[H] Advies voor hengstenkeuze 4-jarige TygoxDutchboyxPurioso

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chilly

[H] Advies voor hengstenkeuze 4-jarige TygoxDutchboyxPurioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 15:31

Ik heb een 4-jarige merrie uit de Karla stam (Judith Karla), een Tygo x Dutchboy x Purioso. Bo Karla is een grote, langbenige merrie. Ze moet nog erg uitzwaren, daar begint ze nu wel mee.Ze is 1.74m maar groeit nog wel wat door. Het was een enorme slungel en moet vooral achter nog heel wat sterker worden.
Bo Karla is een wat over-sensitieve merrie, heeft veel vertrouwen nodig en kan in bepaalde dingen als hoefsmid, wormenkuren erg lastig doen. Je moet haar niet boos maken want dan heb je haar echt tegen je. Kan wat hectisch zijn. In het werk werklustig paard, wil best graag wat voor je doen. Stapt niet geheel correct achter, draait met linksachter (mede door slapte, is al heel stuk verbeterd!!!) , draaft met ruimte, kan heel soepel bewegen maar mocht wel wat meer de rug gebruiken, galop mocht de balans beter.

Mijn merrie heeft mijner insziens een wat lange, rechte rug en het fundament is met name achter een aandachtspunt. Ze draait wat met haar linkerachterbeen wat met name nog veel te maken heeft met slapte. Voor iets ongelijke voeten.

Ik zoek een DRESSUURhengst die:
* een goed, sterk fundament fokt (heel belangrijk voor mijn merrie)
* niet vergrotend fokt (eerder verkleinend :P )
* Geen superlange achterbenen fokt/heeft
* Mooi, aansprekend hoofd
* Goed, koel karakter
* Geen schimmel,bont

Ik heb vorig met mijn Goodwill x Wisconsin merrie gedekt met Zizi Top. Helaas merrie overleden aan koliek , ze was 4 manden drachtig..
Ik wil het met deze merrie volgend jaar weer proberen. Het veulen is voor eigen bezit maar moet een leuk sportpaard worden en ik wil
er ook mee naar de keuring.

Afbeelding
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OVJZKK7F-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-P4MCHCPP-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AOT4TME8-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-B6RURVWG-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-P6VA6FBZ-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CMHUBNPJ-D.jpg

video:
http://www.youtube.com/watch?v=BnsqPiGJN1Q
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 13-05-10 23:21, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd / max 2 foto's zichtbaar, rest in link

Anoniem

Re: Advies voor hengstenkeuze 4-jarige TygoxDutchboyxPurioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 15:45

Een dressuurhengst? Is het niet een meer logische keuze om een goedbewegende springhengst te nemen? Zeker als je er straks mee naar de keuring gaat.

Quinn

Re: Advies voor hengstenkeuze 4-jarige TygoxDutchboyxPurioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 16:20

Wat een mooie merrie! Ik heb zelf ook een Karla (helaas een ruin) en je moet ze inderdaad niet tegen je krijgen maar werken willen zij wel zolang je ze maar met respect behandeld.
Ik zou er persoonlijk geen pure dressuurhengst opzetten maar een allrounder met goede bewegingen en een koel karakter. Vooral vanwege haar afstamming.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:15

Een dressuurhengst pur sang zou ik precies ook niet doen, mss zonde van de lijn.

Mss Conteur of Quattro eens overwegen, beide springgefokte hengsten die het in de dressuur waarmaken, ook met hun nakomelingen.
Of een Argentinus-nazaat?

Trouwens een verdomd knappe merrie, mooi model, hoog in het bloed...

