[H] GGK palomino hengst gezocht!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LarissaH

[H] GGK palomino hengst gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 21:00

Hallo mensen,

weten jullie toevallig een ggk (KWPN) palomino hengst?
Ik wil graag mijn (bruine) Veronica (Nobility x Wellington) laten dekken door een palomino hengst, zodat ze een valk veulen krijgt.
Ze is maar 1.55,5m hoog (haar ouders zijn allebei rond de 1.65m) en daarom zoek ik een grote hengst.
Weet er iemand een hengst die aan mijn eisen voldoet :P ?

Groeten,
Larissa
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 12-05-10 00:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Odysseus

Re: GGK palomino hengst gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:01

Ipv naar de kleur zou ik kijken naar een hengst die qua exterieur/bouw/karakter jouw merrie verbetert ;) .

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:04

geloof dat hier op bokt ooit een hengst was, Kadanz

LarissaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 21:06

Ik heb wel een hengst Kadans op marktplaats gezien. Maar die was AES goedgekeurd en heb gehoord dat bij de AES heeeel veel hengsten goedgekeurd worden...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:08

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:08

Ik ken die hengst toevallig irl en zijn gangen zijn matig en zijn exterieur is nou ook niet echt correct. Of dat dus een juiste keuze is, zou mij een te grote gok zijn wat er uit gaat komen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:10

dat is de enige grote palomino die in mij op kwam := . Ken hem verder niet..
En mindfields weet wel waarover ze het heeft dus dan zou ik lekker verder kijken.

LarissaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 21:18

Iemand dan een advies zonder naar de kleur te kijken?
Mijn merrie heeft pittig karakter en is niet te makkelijkste met rijden. Heeft echt een eigen willetje.
Misschien een hengst met makkelijk karakter????
Wil wel graag een allrounder hengst erop. Ik ben zelf met haar Z1 dressuur, Z springen en L sgw :D

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:22

ik heb een hele mooie goedgekeurde palominohengst ... alleen is het een pony !

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:43

Wanneer je een valk veulen uit een bruine merrie wil hebben kun je ook met een Cremelo dekken (o.a. Baron).

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:44

LarissaH schreef:
Iemand dan een advies zonder naar de kleur te kijken?
Mijn merrie heeft pittig karakter en is niet te makkelijkste met rijden. Heeft echt een eigen willetje.
Misschien een hengst met makkelijk karakter????
Wil wel graag een allrounder hengst erop. Ik ben zelf met haar Z1 dressuur, Z springen en L sgw :D

Noem eerst eens de positieve en de negatieve punten

Dus:

Exterieur/bouw
+
+
-
-

Karakter
-Pittig
-Niet altijd even gemakkelijk
+ Misschien wel erg werklustig? Geen slome?

Dan kun je er een goed passende hengst opzoeken,die eventueel ook nog je kleurvoorkeur heeft !

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:53

Je gaat toch geen hengst alleen op kleur kiezen?! Je kijkt toch naar de goede en minder goede punten van je merrie en wat de hengst eraan moet verbeteren om een beter product te krijgen?!

Daarnaast moeten in dit soort topics ook foto's geplaatst worden voor een goed onderbouwd advies.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:56

Golden Benjamin, van Stal Schutte is geloof ik homozygoot voor palamino. (www.europehorses.com)
is een super mooie hengst, weet alleen niet zeker of ze hem nog hebben. daarvoor zal je hem een mail of iets moeten sturen zijn dekgeld was ook niet zoveel

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 23:13

Baron zou ook een fijne hengst kunnen zijn, niet alleen vanwege zijn kleur maar ook vanwege zijn stokmaat, zijn karakter en heeft ook nog wat gepresteerd in de sport (springen).

Op onderstaande link staan ook foto's van hem hierop kun je kijken welke punten van zijn bouw een pluspunt (of minpunt) op de bouw van je eigen merrie zouden kunnen zijn.

http://www.kinskystable.nl/paarden/hengst/baron.html

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 23:19

NesyD schreef:
Wanneer je een valk veulen uit een bruine merrie wil hebben kun je ook met een Cremelo dekken (o.a. Baron).

dat was mijn gedachte ook
dan heb je bijna 100% kans geloof ik
als je met een palomino gaat fokken dan heb je namelijk veel meer kans op vos en bruin

maar vergeet de bouw niet
straks heb je een leuk kleurtje maar een paard met "mankementen"
Laatst bijgewerkt door rommulus op 10-05-10 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 23:21

LarissaH schreef:
Ik wil graag mijn (bruine) Veronica (Nobility x Wellington) laten dekken door een palomino hengst, zodat ze een valk veulen krijgt.

