Kleinere chique dekhengst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabische

Kleinere chique dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 20:07

Hallo,

Ik ben van plan mijn fjorden merrie te laten dekken.
De hengst mag niet groter zijn dan 1.40 dit omdat ze al een keer eerder een veulen heeft gehad die veelste groot was voor haar waardoor ze rugklachten kreeg.
Zelf lijkt mij een welsh of een kleinere arabier erg leuk. Misschien weten jullie een aantal leuke dekhengsten?
Want zelf zie ik er niet zo heel veel in Nederland maar meer in het buitenland.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met de zoektocht naar de perfecte hengst :j

Groetjes, Kiki

shayen08

Re: Kleinere chique dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:33

Zoek je er een die wat meer uitstraling en slanker of meer body en gespierder??

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:36

waarom laat je je fjordenmerrie niet dekken door een fjordenhengst? neem bv Topas als voorbeeld,die is misschien 2 cm groter als wat jij wil,maar niet enorm grof gebouwd,wel correct en een goed karakter,en dan hou je het fjordenras

Arabische

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 22:44

Omdat mij het leuker lijkt om haar te laten dekken door een welsh of een arabier :j .
Heb 3 welsh hengsten gevonden:
Steehorst Pride 1.36 - Palomino welsh
Cobmels Synod Haf 1.35 - Donkerbruin welsh
Wildzangs Goldleaf welsh 1.35 - Vos Roan welsh

Arabische

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 22:45

shayen08 schreef:
Zoek je er een die wat meer uitstraling en slanker of meer body en gespierder??

Er mogen van mij wel wat spieren in zitten ja! Uitstraling en karakter vind ik vooral belangrijk.

Arabische

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 23:01

Fronarth Telynor welsh 1.44 - Zwart
Deze vind ik ook erg mooi :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:43

Wat wil je met het veulen doen?

Arabische

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 16:44

Van alles, dressuur, springen. En zo af en toe naar het bos/strand.
Misschien ook wel wedstrijden. Maar dat weet ik nu nog niet.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 16:49

Sammie schreef:
Wat wil je met het veulen doen?

Euh fokken voor nu en dan over 3 jaar op de markt zeten omdat ze toch geen geld meer heeft om hem te onderhouden.

Sorry even hard...maar denk aub even na en wat vinden je ouders hiervan?.
Koop aub over een tijd een veulen die geen plek meer heeft ivm een veulen te fokken. je bent pas 16 jaar hoe kan je de garantie geven dat je je hele leven voor die beestje kan zorgen.

Ipv dat de overheid mensen aanpakken die hun paard niet goed houden zouden ze wat moeten vinden op het fokken van kruisingen die misschien geen of slechte toekomst hebben.

Arabische

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 17:29

Nou sorry hoor, maar ik heb hier heel lang over na gedacht!
Ik werk zelf, en mijn ouders vinden dit goed. Ik wil heel graag een veulen van mijn merrie. En ben niet van plan hem/haar over 3 jaar weer te verkopen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:14

Ik neem dat je ook nog op school zit en dat je ook graag uit wil met je vrienden. As jij op 16 jarige leeftijd zelf voldoende verdient om twee paarden te onderhouden én daarnaast ook kunnen sparen/uitgaan en diversen kan betalen wil ik wel weten hoe! Dat kon ik niet op mijn zestiende en ik gaf toch echt niet abnormaal veel geld uit.

Je bent nu 16, over 3 jaar dus 19 en dan heb je, zoals de meesten, vaak hele andere intresses. Meestal zijn dat jongens en uitgaan in een café, bar, op kamers of uit huis etc. Dat zegt je nu misschien nog niks.. maar dat komt nog wel.

Als ik jouw zou ik het niet doen. Twee paarden kosten twee keer zoveel geld, tijd én energie. Bovendien groei jij nog en is de kans echt enorm groot dat je straks niet op zo'n dunnetje van 1.40 past. Want dat krijg je als je kruist met welsh/arabier. Een klein rank paardje waar de gemiddelde volwassene voor Jan Joker op zit.

Ik weet niet hoe oud je paardje is, maar volgens mij jong zat om eens 3 of 4 jaar te wachten. En eens te kijken of je het nog steeds wil. En als je het tóch wil doen, ga dan voor een Fjordenhengst. Mocht je toch (moeten) verkopen, is het tenminste een fatsoenlijk 'ras'paard en heb je meer kans dat je 'm 'goed' verkoopt dan een kruising.

