[H]Welke hengst voor mijn merrie? ( Darco x Capitol )

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VDS

[H]Welke hengst voor mijn merrie? ( Darco x Capitol )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 12:57

Hallo allemaal,

ik zou mijn 7 jarige merrie dit jaar zeer graag laten dekken maar geraak er in de keuze van hengst niet uit.
Mijn merrie is een afstamming van Darco X Capitol. Haar moeder liep in België 1.50 en liep regelmatig in de prijzen.
Ze is 1m64 maar zeer stevig gebouwd, niet één van de mooiste, enorm veel karakter ( iets te veel soms) maar een super springer.
Ze is voorzichtig genoeg op de sprong en heeft een goede achterhand, stoppen staat niet in haar woordenboek.
Ik had gedacht aan Nabab de reve, maar heb gehoord dat hij niet zo mooie veulens fokt?
Wie raden jullie nog aan?

Vriendelijke groetjes,
Valerie

ENKELE FOTO'S VAN ESPRIT;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door petraaken op 14-04-11 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd

VDS

Re: [H]Welke hengst voor mijn merrie? ( Darco x Capitol )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 14:17

iemand een idee?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:36

Ik heb al 3 keer probeert een antwoord neer te zetten maar het pakken het niet ... ben benieuwd of dit wel lukt!

Hebt je al naar de ggk BWP 2011 hengsten gekeken? Er is een Nabab zoon, tevens achterkl.zoon Darco, ggk die tevens keuring kampioen is geweest: Inshallah de Muze
Droom springen vader lijn uit presterende merrielijn.
http://www.bwp.be/_html/hengsten.php?st ... en&id=1871

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:43

ik neem aan dat je in de spring kant verder wil fokken, want ik heb er wel een paar, maar eigenlijk allemaal richting dressuur...

VDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 14:49

Ik zou inderdaad in de spring kant verder fokken..
Maar alvast bedankt :)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:55

Ik wil altijd Clinton roepen. Ben verliefd op clinton van de eerste keer dat ik hem als 3 jarige zag bij het voorstellen van de nieuwe hengsten... maar denk niet dat clinton een goede combo gaat zijn! Maar graag gedaan... ik zwijmel wel in het geheim verder over Saros en Warkant.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:36

Peterina schreef:
Ik heb al 3 keer probeert een antwoord neer te zetten maar het pakken het niet ... ben benieuwd of dit wel lukt!

Hebt je al naar de ggk BWP 2011 hengsten gekeken? Er is een Nabab zoon, tevens achterkl.zoon Darco, ggk die tevens keuring kampioen is geweest: Inshallah de Muze

wat een joekel zou ze dan fokken ..2 x Darco in een veulen zou ik echt niet doen !!
enige "min" punt aan je merrie is een beetje haar niet zo edele hoofd ..en dat ga je met Nabab of Vigo bvb niet veredelen ( ook al niet door het Capitol bloed in je merrrie )
dan zou ik eerder naar Toulon of Heartbreaker bloed of nakomelingen neigen
Zit je eigenlijk in Belgie of Nederland ?

VDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 15:47

besita schreef:
Peterina schreef:

wat een joekel zou ze dan fokken ..2 x Darco in een veulen zou ik echt niet doen !!
enige "min" punt aan je merrie is een beetje haar niet zo edele hoofd ..en dat ga je met Nabab of Vigo bvb niet veredelen ( ook al niet door het Capitol bloed in je merrrie )
dan zou ik eerder naar Toulon of Heartbreaker bloed of nakomelingen neigen
Zit je eigenlijk in Belgie of Nederland ?

Hoi Besita,

Ik zit in België.
Inderdaad, dat van hun hoofd heb ik al eerder gehoord.. En mijn merrie heeft inderdaad een gigantisch hoofd. Heartbreaker vind ik leuk maar heb horen zeggen dat hij klein fokt en enorm veel bloed doorgeeft? En aangezien ik liefst wat groter zou fokken en iets rustiger denk ik dat dit niet zo goed zou zijn..
Wat denk je van Numero Uno?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:53

Heartbreaker op Darco ! :Y) Dit zou ik zeker niet doen, alleen al vanwege de karakter!

