[H]Springhengst gezocht voor Stermerrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

caro29

[H]Springhengst gezocht voor Stermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 18:42

Ik ben op zoek naar de juiste match voor mijn STER merrie uit de Leva stam.

Afstamming: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=313261
Stand: Afbeelding
(Momenteel heb ik niet meer foto's op deze computer staan)

Ik ben zelf erg tevreden met mijn paard maar een poging om te verbeteren is natuurlijk de bedoeling. Merrie heeft maat, goede beweging voor een springpaard (scoort erg goed in de dressuur), is werkwillend en sensibel.
De bedoeling is een een paard te fokken met 3 goede bewegingen die wat extra heeft in de springring en mee kan in de eventing.

Ik ben op zoek naar een hengst:
* Die maat fokt (iig niet verkleind merrie heeft een prima maat)
* Kracht in de beweging doorgeeft. daarnaast moet de hengst zelf een goede stap en draf hebben
* verbeteren op springtechniek. Vlot voorbeen, vermogen en ruggebruik. Merrie springt zelf erg goed (achten op springen bij de IBOP) maar verbeteren is nooit verkeerd.
* Enorme voorkeur voor een schimmelhengst!!
* Hengst die een mooie hals fokt.
* Goedgekeurd bij KWPN! Met liefst een druppel duits bloed.
* Geen hengst die van die iele paardjes fokt

Verbeterpunten merrie volgens stamboekopname:
Halsbespiering (is te licht)
Achterbeen (is iets te steil volgens keuringsrapport)
Kracht in de beweging
Hengst mag absoluut geen franse stand vererven.
Mag qua springtechniek een iets sneller voorbeen hebben en meer ruggebruik hebben.

De hengsten die ik in mijn hoofd had maar waarvan ik niet weet of die passen:
Indorado: maat, karakter, vermogen. Heb met hem gewerkt in zijn jonge jaren en ik heb een combinatie Cavalier X Indorado thuis staan.
Zirocco Blue: Karla stam en Mr Blue. Beide erg fan van
Up to date: Geeft mooie nakomelingen in combinatie met Cavalier. Ben alleen huiverig of karakter klikt.

Wie heeft er nog een leuk idee!
Laatst bijgewerkt door petraaken op 29-01-10 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd + foto zichtbaar gemaakt

BKS

Re: Springhengst gezocht voor Stermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 18:47

De moederlijn is vij "kort" ik zou bij de hengstenkeuze dus ook letten op een moederlijn die goed "fok" erin heeft......

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 18:52

Hoe bedoel je met de moederlijn is vrij kort? Ben meer van de sport dan de fok.
De moeder is trouwens Preferent geworden.

Edit toevoeging.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:02

Oke, dan staat bovenstaande nog niet geregisteerd bij de Horsetelex? Alsnog moet je de merrielijn van de hengst natuurlijk niet negeren. Je hebt een leuke merrie met voldoende bloed erin. Misschien zou de voorbeenlengte een aandachtspunt zijn ( moet niet korter)? Heeft ze een fijn en betrouwbaar karakter?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 19:10

Ja ze heeft een goed en vooral werkwillend karakter. Wel sensibel maar ik kan er alles mee. Op stal typisch een merrie.
Ik zal nog even kijken van MM heeft want ik heb net een nieuw stamboekpapier gekregen.
1e 3 foto's zijn trouwens van mei 2008 toen ik haar net hard. ondertussen is zij iets uitgezwaard maar qua uiterlijk valt het gelijk op dat het een merrie is.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 22:24

wat vind je van CASANTOS
mooie hengst fokt goed en zijn vader is ook erg goed.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 22:35

Ik dacht aan Cantos, dat is toch ook wel sportbloed.. Indorada lijkt mij te klassiek fokken voor zo'n merrie. Zirocco blue is ook een goede optie! Up to date geeft smalle paarden, wel chique, maar hij presteert zelf onder de maat, daar houd ik niet van.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 22:58

Bedoel je de sportprestatie van Up to date? Hij geeft hele chique veulens. Waar ik bang voor ben is dat het misschien te chique wordt met mijn merrie.
Ik heb thuis een ruin van cavalier x Indorado x tolbert dat is geen klassiek paard.

Cantos is qua bloed mooi. Ik hou wel van contender. Helaas staat bij het kwpn afstammelingen onderzoek dat er meerdere keren franse stand voor is geconstateerd en dat heeft deze merrie ook dus hij valt af. Neem geen risico

Casantos komt erbij op de lijst :D

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:26

toffe merrie en zeker een lijntje die de moeite waard is !!
hals vind ik inderdaad een belangrijk aandachtspunt ..en ze mocht mischien een fractie " korter" zijn
Zirocco vind ik zeker een optie
Libero bloed zou ook heel goed passen op je merrie -maar weinig schimmels - met oa ustinov , Numero uno , Unaniem
is vingino niet wat ( die is nu van eurocommerce)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:42

Bij mij kwam direct Casco in me op:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... axniveau=6
http://www.birdwell-farm.nl/index.php?o ... &Itemid=36

