[H][KWPN]Appaloosa merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

[H][KWPN]Appaloosa merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 20:56

Voor mijn Appaloosa merrie zijn we al wat aan het rond kijken voor een hengst voor het komende dekseizoen en ik ben erg benieuwd welke hengst jullie zouden aanraden.

Het gaat om een E-pony merrie van 1.56, het veulen zou ik graag in de paardenmaat willen fokken, merrie is een palomino snowflake en mijn voorkeur gaat uit naar een vos hengst (hou persoonlijk niet van effen bruine), absoluut geen schimmel het veulen zal zowel bij het NAS als KWPN ingeschreven worden en het Appaloosa accepteerd geen schimmels.

Qua bouw moet de hengst veredelen

Afbeelding

Anoniem

Re: [H][KWPN]Appaloosa merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:05

Behalve de kleur geef je helemaal geen info over fokdoel, plus en minpunten, gangen etc dus dan zul je ook niet snel een serieus advies krijgen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 21:07

Nouja de vrij groffe bouw van de merrie vind ik een minpunt, gangen zouden ruimer mogen, fokdoel een rijpaard, dressuur gericht.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:10

Misschien niet jou ding, maar ik vind dat jouw pony een quarter bouw heeft. Is er iets bekend over haar afstamming?
Heb je er al eens over gedacht aan een quarter hengst???

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:12

Moet deze hengst goedgekeurt zijn (bij NAS of KWPN)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 21:15

Pony is Amerikaans gefokt, maar ingeschreven bij het Nederlands Appaloosa stamboek, haar vader is Was Dancing Zip.

Een quarter hengst wil ik absoluut niet, zeker omdat je dan met de papieren zit, maar ook omdat ik een dressuurpaard wil fokken en geen western.

De hengst die ik zoek moet goedgekeurd zijn bij het KWPN, de NAS hengsten ken ik allemaal, maar de topper heb ik daar nog niet gevonden.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:30

Jammer, wij hebben hier een grote maat ( tegen de 1,67 aan ) die vosroan chabrack bont is. Hij geeft ook voornamelijk het vosgen door. Opa is sonny of hojmark en moeders is Eliandra (kwpn) dus mocht je je bedenken

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:33

op www.appaloosahengsten.com vind je 3 leuke.
en als het meezit komt er binnenkort nog een goedgekeurde bij.
ik geloof dat in het weekeind van 16 januari hengstenkeuring is van de appalosa's dus daar zou je heen kunnen gaan en dan de hengsten live bekijken

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:54

Jazz? Een bewezen dressuurpaardenleverancier, die het berg-op toevoegt wat de merrie waarschijnlijk mist. En veredelt meest ook. Pittig in dekgeld, maar goede gustregeling. Plus dat het makkelijk verkoopt mocht het nodig zijn.

Houston is wat degelijker maar ook bewezen, stuk vriendelijker geprijsd.

Voor beide geldt dat de moeder hopelijk genoeg makkelijkheid inbrengt qua karakter ;-) (tenminste, ik dacht dat de woldhoeve hengsten goed bekend stonden)

Van de jongere garde vossen vind ik Zambuca wel leuk, maar Scandic had een korte stap als ik het me goed herinner. Zit ook wel weer trakehner achter, dat lijkt goed te combineren met veel appie's.
Verder was Vivaldi ooit je van het, ook geen origineel bloed, maar ik zou het bergopwaartse voorop zetten, en dan beland je al gauw bij de Krack/Jazz etc etc.

Waarom geen zwarte trouwens? Veel zwarten fokken ook vossen, en zwart is ook mooi toch?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 22:48

hagelslag schreef:
op http://www.appaloosahengsten.com vind je 3 leuke.
en als het meezit komt er binnenkort nog een goedgekeurde bij.
ik geloof dat in het weekeind van 16 januari hengstenkeuring is van de appalosa's dus daar zou je heen kunnen gaan en dan de hengsten live bekijken

Ik ken de goedgekeurde NAS hengsten, de enige die daarbij zit die ik zou kiezen is Casanova (half broer van mijn andere appie merrie), maar ik wil een KWPN-er om het veulen KWPN geregistreerd te kunnen krijgen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 22:50

wittepit schreef:
Jazz? Een bewezen dressuurpaardenleverancier, die het berg-op toevoegt wat de merrie waarschijnlijk mist. En veredelt meest ook. Pittig in dekgeld, maar goede gustregeling. Plus dat het makkelijk verkoopt mocht het nodig zijn.

Houston is wat degelijker maar ook bewezen, stuk vriendelijker geprijsd.

Voor beide geldt dat de moeder hopelijk genoeg makkelijkheid inbrengt qua karakter ;-) (tenminste, ik dacht dat de woldhoeve hengsten goed bekend stonden)

Van de jongere garde vossen vind ik Zambuca wel leuk, maar Scandic had een korte stap als ik het me goed herinner. Zit ook wel weer trakehner achter, dat lijkt goed te combineren met veel appie's.
Verder was Vivaldi ooit je van het, ook geen origineel bloed, maar ik zou het bergopwaartse voorop zetten, en dan beland je al gauw bij de Krack/Jazz etc etc.

Waarom geen zwarte trouwens? Veel zwarten fokken ook vossen, en zwart is ook mooi toch?