Bij Inshallah hebt je idd 2x Darco maar dan in de 2e en 4e generaties en daar voor zit nog veredelend bloed.
Deze hengst is ongeveer (buiten het Capitol bloed) wat je kwa pedigree opbouw zou krijgen: http://www.bwp.be/_html/hengsten.php?st ... en&id=1867 ... hierook 2x Darco maar dan in de 3e en 4e generaties ... de hengst mag er echt exterieurmatig zijn.

Als je echt wilt gaan veredelen op Darco bloed dan zou je een F1 of F2 XX hengst moeten gaan gebruiken maar dan krijgt je misschien exterieurmatig een 'mooie' paard, maar de vraag is wat je inlevert op springvermogen.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:55

numero zou heel goed gaan denk ik, of een andere hengst met landgraf bloed, vb last man standing, landor s omdat dat wel goed aansluit bij capitol en veredelt.

VDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 15:57

Peterina schreef:
Heartbreaker op Darco ! :Y) Dit zou ik zeker niet doen, alleen al vanwege de karakter!

Bij Inshallah hebt je idd 2x Darco maar dan in de 2e en 4e generaties en daar voor zit nog veredelend bloed.
Deze hengst is ongeveer (buiten het Capitol bloed) wat je kwa pedigree opbouw zou krijgen: http://www.bwp.be/_html/hengsten.php?st ... en&id=1867 ... hierook 2x Darco maar dan in de 3e en 4e generaties ... de hengst mag er echt exterieurmatig zijn.

Als je echt wilt gaan veredelen op Darco bloed dan zou je een F1 of F2 XX hengst moeten gaan gebruiken maar dan krijgt je misschien exterieurmatig een 'mooie' paard, maar de vraag is wat je inlevert op springvermogen.

Ikzelf vind een mooi paard wel leuk maar vind hun springkwaliteiten veel belangrijker. Mij doet het er uiteindelijk niet toe hoe het er zou uit zien, een mooi exterieur is gewoon de kers op de taart.. daarom dat ik nabab wel zou overwegen omdat ik kwa springkwaliteiten wel goed zou zitten denk ik. Inshallah ziet er ook een toppertje uit, maar is nog een jonge hengst he?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:13

Peterina schreef:

Darco geeft top karakters aan zijn nakomelingen door dat is wel iets waar je bijna 100 % voor zeker vanuit kunt gaan ..dus wat je daar zegt klopt geen barst van ..bovendien is het een bewezen combinatie ..daarom past Toulon ook goed op de Darco merries maar bvb ook Chin Chin x Darco geeft echt betere combinaties :j
Als je een beter springpaard wil fokken en je bewezen bloed wil is Nabab & Vigo bvb echt te overwegen en als je budget het toelaat dan is imo Diamant de Semilly de TOP onder de springpaarden momenteel en een vaste waarde al jaren aan een stuk ..op Darco merries is de match echt super
In de jonge garde vind ik Echo vh Spieveld & Emerald ook toppers ( als je van mij een linkje van een filmpje van Emerald wil moet je me maar een Pb sturen )
Je moet niet teveel aan exoten gaan denken ..daar weet je zo weinig vanaf ..
Binnen het KWPN staat voor mij ook Numero Uno met stip op één ..zeker qua nakomelingen in de springsport ..als sportpaard Quality times en Spartacus ( van beide jonge nakomelingen nog maar )

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:38

Inshallah de Muze is idd een jonge hengst die pas gekeurd is geweest door het BWP en is ook genoemd als keurings Kampioen. Er is een stuk geschreven in Equitime erover.
Kwa bloedvoering, jury beoordeling, is hij misschien de moeite waard om in gedachten te houden.
En, alhoewel niet altijd relevant, nog iets mee rekening te houden ... zijn dekgeld zal ook niet al te belachelijk zijn dit jaar. ;)

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:38

Ik zou Nabab niet laten om zijn exterieurvererving, Nabab x Darco is bewezen en ik vind het zeker de gok waard. Ook Numero Uno vind ik zeer interessant, hierbij heb je wel meer kans op een chiquer hoofd, alleen de maat durf ik mn hand niet voor in t vuur te steken..

