[H][KWPN] Dressuurhengst voor Gribaldi x Samber merrie.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SparklingApp

[H][KWPN] Dressuurhengst voor Gribaldi x Samber merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 22:29

Ik heb deze 10 jarige ster merrie uitgebracht en we zijn nu Z1+10, afgelopen zomer heeft ze een irritatie in haar kogel opgelopen en daardoor moet ze nu lange tijd rust, we hopen dat ze tzt nog terug in de sport komt, op de foto's was ze helemaal goed, dus geen belemmering voor de fok.
Ze is niet van mij, maar ik heb de kans gekregen om een veulen bij haar te fokken, evt samen met de eigenaar.
Ze staat wel bij ons in pension en dit topic is met toestemming van de eigenaar.
Het zou het eerste veulen van de merrie worden.

Helaas heb ik geen standfoto van haar, ik kan nog aan de eigenaar vragen of die een goede foto heeft van de keuring.

Dit is haar volledige afstamming;
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=138719

En hier 2 foto's om toch een beeld te hebben;
Afbeelding

De enige foto die ik heb die van de zijkant genomen is, gelukkig is het geen HAW.. :o
Afbeelding

Haar positieve punten zijn iig;
*het hele voorkomen en haar uitstraling
*veel schwung en lossigheid in beweging
*mooie ruime stap
*mooie halsvorm
*fijn brutaal karakter

Wat ik graag niet van de merrie terug wil zien in een veulen;
*ze staat voor iets toontredend
*een wat traag achterbeen
*de hals mist wat lengte
*de merrie is zeker 1.73m en ik wil eigenlijk niet groter

Ik denk zelf aan een jonge hengst, maar het mag ook een oudere meer bewezen hengst zijn.
Wie heeft er goede ideeen? :)

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 09:32

Het is commercieel, maar wat vind je van Apache? Die geeft een goed achterbeen mee, sterk en vlug. Je zit qua maat goed en de stand van de voorbenen is naar mijn weten goed. Volgens mij geeft Apache geen korte halzen :)

Voor onze Gribaldi hebben wij ook Apache op het lijstje staan, met name omdat die van achteren sterker en vlugger mag zijn en het geheel net wat meer beweging zou mogen hebben.

Anoniem

Re: [H][KWPN] Dressuurhengst voor Gribaldi x Samber merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:41

Apache is geen gek idee

Ik vind het een sympathieke merrie om te zien, mooi getekend ook.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:31

Idd,sympathieke merrie, en ook een fijne pedigree, zeker voor een bonte.
Ik denk aan Tango of Zztop (dan zit het met massa iig wel goed.....).

Voor wat meer bloed, denk ik aan Uphill.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 17:04

Bedankt al voor de reacties en leuk dat jullie zeggen dat het een sympathieke merrie is om te zien, want zelf ben je natuurlijk aardig bevooroordeeld en ik vind het ook altijd een plaatje om te zien en een heel fijn dier, altijd de oortjes er op!

Apache zat ik zelf ook aan te denken, lijkt mij ook wel een fijne combinatie.
Bij de nieuw te keuren hengsten zat ook een Tango (x San Remo?) die ik heel aansprekend vond (op een filmpje), Tango zelf zou ook kunnen , de merrie is wel vrij brutaal en Jazz zit dan wel dichtbij, weet iemand meer van het karakter van Tango?
Volgens mij heeft haar moeder een veulen van Zztop gehad, zal ik eens naar vragen, want dan kan ik ook eens goed kijken hoe dat is uitgepakt. :) De hengst zelf spreekt mij niet heel erg aan.

Is Uphill niet juist wat zwaarder en veel front? De merrie heeft een mooi front, maar zou niet breder hoeven in de borst.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:08

Tango zelf heeft een super karakter! Maar voor meer beweging en met name wat vlugger zou ik toch eerder naar apache neigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:10

Ik zou dan ook voor het chique van Apache of een soortgelijke hengst gaan.
Gribaldi en Samber fokken beide ook al veel massa. Uphill fokt goed maar heeft hier en daar toch wel een hele klassieke lopen.

