[H] [NRPS] ponyhengst voor mijn KWPN-merrie (v. Jazz)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Setteli

[H] [NRPS] ponyhengst voor mijn KWPN-merrie (v. Jazz)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 19:48

Ik zoek voor mijn KWPN-merrie (Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) een NRPS-ponyhengst of een New Forest-hengst. Merrie staat wel in mijn profiel.
Nu denk je, waarom een ponyhengst op een KWPN-merrie?
Ik hoef er geen grote uit te fokken, maar ik wil wel een goeie. Ik zoek dus een hengst die zelf in de sport Z dressuur loopt/heeft gelopen. Mij eigen merrie is M2 geklasseerd. Het in verhouding lage dekgeld van de ponyhengsten speelt ook mee.

Ik zoek het liefst een hengst die ook met KI dekt.
Bij een NRPS hengst gaat mijn voorkeur uit naar een hengst met Ismaël ox bloed. Ik heb vroeger zelf een Ismaël gehad en we hebben nu een Idzard ruin. Hele fijne pony's.

Wie heeft er ook eens een KWPN laten dekken door een goedgekeurde ponyhengst en wat was het resultaat? Ben benieuwd.

Fiebie

Re: [H] [NRPS] ponyhengst voor mijn KWPN-merrie (v. Jazz)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:51

Waarom niet een 'goedkope' hengst van het KWPN.
Als hij/zij later dan niet aan je wensen voldoet, kan je hem in ieder geval nog fatsoenlijk verkopen.

Je kan toch ook een 'goeie' fokken uit een KWPN hengst?

Wat is je insteek verder?

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:09

Nou om heel eerlijk te zijn kan ik niet 1 reden bedenken om een merrie met dat papier bij een pony hengst te doen.
Er zijn genoeg jonge hengsten bij het KWPN voor ''minder'' dekgeld.
Weet niet wat je bedoeling na de tijd is maar er zullen niet veel mensen om staan te springen.
Of spaar een jaartje verder en neem dan een KWPN goedgekeurde hengst. Succes ermee!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:13

Een goede standfoto zou wel fijn zijn, die zie ik niet in je profiel. Verder zou ik je ook afraden om een ponyhengst te nemen. Neem dan een goedkopere rijpaardhengst, eventueel wel een NRPS'er. De meeste NRPS pony's dekken trouwens alleen natuurlijk.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 22:29

Ik weet dat de meeste ponyhengsten natuurlijk dekken. Maar er zijn er een aantal die ook via KI werken.
Maar als jullie een goede goedkope KWPN hengst weten, laat het me maar weten.
De reden dat ik met een pony wil dekken, is dat er een fijne pony/paard voor mij en m'n dochter uit wil fokken die niet teveel maat heeft. Mocht ie niet aan onze verwachtingen voldoen, is het er wel 1 met een leuke afstamming. Ik weet de kwaliteiten van mijn merrie en de kwaliteiten van diverse hengsten zijn overal te vinden.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:53

Als je voor een ponyhengst kiest zullen er vrees ik maar weinig mensen het met je eens zijn dat dat een leuke afstamming is. Voor de fokkerij is het sowieso niet interessant en voor de sport zijn E-pony's (wat je dan vermoedelijk krijgt) ook niet heel populair. Misschien dat iemand anders een goede en niet al te grote rijpaardhengst weet, want daar heb ik niet veel kaas van gegeten. Ik denk trouwens dat het toch wel handig is om de kwaliteiten (+ standfoto) van je merrie in dit topic te zetten want anders wordt het heel lastig om goed advies te geven.

Zou het anders geen idee zijn om voor jou en je dochter een leuke rijpony, eventueel een veulen, te kopen?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:57

Koop dan gewoon een leuke pony voor je dochter. Aan een veulen heeft ze de komende 4 jaar niks, en ook daarna is het afwachten of het klikt. ;)

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:21

Er worden wel vaker paardenmerries met ponyhengsten gedekt. Ik heb er dit jaar 3 gedekt met mijn New Forest hengst.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 00:52

weet je wat het is, ik wilde geen discussie over het wel of niet dekken met een ponyhengst bij een paard. Maar ik wilde graag tips voor een ponyhengst en of er meer mensen zijn die hun paard door een ponyhengst hebben laten dekken.
Mijn merrie staat op dit moment nagenoeg stil door tijdgebrek. Verkopen doe ik haar niet en om er toch iets mee te doen, wil ik haat laten dekken. Ik heb er niet veel geld voor over, maar het kiezen voor een ponyhengst is een weloverwogen keuze.

