[H][KWPN]Hengst voor keurmerrie Ferro x Heidelberg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liberia

[H][KWPN]Hengst voor keurmerrie Ferro x Heidelberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 17:47

Graag wil ik dit jaar een veulen fokken uit mijn keurmerrie Linda BL van Ferro x Heidelberg. Merrie is 1.64 hoog, loopt op dit moment M2 dressuur. Qua karakter is de merrie heethoofdig maar eerlijk, bovendien wil ze dolgraag voor je werken. Wat mij betreft behoeft het karakter geen aanpassingen. Qua extrieur is de merrie wat kort in de rug en zou de stap wat langer mogen. De draf is prima, de galop uitstekend. Verder zou het gehele model wat chiquer mogen.
Belangrijk is dat de te kiezen hengst een goede kwaliteit sperma heeft, de merrie wordt erg moeilijk drachtig. Hierdoor denk ik eerder aan een jonge hengst. Zelf zat ik te denken aan Westenwind of Amazing Star. Ik ben heel benieuwd welke hengsten jullie aandragen!

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 28-02-10 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tags toegevoegd en foto's zichtbaar gemaakt

Rhea

Re: [H][KWPN]Hengst voor keurmerrie Ferro x Heidelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:29

een jonge hengst heeft vaak sperma van mindere kwaliteit dan een oudere...

Voor Westenwind heb je een merrie met een goede stap nodig, verder denk ik niet dat hij het model gaat verbeteren. Amazing Star is flemmingh x ferro. Lijkt me een beetje te veel van het goede :-)

Samengevat, Vers sperma van een hengst die veredelt, lengte in het lijf geeft en een goede stap. Ik ga even voor je nadenken.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:48

Wat denk je van Wespoint?

8,5 voor de stap

Afstammelingen 2007 (veulens)
Uniforme collectie goed ontwikkelde hoogbenige rijtypische veulens die goed in het rechthoeksmodel staan.
Het hoofd is voldoende sprekend. De nek is voldoende van lengte. De hals is overwegend verticaal gesteld en ruim voldoende van lengte. Enkele malen werd een onderhals gezien. De schoft is voldoende van lengte en ontwikkeling. De schouder is goed van lengte en ruim voldoende van ligging. De rug is goed van lengte en bespiering. De lendenen zijn goed bespierd. De croupe is goed van lengte, ligging en bespiering. De broekspier zou langer door moeten lopen. Het voorbeen is goed van lengte en correct gesteld. Het achterbeen is lang, soms sabelbenig. Het fundament is goed ontwikkeld en ruim voldoende van kwaliteit.
De stap is goed van ruimte en souplesse. De draf is goed van ruimte en lichtvoetig. De galop is ruim voldoende van ruimte en balans met ruim voldoende souplesse. In draf en galop zouden de veulens zich losser moeten laten in de bovenlijn.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 19:55

Westpoint hebben we afgelopen jaar geprobeerd, is niet gelukt. Dit was een "noodoplossing" omdat ze van Flemmingh niet drachtig wilde worden. Ivm dekgeld is toen gekozen voor Westpoint, de hengstenhouder was zelf ook niet echt gecharmeerd van deze oplossing ivm karakter.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:06

ok, toevallig.

Nou dan zoeken we even verder :-)

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:36

Amazing Star?
Waarom zou je terug willen fokken op Ferro?

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 22:47

Op zich ben ik niet bang voor het terugfokken op Ferro, bovendien ben ik gecharmeerd van Flemmingh-bloed. Toch is dit bij nader inzien geen geen goed idee, vooral ook omdat de spermakwaliteit als voldoende wordt omschreven.
Ik vind het ook zo ontzettend lastig om een passende hengst te vinden. United, Bojengel of Zhivago misschien?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 01:08

Aan Zhivago dacht ik ook kijkend naar de hengst zelf past hij prima, maar zijn veulens vielen erg tegen

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 22:34

Maar van Zhivago zijn veulens wordt ook gezegd dat ze naar je toe groeien. Misschien moeten we deze gok maar nemen. Tenslotte is fokken gokken...

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:39

liberia schreef:
Maar van Zhivago zijn veulens wordt ook gezegd dat ze naar je toe groeien. Misschien moeten we deze gok maar nemen. Tenslotte is fokken gokken...

Ik zou het gezien de stam wel aandurven maar dat naar je toegroeien is natuurlijk nergens op gebaseerd gezien de leeftijd. Dat kan nog niemand weten,

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:53

Grappig dat je United noemt, daar zat ik ook aan te denken. Heeft zelf niet de meeste lengte in zijn lijf, maar geeft wel langelijnde paarden die goed bewegen en hoog op de benen staan. De lengte van het voorbeen vind ik bij jouw merrie wat kort namelijk. Verder geeft United chique modellen, soms wel met een wat grof hoofd.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 12:47

Rhea: Ik bedoel niet naar je toe groeien in bijv. drie jaar. Toch zie je dat de veulens al meer aanspreken op een leeftijd van pak beet 10 maanden dan als pasgeboren veulen. Hoe dit uitpakt wanneer ze drie jaar zijn weet inderdaad nog niemand.