Jonge hengst, je hebt met Gribaldi en Samber 2 bewezen hengsten. Ik weet niet wat het doel is met het veulen (verkopen, veilen, houden) maar voor een evt merrie aanhouden zou ik het prettig vinden om op een dergelijke merrie een hengst te kiezen waar al wat van bekend is. Ook omdat je nog niet weet hoe de merrie fokt.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 18:05

Van de zomer zei mn instructeur dat ik eens snel wat wedstrijden in het Z2 moest starten en dan ZZ licht met deze merrie, meteen daarna kreeg ze last van de blessure... Met het veulen hoop ik weer zo'n fijn paard te krijgen waar ik verder mee kan, maar ik heb aardig wat paarden en dan moet ik wel eens keuzes gaan maken, dus als mn andere paarden me meer aanstaan dan zou het veulen evt wel voor de verkoop zijn.

[***] schreef:
Jonge hengst, je hebt met Gribaldi en Samber 2 bewezen hengsten. Ik weet niet wat het doel is met het veulen (verkopen, veilen, houden) maar voor een evt merrie aanhouden zou ik het prettig vinden om op een dergelijke merrie een hengst te kiezen waar al wat van bekend is. Ook omdat je nog niet weet hoe de merrie fokt.

Mijn redenatie was juist dat door die 2 bewezen hengsten ik ook wel voor een jonge hengst zou kunnen kiezen om zo al een jonge jaargang te hebben, zou je daar alleen niet voor kiezen omdat je nog niet weet hoe de merrie fokt of heb je daar nog andere redenen voor?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:35

Je hebt 2 bewezen hengsten, je weet hoe Samber en Gribaldi in het algemeen doorfokken; dan zou ik best iets anders aandurven hoor!

Er zijn natuurlijk meerdere hengsten, maar je moet er denk ik 1 hebben die zoals hierboven al gezegd is niet teveel massa fokt. Tango geeft je wel de lengte en een mooi model, Zizi top wordt wat compacter met massa. Eventueel zou Andretti ook een optie kunnen zijn. Is zelf niet heel lang, maar wat ik gezien hebt fokt die hele mooie modellen door! Heeft een sterk achterbeen en je hebt een mooie maat. Wel moet je merrie genoeg schoudervrijheid hebben in stap! Daarentegen krijg je het in galop dubbel en dwars terug. Andretti is van karakter ook wat rustiger dan Apache, maar uiteindelijk ligt het ook bij de opvoeding :)

Wil je per se binnen het kwpn blijven?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 21:39

Ja, maar de één laat zich duidelijk wat makkelijker opvoeden dan de ander! :D
Andretti spreekt mij op de een of andere manier iets minder aan, ik weet niet waarom..

Ik wil er uiteindelijk wel een KWPN papier bij kunnen krijgen, heb je nog een idee buiten het KWPN?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:43

Dan zou je richting Duitsland gaan of richting Blue Horse bijv. Duitse hengsten zou ik je afraden, met name omdat je een hengst zoekt die sterk van achteren is.....

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 15:45

Tot nu toe vind ik Apache nog wel de beste keus, ik denk dat ik hem ook eens in het echt wil zien bewegen, want dat heb ik nog niet!

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:24

SparklingApp : volgens mij loopt Apache op 30 december in de hengstencompentie in Zuidbroek als ik mij niet vergis.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 20:19

lotte002 schreef:
SparklingApp : volgens mij loopt Apache op 30 december in de hengstencompentie in Zuidbroek als ik mij niet vergis.

Dat zag ik ja! :j Ik ga kijken of ik een dag vrij kan regelen!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:04

Lilliputter schreef:
Duitse hengsten zou ik je afraden, met name omdat je een hengst zoekt die sterk van achteren is.....

