[H] hengst voor Oliver (Voltaire) x Wolfgang

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

[H] hengst voor Oliver (Voltaire) x Wolfgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 21:38

Ik ben wat aan het oriënteren over welke hengst geschikt zou zijn voor mijn merrie. Of het dit jaar gaat worden, weet ik nog niet maar anders zeker volgend jaar, dus ik heb nog even tijd om na te denken over de juiste keuze.

Het gaat om de volgende merrie:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=29176

kleur: vos
stokmaat: 1.61
leeftijd: 8
KWPN-stamboekmerrie
eigen prestatie: L dressuur (weinig mee gedaan, nog erg groen achter de oortjes maar nu volop in de sport begonnen)

Afbeelding
Afbeelding

Sterke punten:
* kleur (vos met veel wit)
* beenstand (paard staat mooi recht op de benen, stevige botten, goede hoefstand, geen maaier of andere afwijking)
* boeg/formaat qua breedte (niet iel gebouwd)

Verbeterpunten:
* maat (ik wil graag een groot en krachtig veulen er uit fokken)
* achterhand qua kracht en kruisligging
* croupe
* schoudervrijheid mocht wat meer
* karakter (merrie is nog net niet gemeen te noemen, maar is zeker geen lieve allemansvriend)

Doel:
Een paard fokken met veel maat, ruime gangen, dressuuraanleg, braaf/koel karakter, liefst blijf ik in de vos-richting. Mag Duits bloed hebben of KWPN. Mag ook een iets stabieler gebouwde hengst zijn (met Gelders bloed oid)

Muronia

Re: [H] hengst voor Oliver (Voltaire) x Wolfgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 00:01

Hoe denken jullie over haar in combinatie met:
* Kimberley

* Tango

* Winningmood

Ook hoor ik graag ideeën van jullie over jonge hengsten en Duitse hengsten die jullie geschikt zouden lijken?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:40

Ik zeg Vitens.

Maat en formaat
Langere hals, verticale halsrichting (vind ik een aandachtspunt bij de merrie.)
Veel schoudervrijheid
Veel beweging
Mooie croupevorm
Gelders karakter (werkwillig maar braaf)

Denk dat je met de door jouw genoemde hengsten wat te beknopt blijft

Vitens
Afbeelding

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:50

Tango lijkt me niet gek op deze merrie

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 23:47

Natasja, ik vind Vitens wat te plat in de croupe en zoek eigenlijk een hengst met meer formaat ( zeker 1.70 +) dat is wat me een beetje tegenstaat bij deze hengst. Ik heb net even de lijst Gelderse dekhengsten doorgespit van de KWPN-site. Jammer dat er weinig hengsten bij zitten die echt maat hebben. Om het exterieur val ik echt absoluut voor Laurentz. Heerlijk robuust paard met uitstraling zo op de afbeelding te zien. Maar helaas voor mijn merrie te klein.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:50

Er lopen ook hele grote Laurentzen rond, is wat wisselend. Hoe zijn de paarden uit de lijn van deze merrie verder qua maat?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 23:53

ja vrijj klein, daarom juist. Wainonia is zelf 1.61, moeder Fonia is 1.63, moeders moeder Vonia D is ook die maat, daar de moeder van Lonia is niks van bekend, en de moeder daarvoor Ulonia was 1.60. Allemaal kleine dikkertjes haha

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:54

Ik heb een Tango x Oliver merrie! Kijk maar eens in mijn onderschrift, Savanne!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:56

Leorah schreef:
ja vrijj klein, daarom juist. Wainonia is zelf 1.61, moeder Fonia is 1.63, moeders moeder Vonia D is ook die maat, daar de moeder van Lonia is niks van bekend, en de moeder daarvoor Ulonia was 1.60. Allemaal kleine dikkertjes haha

Dan is het wel fijn ja, om wat meer maat te fokken.

