[H][KWPN-TP] Welke dressuurhengst voor Moneymaker x Renovo?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evy

[H][KWPN-TP] Welke dressuurhengst voor Moneymaker x Renovo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 12:15

De eigenaar zit erover na te denken om ons Tuigpaard dit jaar weer te laten dekken.

De merrie is een 5 jarige Moneymaker x Renovo
Ze wordt niet voor de wagen gebruikt, ze wordt door mij onder het zadel bereden.
Ze meet op dit moment ongeveer 1.60, dus het veulen mag wel wat groter worden.
Het veulen is waarschijnlijk voor de verkoop.

Dit is de enige goede standfoto die ik van haar kon vinden
Afbeelding

Hoofdje
Afbeelding

Rijfoto:
http://i825.photobucket.com/albums/zz17 ... G_7277.jpg

Filmpje van haar draf (van vorig jaar)
http://www.youtube.com/watch?v=dTODlbJt4ac

Filmpje van onder het zadel (van vorig jaar)
http://www.youtube.com/watch?v=pN2sqtkg4fY

Ze is vorig jaar bevallen van een merrieveulen (v. Gameboy)
http://i825.photobucket.com/albums/zz17 ... G_3275.jpg
http://i825.photobucket.com/albums/zz17 ... G_3318.jpg

Aangezien dit veulen zo mooi is geworden, wil de eigenaar de merrie weer laten dekken.

Maar door welke hengst? We willen er graag een dressuurhengst erop hebben, omdat daar meer vraag naar is.
(met het oog op eventuele verkoop).
Welke hengst zouden jullie ons aanraden?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 18-02-10 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest in link

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:47

Omdat er veel vraag is naar een veulen van een dressuurhengst uit een tuiger :? .
Je leert toch iedere dag weer bij op Bokt

Evy

Re: [H][KWPN-TP] Welke dressuurhengst voor Moneymaker x Renovo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 12:53

Ik zeg toch niet dat er veel vraag naar is? :?

Ik bedoel dat er meer vraag is naar een paard van een dressuurhengst dan naar een paard van een tuigpaardhengst.

Maar misschien is dat helemaal niet aan de orde, omdat het veulen zelf houden. ;)

Dus je heb geen idee wat voor hengst hier leuk bij past?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:06

Ik denk dat Saraband doelt op het feit dat je merrie een tuiger is.
Dat betekend dat je dan Tuiger x Dressuur hengst hebt.

Er is meer vraag naar paarden uit Dressuur x dressuur of dressuur x alround of alround x alround.
Vraag naar tuiger x dressuur??? dan denk ik dat je beter tuiger x tuiger kunt doen.
Aangezien jullie het veulen zelf houden maakt het niet veel uit.

Wat zijnde verbeter punten ten op zichte van de merrie?
Daarmee doel ik op wat je veranderd zou willen zien in een nakomeling.
Wat wil je gaan doen met de nakomeling? dressuur, springen, mennen of allround?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:15

Een dressuurhengst op een chique goedbewegende tuigermerrie kan wel degelijk interessant zijn! Zeker als de merrie een sterk achterbeen meebrengt, een mooi knietje in de beweging heeft en als de dressuurhengst dan zorgt voor de veer en souplesse in de beweging, kun je een super mooi dressuurpaard fokken. En dan heb ik het nog niet eens over het front dat de moderne tuigers hebben.
Dressuur op dressuur zegt ook niet alles.... daar ontbreekt het nogal eens aan een goed achterbeen.
Ik waag mij niet aan het noemen van een geschikte hengst, dat laat ik liever over aan de deskundigen alhier :D .

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:56

ze oogt op je rijfoto niet als een echt tuigpaard, maar meer als gelderse. je zou het dan ook in die hoek kunnen zoeken. Oogt als een fijn bewegend dier!
Hoe is het karakter van de merrie? Je zou bijvoorbeeld Olivi van Jazz kunnen overwegen, geeft fijn bewegende paarden.
Of een goed bewegende springer als Unaniem of Wittinger

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:14

pantarhei schreef:
ze oogt op je rijfoto niet als een echt tuigpaard, maar meer als gelderse. je zou het dan ook in die hoek kunnen zoeken. Oogt als een fijn bewegend dier!
Hoe is het karakter van de merrie? Je zou bijvoorbeeld Olivi van Jazz kunnen overwegen, geeft fijn bewegende paarden.
Of een goed bewegende springer als Unaniem of Wittinger

Misschien een domme suggestie, maar ik dacht eens gelezen te hebben dat Special D het meestal ook wel goed doet in een gelderse richting?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:17

Dan fok je gewoon een rijpaard hoor. Hij wordt weleens gebruikt, maar deze merrie is al redelijk veredeld.