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:30

Gezien je eisen denk ik dat het misschien slim is om voor een wat meer 'bewezen' hengst te gaan.
Met een jonkie is de kans toch groter dat je niet helemaal krijgt wat je zou willen hebben ;)

Je merrie vind ik erg aansprekend. Ze heeft een mooi exterieur, met een erg mooi hoofd. De rug zou inderdaad
korter mogen, het achterbeen kan verbeterd worden en naar mijn mening mag ze wat meer front hebben.
Het is inderdaad jammer om haar hele springpapier 'weg te gooien' en er een pure dressuurhengst op te zetten.
Ik ben daarom op zoek gegaan naar een mooie allrounder, met goede bewegingen en een fijn karakter :)
Mijn suggestie;

Warkant van 't Gestelhof
(Ferro x Furioso x Grandduel), zwart, 1.72 m.
Ontzettend mooi model, veel beweging, geweldig springen, souplesse, een wereld afstamming én een mooi kleurtje! :D
Cross index 148 - dressuur index 133 - spring index 118.
Stap 8,7 - draf 8 - galop 8 - rittigheid 9 - springen 9.
Goedgekeurd door Westfalen en BWP. De veulens worden aanvaard door BWP, SBS, Westfalen, KWPN en Zangersheide.
Door zijn prachtige model en geweldige sportaanleg is Warkant in Duitsland voor het leven goedgekeurd.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Afstamming
Zijn vader Ferro kent natuurlijk iedereen. Maar ook de moederlijn is erg goed. Moeder Oreal is elite-merrie en bracht
al heel jong top dressuur- en springpaarden. Oreal, grootmoeder en overgrootmoeder waren nationaal merrie kampioene.
Warkant is een halfbroer van de goedgekeurde hengst Turbo van 't Gestelhof. Deze presteert goed onder Ludo Phillipaerts en
Candace King. Ook is hij een halfbroer van Vasco van 't Gestelhof, de nationaal kampioen Z2 in 2004 en 8e op het WK Jonge
Paarden in Verden. Vasco loopt op dit moment Grand Prix-dressuur in Amerika.

Nakomelingen
Afbeelding Nationaal Veulenkampioen 2005; Erkant van 't Gestelhof
http://www.gestelhof.be/_database/_pics/1265489244dscn2786.jpg <-- hetzelfde paard nu.
Warkant fokt grote en langgelijnde veulens met geweldige bewegingen. Zijn veulens hebben front, kunnen schakelen en hebben
een dragend sterk achterbeen. Velen zijn zwart en hebben veel souplesse en gummi.
Op de website http://www.gestelhof.be zijn veel nakomelingen te bekijken, o.a. onder het kopje 'Verkoop' en in het gastenboek :)

Waarom?
Het is een ontzettend mooie hengst, die zijn goede bewegingen (mooie achterbeen!) en sport aanleg vererft aan zijn kinderen.
Ook zijn betrouwbare en nuchtere karakter geeft hij door. De kans is aanwezig dat het veulen met deze hengst toch flink maat
heeft, maar het is natuurlijk ook nog niet bewezen of je merrie veel maat doorgeeft. :)
Zelf is hij wat kort in zijn lichaam, maar wel met een erg sterk fundament.
Ik denk dat dat heel mooi past op een merrie als de jouwe :)

Verder is het dekgeld ook nog redelijk te doen.
€1.000,- inclusief BTW en medische begeleiding.
Bij afhaling of verzending €800,- .

marjolein88

Re: [H] Advies voor hengstenkeuze 4-jarige TygoxDutchboyxPurioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 14:29

ik zou eens kijken naar Flemmingh bloed. Ik denk dat mooi zou passen bij je merrie (mooie merrie overigens)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 14:38

Warkant en bewezen in 1 zin is er mss wat over... wel al enkele toffe beestjes van gezien, veel bloed vooral...

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 14:40

Bedankt voor de complimenten, leuk om te horen want toen ik haar net uit het land wegkocht als 3-jarige en met haar op stal kwam heb ik van niemand gehoord dat het een mooi paard was. Ze is zo veranderd, dat is erg leuk om te zien!

Kan iemand mij vertellen wat de voor- en nadelen zijn van het fokken van dresuurbloed met springbloed. Ik dacht dat dat juist misschien een fijne combi zou zijn als sportpaard. Maar hoe zit het precies als je met een op die manier gefokt veulen naar de keuring gaat? Ik zou daar wle wat meer inzicht in willen.