Duitse hengsten zijn mss niet zo flitsend als de huidige KWPN'ers, maar dat is iets helemaal anders als niet sterk zijn van achteren.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:23

Dat is absoluut waar, maar noem eens een paar hengsten die een sterk achterbeen vererven? :)

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 09:33

Apache is qua exterieur geen verkeerde match voor deze merrie, maar heb wel mijn bedenkingen betreffende het karakter. Dan zou ik eerder naar Tango kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 10:06

Frenka schreef:
Apache is qua exterieur geen verkeerde match voor deze merrie, maar heb wel mijn bedenkingen betreffende het karakter. Dan zou ik eerder naar Tango kijken.

Apache is veel hengst, dat zegt helemaal niks over het karakter van zijn nakomelingen. Aangezien die nog maar 2 worden kan je daar nog niks van zeggen en ik zou een hengst zeker niet om 'bedenkingen' laten staan.
Het zou wat anders zijn als hij bijv. net als een hengst als Jazz al bewezen heeft niet de makkelijkste karakters te vererven als de nakomelingen eenmaal onder het zadel zijn. En dan nog met een brave merrie...

TS: qua duits ben ik het met Lilliputter eens

Wat betreft jonge hengst, daarom vroeg ik naar je doel. Wil je proberen een merrieveulen te fokken die ook voor de fokkerij straks weer interessant is dan zou ik persoonlijk liever weer een hengst nemen die goed bekend staat. Dan is een jonge hengst een gok.
Voor verkoop kan de eerste jaargang van een hengst weer interessant zijn.

Waarschijnlijk zal Apache ook wel op de hengstenkeuring in Den Bosch zijn.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 10:16

[***] schreef:
En dan nog met een brave merrie...

merrie van de TS heeft een brutaal karakter. Zie openingspost.
Apache staat zelf zeker niet bekend om zijn brave meewerkende karakter. Over zijn nakomelingen is idd nog weinig te zeggen.

Bij brutaal + brutaal heb ik persoonlijk dus mijn bedenkingen en die heb ik geuit.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 10:23

Afbeelding
eig. J. Veenstra, Wateren
Citaat:
Volgens mij heeft haar moeder een veulen van Zztop gehad, zal ik eens naar vragen, want dan kan ik ook eens goed kijken hoe dat is uitgepakt.

Dit is de ZZtop uit Oronia als ik me niet vergis.

Helemaal top dat je zo'n kans krijgt!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 11:21

Lilliputter schreef:
Dat is absoluut waar, maar noem eens een paar hengsten die een sterk achterbeen vererven? :)

Don Schufro, Don Romantic, Romanov, De Niro, Welt Hit II,...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 12:58

s0173957 schreef:
Lilliputter schreef:

Don Romantic :j

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:55

Had een heel verhaal getikt, weg is ie.....

Kwam er kortom op neer dat Apache juist wel een fijn meewerkend karakter heeft, maar door zijn hengst zijn sneller is afgeleid. Hele verschillende dingen; willen werken en afgeleid zijn. Hij zal op jouw merrie meer verbeteren dan Tango, in mijn ogen. Al zijn het los van elkaar 2 hele fijne hengsten!

Over het karakter zou ik me niet druk maken, want wat ik tot nu toe van de nakomelingen heb gezien zijn ze heel fijn in de omgang. En een beetje karakter mag er van mij best bijzitten! De opvoeding doet wonderen. Jouw merrie heeft kort gezegd meer 'actie' nodig en behalve Apache schiet mij niet zo snel een hengst binnen het kwpn te binnen die dit heeft. Eventueel Tuschinski, die geeft ze ook flitsend.

Wat vind je zelf TS?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 21:07

Ik ben meer dan tevreden met mijn Sorento x Gribaldi :j
Heb absoluut geen klagen over het achterbeen en heb al meer hele mooie/sterke Sorento's gezien :j

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 21:14

Grappig! Ik heb ook een Gribaldi x Samber! Een ruin dan wel en een totaal andere moederlijn, maar toch familie haha!