Wij hebben zelf Elegant gebruikt in de hoop op meer maat, ook een merrie van 1,60 of iets groter.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 23:57

Zo, dat is een knapperd zeg! Wat een toeval dat ik in dezelfde richting zat te denken :D. Mag ik vragen hoe het karakter is van de merrie en wat haar stokmaat is?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:58

Quarterback al eens aan gedacht? Kom je wel in ander geld terecht maar wel een dijk van een hengst.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:59

Haar stokmaat is 1.63 m. Haar karakter? Een knuffelkont op stal, wil wel dominant zijn en is pittig onder het zadel. Heeft wel geweldige gangen, maar door het hete zit ze zichzelf af en toe in de weg en komt het er niet uit.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 00:01

ik had er nog nooit van gehoord, maar even geyoutubed. Wat voor stamboek is ie van? En welk hengstenstation heeft hem?

Zou dat het oliver-stukje kunnen zijn? Mijn merrie is ook heel dominant, niet heet in de zin van schrikken of bokken oid, maar heeft een ijzeren wil (en soms dus ook een ijzeren wil-niet ;( ).

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 00:07

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 07:31

Anne_GTI schreef:
Quarterback al eens aan gedacht? Kom je wel in ander geld terecht maar wel een dijk van een hengst.

Vind ik te beknopt tonen voor deze merrie.
En niet goedgekeurd voor het KWPN. En nog extra lastig...een buitenlandse hengst...altijd lastiger met dekken.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 03-02-11 07:46, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 07:36

Leorah schreef:
Natasja, ik vind Vitens wat te plat in de croupe en zoek eigenlijk een hengst met meer formaat ( zeker 1.70 +) dat is wat me een beetje tegenstaat bij deze hengst. Ik heb net even de lijst Gelderse dekhengsten doorgespit van de KWPN-site. Jammer dat er weinig hengsten bij zitten die echt maat hebben. Om het exterieur val ik echt absoluut voor Laurentz. Heerlijk robuust paard met uitstraling zo op de afbeelding te zien. Maar helaas voor mijn merrie te klein.

Dan kijk je helemaal goed ;) . Vitens heeft een licht hellende croupe zo als dat hoort bij een Gelderse... Je moet niet naar de bovenlijn van de kont kijken want door de hoge staart inplant lijkt de croupe rechter dan hij is.
Bovendien, een wat rechtere croupe(dus niet een Tuigpaarden kont) is beter voor een rij en dressuurpaard dan een afhangende kont.
Afbeelding

Een verder niet zo mooie foto van een nog erg jonge Vitens hier.

Gelderse hengsten hebben minder maat nodig. Doordat ze ronder zijn en een bredere rug hebben kan een lange ruiter er ook opzitten zonder dat het beeld lelijk word.
Laurentz is mooi...fokt echt super.
Maar denk dan inderdaad ook aan Elegant. Zie voor een foto in mijn profiel. Die geeft maat de moeder van mijn merrie is 162 en haar 2 Elegant dochters zijn 166 en 169. Alexandro is 166 op 3 jarige leeftijd.
Die is dan echt wel groot genoeg.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 08:00

Natasja daar heb je gelijk in, en dat weet ik op zich wel, maar ik ben bang dat een eventueel veulen in overdreven mate die hoge staartinplant en plattere bips zou erven. Dit omdat de moeder van Wainonia dit echt heel erg heeft. "Pak even weer het fotootje erbij". Een tussenweg zou ik mooi vinden, maar ik weet ook hoeveel moeite de oude merrie heeft moeten doen voor mij om toch naar het Z te komen in de sport en daarom zoek ik nu de "gulden middenweg" om echt een leuk sportpaard te fokken.
(linkerpaard is moeder van wainonia. Heb niet zoveel digitale foto's van haar onder het zadel. In die tijd hadden we nog gewoon foto's van een rolletje :)) Wel leuk om even te vergelijken misschien. Het middelste paard is half tuiger (even om de croupe te vergelijken)
Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 08:05

Het achterste paard vind ik, voor zover je kan zien, een mooie croupevorm hebben. Vindt ik ook een erg mooi paard.
Ja ik heb liever een paard die de staart draagt...liever niet extreem natuurlijk... Maar gewoon mooi van het lijf af.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 08:08

