprekende koppies met bloed uitdrukking, zeeer aanhankelijk en fijne gangen. Allemaal ruim voldoende aan de maat.

Wij hebben dit jaar een veulen van hem uit een stermerrie van Nassau x enrico x.
Merrie heeft zelf al 55% volbloed maar we hebben toch nog weer voor EV gekozen om de intelligente karakters.

Van EV worden paarden namelijk niet perse heet, tenzij je ze beledigd of iets doet wat ze niet begrijpen. Met EV fok je er meer uithoudingsvermogen, scherpte, lengte in het lichaam en goede galop in.

Veulen is ontzettend braaf in de omgang, veel lengte en rek en wordt echt groot (moeder is ook al 1.69 m, maar veulen wordt groter)

Afbeelding

Afbeelding