Rinske: een grof hoofd is wel jammer, de merrie heeft zelf ook niet echt een edel hoofd.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:47

Tango een optie? :)

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:43

Zhivago had idd een matig afstammelingenrapport, om daar op dit moment mee te dekken, is wel een risico.
United geeft ,zoals Rinske al aangeeft, erg fijne nakomelingen. Ook het langgelijnde wat je merrie nodig heeft, fokt hij door. Hij geeft idd ook een wat grof hoofd, persoonlijk vind ik dat meestal nog wel meevallen.

Van Bojengel is natuurlijk nog niet zo veel bekend.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 17:46

Misschien is Tango inderdaad een goed idee. Vooral het Contangobloed spreekt mij erg aan. Bovendien is de merrie in stap wanneer ze nog niet warmgedraaid is een iets reebenig, misschien dat dit wordt opgelost met de tegenhanger franse stand. Of zie ik het nu te rooskleurig.

Wat vinden jullie van United. Van Bojengel hoor ik dat het karakter niet om over naar huis te schrijven is.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:51

Tango en United hebben beide een erg fijn karakter.
Bojengel heeft meer van het karakter van zijn vader meegekregen. Uptown is niet de makkelijkste.

wat betreft de beenstand zou ik toch wat huiverig zijn om die op deze manier te 'corrigeren' Maar dat is mijn persoonlijke mening. Er zullen ook fokkers zijn die het met je eens zijn.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:52

Dat zie je rooskleurig inderdaad,
wij hebben overigens een Tango staan die eerder wat toontredend is.

Neluhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:45

liberia schreef:
Misschien is Tango inderdaad een goed idee. Vooral het Contangobloed spreekt mij erg aan. Bovendien is de merrie in stap wanneer ze nog niet warmgedraaid is een iets reebenig, misschien dat dit wordt opgelost met de tegenhanger franse stand. Of zie ik het nu te rooskleurig.

Wat vinden jullie van United. Van Bojengel hoor ik dat het karakter niet om over naar huis te schrijven is.

Volgens mij is Tango een Jazz?

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 19:53

Tango is inderdaad een Jazz, maar zijn moeder is een Contango. Vandaar.

Neluhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:07

Ohja :o

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:47

liberia schreef:
Van Bojengel hoor ik dat het karakter niet om over naar huis te schrijven is.

Ik begrijp dan niet dat het KWPN hem niet uit de verr. geschopt heeft. i.p.v. met beste punten naar huis te sturen...
terwijl er een berg klerelijders al lang naar huis waren.

met Tango ( Jazz) met Ferrobloed kan het feest beginnen..
Die vader van Uptown--Kennedy een Ferro dat was een lamstraal die naar Noord Europa verhuisd is om af te koelen.

liberia schreef:
. Qua karakter is de merrie heethoofdig maar eerlijk,

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 20:59

Nog steeds heb ik geen hengst gevonden waarvan ik denk: ja, dit is hem! Dus volgende optie: Zizi Top. Heeft een enorm goede stap (wat dus het grootste verbeterpunt is van mijn merrie). Brand los, wat vinden jullie van deze combi?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:06

liberia schreef:
Op zich ben ik niet bang voor het terugfokken op Ferro, bovendien ben ik gecharmeerd van Flemmingh-bloed. Toch is dit bij nader inzien geen geen goed idee, vooral ook omdat de spermakwaliteit als voldoende wordt omschreven.
Ik vind het ook zo ontzettend lastig om een passende hengst te vinden. United, Bojengel of Zhivago misschien?

In mijn profiel zijn foto's te zien van een Krack C x Ferro, de moeder daarvan had wel redelijk hetzelfde model als jouw merrie.
Ik heb weinig verstand van fokken, maar Krack C is wel Flemmingh bloed... Wel heet in het hoofd, maar erg ijverig.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 08:22

Janine1990 schreef:
van een Krack C x Ferro,.......
....Wel heet in het hoofd, maar erg ijverig.

liberia schreef:
. Qua karakter is de merrie heethoofdig maar eerlijk,

:(:)

.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 09:44

liberia schreef:
Nog steeds heb ik geen hengst gevonden waarvan ik denk: ja, dit is hem! Dus volgende optie: Zizi Top. Heeft een enorm goede stap (wat dus het grootste verbeterpunt is van mijn merrie). Brand los, wat vinden jullie van deze combi?

zizi top is een tango x ferro :)

heel leuk beest hoor! maar fok je wel terug op ferro...