Ik persoonlijk vind het ook mooier, maar de jury's in de (dressuur)sport over het algemeen absoluut niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 08:13

Ik heb er bij de jury's nog nooit, maar dan ook nog nooit problemen gehad.
de moeder van mijn merrie had echt een vlaggetje op haar kont staan...en ik ben met twee vingers in mijn neus van zadelmak tot aan M+3 gereden in nog geen 2 jaar tijd. (en max 1 x maand een keer 1 proefje starten)

Zo draagt mijn merrie haar staart.
(hier was ze net 3 en nog in haar berenvel...maar even voor de staartdracht)
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:32

O wat een leuke merrie. Die aftekeningen zijn iig helemaal Gelders :Y)

Vitens zou een goede optie zijn, hij meet ruim boven de 1.70... Hij liep in no time Z dressuur als jong paard, met een hele fijne galop en een extra draf.
Alexandro heeft nog geen volwassen nakomelingen maar de veulens lijken goed aan de maat. Croupe hoef je niet bang voor te zijn bij deze 2 heren.
Bijkomend voordeel: karakter is van beide goed, ze zijn niet zo duur in het dekgeld en toch KWPN papier. Qua schoudervrijheid, maat en wat meer front zou het goed passen denk ik. Krijg je wel een stoer dressuurpaard van.

11 maart is de Gelderse hengstenshow. Mss leuk om te gaan kijken.

KN2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:34

Ik heb even alle gelderse bij het kwpn met stokmaat voor je opgezocht kan natuurlijk afwijken met sinds ze gemeten zijn :D
Met de * zijn mijn favorieten ;) :+

Ahoy ( monarch x locomotief) 1.68 m *
Alexandro P ( Koss x Satelliet) 1.67m *
Bazuin ( Satelliet x Gloriant) 1.65 m overleden maar diepvries beschikbaar *
Elegant ( Theoloog x Heemraad) 1.71 m *
Koss ( El corona x Goudsmid) 1.68 m *
Laurentz ( Bazuin x Unitas) 1.65 m *
Nickson ( Fortissimo x Waarborg) 1.65 m
Parcival ( Koss x Unitas) 1.66 m *
Rubus B ( Ahoy x pygmalion) 1.70 m *
Satelliet ( Marconi x Geoloog) 1.65 m
Sirius ( Zichem x Goudsmid) 1.66 m
Upperville ( Cabochon x Creool) 1.66 m
Vitens ( Parcival x Zep) 1.67 m *
Zethar ( Parcival x Cabochon) 1.68 m *
Zichem ( Gondelier x Eclatant ) ---- m

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:28

Zethar en upperville zijn op dit moment niet beschikbaar..Zethar staat op wacht en Upperville is vertrokken naar het buitenland.

Je hebt een hoop favorieten...

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:32

Ik ben blij als ik lees dat Gelderse hengsten favoriet zijn :D

Leorah: bekijk Sirius eens. Die heeft een platte croupe. Dan valt Vitens reuze mee, al heeft die natuurlijk geen bolle spring kont :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:30

Sirius zul je niet 123 een dressuurpaard mee fokken, vooral qua souplesse niet, dat heeft niet zoveel met de croupe te maken. Had misschien wel gekund als de merrie zelf wat bloederiger was. Ik ging voor de moderne hengsten en dan zijn de bovengenoemde hengsten inderdaad al een stuk moderner in het kruis dan bijv. een Sirius.

Nathalie: die lijst is idd niet helemaal up to date qua beschikbaarheid. En Chablis staat er niet bij.
In het hengstennummer van de IDS vorige week staan de beschikbare hengsten, ook met op welke manier ze beschikbaar zijn (natuurlijk, diepvries, vers)
En de hengsten zijn gemeten als 3 jarige en daarna dus nog gegroeid. Van Vitens weet ik iig zeker dat hij ruim boven de 1.70 is.