Dus graag tips van NRPS hengsten of langgelijnde New Forest hengsten.
Standfoto van mijn merrie volgt zsm

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:13

Heb vanmorgen Equador nog zien staan in de IDS 450 euro KWPN.
Of het past weet ik niet..

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:53

Ik denk dat een driejarige deels rijpaardgefokte D pony meer opbrengt dan een driejarige Inspekteur/Equador oid.
Maar goed, dan moet het wel met de stokmaat goed uitpakken en dat is wel een grote gok.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:12

Wil je er een pony of een paard uit fokken? Ik kan me voorstellen dat je een pony erop wilt om een kleiner paard te krijgen, maar je loopt snel de kans op een E pony, en dat is een erg ongemakkelijke maat... als je echt een D pony wilt fokken, moet je denk ik echt voor een kleine D'er kiezen, en dan zit je al snel een beetje in de welshlijnen van het NRPS, dan zijn pony's als Idzard wel leuk, maar je zet ook in de begin post neer dat je een langgelijnde newforester zoekt, en Idzard is niet langgelijnd. Ik ken een aantal pony's van Vitano die allemaal wat langer gelijnd zijn, maar kan zo snel even niet kijken na een dekhengst van Vitano omdat mijn laptop de site weigert te openen :P ...

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 19:13

@ Sjuimpje
dat denk ik ook, maar als het een E-pony wordt is het ook oké. Ik ben zelf niet groot (zoals je kan zien op mijn profielfoto). Ik heb vroeger met een D-pony en een E-pony bij de paarden gereden. Dus voor mij geen enkel probleem.

We hebben vroeger een A-pony gehad die was gedekt door Parcival (die Gelderse hengst). Wel met KI hoor en niet door ons, maar door de eigenaar van Parcival. Daar is een mooie C-pony uit gekomen en voor veel geld verkocht naar Scandinavië.
Uiteraard moet je geluk hebben, maar daarom neem ik met het dekgeld ook niet veel risico.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 19:16

Ik zoek een langgelijnde New Forest, omdat ik de forester vaak wat beknopt vind, vooral in de hals. Dus als er een mooie lange hals op zit of dat doorfokt kan ik ook voor een forester kiezen
Onze Idzard is ook beknopt, maar dan in z'n geheel (zie in mijn profiel)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:20

Ik ben dol op NF, maar zou in jouw geval zeker niet voor een NF gaan, maar dan voor een NRPS met veel arabisch bloed en weinig ponybloed. Arabisch bloed heeft je merrie op zich niet nodig, ze lijkt bloederig genoeg, maar pony's en KWPN mixen pakt lang niet altijd mooi uit vind ik.

Nog veel liever gewoon KWPN, maar goed, dat wil je niet geef je aan. ;)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 22:05

Sommigen vroegen nog om een standfoto.
Kon zo even niet wat vinden, maar ze staat op de site van Happy Athlete www.happy-athlete.nl

Misschien niet de mooiste foto's maar goed.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:14

kijk een op www.stalbeekerheide.nl Neyo is daar kampioen dit jaar geworden bij de hengsten keuring als ik mij niet vergis.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 22:39

lucifertje schreef:
kijk een op http://www.stalbeekerheide.nl Neyo is daar kampioen dit jaar geworden bij de hengsten keuring als ik mij niet vergis.

Is ook een mooie, alleen heeft zelf nog niet gepresteerd in de sport.
Di Caprio Du Bois vind ik ook een fijne en heeft zelf ook al gepresteerd. En dekgeld goedkoper dan van Neyo.
Iemand al een afstamming van Di Caprio (vanaf 3 jaar e.o.)?

