[[H]KWPN] Advies/tips gezocht voor mijn merrie(tuiger)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DinkieToy

[[H]KWPN] Advies/tips gezocht voor mijn merrie(tuiger)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 12:17

Hoi allemaal..

We zitten er over te denken om een veulentje bij mijn merrie te fokken.
Het is nog niet zeker, maar toch wil ik graag vast om me heen kijken naar een leuke hengst.

Info van mijn merrie
April 1998 (12 jaar)
vader: Heineke
vm: Renovo
afstammeling: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=533560
Kleur: Zwartbruin
Ze heeft jaren voor de kar gelopen, en zo nu en dan mee het bos in ohz.
Nu rijd ik haar meer door ohz dit gaat supergoed.

Pluspunten
Zeer goed karakter.
Onzettend koel in het hoofd, werkwillig en geduldig.
Ze heeft een super sterkte draf, die ik er graag in wil houden.

''Minpunten''
Ze heeft een zwakkere galop, deze zou ik graag wat sterker zien.

Ik zoek een allround hengst, alleen dressuur mag ook, maar niet alleen springen.
Verder maakt de kleur me niets uit, 'apart' kleurtjes zou leuk zijn, maar hoeft niet.
Als ik iets vergeten ben, of je wil iets anders weten.. Hoor ik het graag!

Hier nog wat foto's van haar..

standfoto, niet een hele duidelijke, maar het zegt genoeg dacht ik..
Afbeelding

Nog een foto van haar geheel in het land.
http://img43.imageshack.us/img43/211/dscf5725.jpg
goed gezien, het is idd een luchtzuiger :)

draffoto
Afbeelding

http://img682.imageshack.us/img682/507/dscf5497.jpg
http://img63.imageshack.us/img63/1773/dscf5500v.jpg
http://img528.imageshack.us/img528/5691/dscf5505.jpg

galopfoto heb ik dus niet :o omdat dit haar zwakke punt is..
Aangezien ik haar nog niet zo lang heb, heb ik hier nog geen duidelijke foto van kunnen maken..
Eventueel zou ik dit vanavond kunnen doen!
Laatst bijgewerkt door petraaken op 02-06-10 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd.

Anoniem

Re: [KWPN] Advies/tips gezocht voor mijn merrie(tuiger)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:39

Alexandro P?
Goede gangen, toch wat meer body dan een doorsnee dressuurpaard.. Fijne galop, laat zich goed bewerken.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:42

en hij geeft hoogbenige veulens, toevallig nog vandaag een topic gezien van een van zijn nakomelingen!
en je kan het veulen dacht ik ook inschrijven bij het gelders paard!
als ik zo snel even kijk in haar pedigree houd ze dan maar 6,75 hackneybloed over!

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 13:52

Bedankt voor jullie reacties!
De naam zegt me niks, maar ga het straks zeker even opzoeken!

Verder zegt mij % helemaal niks :o
Maar ik ga me er zeker in verdiepen :)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:58

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:00

zoals je in het filmpje ziet, dekt Alexandro niet alleen Gelderse merrie's of tuigpaarden, maar ook ''KWPNers''

wil je percee een bepaalde richting op? of maakt het je niet uit waar het veulen ingeschreven word?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:30

Alexandro word heel veel ingezet om de wat bloederige (dressuur) paarden meer body te geven. Veulens kunnen in tuigpaard of gelderse richting ingeschreven worden. (in jouw geval teminste.)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:08

DDW1190 schreef:
en hij geeft hoogbenige veulens, toevallig nog vandaag een topic gezien van een van zijn nakomelingen!
en je kan het veulen dacht ik ook inschrijven bij het gelders paard!
als ik zo snel even kijk in haar pedigree houd ze dan maar 6,75 hackneybloed over!

Nee meer. Waterman was zo'n 37% Hackney.

Maar dat maakt niet uit. Ze komt zo rond de 12,5% uit. Dat zou nog wel lukken.

Alexandro en Wilson zijn denk ik wel heel geschikt. Maar kijk ook eens naar Vitens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:56

Jose wat leuk dat je Dinkie wil laten dekken.