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:24

Allereerst mooi paard! Ik zou ook een hengst nemen die al meerdere gelderse merrie's heeft gedekt met succes. Special D bijvoorbeeld zoals bovengenoemd. Normaal zou ik zeggen geen tuiger met een rijpaard dekken om een dressuur paard uit te fokken. Dit is een mooi paard, goed gebouwd en ik vind dat je hier best een aardige dressuurpaard uit kan krijgen. Ik wens je heel veel succes!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:44

waikiki_6 schreef:
Allereerst mooi paard! Ik zou ook een hengst nemen die al meerdere gelderse merrie's heeft gedekt met succes. Special D bijvoorbeeld zoals bovengenoemd. Normaal zou ik zeggen geen tuiger met een rijpaard dekken om een dressuur paard uit te fokken. Dit is een mooi paard, goed gebouwd en ik vind dat je hier best een aardige dressuurpaard uit kan krijgen. Ik wens je heel veel succes!

Dit is geen Gelderse merrie (ik gok bijna 40% hackney), dus hier zal je ook geen Gelders veulen uit fokken. Dus een hengst nemen die op Gelders 'aansluit' vind ik onzin.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:27

Evy schreef:
De eigenaar zit erover na te denken om ons Tuigpaard dit jaar weer te laten dekken.

Het veulen is waarschijnlijk voor de verkoop.

Maar door welke hengst? We willen er graag een dressuurhengst erop hebben, omdat daar meer vraag naar is.
(met het oog op eventuele verkoop).

Hier reageerde ik op.

Vervolgens reageert TS:

Evy schreef:
Ik zeg toch niet dat er veel vraag naar is?

Ik bedoel dat er meer vraag is naar een paard van een dressuurhengst dan naar een paard van een tuigpaardhengst.

Maar misschien is dat helemaal niet aan de orde, omdat het veulen zelf houden.

Het klopt dat er meer vraag is naar een kind van een dressuurhengst, maar dan wel uit een rijpaardmoeder.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:03

GJ9 schreef:
Dit is geen Gelderse merrie (ik gok bijna 40% hackney), dus hier zal je ook geen Gelders veulen uit fokken. Dus een hengst nemen die op Gelders 'aansluit' vind ik onzin.

Klopt...Dus zelfs als je een klassieke Gelderse hengst erop zet heb je nog geen gelders Paard gefokt.

Voeg je daar Special D aan toe fok je er ook nog eens Engels volbloed aan toe. Nog verder van huis.(Gelders gezien dan.)

Is deze merrie al op de stamboek keuring geweest? Gerontgend?

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 23:23

Nee, ze is nog nooit op een keuring geweest jammer genoeg.
Wel 2 keer op een agrarische keuring, maar dat is gewoon voor de fun.

Sarabande: Jep, daar heb je gelijk in :j
Maar wij dachten dat we het veulen eerder zouden kunnen verkopen als het van een dressuurhengst is dan van een tuigpaardhengst. Maar goed, dit kan je eigenlijk ook niet van te voren weten.

Iemand vroeg nog wat het karakter is van de merrie.
Het is een ontzettend lief dier, maar ze kan af en toe wel nerveus zijn, dingen eng vinden etc.

Special D heb ik nog niet aan gedacht, ik zal even wat info opzoeken want ik weet niet zoveel van deze hengst :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 07:26

Dan moet ze wel met veel ruimte in de schouder bewegen want dat gaat Special niet geven.

De rede dat Special veel voor de Gelderse gebruikt wordt is zijn model en het Gelderse bloed in de moederlijn. De Gelderse merrie geven die ruimte in het voorbeen wel.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:29

Evy schreef:
Maar wij dachten dat we het veulen eerder zouden kunnen verkopen als het van een dressuurhengst is dan van een tuigpaardhengst. Maar goed, dit kan je eigenlijk ook niet van te voren weten.

Als je het doet om te verkopen kan je je geld beter in de loterij steken, zelfs dat geeft meer kans om er iets aan over te houden.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 13:39

Maar we hoeven er ook niet perse winst op te maken hoor ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:01

Je wil het veulen verkopen maar geen winst maken?

Maar waarom wil je dan een veulen fokken? Dan zou ik toch echt eerst naar de stamboek opname gaan en de merrie laten rontgenen.
En neem daarna een leuke tuigpaard hengst. Dan fok je waarschijnlijk een paard mee wat beter in de markt ligt.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 17:23

Nogmaals, het is niet mijn eigen paard ;)
De eigenaar wil ermee fokken en ik plaats gewoon dit topic uit nieuwsgierigheid welke hengst jullie in gedachten zouden hebben.

De eigenaar vind het gewoon leuk om te fokken, de spanning wat eruit zal komen etc.
En wat ik ook al zei in m'n eerste bericht: misschien houdt hij het veulen wel, dat is nog allemaal niet zeker ;)

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 10:06

Evy schreef:
Nogmaals, het is niet mijn eigen paard ;)
De eigenaar wil ermee fokken en ik plaats gewoon dit topic uit nieuwsgierigheid welke hengst jullie in gedachten zouden hebben.