Het is niet wat je wil horen en het is ook zeker niet leuk om dit advies te krijgen. Ik vind het ook niet leuk om te geven, maar de ervaring leert gewoon anders. In de praktijk worden dit veelal paardjes die na de glitter en glamour van zes maanden, toch wel veel werk is qua opvoeding en omgang, toch niet zo schattig is als in het begin, toch wel veel geld kost, qua karakter toch niet zoveel op lieve mams lijkt, toch niet het geslacht/kleur/hoogte/aftekening* is waar men op hoopte, etc. etc., op marktplaats worden gezet. Waar je er een habbekrats voor krijgt en je hebt geen idee waar het diertje eindigt. Kan op een goede plek zijn, maar ook ergens op een manege of bij Stegeman. En die kans is héél groot, want de normale en goede paarden raakt men al niet aan de straatstenen kwijt. De markt is er niet voor. Dus de kruisinkjes redden het al helemaal niet.

* doorhalen wat niet van toepassing is.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:18

een arabisch volbloedhengst onder de 1.40 zijn vlg mij niet veel te vinden ;) (althans ik ken er geen)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:30

ik vind het jammer dat je een kruising wil fokken,maar ik ben nu eenmaal een fjordenliefhebber.

ik ben benieuwd waar je uiteindelijk voor kiest

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:41

Snoevie schreef:
waarom laat je je fjordenmerrie niet dekken door een fjordenhengst? neem bv Topas als voorbeeld,die is misschien 2 cm groter als wat jij wil,maar niet enorm grof gebouwd,wel correct en een goed karakter,en dan hou je het fjordenras

Dat lijkt mij ook een veel beter idee.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:17

Heb je al eens geinformeerd of het uberhaupt kwa gezondheid veilig is om met deze merrie weer te fokken?? Wat zegt de DA over de kans op terugkeer van de rugklachten???

Verder lijkt het mij ook een veel beter idee om binnen het ras te blijven.

Sammie heeft ook een heel goed punt: Pas je er wel op over een paar jaar als je zo'n kleintje fokt??

Arabische

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 13:55

Wat jullie zeggen is wel waar. Ik verdien niet genoeg om 2 paarden te onderhouden maar heb een lieve vriend en een lieve moeder en vader en als ik 18/19 ben vast ook wel een beter betaalde baan. En als ik een langere tijd niet uit kan gaan vind ik dat geen probleem.
Ik word niet veel groter meer volgens de dokter dat was vorig jaar al bekend daar heb ik ook rekening mee gehouden.
Mijn paard is nu 16 dus dan zou ik het wel graag voor haar 18e willen, dus tijd om te wachten heb ik nog wel. Ik heb ook lang na gedacht of ik haar door een fjord zou laten dekken of niet, maar omdat ik erg last heb van mijn schouders en fjorden over het algemeen best sterke paarden zijn wil ik dit liever niet en daarom haar laten dekken door een arabier of welsh die wat lichter in de hand zijn (wat ook niet altijd het geval kan zijn maar goed)
Verder maak me niet echt zorgen om het geslacht/kleur/hoogte/aftekening.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:57

Ik snap wel heel goed dat je graag een veulen van je eigen merrie wil,maar ik vind het zo jammer dat er dan bewust een kruising wordt gefokt. Is het niet een idee om een leuk veulen te kopen,een arabier dan oid?

Arabische

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 14:23

Snoevie schreef:
Ik snap wel heel goed dat je graag een veulen van je eigen merrie wil,maar ik vind het zo jammer dat er dan bewust een kruising wordt gefokt. Is het niet een idee om een leuk veulen te kopen,een arabier dan oid?

Ja dat zou ook erg leuk zijn, alleen zou ik zo graag als mijn merrie ooit overlijd graag iets van haar hebben. Een veulen met een beetje haar karakter.. En een beetje haar uitstraling.. :)

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:26

ik zou de palomino kiezen, dan heb je nog de meeste kans op een fjordenkleurtje :)
dat vind ik zelf altijd wel mooi

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:05

Arabische schreef:
Ja dat zou ook erg leuk zijn, alleen zou ik zo graag als mijn merrie ooit overlijd graag iets van haar hebben. Een veulen met een beetje haar karakter.. En een beetje haar uitstraling.. :)

De kans hierop als je kruist met een Arabier (in alles heel anders dan een Fjord) lijkt me niet heel groot...

Bovendien blijft mijn vraag: Wat zegt de DA op je plan om opnieuw te dekken en de mogelijkheid van het terugkeren van het rugprobleem?? Kan ze het kwa gezondheid wel aan volgens hem??!!

