[H][KWPN]Tips voor grote Havidoff merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

[H][KWPN]Tips voor grote Havidoff merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 14:57

Ons Kasteel mag in 2012 weer een veulentje brengen.

Het betreft deze merrie: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=275232

Thess is een 10 jarige PROK-merrie die 5 grote hengstveulens heeft gebracht.
Ze heeft nette manieren en een fijn meewerkend karakter. Ze heeft veel "will to please", kan daarbij iets onzeker worden. Als rijpaard heeft ze veel "go" en de beweging komt zichtbaar en voelbaar van achteren uit. Ze is vooral ingezet als fokmerrie en heeft geen sport gelopen.

Afbeelding
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-37TTQD8P.jpg

In 2010 bracht ze een zeer goed bewegend hengstveulen van Houston:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YBSCA7UC.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3E3LWGEE.jpg
Eerdere hengstveulens (van Paddox) waren rontgenologisch 100% goed en verschenen op de 1e bez van
KWPN (eigenaar toen was Jan Folmer).
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NKRVK38Z.jpg

De merrie geeft haar loyale karakter en haar fijne manier van bewegen mee aan haar nafok. Daarbij is ze een goede moeder die haar veulens goed voedt en netjes opvoedt. Al met al een hele fijne merrie voor de fokkerij!

Natuurlijk zijn er wat aandachtspuntjes:
* merrie is onzeker
* stand voorbeen neigt iets naar bokbenigheid (iets wat zeker ook met de leeftijd te maken kan hebben)
* croupe is iets kort
* merrie is smal in de romp
* nafok hoeft niet hoogbeniger te worden
* nafok hoeft zeker niet groter te worden

We zoeken een hengst die goed bij haar kan passen. Het moet een KWPN-goedgekeurde of KWPN-erkende hengst zijn.
Om het nog makkelijker te maken:
De hengst moet kwa prestaties en pedigree interessant genoeg zijn om in geval van merrieveulen de fokkerij verder mee uit te bouwen.
In geval van hengstveulen moet de vader kwa prestaties en pedigree commercieel interessant zijn voor verkoop.

Alvast dank voor het meedenken!
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 25-12-10 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd + max 2 foto's zichtbaar, rest in link

Reflector

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 15:15

Is de merrie zelf naar de keuring geweest? Welke punten zijn benoemd waardoor ze geen ster is geworden en alleen STB? Misschien kan je deze gegevens (van het KWPN) gebruiken voor verder zoeken van een passende hengst? Heb je zelf al een hengstenlijstje?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 15:23

Merrie is in 2003 naar een keuring geweest, is toen stamboek geworden. Punten waren toen niet denderend, maar ze was wel 1.77m. groot en dat kan haar toen best eens parten gespeeld hebben. Ik was er zelf niet bij, ik ken deze merrie pas sinds 2007. De nafok van de merrie is echter overtuigend, dus ik hecht geen waarde aan de keuringsresultaten van toen. Het PROK-certificaat stamt uit 2008.

Ik had hoog op mijn verlanglijstje de hengst Ampére. Omdat de nafok van Ferro bij deze merrie past en omdat hij zulke fijn bewegende veulens geeft. Maar diepvries zie ik niet zitten voor deze merrie; na 5 veulens is de kling wat slapper en zijn we aangewezen op dichtzetten na inseminatie. Dat is al beperkend genoeg, dus wil niet meer gokken op diepvries.

Een hengst als Tango zie ik kwa exterieur en beweging nog wel zitten, maar Thess zelf is al zo onzeker, daar wil ik geen rilbil-hengst op gebruiken. Florencio vind ik de knapste hengst ooit, alleen ben ik bang dat de nekaanzet die Floris doorgeeft niet echt past bij Thess.

