[H]ST, elite stute v. lauries crusadorxx X calypso I

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

[H]ST, elite stute v. lauries crusadorxx X calypso I

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 13:58

Altijd is het weer moeilijk, de hengstkeuzes van het aankomende jaar :)
uiteraard heb ik wel een aantal toppers in gedachten, maar hoor ook graag jullie mening :Y)

Highlight is een inmiddels 17 jarige spijkerharde merrie van de volbloed lauries crusadorxx , haar moeder lijn is holstein stamm 2895 waar o.a de hengsten landco ( http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=397729 ) en castro ( http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=6991 ) uit komen . Castro is de vader van Solos Carex, welke weer de vader van Scandic is

afstamming highlight http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=252569

de merrie fokt veulens met maat, lengte en veel uitstraling. een goed achterbeen en mooie verbindingen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GUMHAWEM-D.jpg
Afbeelding
rousseau merrie veulen 2009 deze was op de veulenkeuring van het vwf 2e in 2009

hengst veulen 2010 v. don romantic :
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PTOXTAGQ-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FTYWXVOW-D.jpg
deze was kampioen van de veulenkeuring van het vwf dit jaar

beide nakomelingen gehouden, in 2008 had ik er een donkerbruin hengstveulen van depardieu bij, deze had erg veel uitstraling, lengte goed achterbeen maar was wat vlak in het voorbeen. deze heb ik verkocht op de veiling in vechta

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OZJUQKIC-D.jpg
Afbeelding de merrie heeft zeer veel tact, is altijd super over de benen. een zeer goed achterbeen. goede galop mag hierbij wel wat meer souplesse hebben. heeft een super stap

goede standfoto volgt nog

verbeterpunten op een rijtje:
zorgen dat het beenwerk niet te teer word
souplesse
opwaarts bewegen
front
mag wat meer voorbeen, achterbeen wil ik behouden!

sterke punten
karakter
spijkerhard beenwerk/voeten etc (is ook rontgen helemaal goed)
zeer veel tact
geeft veel uitstraling door
geeft lengte en maat
achterbeen
goede verbindingen (al heeft ze nu een wat "doorgezakte" rug van alle veulens die ze gegeven heeft, als 3 jarige kreeg ze een 8! voor haar bovenlijn)

ik wil graag "anders" blijven en ook graag een hengst waarvan ik al iets weet (het liefst nakomelingen, dit jaar daarvoor een uitzondering gemaakt ;) )
ben benieuwd of jullie de hengsten aankaarten die ik in mijn hoofd heb alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door petraaken op 08-12-10 14:17, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Teveel aan foto's in link gewijzigd.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:20

Ik weet dat je zelf fan bent van United en ik denk die ook op deze merrie goed kan passen.
Het grootste minpunt van United vind ik dat hij zelf weinig lengte heeft en dit ook weinig doorgeeft, maar met deze merrie is dat geen probleem.

Maar dan zit je weer met dat verdomde KWPN-bloed è :+

Rubinstein-bloed geeft in combinatie met Lauries ook dikwijls goede veulens, ik denk dan voor haar in de eerste plaats aan Romanov (veel front en voorbeen), maar ik moet toegeven dat ik zo gek ben van die hengst dat ik er niet echt onpartijdig bij kan blijven.

Quaterback zou ook iets kunnen zijn, die drukt echt z'n stempel en geeft ook dikwijls iets kortere, rond bespierde veulens. Enorm veel souplesse en voorbeen, alleen moet het karakter van de merrie dan wel echt meezitten. Meer front en vooral opwaartse bouw ga je met hem wel niet krijgen. En dat is een beetje alternatiever bloed.