De eigenaar vind het gewoon leuk om te fokken, de spanning wat eruit zal komen etc.
En wat ik ook al zei in m'n eerste bericht: misschien houdt hij het veulen wel, dat is nog allemaal niet zeker ;)

Misschien zou je de eigenaar deze berichten moeten laten lezen... Als je met je merrie niks positiefs aan de fokkerij hebt toe te voegen en ook nog geen duidelijk fokdoel voor ogen hebt, waarom zou je dat dan doen. Je fokt alleen maar matige paarden, terwijl er genoeg goede paarden worden gefokt die al bij het slachthuis terecht komen.
Als het nou zeker voor eigen gebruik is, is het nog wat anders, maar voor de verkoop....

En wat de prijs betreft: dat is wat mij betreft natuurlijk ook onzin. Je fokt geen paarden die verlies opleveren, alleen maar om te zien wat er uit komt.

Als hij graag wil fokken, laat hem dan een interessante merrie zoeken, zodat het veulen dat er uit komt ook een goed toekomst perspectief heeft.

Wat dat betreft zijn er veel negatieve reacties op de manier waarop Totilas wordt aangeboden (en dat is misschien ook wel erg extreem), maar ik zou het een goede zaak vinden als dekstations kritischer zouden zijn op de merries die aangeboden worden...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:45

Nou, daar ben ik weer dan. :D

Ik denk dat TS gelijk heeft in het feit dat een dressuurhengst x tuiger beter te verkopen is dan een volle tuiger.
Tuigers zijn gewoon geen cent waard. tenzij je een hele beste fokt, uit een hele beste stam en je al goede contacten hebt in dat wereldje.
Paardenmarkten en maneges staan er vol mee.

Gelders (type) zou ik niet voor gaan want dan val je helemaal tussen wal en schip.

Verder kan het natuurlijk best zijn dat mensen het gewoon leuk vinden om een veulen te fokken en er niet de hoofdprijs voor hoeven te hebben.

De voordelen die hoogendroog opnoemt ben ik het mee eens.

Dus als men iets wilt fokken zou ik er zeker een rijpaardhengst op zetten.
Ik heb toendertijd mijn eigen tuigpaardmerrie laten dekken door San Remo, die is inmiddels 3 en wordt best een aardig paard en als ik dat zou willen zeker verkoopbaar.
TS als je in mijn profiel naar beneden scrollt kun je wat foto's bekijken.

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:40

Ik vind het een super chique merrie (tuiger) hoor (even een foto uit je profiel :o )
Ik zou een hoogbenige dressuurhengst proberen, wat mij gelijk te binnen schiet is Vivaldi! (Krack C/Jazz, http://www.ipshorsegroup.nl/nl/ipsvivaldi)

Afbeelding

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:01

Dat zou ik nu weer niet doen.
De sterkste kant van de Vivaldi's schijnt niet de galop te zijn.
En dat is bij een tuiger toch altijd een aandachtspunt.

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:09

Volgens de verrichtingcijfers wel, Cijfer stap 8.5 draf 8.5 galop 9.0

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:10

KWPN ONDERZOEKSRAPPORT:

Vivaldi is een royaal ontwikkelde, rijtypische hengst die goed in het rechthoeksmodel staat. Hij is bergop gebouwd en met een aansprekend front.

Vivaldi is een eerlijke en betrouwbare hengst met een zeer goede instelling. De hengst heeft veel bereidheid tot werken en laat zich ook goed bewerken.

De stap is zuiver, ruim en heeft souplesse.
De draf is ruim, gedragen, heeft souplesse en een goed gebruik van het voorbeen. Het achter-been wordt actief gebogen en treedt goed onder.
De galop is goed van ruimte en goed gedragen. Als dressuurpaard heeft Vivaldi veel tot zeer veel aanleg en geeft zijn ruiter een zeer goed gevoel

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 14:41

Zaranka schreef:
KWPN ONDERZOEKSRAPPORT:

Vivaldi is een royaal ontwikkelde, rijtypische hengst die goed in het rechthoeksmodel staat. Hij is bergop gebouwd en met een aansprekend front.

Vivaldi is een eerlijke en betrouwbare hengst met een zeer goede instelling. De hengst heeft veel bereidheid tot werken en laat zich ook goed bewerken.

De stap is zuiver, ruim en heeft souplesse.
De draf is ruim, gedragen, heeft souplesse en een goed gebruik van het voorbeen. Het achter-been wordt actief gebogen en treedt goed onder.
De galop is goed van ruimte en goed gedragen. Als dressuurpaard heeft Vivaldi veel tot zeer veel aanleg en geeft zijn ruiter een zeer goed gevoel

Dat is mooi, intussen hebben we zijn zonen gezien. Dus geeft shan je welgemeend advies.
Ik blijf er overigens bij dat je zon combinatie helemaal niet moet maken. Als je alle kosten die je gemaakt hebt eraf trekt moet je altijd geld bijleggen als je het veulen of 3 jarige wil verkopen.