Alexandro P is een leuke hengst maar hij is een zoon van Koss en ik weet niet wat het karakter gaat door geven.
Jou kennende zeker als je eventueel toch het veulen gaat houden zou ik bij Koss bloed weg blijven.
Niet omdat het nu een rotzak is maar omdat hij wel wat sensibelere nakomelingen geeft.
Nu weet ik niet wat Alexandro door geeft omdat hij daar nog niet lang genoeg voor dekt.
Maar van zijn halfbroer Parcival staat bekend dat de nakomelingen niet bepaald makkelijk zijn.
Het zijn bepaald geen dooie dienders!
Ik zelf denk dat dit wel de invloed is van Koss zijn vader.
Zeker met het bloed van Renovo moet je op passen met wat voor karakter hengst je gaat kiezen.

Gelderse hengst zou iig wel leuk zijn omdat je daar zeker een allround paard mee hebt.

W.b.t karakter zou ik dan zeggen Ahoy, die geeft geweldig brave gebruiks paarden en sommige doen het ook niet verkeerd in de basissport (met uitschieters tot het hogere werk).
Alleen hij is wel tuigtypisch en ik ben bang dat je daar de galop niet mee gaat verbeteren.
Ik heb niet het idee dat hij erg verbeterd op beweging.

Vitens is een optie net als wat Natasja zegt.
Die geeft ook een fijne beweging door.
Ik vind hem eigenlijk nog de beste optie.

Wil je echt een hele brave met een hele goede beweging?
Orbaldo II maar die geeft je veulen wel meer bot mee. (krijg je wat stevigere veulen)

Die past leuk bij wat tuigtypische of Gelderse merrie's.
Zie [paard] Orbaldo II x Allegro

Orbaldo geeft zijn goede galop zeker weten door :D
Veulen kan je dan laten registreren in het Groninger paarden stamboek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:04

Commercieel gezien zou ik binnen het kwpn blijven. :)

GJ9Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:05

En niet commercieel gezien ook :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:06

Moah, denk dat bv Orbaldo zoals hier genoemd word ook wel zou kunnen, maar ga je het verkopen of ermee fokken heb je daar niets aan..

GJ9Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:09

Orbaldo is een hartstikke leuke hengst, daar niet van. Braaf zal het zeker worden.
Maar idd voor de fokkerij en om een Gelders paard te fokken zou ik het nooit doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:39

Nou even helemaal nergens om de veulens van Orbaldo II gaan als zoete broodjes over de toon bank.
Ik heb ook vaak genoeg belangstellende gehad voor [paard] maar die gaat niet weg :D .
De hengst verbeterd enorm op beweging en veulens van hem doen het zeer goed op de keuring.

Ik ben het er niet mee eens dat als TS mocht gaan dekken met een niet kwpn hengst dat dit dan minder commerciëel is.
Naar mijn weten heeft Nimber (eigenaresse van Orbaldo II) tot nu toe nog altijd de nakomelingen van Orbaldo goed kunnen verkopen.
Dus of het nu minder commerciëel is zou ik niet zeggen.

Er is best veel vraag naar een Goed en Braaf paard.

Overigens heeft TS niet genoemd dat ze een Gelders paard wil gaan fokken maar een allround paard.

GJ9Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:47

Op Groninger merries zal Orbaldo zeker de beweging kunnen verbeteren. Op Gelderse merries betwijfel ik dat.

Ennuh, vanuit een stal verkopen van de hengst die je zelf in de picture rijdt is wel iets anders he.

Een braaf goed allround paard is zeker vraag naar, en die zou ik met een Gelderse fokken. Maar goed, einde discussie, laat eerst TS maar zeggen wat ze van een Groninger vind ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:36

Inderdaad wat wil TS?

Maar is nog een reden om voor een Gelderse hengst te gaan en dat is namenlijk dat het Gelderse Type een zeldzaam (landbouw)huisdier is. TS kan dus met het fokken van een veulentje een bijdrage leveren tot het instant houden van dit type. Kijk das toch ook leuk.

Het Gelderse type is een echt veelzijdigheids type. Springen, dressuur, mennen of recreatie het is allemaal mogelijk.