Ik vind het dus best lastig voor deze merrie. Terwijl het eigenlijk een merrie is waar je praktisch met iedere willekeurige hengst wel een acceptabel veulentje kunt fokken :D Maar ja, je wilt de beste keuze maken, he :D

Reflector

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 15:34

Je hebt gewoon een luxeprobleem! Geweldig.
Maar je wilt er toch wel naar streven om het veulen, naast de goede bewegingen die het van de moeder krijgt, ook voor exterieur gaan fokken, neem ik aan?
Moeten het bewezen hengsten zijn of durf je een gokje te wagen met een minder bewezen jonge hengst?

De Professor vind ik een hele mooie keuze van jou. Mede gezien zijn hengstenrapport maar persoonlijk vind ik het ook een plaatje om te zien. Nadeel is dat ik mij afvraag of we deze hengst veel in de sport gaan zien na de trainingen die hij heeft gekregen en heeft MOETEN doen. Maar dat zal jouw veulen geen schade aandoen. Het gaat om de genen.

Tango zou ik inderdaad niet durven als je zegt dat het dan een rilbil zou kunnen worden en ook in combi met het bloedpercentage van je merrie (58% op paardenfokken.nl)

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 15:42

Iets met Scandic? Onze Havidoff heeft dit jaar een ontzettend fijn en rassig Zambuka veulen gekregen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 17:26

Wat toevallig JannekeW - de eerste twee veulens van Thess waren van Scandic.
Eentje daarvan leeft niet meer, de ander heb ik helaas nog niet kunnen terugvinden. Ben zo benieuwd hoe die is.

Die twee van Paddox zijn mooi. Ken er één via foto's, de ander (van 2007) heb ik vorig jaar bezichtigd en die was gááf! Goed bewegen, maar vooral zo charismatisch in uitstraling. Grote vriendelijke reus met een mooie koffievoskleur.
Terugdekken op Houston kan ook altijd nog - het veulen van 2010 was gewoon een goed veulen met heel veel veer in de beweging.

O ja, misschien nog interessant: deze Thess komt uit dezelfde merrielijn als KWPN-hengst Briljant.

Elisa2

Re: [H][KWPN]Tips voor grote Havidoff merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 20:29

Als Tango niets is,wat dacht je van zijn zoon Zizi top? geen idee hoe zijn karakter is hoor,maar zelf vind ik het een gave hengst die wel wat kort in alles is.Maar dat kan jouw merrie prima hebben volgens mij.

Hengsten die mij zo ook te binnen schieten zijn Bodyguard,alleen is er nog niet veel over zijn nafok bekend.Tja en terugdekken bij Houston zou denk ik ook niet heel stom zijn,maar mischien commercieel gezien niet interesant genoeg.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 20:38

Met bokbenigheid zou ik zeker niet voor Tango gaan, die heeft hele steile voeten dat lijkt me geen goede combi. Bodyguard vind ik ook wel aansprekend, maar die is natuurlijk nog jong! Mooie merrie hoor!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 20:47

Quattro B mss een optie?
Die geeft iets gedrongener types met een goed meewerkend karakter.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:42

Combi die veelvuldig voorkomt en het goed doet is OOseven x Havidoff. Zou daar zeker eens over denken.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 13:25

LDRD schreef:
Combi die veelvuldig voorkomt en het goed doet is OOseven x Havidoff. Zou daar zeker eens over denken.

Mij is eigenlijk meer de combi met Vivaldi opgevallen, ik heb daar zelf ook ervaring mee.
En Vivaldi geeft ook hele mooie hoofden :)*

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 15:23

Ik vind de hoofden van Vivaldi eigenlijk helemaal niet mooi :o Ze zijn vaak zo lang...
Rubinstein-koppies zijn meer mijn smaak.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:42

Don Romantico misschien. Kijk eens in het profiel van LDRD, die heeft ook een havidoff merrie waar ze mee fokt.
De eerste volwassen merrie is de merrie waar ik het over heb, alle anderen zijn nakomelingen (behalve dan de shetlander) Helaas staan de vaders er niet bij, dit zijn o.a. Sunnyboy, OO7 en Don romantico. Voor meer info zul je LDRD even moeten benaderen.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:56