Afstammelingenrapport:
Afstammelingen 2001 (september; veulens)
Casco toonde een uniforme collectie, voldoende tot goed ontwikkelde, rijtypische veulens, die goed in het rechthoeksmodel staan en veel uitstraling hebben.
Het hoofd is sprekend en soms iets bol tussen de ogen. De nek is goed van lengte en vorm. De hals is goed van lengte, zeer goed van vorm en goed bespierd. De schoft is goed van lengte en ruim voldoende ontwikkeld. De schouder is ruim voldoende van lengte en voldoende van ligging. De rug is goed gevormd en goed bespierd. De lendenen zijn soms iets lang, maar zijn voldoende aangesloten en doorgaans ruim voldoende bespierd. De croupe heeft voldoende lengte en is goed gevormd. De broekspier is goed van lengte. Het voorbeen is correct. Enkele malen is er sprake van een weke kootstand. Het achterbeen is meermalen iets lang. Het fundament is goed ontwikkeld en heeft kwaliteit. De hoeven zijn goed ontwikkeld en gevormd.
De stap is zuiver en voldoende tot goed van ruimte. De draf heeft een zeer goede ruimte, een goede houding, veel souplesse en een zeer goed gebruik van het voorbeen. Het achterbeengebruik is krachtig. Het achterbeen wordt goed gebogen, maar zou meer ondergebracht moeten worden. De veulens springen gemakkelijk in galop aan. De galop heeft een goede ruimte, veel afdruk en een goede balans. De veulens kunnen goed schakelen.
Geen bijzonderheden.
De kwaliteit van de moeders was matig.

Afstammelingen 2005 (januari; 3-jarigen)
De beoordeling van de 3-jarige nakomelingen van Casco wordt één jaar uitgesteld vanwege onvoldoende (minder dan 10) nakomelingen op de keuringen.

Afstammelingen 2006 (januari; 3/4-jarigen)
Naar aanleiding van de (uitgestelde) beoordeling/rapportage van zijn 3/4-jarige nakomelingen blijft Casco voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 23:51

Vingino ken ik maar ik mis iets bij die hengst. Ik vind het een mooie hengst maar als ik hem zie dan is het geen wauw. Ik kan mijn vinger er niet opleggen...

Libero bloed lijkt mij ook wel maar ik heb het idee dat de paarden daaruit wat fijntjes zijn. Dan spreekt Nummero Uno mij het meeste aan.
casco ken ik geen nakomelingen van. Is het bekijken waard.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 16:42

Iemand nog andere suggesties? Zag op de zuid duitse keuring nog een leuke hengst colestus maar helaas geen kwpn hengst.
Hij sprong gruwelijk maar verder kan ik er weinig over vinden.

linda212

Re: [H]Springhengst gezocht voor Stermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:46

vraagje
waarom wil je een kwpn goedgekeurde hengst ?
Ik heb mijn merrie 3 jaar geleden gedekt met een springhengst uit belgie en het een een super paardje geworden

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 17:34

Mijn voorkeur ligt bij het kwpn omdat zij strenge gezondheidseisen hebben voordat een hengst wordt goedgekeurd.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 13:17

Ik heb ondertussen via het KWPN meer info gehad over de moeder van mijn paard.
De moeder heeft 3 Ster merries gegegen waarvan 2 geslaagd voor de Ibop spr en 1 elite merrie. Daarnaast springt er 1 nakomeling 1.30m in Zweden. Tot nu toe staan er 8 nakomelingen geregistreerd waarvan 3 hengsten.

Ik vind het wel belangrijk om de goede lijn door te zetten. Ik hoop dat er nog wat leuke suggesties komen.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:54

Ben je er al uit?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 10:40

Nee nog niet :D

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:44

cicero van paemel Z, adorado, diabeau en der senaat zijn zo ff belgische schimmelhengsten waar ik zo opkom die ik allemaal aansprekend vind. ik verwacht zelf een adorado veulen. springen zullen de eerste 3 zeker wel doorgeven, de laatste sprak mij als jong paard nie echt aan, maar begint nu wel meer power en vermogen te tonen naar mijn mening.

maar die zijn wel niet kwpn goedgekeurd, maar bwp hengsten ondergaan ook een strenge keuring hoor!

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:10

Cardento. Hij had afgelopen jaar een stel hele fijne merrie's op de keuring. Prachtig paarden die heel krachtig bewegen en met veel souplesse. Ze sprongen stuk voor stuk voor 80 of meer punten. Erg goed openen van achteren en een vlug voorbeen.
Ze waren ook allemaal aan de maat 3 jarige merries waren ongeveer tussen de 1.68 - 1.75

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 21:32

@ marijkeee bedankt ik zal eens kijken. Staat die niet bij VDL??

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:35

Ja die staat bij VDL

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:20

Casantos kun je weer van je lijst halen. Ik wilde er mee dekken, maar hij is verkocht naar Italie.
Enkel nog DV verkrijgbaar.

Spijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:53

Misschien eens kijken bij het BWP,
ook binnen dit stamboek moeten de hengsten voldoen aan strenge gezondheidseisen.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:03

contendro kan misschien een match zijn.

NinetyFour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:56

Wij hebben zelf ook altijd met de Leva stam gefokt :)
En over het algemeen mochten die toch wel wat bloedhengstjes hebben.
Wat vind je van Van Gogh of L'Esprit