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:44

Afbeelding
Izzy du Bois (Di Caprio du Bois x FS Golden Moonlight )

Afbeelding
Indienna Summer ( Di Caprio du Bois x Bacarav vd Corrion)

http://annonces.ffe.com/user_images/8028993.jpg
Indira du Bois (Di Caprio du Bois x Golden Dancer)

http://i245.photobucket.com/albums/gg42 ... 33302d.jpg
Di Caprio du Bois x Condor ox

http://i245.photobucket.com/albums/gg42 ... mara-2.jpg
Imara du Bois (Di Caprio du Bois x Golden Dancer)

http://i266.photobucket.com/albums/ii24 ... ngeloo.jpg
Di Caprio du Bois x Idzard

http://www.stoeterijdubois.nl/files/ima ... f-don1.jpg
Donatello du Bois (Di Caprio du Bois x FS Golden Moonlight)

http://www.stoeterijdubois.nl/files/ima ... -klein.jpg
Di Caprio du Bois x Golden Dancer
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 10-05-10 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter illustratie, rest in link

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:29

Wel een gok hoor. Laatst heb ik een paard van 1,70 gezien, die als moeder een KWPN-er van 1,60 heeft en een GGK ponyhengst als vader (D-maat). Ze hadden een D of E pony verwacht (gehoopt), wordt hij nog veel groter dan zijn moeder zelfs.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:33

Ik zou voor nrps gaan omdat je dan ook gewoon papieren bij je veulen hebt.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:17

Setteli schreef:
Maar als jullie een goede goedkope KWPN hengst weten, laat het me maar weten.

Setteli schreef:
weet je wat het is, ik wilde geen discussie over het wel of niet dekken met een ponyhengst bij een paard. Maar ik wilde graag tips voor een ponyhengst en of er meer mensen zijn die hun paard door een ponyhengst hebben laten dekken.

Wat wil je precies, want aan de ene kant geef je aan dat je openstaat voor een goedkope KWPN hengst, maar aan de andere kant wil je de discussie niet aan.
Ik denk dat er meer mensen staan te springen om een goede match i.p.v. een leuke ponyhengst. Als je gaat fokken kun je i.m.o. ook niet alleen naar de prijs kijken. Het is een leuke bijkomstigheid, maar je kan er toch niet zomaar elke hengst op gooien?
Er zijn echt wel redelijk wat KWPN hengsten (vooral de oudere) die in de lagere prijsklasse dekken.
Bijvoorbeeld inderdaad Equador en ook Métall

Je kan hier ook kijken, zijn ook niet schrikbarend duur, kan niet in je portemonnee kijken, maar misschien heb je er wat aan?
http://www.gestuet-tannenhof.com
http://www.bagoniebos.com

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 23:05

Ik sta niet open voor een goedkope KWPN-er, maar een goede goedkope KWPN-er. En die zijn er niet zoveel. Tenminste niet in mijn smaak. Maar goed, dat was in eerste instantie ook niet de vraag.

Ik vroeg of iemand een goede ponyhengst wist en evt ervaringen met paard met pony dekken.

waarschijnlijk zou de discussie niet zo zijn als ikmijn D-pony met een paard zou willen laten dekken??

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 00:36

Setteli schreef:
waarschijnlijk zou de discussie niet zo zijn als ikmijn D-pony met een paard zou willen laten dekken??

Wat mij betreft wel, maar ik wens je evengoed veel succes!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 00:51

Als je gewoon voor je dochter een grote pony wilt moet je gewoon doen wat je zelf wilt. Wat maakt het dan uit dat een E-pony minder opbrengt omdat hij niet aan internationale ponywedstrijden mee mag doen (net of ieder kind dat zomaar eventjes doet). Ik zou wel voor een chique hengst gaan. En bij het NRPS zijn ze zeker goedkoper dan bij het KWPN. Heb een paar jaar terug met Djamai dus Bois gedekt, daar kan ik bij het KWPN maar een paar spermazoiden voor kopen.

Volgend jaar wordt mijn KWPN-merrie ook gedekt door mijn jonge appaloosahengst. Voor fokkers ook heiligsschennis maar ik zie er wel een goed paard/pony uitkomen.