Los van de kwaliteit van een hengst, is het niet zeker dat als je met een hengst met een enkele verdunning fokt, je een veulen met een enkele verdunning krijgt in dezelfde basiskleur als de moeder. Je hebt bij deze combinatie namelijk ook gewoon kans op een vos, een bruine, een palomino en dus ook een valk. Ben er niet helemaal zeker van, maar zwart kan ook. Dus met een beetje pech heb je 'gewoon' een vosveulen straks, dus idd kijken naar de hengst zijn exterieur en karakter zijn geen overbodige luxe (met een valkveulen trouwens ook niet).

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 23:21

Mindfields schreef:
Ik ken die hengst toevallig irl en zijn gangen zijn matig en zijn exterieur is nou ook niet echt correct. Of dat dus een juiste keuze is, zou mij een te grote gok zijn wat er uit gaat komen.

Op de site staat dat hij Z2 dressuur word uitgebracht,dus wat die gangen betreft zal het iets meevallen.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 23:23

rommulus schreef:
NesyD schreef:

dat was mijn gedachte ook
dan heb je bijna 100% kans geloof ik
als je met een palomino gaat fokken dan heb je namelijk veel meer kans op vos en bruin

maar vergeet de bouw niet
straks heb je een leuk kleurtje maar een paard met "mankementen"

60% van het genetisch potentieel is afkomstig van de merrie,dus niet alleen de hengst is verantwoordelijk voor eventuele conformatie fouten.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 23:25

CherokeeChum schreef:
Mindfields schreef:

Op de site staat dat hij Z2 dressuur word uitgebracht,dus wat die gangen betreft zal het iets meevallen.

Zal ik je een paar foto's laten zien van paarden waar ik Z2 mee heb gereden? Die hadden helemaal geen goede gangen dus dat zegt echt helemaal niets. Deze hengst loopt al jaren in het Z2 en is ook ZZ-licht gestart, maar in het ZZ-licht komt ie niet aan een puntje.

Ik heb op dezelfde stal gestaan als waar deze hengst stond en ik heb hem dagelijks aan het werk gezien.

Edit, en nou is dat niet erg als je er gewoon mee wilt rijden, maar als je er een veulen uit wilt fokken dan neem ik liever een hengst met echt goede bewegingen en prestaties in de sport.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 23:26

hoe bedoel je dat qua kleur of exerieur ???

qua kleur is dat gewoon 50/50
qua exerieur ?? waag ik me niet aan om daar met zekerheid wat over te zeggen :o

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 23:29

Pashon schreef:
Golden Benjamin, van Stal Schutte is geloof ik homozygoot voor palamino. (http://www.europehorses.com)
is een super mooie hengst, weet alleen niet zeker of ze hem nog hebben. daarvoor zal je hem een mail of iets moeten sturen zijn dekgeld was ook niet zoveel

Een hengst kan nooit homozygoot voor palomino zijn als hij zelf palomino is.

Een cremello hengst geeft wel altijd de bleekfactor door, en daarbij heb je dus altijd een (enkelvoudig) gebleekt veulen: palomino, valk, of andere, afhankelijk van de merrie.

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 23:58

Heb je onze hengst Valentin al gezien? Prachtige Palomino, echt goede bewegingen en ook nog eens goed springen ;) en een mooi exterieur. het leukste? Een vet braaf karakter!!!

Beetje brutaal om zo maar je hengst te promoten, maar hij is echt heel erg leuk :D

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:02

Ik zag laatst een cremellohengst geloof ik, die was NRPS goedgekeurd meende ik.
Ben zijn naam kwijt.....

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:17

moravita schreef:
Heb je onze hengst Valentin al gezien? Prachtige Palomino, echt goede bewegingen en ook nog eens goed springen ;) en een mooi exterieur. het leukste? Een vet braaf karakter!!!

Beetje brutaal om zo maar je hengst te promoten, maar hij is echt heel erg leuk :D

Als je zulke mooie paarden hebt als jullie hebben dan zien we het voor een keertje door de vingers :D

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:25

NesyD schreef:

Dekt Baron nog dan? En zo ja? Waar en bij wie??? Daar ben ik wel heel nieuwsgierig naar! Zou hem ook nog wel willen gebruiken... Heb mooie nakomelingen van hem gezien...

Kadanz is weliswaar AES goedgekeurd, maar tis een aansprekende hengst met een nette sportprestatie. Ik zou hem er niet voor laten staan..