Ilegra.. Alexandro is kuikenmak. Hij heeft een zeer goed karakter. Hij komt uit een zeer klassieke moeder die ook, steeds in combi met Koss, zeer goede en brave nakomelingen gegeven.
Bovendien zijn er ook heel veel Koss nakomelingen die niet zo heet zijn. De nakomelingen is nog niet heel veel over te zeggen op dit gebied. Maar op de Tikkeler(fokcentrum voor Gelderse Paarden) zijn de Alexandro veulentjes niet anders dan de andere Gelderse veulens qua karakter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:43

Ik heb vandaag de eer gehad om deze merrie in het echie te ontmoeten :D .
Leuke merrie om te zien.
Ik mocht zelfs nog even op haar rijden, zo lief van Jose :)).

Ik heb voor TS ook nog even een redelijk goede standfoto gemaakt.
Had weliswaar beter op het harde gekunt maar ze stond er mooi voor.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aandachtpunten:
Een wat strakke bovenlijn.
Lage versenen (zou iets stijler mogen zijn naar mijn idee).
Beweging is niet verkeerd, ze heeft aardig wat ruimte en een netjes achterbeen gebruik.
Het voorbeen gebruik zou misschien nog iets ruimer mogen (W.b.t. het commercieële), persoonlijk vind ik het al erg netjes.
Galop is moeilijk voor de merrie, daar heb ik ook echt geen foto van kunnen nemen die duidelijk laat zien wat ze daarin te kort komt.
Misschien dat dit uiteindelijk met training wel beter zal gaan.
De merrie heeft namelijk haar leven lang aangespannen gelopen en de galop is dan ook niet getraint.

Jose veel succes met de hengstenkeuze.

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 00:47

In principe ben ik niet heel veeleisend..
In eerste instantie wordt het veulen voor de verkoop..
Maar er is toch een hele grote kans dat ik het houdt :o
Wat ik wel erg belangerijk vindt is de galopverbetering, zoals Ilegra hierboven heeft kunnen zien, is dit echt haar zwakke kant. (inderdaad mede doordat ze het niet kent, maar haar galop is sowieso niet sterk naar mijn idee)
Haar achterhand gaat inderdaad wel goed mee..
alleen in de galop absoluut niet.
Het gaat me er om dat er een paardje komt dat koel in het hoofd is..
Mijn merrie is ook de rust haarzelve en graag zou ik dit terug zien in het veulen.
Ik hoop dat jullie hier eerst weer genoeg info over hebben..
Ik vind het ontzettend moeilijk om te zeggen wat ik wil..
Ik ben niet heel veeleisend :) en ik weet ook echt niet hoe, wie, wat met de hengsten..
Toch allemaal heeeel erg bedankt voor jullie hulp :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 07:21

De Gelderse hengsten met de beste galop zijn Alexandro en Wilson. Waarbij we van Alexandro ook al weten dat hij dat aan zijn veulens doorgeeft.
Nadeel van Alexandro is dat hij ook een beetje strak op de rug is en eigenlijk lengte in de hals nodig heeft.
Maar je kan niet alles tegelijk proberen te verbeteren.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:18

dat is waar!
Wilson is zelf ook al hoger geklasseerd dacht ik!
misschien kun je hem eens bewonderen ergens??
of een andere hengst..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 00:00

Persoonlijk zou ik om die strakke bovenlijn Alexandro P en Wilson laten staan.
Al verbeterd Alexandro P op beweging (van Wilson weten we dat nog niet) ik zou het niet aan durven omdat de hengst dit zelf ook heeft.
Aangezien Wilson het ook heeft lijkt mij dit bij vader Koss weg te komen.
Ruimte heeft deze merrie wel, alleen de galop vind ze moeilijk.
Een strak verloop van de rug gaat ten koste van de souplesse.

Vitens zou ik persoonlijk dan eerder doen.
Citaat:
De stap is voldoende van ruimte. In draf hebben de veulens een goede houding met een goed gebruik van het voorbeen. Het achterbeen wordt actief gebogen, maar zou resoluter moeten ondertreden. De galop is lichtvoetig met een goede balans. In beweging hebben de veulens van Vitens veel souplesse.