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:48

er komen altijd en van elke hengst kleintjes..ook van Nabab ..uit mijn merrie van Libero h ..is de Nabab ook de kleinste tot hiertoe

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:55

Inderdaad Nabab zou het wel goed doen. Darco staat er bekend om, om geen knappe paarden te vererven, maar wel goede springers!

Cicero Z is denk ik ook wel een hele goede voor deze merrie. :)

VDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 01:21

Ik denk dat ik voor Nabab zal gaan. Nabab X Darco X Capitol ziet er niet slecht uit vind ik :)

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 01:45

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 14:02

Wij krijgen dit jaar een Nabab x Capitol..... ben benieuwd dus!
Als ze goed zat springen, maakt het edele hoofd niks uit.
Verder zou Namelus R misschien wel iets kunnen zijn? komen zeer chique goede paarden van....wel allemaal karakter.
Of Caleandro? dan fok je ook wat meer maat door....

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 14:33

Namelus :j Nog niet aan gedacht, maar wel zeer interessant voor deze merrie, ook gezien de vrije bloedvoering..

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:54

VDS schreef:
Ik denk dat ik voor Nabab zal gaan. Nabab X Darco X Capitol ziet er niet slecht uit vind ik :)

Dat wordt een springkanon op en top :)

@ Sky_As: Hoe oud is je Capitol merrie? Hopelijk een merrieveulen om de stam verder te zetten :). Heb je nog andere nakomelingen uit die merrie?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 11:05

de merrie is volgens mij een jaar of 16/17 ?? weet het niet zeker, ze is van mijn vriend.
Kijk maar op paardenfokken (Capita) ....
merrie of hengst is allebei goed denk ik....hengstveulens zijn vaak beter te verkopen.... en merrie is mooie nieuw stamhoofd...

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:36

In Belgie staat bij Jos Ceulemans Va-Vite, Een. Heartbreaker met een goed karakter. Va-Vite doet het goed in de sport.
Mijn werkgever heeft Va-Vite als 3 jarige bij het KWPN voorgesteld maar toen had hij de gedachten er niet bij. Weet wel dat hij een super karakter heeft

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:36

sayenti schreef:
Ik vind Der Senaat 111 ook niet mis geeft mooi veulens met goede techniek.
En zeer rustige veulens ook.
http://www.roshoeve.be/hengsten/DerSenaat.htm

Ik heb een halfzus van Der Senaat III, heb met zijn ruiter nog staan praten in Lummen.
Hij heeft echt een goed hoofd, niet te veel bloed... En ik zag hem lopen in de paddock.
Cool in het hoofd hoor. ;)
Succes met je hengstenkeuze!

Weet niet of je Tangelo vd Zuuthoeve kent?
Ik heb hem op de SBS zien springen... véél vermogen maar verder weet ik er niet veel van.

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:23

Eponastable schreef:
sayenti schreef:
Ik vind Der Senaat 111 ook niet mis geeft mooi veulens met goede techniek.
En zeer rustige veulens ook.
http://www.roshoeve.be/hengsten/DerSenaat.htm

Ik heb een halfzus van Der Senaat III, heb met zijn ruiter nog staan praten in Lummen.
Hij heeft echt een goed hoofd, niet te veel bloed... En ik zag hem lopen in de paddock.
Cool in het hoofd hoor. ;)
Succes met je hengstenkeuze!

Weet niet of je Tangelo vd Zuuthoeve kent?
Ik heb hem op de SBS zien springen... véél vermogen maar verder weet ik er niet veel van.

Heb vorig jaar ook mijn merrie laten dekken van Der Senaat. Is echt een rustig maar nieuwschierig veulen die niet rap op kijkt en zeer rustig ook.