Ook Trento B x Havidoff is een vrij bekende combi, heb er diverse mooie veelbelovende paarden van zien langskomen

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:32

Ik weet niet of ik voor deze merrie Tango zou aanraden maar op zijn karakter hoef je hem niet af te laten vallen, de eerste rilbil Tango moet ik nog tegenkomen. Diegene die ik ken zijn allemaal eenvoudiger tussen de oren dan de moeders.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:04

Dees schreef:
Ik vind de hoofden van Vivaldi eigenlijk helemaal niet mooi :o Ze zijn vaak zo lang...
Rubinstein-koppies zijn meer mijn smaak.

Afbeelding

Afbeelding

http://i86.photobucket.com/albums/k116/ ... 1293652639
Hee Dees..
Hier een paar Vivaldi veulentjes maar ze hebben toch wel mooie koppies :D

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 17:46

Dees, wil je met deze merrie terugfokken op 1 van de volbloeden in haar lijn?
Qua Appolonius zit je nog wat beperkt met Uphill-bloed.
Apple King kan ook. Dan is de keuze wat groter.

Wil je terug op Abgar; oa. pion-bloed. Karakter is dan wellicht een groter aandachtspunt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 18:45

Als ik de hengst Briljant gebruik, fok ik terug op Appolonios wellicht, maar vooral terug op de moederlijn.
Nadeel is dat die charmante elandneus wel uit de merrielijn komt. Het liefst fok ik een veulentje met een snittiger koppie.

De longlist op dit moment (ik ben nog aan het vergaren, dus lijst is niet volledig)
* Houston / Valdez
* Ampere (indien vers, dan is dat de hengst voor Thess komend jaar)
* Amazing Star (om de brave merrielijn)
* Florencio (past misschien niet helemaal, maar ik vind hem zooooo mooi)
* Rhodium (aangewezen Uphill x Rhodium komt uit Thess d'r merrielijn)
* Special D
* Charming Mood
* Cupido (pas gekeurde Daddy Cool x Jazz)

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:42

Sjuimpje schreef:
Ik weet niet of ik voor deze merrie Tango zou aanraden maar op zijn karakter hoef je hem niet af te laten vallen, de eerste rilbil Tango moet ik nog tegenkomen. Diegene die ik ken zijn allemaal eenvoudiger tussen de oren dan de moeders.

Mee eens. Ik ken alleen maar hele vriendelijke en nuchtere Tango's. Zijn wel allemaal joekels trouwens....

Bij je hengstenkeuze zou ik goed letten op de verbindingen, vooral de lendenen zijn voor verbetering vatbaar bij het Kasteel. Heeft ze ongelijke voeten of zie ik dat verkeerd?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 19:35

Voeten zijn een fractie ongelijk, maar dat is minimaal.

Vind het wel bijzonder dat Tango zelf zo angstig is en zijn nafok koeler lijkt :o

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:52

Ik ken ook wel een sensibele Tango :j

Waarom denk je dat Florencio niet helemaal past? Lijkt me juist wel wat voor zo'n grote, hoogbenige merrie.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:06

Florencio geeft niet altijd van die mooie hoofden :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 23:34

Wat Florencio nakomelingen sterk hebben is die geprononceerde schoft... de lijn hals-schoft-rug verloopt vaak niet mooi egaal. Iets wat ik bij deze merrie niet kan gebruiken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:51

Dees,wat vind je van Valeron? Fokt niet groot door maar naar mijn idee wel enorm goede bewegers en betere bewegers dan Valdez.Hengst zelf is alleen behoorlijk pittig en ik heb geen idee of hij dat door vererft maar dat is wel iets om rekening mee te houden.{kan ook van het hengst zijn komen natuurlijk}
Hij heeft wel merrie's nodig met maat en lange lijnen,naar mijn mening ideaal voor jou merrie.

http://www.youtube.com/watch?v=9gkPib8Qilw

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:14

hij is alleen via diepvries beschikbaar.