Ik zou ook de komende 4 jaar lekker sparen ipv 2 paarden hebben en dan kopen wat je hebben wil. Dan wete je zeker dat je krijgt wat je hebben wil en de gezondheid van je merrie komt ook niet in gevaar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:13

Ik begrijp je redenen wel hoor en het is natuurlijk ook heel leuk om een veulen van je eigen merrie te hebben . Maar er is absoluut geen enkele garantie dat het veulen het karakter heeft van mams noch haar uiterlijk. En dat geldt ook voor het sterk zijn van je paard. Dát kan ze bijv. wel doorgeven ongeacht de vader. Misschien dat je dan eens kan kijken naar een Fjordenhengst met een wat langere, niet zo gedrongen, brede nek en een lichte halsuitsnijding. (daar komt het sterk zijn meestal vandaan) Ik ben zelf niet zo thuis in de Fjordenhengsten, maar binnen het lichtere (nieuwe) type moet er vast wel zo'n hengst te vinden zijn.

Ik weet niet wat je precies aan je schouders hebt, maar op jouw leeftijd is het niet echt normaal als je daar vaak (zonder duidelijke reden) last van heb. Misschien helpt een goede (regelmatige) massage wel. Afhankelijk van wat het is, dat kan ik zo niet beoordelen. Maar als je een keer bent gevallen oid kan het best een spierenkwestie zijn.

Een paard dat je zo 'koopt' kun je uitkiezen op de voor jouw belangrijke punten, dus kleur, hoogte, geslacht, karakter, uiterlijk enz. Een veulen komt er kant en klaar uit en daar heb je het maar mee te doen (en dan nog 3,5 jaar wachten voor je er wat mee kan doen en voor je weet hoe het precies uitgroeit.)

Ik hoop trouwens dat je met je 19de nog op school zit , ipv al (full)time aan het werk bent. :)

Arabische

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 15:13

MariekeA schreef:
Arabische schreef:

De kans hierop als je kruist met een Arabier (in alles heel anders dan een Fjord) lijkt me niet heel groot...

Bovendien blijft mijn vraag: Wat zegt de DA op je plan om opnieuw te dekken en de mogelijkheid van het terugkeren van het rugprobleem?? Kan ze het kwa gezondheid wel aan volgens hem??!!

Ik zou ook de komende 4 jaar lekker sparen ipv 2 paarden hebben en dan kopen wat je hebben wil. Dan wete je zeker dat je krijgt wat je hebben wil en de gezondheid van je merrie komt ook niet in gevaar.

Ik ga van de week met haar naar de dierenarts en dan vraag ik alles :)

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:15

Goedzo TS, heel verstandig.

Arabische

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 15:15

Sammie schreef:
Ik begrijp je redenen wel hoor en het is natuurlijk ook heel leuk om een veulen van je eigen merrie te hebben . Maar er is absoluut geen enkele garantie dat het veulen het karakter heeft van mams noch haar uiterlijk. En dat geldt ook voor het sterk zijn van je paard. Dát kan ze bijv. wel doorgeven ongeacht de vader. Misschien dat je dan eens kan kijken naar een Fjordenhengst met een wat langere, niet zo gedrongen, brede nek en een lichte halsuitsnijding. (daar komt het sterk zijn meestal vandaan) Ik ben zelf niet zo thuis in de Fjordenhengsten, maar binnen het lichtere (nieuwe) type moet er vast wel zo'n hengst te vinden zijn.

Ik weet niet wat je precies aan je schouders hebt, maar op jouw leeftijd is het niet echt normaal als je daar vaak (zonder duidelijke reden) last van heb. Misschien helpt een goede (regelmatige) massage wel. Afhankelijk van wat het is, dat kan ik zo niet beoordelen. Maar als je een keer bent gevallen oid kan het best een spierenkwestie zijn.

Een paard dat je zo 'koopt' kun je uitkiezen op de voor jouw belangrijke punten, dus kleur, hoogte, geslacht, karakter, uiterlijk enz. Een veulen komt er kant en klaar uit en daar heb je het maar mee te doen (en dan nog 3,5 jaar wachten voor je er wat mee kan doen en voor je weet hoe het precies uitgroeit.)

Ik hoop trouwens dat je met je 19de nog op school zit , ipv al (full)time aan het werk bent. :)

Ik weet niet precies wat er aan de hand is met mijn schouders, heb er ook nog niet echt verder naar gekeken eerlijk gezegd.
Ik zit dan nog wel op school hoop ik, had het ook meer over een bijbaantje :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:19

Persoonlijk vind ik dat je beter een leuke Fjordenhengst kunt zoeken om een goed veulen te fokken, dat veulen verkoop je en van wat je ervoor krijgt koop je een leuke Welsh kruising.
Zo heb je én je eigen veulen gefokt, én een paardje met de uitstraling die jij wilt maar heb je geen illusie's die toch niet waar gemaakt kunnen worden.
Bovendien kun je bij koop gewoon selecteren op stokmaat, kleur, geslacht enz. en dat kun je bij het fokken natuurlijk niet ;)