Vitens zal de merrie ook wat verfijnen maar dat zullen Alexandro P en Wilson ook doen.
De rest van de Gelderse hengsten: Sirius, Laurentz, Ahoy, Rubus-B, Nickson en Upperville zijn mede omdat de nakomelingen of een stugge galop of moeilijk aan galoperen niet geschikt.

Zethar had een wat negatief afstammelingenrapport.
Parcival kan ook maar die zou ik niet doen puur alleen al omdat hij sensibele nakomelingen geeft.
Met het Renovo bloed zou ik daar echt mee oppassen.

Bij het I.H.W (Of is KFSP?) zijn dan nog een paar Gelderse hengsten geregistreerd en de hengst die daar op valt is Stuiver.
Het jammere is wel dat er in dit stamboek vaak onrust heerst onder de leden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De mensen die deze hengst irl hebben gezien waren zeer te spreken.
Jammer dat hij niet bij het KWPN is goed gekeurd.

Voor meer body hoef ik niets te zeggen ;) dan zeg ik Orbaldo II en anders Erik T.
Erik T is ook een hengst die mooie goed bewegende nakomelingen heeft.
Beide hengsten hebben een klassiek type, verbeteren op galop en geven een leuk front door.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 07:47

Stuiver zal de beweging zeker niet verbeteren. Ik ken genoeg mensen die hem irl gezien hebben en deze vinden zelfs onzuiver. Vergeet niet dat deze hengst op dit punt bij het KWPN is afgewezen.

Ik vind de merrie van TS nou niet zo strak op de lendenen dat dat nou onoverkomelijk is. (zo van de foto) En ik vind Stuiver slechte hoeven hebben zo van de foto en ook strak op de lendenen.

Erik-T en Orbaldo II hebben drie grote nadelen. Ten eerste staan ze in het Groninger type en niet in het Gelderse. Je zit dan met een veulen wat er een beetje tussen in hangt. En je weet niets van de gezondheid. Er is geen rontgenrapport van bekend. ten derde je krijgt er een papier bij wat niets waard is. En dan kan je zeggen dat geeft niet.... nou wacht maar tot dat je gedwongen moet verkopen...dan maakt het ineens heel veel uit.

Bovendien...dood en doodzonde van deze merrie dat als je er mee fokt je er niet Gelders mee fokt.

De Gelderse fokrichting is klein en kan iedere fokmerrie gebruiken. Als je haar Gelders fokt(dus KWPN) dan draag je bij aan de biodiversiteit in Nederland en draag je bij tot behoud van het Gelderse paard.

Als TS een klassiekere hengst wil gebruiken dan gaat ze voor Laurentz. Zal de galop niet zo verbeteren als Alexandro. Maar een mooi klassiek type geven en je bent verzekerd van kwaliteit. Laurentz heeft al verschillende zeer goede paarden gegeven, is KWPN gekeurd(en heeft dus een rontgenrapport)

Gaat ze voor beweging gaat ze voor een van de eerder genoemde hengsten.
Viens zal echt niet zo verfijnen. En bovendien... dat kan deze merrie echt wel hebben.

NatasjavE

Re: [[H]KWPN] Advies/tips gezocht voor mijn merrie(tuiger)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 07:49

Ik lees nog even wat terug...Upperville moeilijk galoperen... Sorry maar dat is echt gelul. Hij is niet beschikbaar dat is wat anders.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 08:17

en de Ginus ruin dan?
of is hij niet eens goedgekeurd?

of ginus zelf? ik noem maar wat hoor!

iets met cabochon bloed dan? is ook heel erg gewild..

tuigpaarden galopperen volgens mij over het algemeen wel moeilijker hoor!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:10

De Ginus ruin? :D :')

Slip off the finger? :D

De Ginus, de Ahoy en de Upperville gaan naar het najaarsonderzoek en zijn pas volgend jaar, als ze het halen, beschikbaar.

maar zowel de Upperville als de Ginus vind ik ook een goede optie.