Een zwarte vind ik ook mooi, maar dan hou je toch het 'risico' op een bruine?

Jazz... wil mijn moeder absoluut niet aan en is inderdaad erg pittig in het dekgeld

Heb het expres nog niet vermeld in het topic hier, maar Houston stond inderdaad al op ons lijstje. Ook Kimberley vind ik een mooie hengst, maar weet hier verder niet veel van.

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 14:55

Houston verkleint meestal, denk niet dat je daar een paard (van +1.60) mee gaat fokken.
Kimberley zou ik niet gebruiken als je wilt veredelen.

Zambuka vind ik niet zo'n gek idee, fijne hengst :) onze Zambuka is ook rassiger dan de moeder, heel opwaarts gebouwd en kan heel goed bewegen.
En UB40? al weet ik zo niet of hij vergroot. Wij hebben er een gefokt, die was iig enorm.

En een vos die een stuk goedkoper is in dekgeld, Riant (Jazz x Julio Mariner xx)

Je fokt het veulen voor jezelf?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 12:49

Ik heb een Houston merrie lopen uit een moeder van 1.52, zij is nu 1,5 jaar en al rond de 1.60 gok ik. Maar dat ligt dan wss aan de moeder?

Ik ga de andere optie's straks eens bekijken.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 13:00

Charaz schreef:
Een zwarte vind ik ook mooi, maar dan hou je toch het 'risico' op een bruine?

Het risico van een bruine komt dan bij de moeder weg, niet bij de vader ;) Wat je zou kunnen doen, is je merrie laten testen op het Agouti gen. Mocht zij dit niet hebben, kan je voor een zwarte hengst kiezen zonder dat je kans hebt op een bruine nakomeling ;)

Verder zit ik niet al te veel in de KWPN paarden, maar ken een aantal Scandic nakomelingen en die staan mij niet tegen ;) Ik zou zeggen kijk eens via de site van de BVHH (www.bvhh.nl) om te zien wat er allemaal rond loopt :+

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:12

Thanks Kaisa! Dat testen, hoe gaat dat? Volgens mij is dat bij mini's redelijk gangbaar toch? Ik zou het van mijn vosmerrie ook wel willen weten aangezien haar vader bruin was.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:50

Klopt, het testen is bij de mini's redelijk 'populair'. Het geeft gewoon wat uitsluiting over bepaalde onzekerheden en voor de fokkerij kan dat best handig zijn zeker als je bijv. geen bruin wilt fokken ;)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 12:03

Heeft iemand enige idee waar je dat testen kan laten doen, heb nl. voor mijn andere (vos) merrie een zwarte op het oog.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:06

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:15

En hoe gaat dat? Met een plukje haar wat je opstuurt ofzo?

Even terug on-topic: dat is een interessante Janneke, Riant. Jazz een generatie verder weg voor Charaz' moeder, Julio Mariner... en dat heel betaalbaar. Zo moeten er meer zijn, maar ben een beetje uit de KWPN'ers.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:27

Dat klopt Wittepit :j

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:31

Houston geeft mooie types en aangezien ik je 1,5 jarige ken kan ik me voorstellen dat je die op je lijstje hebt staan...

Ik wil dus juist geen vossen :D

Wat vind je van Charmeur? Zit wel Jazz in (moedersvader) maar als hij een bruine of zwarte was geweest...

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:44

Ik vind Riant ook helemaal niet zo'n rare. Hij had niet zo'n lovend veulenrapport en is daarna een paar jaar uit beeld geweest, maar ik ken er wel een paar leuke paarden van.
Wij hebben er één gefokt en die viel ook heel goed uit (zie http://img339.imageshack.us/img339/9153 ... antni3.jpg)
Uit deze merrie ga je toch geen echte dressuurtopper fokken (sorry) dus dat maakt hem icm het dekgeld en bloedvoering (Jazz x volbloed zou toch moeten veredelen) wel heel aantrekkelijk vind ik.

Charmeur is een geweldige hengst! Vind hem alleen wel erg groot voor op een E-pony.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 12:52

Een Totilas hoef ik er ook niet uit te fokken, maar ik denk dat een KWPN hengst wel een heleboel kan verbeteren in de Appaloosa fokkerij.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:52

Daar hoef je geen sorry voor te zeggen Janneke, juist leuk dat je met ideeen aankomt!
Binnen het stippiestamboek probeer je toch een leuk rijpaard met een apart kleurtje te fokken, maar het basismateriaal is zo verschillend dat je constant buiten het stamboek moet kijken om wat gewenste eigenschappen toe te voegen. Er is veel ruimte in de beweging ingefokt de laatste jaren, maar minder front/oprichting/opwaarts bewegen. Qua karakter zijn veel stippeltjes echter weer heel braaf, wat ook een niet-topper tot een fijn gebruikspaard kan maken.
Halslengte en -vorm en hoofduitdrukking moeten "we" ook altijd in de gaten houden, en oppassen voor te zware types.

@Charaz: ben je niet bang de "kleur" er een beetje uit te fokken door met een effen hengst te kruisen? Zoveel wit heeft de merrie niet.
Laatst bijgewerkt door wittepit op 14-12-10 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 12:55

Klopt helemaal Wittepit, alle ideeen zijn welkom.