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 14:42

Ik ga eens even wat info zoeken van deze hengst. Het veulen wordt wel gewoon opgenomen in het stamboek? Mijn merrie heeft overigens wel een aardig front vind ik zelf, dit moet niet zwaarder worden denk ik. Ik zal nog wel even een foto plaatsen waarop je het front wat beter kan beoordelen.

RoWi schreef:
Gezien je eisen denk ik dat het misschien slim is om voor een wat meer 'bewezen' hengst te gaan.
Met een jonkie is de kans toch groter dat je niet helemaal krijgt wat je zou willen hebben ;)

Je merrie vind ik erg aansprekend. Ze heeft een mooi exterieur, met een erg mooi hoofd. De rug zou inderdaad
korter mogen, het achterbeen kan verbeterd worden en naar mijn mening mag ze wat meer front hebben.
Het is inderdaad jammer om haar hele springpapier 'weg te gooien' en er een pure dressuurhengst op te zetten.
Ik ben daarom op zoek gegaan naar een mooie allrounder, met goede bewegingen en een fijn karakter :)
Mijn suggestie;

Warkant van 't Gestelhof
(Ferro x Furioso x Grandduel), zwart, 1.72 m.
Ontzettend mooi model, veel beweging, geweldig springen, souplesse, een wereld afstamming én een mooi kleurtje! :D
Cross index 148 - dressuur index 133 - spring index 118.
Stap 8,7 - draf 8 - galop 8 - rittigheid 9 - springen 9.
Goedgekeurd door Westfalen en BWP. De veulens worden aanvaard door BWP, SBS, Westfalen, KWPN en Zangersheide.
Door zijn prachtige model en geweldige sportaanleg is Warkant in Duitsland voor het leven goedgekeurd.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Afstamming
Zijn vader Ferro kent natuurlijk iedereen. Maar ook de moederlijn is erg goed. Moeder Oreal is elite-merrie en bracht
al heel jong top dressuur- en springpaarden. Oreal, grootmoeder en overgrootmoeder waren nationaal merrie kampioene.
Warkant is een halfbroer van de goedgekeurde hengst Turbo van 't Gestelhof. Deze presteert goed onder Ludo Phillipaerts en
Candace King. Ook is hij een halfbroer van Vasco van 't Gestelhof, de nationaal kampioen Z2 in 2004 en 8e op het WK Jonge
Paarden in Verden. Vasco loopt op dit moment Grand Prix-dressuur in Amerika.

Nakomelingen
Afbeelding Nationaal Veulenkampioen 2005; Erkant van 't Gestelhof
http://www.gestelhof.be/_database/_pics/1265489244dscn2786.jpg <-- hetzelfde paard nu.
Warkant fokt grote en langgelijnde veulens met geweldige bewegingen. Zijn veulens hebben front, kunnen schakelen en hebben
een dragend sterk achterbeen. Velen zijn zwart en hebben veel souplesse en gummi.
Op de website http://www.gestelhof.be zijn veel nakomelingen te bekijken, o.a. onder het kopje 'Verkoop' en in het gastenboek :)

Waarom?
Het is een ontzettend mooie hengst, die zijn goede bewegingen (mooie achterbeen!) en sport aanleg vererft aan zijn kinderen.
Ook zijn betrouwbare en nuchtere karakter geeft hij door. De kans is aanwezig dat het veulen met deze hengst toch flink maat
heeft, maar het is natuurlijk ook nog niet bewezen of je merrie veel maat doorgeeft. :)
Zelf is hij wat kort in zijn lichaam, maar wel met een erg sterk fundament.
Ik denk dat dat heel mooi past op een merrie als de jouwe :)

Verder is het dekgeld ook nog redelijk te doen.
€1.000,- inclusief BTW en medische begeleiding.
Bij afhaling of verzending €800,- .

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 14:44

s0173957 schreef:
Warkant en bewezen in 1 zin is er mss wat over... wel al enkele toffe beestjes van gezien, veel bloed vooral...

Ik begrijp deze zin niet helemaal.. :o

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 14:45

Chilly schreef:
Bedankt voor de complimenten, leuk om te horen want toen ik haar net uit het land wegkocht als 3-jarige en met haar op stal kwam heb ik van niemand gehoord dat het een mooi paard was. Ze is zo veranderd, dat is erg leuk om te zien!