Ik weet dat je zelf nog een andere hengst op het oog hebt, ga hem niet benoemen om te kijken of er anderen met hem afkomen, maar die ken ik niet goe genoeg om daar een eerlijke en onderbouwde mening over te geven.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 12:27

bedankt voor het mee denken so1.. !

wat je over united zegt is waar, ik vind ze eigenlijk allemaal wat kort in de rug maar toch in het lijf zijn ze niet vierkant..

quaterback vind ik wel een goede hengst ja, karakter hoef ik me bij de merrie geen zorgen om te maken (is wel iets sensibel als je haar een tikje geeft maar nooit onnodig zeuren om iets) ga me er is meer in verdiepen

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:29

Ik denk wel niet dat die meer front gaat geven, maar zal je via pm eens een link doorsturen waar je z'n machtige bewegingen eens op een eerlijke manier (du niet in een show of wedstrijd) kan zien...

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:52

Waarom niet Scandic, een beetje inteeld kan nooit kwaad

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:05

Scandic gaat in mijn ogen geen souplesse doorgeven.
Kracht en opwaarts draven denk ik wel, al heb er nog maar weinig veulens van gezien.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:08

s0173957 schreef:
Rubinstein-bloed geeft in combinatie met Lauries ook dikwijls goede veulens, ik denk dan voor haar in de eerste plaats aan Romanov (veel front en voorbeen), maar ik moet toegeven dat ik zo gek ben van die hengst dat ik er niet echt onpartijdig bij kan blijven.

Grappig, daar dacht ik ook gelijk aan om dezelfde redenen :j .

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 16:14

ik zal ook eens meer naar romanov nakomelingen kijken, dank jullie wel
scandic doe ik liever niet, er is zoveel keuze en om dan zo inteelt toe te gaan passen zie ik niet helemaal zitten. daarnaast vind ik veel andere hengsten beter passen :) maar bedankt voor het meedenken!

fientje5

Re: [H]ST, elite stute v. lauries crusadorxx X calypso I

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:45

Hoi, ook ik ben zeeeer grote fan van Romanov!
In Belgie dit jaar bij de merriekeuring 2x Romanov als Nationale kampioen!
De 4jarige is naar mijn gevoel een machtige merrie met heeel veeel kwaliteit, ze won ook de aanlegtest bij de 4 jarige dressuurpaarden met 85%! ik ben grote fan van deze hengst!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:05

Die merrie (Roma Krack, Romanov x Krack C x Feinschnitt) staat hier zo'n 200m verder, het is idd een zeer goed paard.
Niet voor niets 1f-Brilliantring stute in Rastede...

fientje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:37

Oh toevallig, ken jij die merrie? Lijkt me een heel goed stammetje zie ik bij paardenfokken.nl. Staat daar soms iets te koop bij u weten? bedankt!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:41

Als je naar de veulenveiling in Vechta gaat kan je daar elk jaar wel iets van hun kopen, maar dan ga je wel een dikke portefeuille moeten meenemen aangezien er dit jaar 2 naar Blue Hors werden verkocht.
Maar da's offtopic, voor meer vragen pb je maar ff.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:43

Èr zijn ook genoeg leuke Duitse hengsten toch? Fürst Piccolo bijvoorbeeld, Belissimo M, Riccio. Ik ken daar een aantal mooie paarden van!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 20:09

ja die zijn er zeker uiteraard ga ik voor de hengst welke het beste past, of dat een duitse of een kwpn is maakt dan niet uit

belissimo staat ook nog op het o zo lange lijstje

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 08:39

Bij Bellissimo denk ik aan het achterbeengebruik dat wel eens te wensen wil overlaten en ik heb er ook wel eens een e pony van gezien.
Heb er aan de andere kant ook héle aansprekende veulens van gezien en ze zijn er gewild.

En wat zou je van Don Schufro denken?
Geeft in pricipe alles van je verlanglijstje m.i.
Lijkt me zeer interessante combi met jouw merrie.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 08:48

ja belissimo vind ik zelf achter ook niet je van het maar ik vind dat hij dat wel minder doorgeeft, weet niet of je die foto van mijn merrie hebt gezien (boven die "stand" foto in het linkje) maar ze heeft wel een giga achterbeen.
belissimo geeft wel altijd het omhoog bewegen door vind ik
maar hij staat op mijn lijstje niet op nr 1 hoor :)

don schufro zou kunnen ja maar aangezien ik dit jaar een don romantic had (wat me heeeel erg beviel! ) wil ik toch nu weer voor wat anders kijken, aangezien ik zoveel mogelijk wil varieren

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 09:20

Ah, die foto had ik nog niet bekeken.

