[H]Allround hengst voor CenturionMontfort x Cor de la Bryere

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nina88

[H]Allround hengst voor CenturionMontfort x Cor de la Bryere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 20:24

Welke allround hengst zou goed bij mijn merrie passen?

Afbeelding

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=165200

Haar stap is matig, draf is goed en galop is redelijk goed.
Qua bouw zou er wat meer lengte in het voorbeen mogen, ze is wat op de voorhand gebouwd. Ook zou ik iets meer elegantie willen, ze is wat grof gebouwd, al moet ik zeggen dat wat stevigere paarden wel mijn voorkeur hebben. Haar hoogte is 1.70 en dit vind ik zelf een ideale hoogte. Haar karakter is super! Ze is erg braaf en cool, er zou evt. wat meer pit in mogen, wat meer expressie.
Qua type wil ik graag een wat meer type dressuurpaard. Ik ben zelf een dressuurruiter en rij op dit moment M1 met deze merrie, maar merk wel dat dit meer moeite kost dan met een paard dat qua type wat meer "dressuurpaard" is. Omdat mijn merrie nu eenmaal springgefokt is, zou ik voor een allround hengst gaan, maar het liefst zou ik bij wijze van spreken voor een dressuurhengst gaan.
Het gebruiksdoel van het veulen wordt dressuur, voor eigen gebruik, maar het moet wel (je weet maar nooit) een verkoopbaar veulen zijn, vandaar dat ik niet voor een dressuurhengst wil kiezen.

Zelf zit ik te denken aan Kasparow.. Ik ben erg benieuwd naar jullie advies, want ik heb nog een hoop te leren!
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 22-01-10 01:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:32

Zijn Kasparows dan goed verkoopbaar? Geeft die een dressuurpaard op een springmerrie?

Is ze al eens naar de keuring geweest?

De markt voor veulens is niet al te best, ik denk niet dat het uitmaakt of je er nou een springhengst of dressuurhengst op zet als je het verkopen wilt, wordt beide moeilijk. Als je het veulen tot 3 jaar houdt is een zadelmak jong paard wel te verkopen, of het nou dressuur of springgefokt is, dus daar zou ik je keus niet van af laten hangen.

merelhof

Re: [H]Allround hengst voor CenturionMontfort x Cor de la Bryere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:56

heel mooi gefokte merrie. Gezien de afstamming en het type: zou je niet denken aan een telg uit de L-lijn. VB limbus, landor s. Die geven wat meer bloed, wat meer gang en veel kwaliteit op de sprong. Bovendien sluit het bloed mooi aan op je holteiner afstamming.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 23:33

[***] schreef:
Zijn Kasparows dan goed verkoopbaar? Geeft die een dressuurpaard op een springmerrie?

Is ze al eens naar de keuring geweest?

De markt voor veulens is niet al te best, ik denk niet dat het uitmaakt of je er nou een springhengst of dressuurhengst op zet als je het verkopen wilt, wordt beide moeilijk. Als je het veulen tot 3 jaar houdt is een zadelmak jong paard wel te verkopen, of het nou dressuur of springgefokt is, dus daar zou ik je keus niet van af laten hangen.

Het gaat me niet persee om de verkoop, maar het moet niet een dusdanig rare combi zijn, dat het bij voorbaat al niet te verkopen is. In eerste instantie is het veulen voor eigen gebruik bedoeld, maar er kunnen nu eenmaal situaties komen, waar ik nu niet op voorbereid ben, waardoor ik het dier alsnog moet verkopen. Of dit nou een veulen is of een paard van 8 jaar, daar gaat het nu niet om. Om (o.a.) deze reden zou ik er bijvoorbeeld geen Jazz of Gribaldi (extreem voorbeeld) oid bij zoeken. Snap je wat ik bedoel?

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 23:34

merelhof schreef:
heel mooi gefokte merrie. Gezien de afstamming en het type: zou je niet denken aan een telg uit de L-lijn. VB limbus, landor s. Die geven wat meer bloed, wat meer gang en veel kwaliteit op de sprong. Bovendien sluit het bloed mooi aan op je holteiner afstamming.