Kan iemand mij vertellen wat de voor- en nadelen zijn van het fokken van dresuurbloed met springbloed. Ik dacht dat dat juist misschien een fijne combi zou zijn als sportpaard. Maar hoe zit het precies als je met een op die manier gefokt veulen naar de keuring gaat? Ik zou daar wle wat meer inzicht in willen.

ik denk ook dat het een goede combi is ! en aangezien de meeste mensen toch wel graag een veelzijdig paard willen is het commercieel gezien ook best interessant

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 14:52

Chilly schreef:
s0173957 schreef:

Ik begrijp deze zin niet helemaal.. :o

Dat ik Warkant geen bewezen dekhengst vind. Ik heb er wel al enkele toffe nakomelingen van gezien, maar om hem bewezen te noemen... neen, dat niet (en ik kwam die hengst voeger elke week tegen op wedstrijd).

Als je het over bewezen hengsten hebt gaat het bij mij meer over een Quattro (wat ik voor deze merrie een tophengst zou vinden), Jazz (nooit!! doen op deze merrie), De Niro...

Ik zou bij deze merrie voor Quattro gaan, hij geeft zowel heel goeie springers als dressuurpaarden, zodat je je springlijn niet helemaal klem zet met een dressuurhengst pur sang en je toch een heel tof dressuurpaard kan fokken.

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 17:40

s017: Ik begrijp je nu. Maar nog even voor de goede orde: als je een springgefokte merrie laat dekken door een dressuurhengst, in welke richting wordt je veulen dan opgenomen? (spring of dressuur) Ik had zelf een 14-jarige Goodwill (ook allroundhengst, loopt een grandprix st georges paard van in Belgie en heeft in het Zwitsers landenteam paar Olympische spelen terug een Goodwill meegesprongen) Goodwill x Wisconsin, vroeger had je die richtingen ook, maar niet zo duidelijk zwart/wit als nu, of heb ik dat mis?
Dit paard heeft wel een zeer predikaatrijk papier. Ik zag laatst op de show Heartbreaker, een springhengst maar kon zeer goed bewegen en daar kun je zeker ook een leuk dressuurpaard bij fokken (denk ik)

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 17:42

@Marjolein: dat idee had ik ook wel, ik fok het veulen voor mezelf dus het paard blijft van mezelf.
waarom zou Flemmingh goed bij mijn merrie passen denk je?

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:43

Ik ben fan van Kasparow.
Ondertussen een Elite hengst, heeft zich bewezen in de allround sport en zijn nakomelingen doen het ook goed naar mijn idee.
Succes.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:45

Heartbreaker is een hengst met kwaliteit en geeft dat ook door aan zijn nakomelingen. Helaas is zijn karakter niet zo makkelijk en dat geeft hij ook door. Zijn niet makkelijk maar kunnen wel springen. Degene die ik ken bewegen netjes maar zijn geen dressuurpaarden met topgangen.

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 16:14

Chilly schreef:
Ik ga eens even wat info zoeken van deze hengst. Het veulen wordt wel gewoon opgenomen in het stamboek? Mijn merrie heeft overigens wel een aardig front vind ik zelf, dit moet niet zwaarder worden denk ik. Ik zal nog wel even een foto plaatsen waarop je het front wat beter kan beoordelen.

Voor zover ik weet wel! :)
Het is ook 'nieuw bloed' he, dat is misschien ook niet verkeerd in de huidige fokkerij.
En oke, dat is goed.

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 16:42

caro29 schreef:
Heartbreaker is een hengst met kwaliteit en geeft dat ook door aan zijn nakomelingen. Helaas is zijn karakter niet zo makkelijk en dat geeft hij ook door. Zijn niet makkelijk maar kunnen wel springen. Degene die ik ken bewegen netjes maar zijn geen dressuurpaarden met topgangen.