Ik zou hier wel een hengst bij zoeken die een wat meer dragend achterbeen doorgeeft.
Actie genoeg, maar het lijkt op de foto of ze zelf niet makkelijk tot dragen komt? Je geeft het eigenlijk zelf ook aan dat je meer opwaartsheid wilt zien.

Je zoekt ook 'bot'. Lijkt me inderdaad belangrijk bij een merrie met zoveel bloed. Rubinsteinbloed geeft vaak wat meer bot.

En front.

Tjsa, als ik alles optel kom ik nog niet veel verder dan Romanov eigenlijk :D .

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 09:30

nou nou ik "vrees" dat er nog wel meer dan romanov past, zo moeilijk is deze merrie ook weer niet haha
maar achterbeen hoef ik me niet druk om te maken (zie nakomelingen) maar hou er wel zowiso altijd rek mee dat de hengst opwaarts beweegd en dit ook doorgeeft.
united staat toch wel hoog op mijn lijstje, mede doordat hij de souplesse en het schakelen zo goed doorgeeft, vind ik zo n belangrijke eigenschap!

zal vandaag of van t weekend eens in romanov verdiepen :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 09:39

United moet ik zeggen dat ik niet echt zicht op heb. Ik heb hem in het verleden al eens van mijn lijstje geschrapt, maar geen idee eigenlijk meer waarom :D .

Maar uiteraard past er veel op jouw merrie, ik vind haar helemaal te gek hoor :j . Alleen ja, je zit zo wel eens te denken wat je de beste match zou vinden en wat natuurlijk ook bij je persoonlijke smaak past.

En het is dat je graag wat anders wil, maar ik ben helemaal weg van jouw DR. Ik vind dat uberhaupt dat die geweldige nakomelingen geeft. Ik heb er zelf een 5 jarige merrie van die nu onder het zadel gaat (eerst laten uitgroeien en tussendoor nog een veulen gehad). Ben erg benieuwd, want dat is zo'n geweldige beweger :~ . Qua type had ze fraaier gemogen hoor, maar als ze gaat bewegen vergeef je haar alles :D . Ook het karakter is zondermeer apart.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 09:45

thanx ja de don romantic vind ik ook het beste gelukt van alle veulens tot nu toe ben er heel erg gek van
maar ja toch weer ff wat anders proberen he :D
united geeft ze als veulen niet de mooiste (al hoef ik me daar niet heel druk om te maken met zoveel bloed) maar wel heel functioneel

maar ja de zoektocht gaat nogsteeds verder, hebben nog 5 maanden ;) (heb als het goed is ook nog rietjes van rousseau)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:13

Nou, de Rousseau is ook niet verkeerd :n .

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 10:22

nee dat klopt, een heel goed paard (wel eeergg groot) deze heb ik dan nog in mijn bezit en staat hier aan huis met een vriendinnetje
maar kijk graag eerst even nog verder voordat ik die rietjes opmaak haha

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:47

Lekker he, al dat puzzelen :D .

Ik ben al uitgepuzzeld voor komend seizoen.
Ik dek alleen de Havidoff en daar gaat Voice bij.
Heb nu 2 nakomelingen van OOseven uit deze merrie waar ik uitermate tevreden over ben. Ga nu een uitstapje maken, maar het blijft binnen de familie :+ .

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:57

Interessante merrie en leuk dat je wat 'anders' wil, alleen snap ik dan niet waarom R, F, en D bloedlijnen worden genoemd, op zo'n merrie ben je dan met Jazz, Ferro of Flemmingh bloed nog origineler :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:18

Ben nieuwsgierig dan naar jouw idee Sjuim :P .