[H]Hengst die veel body massa & een koel hoofd geeft

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Izzy19

[H]Hengst die veel body massa & een koel hoofd geeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 18:52

Voor volgende merrie zoek ik een gepaste dekhengst (dressuur):

De merrie is een afstamming van Chromatic XX x Pik Bauer. De merrie heeft veel bloed (via chromatic rechtstreeks volbloed) en is eerder een nerveus type.

De merrie heeft 3 hele goede gangen, een heel ruime stap, ruime en gedragen draf en een heel goed gesprongen galop.
Qua bouw is dit een mooi type maar door het volbloedgedeelte zijn nakomelingen van haar (zeker op jonge leeftijd) soms iel gebouwd en daarom zoek ik dus wel een hengst die zeker voldoende body massa meegeeft. Ze is zeker wel groot genoeg en ook haar nakomelingen zijn allemaal min 1m65, vaak groter.

Haar reeds bestaande nakomelingen zijn allemaal heel werklustig en zelfs overijverig. De hengst moet absoluut een koel hoofd hebben en dit doorgeven aan zijn nakomelingen.
De bewegingen van de merrie zijn op zich heel goed en ze geeft dit ook duidelijk door aan haar nakomelingen. Qua verbetering zou er vooral meer draagkracht mogen zijn, ruimte in de beweging heeft ze zeker genoeg en dit geeft ze ook door aan al haar nakomelingen.

Belangrijkste wat ik zoek in de hengst zijn dus de volgende punten:
- genoeg body massa doorgeven
- koel hoofd, geen bloedkikker!
- meer draagkracht nog in de gangen

Ik heb zelf momenteel nog niet direct een idee dus alle voorstellen zijn welkom!
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 13-03-11 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:58

hebje eeb foto vande merrie, en staat haar afstamming toevallig op paardenfokken?

dan zou je die er even bij kunnen zetten zodat we wat beter kunnen helpen

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 19:10

Foto van de merrie heb ik hier jammer genoeg niet. Ik zal eens zien of ik die volgende week kan maken.

Haar afstamming staat niet op paardenfokken, maar die van Chromatic
en Pik Bauer wel.

Ik heb wel enkele foto's van een nakomeling van haar. Dit is bv een 10-jarige ruin van Negro die ik nu rijd:
Afbeelding

Ik rij ook haar 5-jarige zoon, maar daar heb ik momenteel nog geen foto's van.
Beide zijn wel een beetje hetzelfde type alleen is de 5-jarige ieler qua bouw.

Izzy19

Re: Hengst die veel body massa & een koel hoofd geeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 19:52

Een hengst die ik wel interessant vind: Skovens Rafael Lijkt mij een zeer aansprekende hengst met veel power maar fijn karakter. Verdere info over hem is ook altijd welkom!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:02

Dit klinkt alsof het een goed idee is om een uitstapje te maken naar een Gelderse of klassieke duitse hengst. Heb je bezwaren om buiten het kwpn te fokken ( voordat we met ideeen komen)?

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:05

Izzy19 schreef:
Foto van de merrie heb ik hier jammer genoeg niet. Ik zal eens zien of ik die volgende week kan maken.

Haar afstamming staat niet op paardenfokken, maar die van Chromatic
en Pik Bauer wel.

Ik heb wel enkele foto's van een nakomeling van haar. Dit is bv een 10-jarige ruin van Negro die ik nu rijd:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 8508_n.jpg

Ik rij ook haar 5-jarige zoon, maar daar heb ik momenteel nog geen foto's van.
Beide zijn wel een beetje hetzelfde type alleen is de 5-jarige ieler qua bouw.

staat de afstamming van haar moeder er dan wel op? :)
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 13-03-11 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Fotoquote in link gezet

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 20:06

Nee geen enkel bezwaar om buiten KWPN of wat dan ook te fokken :) Hengst mag van alle uithoeken van de wereld komen, zolang hij maar goedgekeurd is en papieren heeft ;)

Skovens Rafael is een deense warmbloed en daar zou ik dus ook geen probleem mee hebben.

Ik zou liefst wel geen al te klassiek type fokken, dus wel genoeg body massa maar geen 'zwaar' paard. Het echte volbloedbeeld wil ik gewoon liever niet terugzien in het veulen. Dus echt dressuurtype qua bouw. Hopelijk heb ik mij goed uitgedrukt :)

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 20:07

Van de moeder staat er geen afstamming op, ik probeer komende week een kopie te maken van de afstamming van de merrie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:15

Wat oudere hengsten zoals inspekteur (nu het nog kan) hebben nog wel genoeg body en laatstgenoemde ook een prima karakter.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:22

Misschien Kasparow?? Doet het erg goed op volbloed merries

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 21:40

Is Kasparow niet eerder all round qua nakomelingen?