Deze hengst heb ik gezien op de show van Cazemier. Schiet me nu te binnen dat ook deze hengst behoorlijke lange stelten heeft, mijn Tygo heeft dat ook (volgens mij komt dat ook echt bij Tygo weg want ik heb er meer gezien). Ik zoek niet een hengst met een lastig karakter, ookal wil dat misschien nog niet zeggen dat het veulen dat meekrijgt, maar Tygo is ook niet bepaald de makkelijkste zoals misschien sommigen hier kunnen bevestigen

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 16:44

Carien87 schreef:
Ik ben fan van Kasparow.
Ondertussen een Elite hengst, heeft zich bewezen in de allround sport en zijn nakomelingen doen het ook goed naar mijn idee.
Succes.

Ik heb even gezocht op Kasparow...plaatje sprak me wel aan qua type! Wat een compacter paardje, niet overdreven hoog op de benen en een mooie kleur. Zo te zien aan de cijfers ook een goed werkbare hengst. Kennen meer mensen hier deze hengst?

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:04

Citaat:
Ik heb even gezocht op Kasparow...plaatje sprak me wel aan qua type! Wat een compacter paardje, niet overdreven hoog op de benen en een mooie kleur. Zo te zien aan de cijfers ook een goed werkbare hengst. Kennen meer mensen hier deze hengst?

Er is zelfs een heel topic over :)
[HK] Informatie over Kasparow en zijn nakomelingen

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:12

Chantal mechlenbrink heeft er meerdere onder het zadel. Zijn wel fijne dieren onder het zadel. Je kan haar eens mailen volgens mij heeft zij ook de hengst gereden

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 13:19

Ik vind Heartbreaker echt een leuke hengst, vooral dat blesje. Ik heb alleen gehoord dat het enorme rotterds onder het zadel zijn, van meerdere mensen al. Ik moet dat niet doen, ik kan een lastig, moeilijk paard misschien niet de baas en dan kan ik er niets mee

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 13:28

Brainpower is ook een leuke hengst.. mooi papier erbij in elk geval. Heb m zien lopen, en kan ook erg leuk bewegen

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:07

Chilly schreef:
caro29 schreef:

Deze hengst heb ik gezien op de show van Cazemier. Schiet me nu te binnen dat ook deze hengst behoorlijke lange stelten heeft, mijn Tygo heeft dat ook (volgens mij komt dat ook echt bij Tygo weg want ik heb er meer gezien). Ik zoek niet een hengst met een lastig karakter, ookal wil dat misschien nog niet zeggen dat het veulen dat meekrijgt, maar Tygo is ook niet bepaald de makkelijkste zoals misschien sommigen hier kunnen bevestigen

Ten eerste, wat een gave merrie. Het zou zo zonde zijn om hier 100% dressuurbloed op tezetten, je zet daarmee de springlijn helemaal klem. Je geeft zelf aan dat je een fijn paard voor jezelf wilt fokken, maar er zijn erg veel paarden die springgefokt zijn, die het uitzonderlijk goed doen in de dressuur.
Mijn advies is daarom, zoek een springgefokte hengst met hele goede gangen. De kans dat je dan een goede allrounder krijgt is ook groot!

Ik reageer ook even op het heartbreaker bloed, dit kán inderdaad lastig zijn, maar Heartbreaker heeft ook een ggk zoon die het heartbreaker bloed mengt met Calvaro Z en Le Mexico, wat ik over het algemeen weer beschouw als fijne hengsten..

Dit is Zambesi:
Afbeelding
Afbeelding

Ben benieuwd wat je er van vind, ik vind het zelf een erg fijne hengst!!

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 09:48

Ik vind het een plaatje om te zien! Heb even gegoogled op m. Hij heeft een fijn karakter zo te lezen. Ik vind het heartbreaker-bloed in het gedrag wat minder, tygo is ook al niet makkelijk. Nu gaat het met deze merrie prima momenteel moet ik zeggen. Ze is net ingereden en heb er nu zelf 2x opgezeten. Voelt goed en vertrouwd maar ze kan wel spannen, heb het alleen de laatste tijd niet meer gezien. Denk dat ze het hectische zeker wel van tygo heeft overgenomen. Heb verder ook niet veel info over nakomelingen..jij toevallig?