Bedankt!

Wat bedoel je precies met de L-lijn, het lijkt me dat je namelijk niet alle hengsten bedoeld die "in het jaar van de L" geboren zijn? Sorry ik zit niet helemaal in het fokken en de bijbehorende termen.

Holsteinfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:21

De l-lijn staat voor de mannelijke nazaten van de volbloedhengst ladykiller.
Deze hengst heeft naast Cor de la bruyère en capitol(waarvan je merrie bloed voert)een eigen hengstenlijn in Holstein.
De hengst ladykiller is één van de stamvaders te Holstein.
Limbus en lancer II zouden goed kunnen passen op je merrie(en beide ladykiller kleinzoons).

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:47

Holsteinfan schreef:
De l-lijn staat voor de mannelijke nazaten van de volbloedhengst ladykiller.
Deze hengst heeft naast Cor de la bruyère en capitol(waarvan je merrie bloed voert)een eigen hengstenlijn in Holstein.
De hengst ladykiller is één van de stamvaders te Holstein.
Limbus en lancer II zouden goed kunnen passen op je merrie(en beide ladykiller kleinzoons).

helemaal mee eens, daarbij willen mensen tegenwoordig liever geen allround paard, dat merk je steeds meer terug in het KWPN. Je kan niet per definitie zeggen dat een dressuurhengst niet verkoopt, dat kan namelijk ook met Kasparow zo zijn. Als je geen fan van deze hengst bent, wil je er ook geen afstamming van.
Ik zou ook gaan voor een paard met meer bloed en beweging. Kasparow zou ook weleens wat te zwaar op jou merrie kunnen uitvallen, alhoewel fokken altijd gokken is natuurlijk.
Ik zou je goed laten informeren over je stam van jou paard en daarin een goede keus maken wat het papier van je nakomeling interresanter gaat maken.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 18:11

Is het niet per definitie zo dat een dressuurhengst op een springmerrie niet verkoopt? Ik dacht eigenlijk dat dit namelijk wel per definitie zo was.

Waar kan ik me hier goed over laten informeren?
Ik vind het fokken en hengsten uitzoeken echt een vak apart en ik ben er nog helemaal niet in thuis.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 18:14

ik zou bij holsteinerbloed blijven. uw paard is wel groot deel holstein gefokt. wat dacht je van Cassini I of zijn zonen?

edit: ik weet niet of die ook in dressuur voorkomen? maar springen kunnen ze allemaal.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 18:20

Hoe kan ik bij springpaarden vinden, hoe welke dressuurkwaliteiten ze kunnen verbeteren?

Springkwaliteiten heb ik niet zo heel veel verstand van, maar volgens mij zijn de springkwaliteiten van mijn paard best goed, ik weet niet wat daar aan te verbeteren valt en in hoeverre dat te zien is vanaf een foto, maar goed:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:06

als je gaat voor een l hengst, ik denk dat bij jou merrie bvb landor s super zou passen, dan gaan de gangen ook zeker ok zijn (landor s heeft twee volle broers die in de dressuur lopen). Zo op de foto (en dat is heel moeilijk) lijkt ze wel wat electriciteit kan gebruiken en hengsten zoals lancer, landor en limbus brengen dat.

Holsteinfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:42

Landor zou doorgaans wel geen makkelijke karakters geven.
Lancer II zie ik echt wel goed matchen met deze merrie.
De hengst was destijds sieger op de keuring, kan bewegen en ik vind dat de nakomelingen altijd chique zijn.
Zowel de hengst als diens volle broers gingen in de sport en de nakomelingen doen het ook goed(Lazio)
Momenteel staat Lancer in Luxemburg maar hij moet wel te verkrijgen zijn in Nederland.
Limbus anders zeker ook een optie.
één van de meest chique Landgraf zonen,echt een bloedtype en hij stond/staat? (bij) Zangersheide.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:44

dat van het karakter van landor is logisch, een goede heeft karakter, daarom is het net zo een goeie :) Lancer en limbus, helemaal mee eens.

Holsteinfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:30

Daar heb je ook wel een punt :-)
Volgens de Duitsers echter zit er bij de meeste van zijn nakomelingen wel een serieuze gebruiksaanwijzing!
Nuja da's allemaal persoonlijke smaak.
De één heeft al wat liever een temperamentvol soms wat moeilijker paard dan de andere.
Begrijp me niet verkeerd Landor s is en blijft een tophengst.

http://www.luxstallions.lu/?page=pferde

Link van de huidige verblijfplaats van Lancer II met recente foto's!(hengst ziet er nog super uit)
Zijn zoon Lazio staat trouwens in België bij de highline stud

http://www.highline-stud.com/_ln/hengst-lazio.php

Indien je voor de zoon zou gaan zou je mooi terugfokken op corde.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 00:33

Gezien je wensen zou ik voor Lancer II gaan, de vraag is alleen of met L bloed of je de gewenste maat blijft behouden.
Limbus (en Calato) waren in nov weer terug in Holstein, of dat nog zo is weet ik over 2 weken.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:50

Wat dacht je van Conteur?

Veel allrounder vind je ze niet, zeker niet qua bloed.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:47

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 23:41

Allereerst wil ik jullie bedanken voor al jullie super duidelijke reacties! Hier kan ik echt wat mee.

Ik ben echt gevallen voor Conteur, vind het echt een pracht paard, hij spreekt me ontzettend aan.
Wat vinden de anderen van deze combi?

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:52

Ik zou niet voor de combinatie met Conteur gaan, gave hengst ok maar dat is wel erg terugfokken op Cor de la Bryere ben ik zelf niet zo van...

Gezien je holsteins bloed erachter zou ik ook in die richting naar een hengst zoeken. De combinatie met Ladykiller bloed vind ik wel boeiend! Denk bijvoorbeeld aan Lord Z of een die wat verder weg ervan afstamt: Solitair welke ook erg allround is en veel goede dressuurmatige nakomelingen geeft.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 00:05

Ik vind Conteur wel interessant! Twee keer Cor de la Bryere is echt niet erg, word anders als het de 5e keer word!
Conteur komt uit een goede stam!

Holsteinfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:05

Conteur is zeker een interessante hengst qua type en bloedvoering.
De super stam van caretano en de contendro's en een prachtig type.
Maar vrees wel dat je met Conteur geen toevoeging gaat brengen voor het springen.
Wederom is dat prioriteiten stellen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:56

Conteur zelf heeft S dressuur gelopen.
De volle broer van Conteur is een springpaard.

Conteur zijn oudste nakomelingen zijn van 2002 en een paar daarvan zijn S springen (S* is vergelijkbaar met ZZ springen).
Zijn fokwaarde dressuur is 136 en zijn fokwaarde springen is 138.
Deze gegevens zijn gebaseerd op informatie van Jahrbuch Sport und Zucht 2009.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 17:00

Ik denk dat ik dan toch dressuur de prioriteit geef. Aangezien het veulen in eerste instantie voor eigen gebruik is.

Het springen zou alleen bij een evt. verkoop, wanneer de dressuurkwaliteiten echt zwaar tegenvallen, belangrijk zijn. Zo lang de hengst het springen van mijn paard niet verslechterd zie ik daar zelf geen probleem in.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 17:04

Waar staat S dressuur trouwens voor Adriana?

En heeft er iemand enig idee waar ik de specifieke cijfers kan vinden voor de verschillende gangen?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:13

S springen staat voor ZZ springen, dus ik denk dat S dressuur daar ook mee overeenkomt.
Zeker weten doe ik dat niet, maar daar kan ik wel achter komen en anderen zullen dat ook wel weten.

Specifieke cijfers voor zijn gangen vind ik zo snel niet, wel dat hij zijn verrichtingstest in de aanleg voor dressuur heeft gewonnen met een index van 149.25.
Ook ligt de fokwaarde van de bewegingen bij zijn nakomelingen boven het gemiddelde.
Ik heb zelf weinig met fokwaarden om me daar op vast te pinnen, maar ik vind het wel een extra toevoeging.