Ik wil zelf heel graag een dressuurpaard met veel potentieel fokken (wie niet :) ), de merrie heeft duidelijk aangetoond door haar nakomelingen dat zij erg goede genen heeft en doorgeeft. Al haar nakomelingen hebben stuk voor stuk al getoond dat ze heel wat in hun mars hebben. En door een goeie hengst te kiezen nu wil ik nog net dat tikkeltje erbij proberen doen. Het blijft uiteraard afwachten maar je kan maar proberen om een zo goed mogelijke match te vinden met als doel een zo goed mogelijk dressuurpaard te fokken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:55

Welt hit II voldoet denk ik wel een beetje aan je wens als hij nog beschikbaar is. Afbeelding

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 22:02

Waar staat Welt Hit ter dekking? Ik vind vooral info over Welt Hit II (die ondertussen wel reeds overleden is), niet zozeer over Welt Hit (I veronderstel ik dan).

Je had het dus over Welt Hit II :)
Dat is dus enkel nog diepvriessperma en ik veronderstel dat de prijs ook geen lachertje gaat zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:09

Ik wist niet zeker of hij dood was, Maar wel dus. Das jammer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:22

Vitens misschien?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:23

Sizzle schreef:
Dit klinkt alsof het een goed idee is om een uitstapje te maken naar een Gelderse of klassieke duitse hengst. Heb je bezwaren om buiten het kwpn te fokken ( voordat we met ideeen komen)?

Dat was ook mijn eerste gedachte, of evt. Gronings?

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:26

Wat dacht je van Johnson?? Ik was ontzettend positief over hem na de HK de hengsten die aangeboden werden van Johnson waren allemaal mooi aan de maat niet zwaar maar zeker ook geen poppetjes. Heel goed bewegen en ze leken niet heel erg onder de indruk van wat er om hen heen gebeurde.

De Negro vind ik trouwens ook een mooi dier :)

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:27

Welt hit II is nog ter beschikking via de Havikerwaard middels diepvries inderdaad. http://www.havikerwaard.nl/

Ondanks dat Welt Hit II zelf wel veel massa heeft vererft hij dat lang niet altijd. Meeste nakomelingen die ik er van ken (inclusief mijn eigen merrie, zie profiel) zijn best heel chique, denk ook niet dat hij op een volbloed voldoende zal toevoegen wat dat betreft.

Wat dacht je van Oscar?

koetjieboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:27

Ik zeg ook Gelders! Voldoen aan al je eisen. Die nieuwe hengst die dit jaar is goedgekeurd (ik weet zo gauw even niet hoe die heet) is echt helemaal te wauw.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:31

koetjieboe schreef:
Ik zeg ook Gelders! Voldoen aan al je eisen. Die nieuwe hengst die dit jaar is goedgekeurd (ik weet zo gauw even niet hoe die heet) is echt helemaal te wauw.

Enige maar bij een jonge hengst is dat je nog niet weet hoe hij vererft. Ze kunnen zelf geweldig zijn dat betekend nog niet dat hun nakomelingen dat ook zijn

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:33

Moet zeggen dat ik het ook zonde zou vinden om Gelders te gebruiken als je ziet dat een Negro uit deze combi zo goed is uitgevallen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:35

Wat vind je van Briar 899?

Ik zie niet in waarom gelders zonde is. Een zwaar type krijg je nooit met zon merrie maar je kan wel wat meer body, lengte en kracht toevoegen.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:40

Klopt, maar het is niet nodig. De Negro heeft in principe ook voldoende massa.

Izzy19

Re: [H]Hengst die veel body massa & een koel hoofd geeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 23:14

Ik hoef ook geen zwaar type te hebben, gewoon een sportief type. De moeder zelf heeft vooral langs vaderskant volbloed, langs moeders kant niet. Dus ze is niet puur volbloed. Zij zelf heeft nu genoeg body maar het heeft heel wat jaren geduurd voor die body er kwam. Het gedeelte volbloed in haar zorgt vooral voor de enorme looplust en toch ook wat nervositeit.

De Negro heeft voldoende massa ja. Normaal krijgen haar nakomelingen uiteindelijk wel genoeg die massa, maar meestal op latere leeftijd en ik vraag specifiek achter een hengst die genoeg body doorgeeft omdat ik het risico dat ik na 7 of 8 jaar nog steeds met een fijn poppetje zit zo veel mogelijk wil beperken :)

Vitens moet ik eens gaan opzoeken, die hengst ken ik niet.

Bij Johnson ben ik toch een beetje ongerust over het Jazz-bloed dat erin zit. Ik ben echt fan van Jazz-bloed normaal gezien, maar ik weet niet of dat wel een goede combi is met het volbloed bloed?

Welt Hit II is inderdaad enkel nog via diepvriessperma, maar ik vind daar nergens een prijs van.

Briar kan ik ook nog eens bekijken.

Van mij mag het ook een jonge hengst zijn, dat is net iets meer risico natuurlijk maar dat kan ook enorm goed uitvallen.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:27

Het eerste wat mij te binnen schoot was een Frederiksborger hengst. (http://www.moravita.com/index.php?optio ... Itemid=343)

Zit absoluut body op, heerlijk koel in het hoofd. De gangen spreken voor zich als je de foto's ziet op de site.

Edit: Wellicht iets te klassiek voor wat je in gedachten had.