[EH] Kwpn merrie van Derrick *update* nu ook hengstenkeuze

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cath

[EH] Kwpn merrie van Derrick *update* nu ook hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 16:18

Hoi!

Ik vroeg me af wat jullie van mijn merrie haar exterieur vinden, omdat ik misschien later een veulen zou willen fokken.
Eerst wil ik haar natuurlijk wel naar de keuring brengen en kijken of het wel verstandig is om met haar te fokken.
Waarom ik het de moeite waard vind, komt vooral door haar ruime gangen en ze kan goed springen.
Haar stap en galop zijn erg ruim, draf ook maar mag ruimer.

Pluspunten zijn:

Ruime gangen.
Stap is heel goed.
Galop is goed.

Ze kan goed springen, zou ook nooit weigeren en is voorzichtig.
(zie filmpje)

Verder is het een werklustige merrie die zo moeiteloos 3 uur achter elkaar loopt.
Ook leert ze erg snel.

Minpunten:

Draf mag ruimer, krachtiger.
Eventueel mag galop nog extra verbeterd worden.
De gangen mogen meer schwung hebben.

Hals mag langer en gespierder, verder mag ze van mij compacter in de rug.
Hoofd zou ook nog een wat luxere uitstraling mogen hebben.
Haar rug is misschien iets wat week?

Hengst:

Ik zoek eigenlijk een luxere hengst die het liefst ook een leuke sprong kan maken maar ook ruime gangen heeft.

Afstamming:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=129964

Hoofd foto:
Afbeelding

Stand foto: (heb betere in mn profiel staan waar de bespiering er meer op zit en dikke buik minder is) :P
Afbeelding

Drafje:
http://94.100.116.131/751650001-7517000 ... _3G7M.jpeg

Verzameld drafje
http://94.100.121.86/751650001-751700000/751671601-751671700/751671606_5_T8vm.jpeg

Galop
http://94.100.120.10/751600001-75165000 ... _-1hs.jpeg

Springfilmpje:( wel een beetje wazig maar even voor het idee)
http://www.youtube.com/watch?v=W5O4kMYk4Qs
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 16-01-10 19:12, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel en post aangepast

anneliesdj

Re: [E] Kwpn merrie van Derrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 03:36

Lijkt me geen verkeerde merrie, ik zie geen reden om er niet mee te fokken.

Qua exterieur is niet zoveel op aan te merken wat je hengstenkeuze vergroot.
Wel is haar voorbeen onderstandig en op de foto in je post lijkt de rug iets gezonken, op de foto's in je profiel lijkt dat weer mee te vallen. Ik vind de croupe wat te kort en te hellend en haar hoofd zou wat eleganter kunnen zijn maar dat is ook weer een kwestie van smaak.

Het springfilmpje valt niet zoveel van te zeggen, ze lijkt (van de foto's in je profiel) wel aardig te springen maar van een duidelijk filmpje valt dat beter te zien. (waarbij de camera naast de hindernis staat ipv ervoor en je paard met iets meer tempo aan komt lopen)

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 10:49

Oke bedankt voor je reactie!
Ja ik vind ook dat haar hoofd eleganter mag zijn, hals mag van mij langer en sierlijker.
Haar rug vind ik ook op deze foto's iets gezonken idd maar misschien ligt het aan de bespiering omdat ik weinig met haar had gedaan?
Vind ook dat haar rug iets korter mag, ze is wat lang naar mijn idee, maar met rijden is ze wel heel soepel.

Met springen is ze echt heel fijn, ze zal nooit weigeren en volgens de instructeurs had ze een goede techniek.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:11

Bij welke fokrichting is dit paard geregistreerd. Want Proloog x Tourist is klassiek tuigpaard(Gelders) en Derrick een rijpaard. Maar ook al wat ouder bloed.

Je zou deze merrie Gelders kunnen registreren. Ik zou haar dan opgeven voor de keuring in Didam. PBmaar als je meer info wil.

Kwa exterieur ga ik met Anneliesdj mee met als aanvulling dat ik graag iets meer ronding in hal en nek zou willen zien.

Je zou voor Alexandro P kunnen kiezen. Die lijkt ronde bespierde halzen te geven en lijkt zijn hele goede draf te vererven. Hij heeft ook een zeer goede galop.
Gelderse Paarden zijn veelal wat rechter in het kruis dus dat is ook mooi meegenomen.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 14:58

Ze is gewoon een kwpn meer staat er volgens mij niet bij.
Zal vanavond in haar stamboek even kijken.
Van mij mag ze wel wat luxer en beknopter geeft die hengst dat ook door?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:37

Dat papier was mij ook al opgevallen idd.

De nek zou iets bespierder kunnen en ietsje langer maar is verder wel goed van vorm en bespiering dus persoonlijk zou ik daar niet direkt een punt van maken.

Dat ze te lang zou zijn ben ik het niet mee eens, ze past keuring in het rechthoeksmodel en persoonlijk heb ik liever zo'n paard dan een met een heel korte rug, dat brengt veel meer nadelen met zich mee.
Lijkt me een merrie waar je qua hengstenkeuze veel mogelijkheden hebt.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 20:21

Oke nou fijn om ook jouw mening te horen erover!
Heb net even in haar stamboek gekeken en ze is het rijpaard type, dus zou ook naar de kwpn keuring kunnen lijkt me.
En evt voor later een kwpn of een andere hengst erop zetten, even kijken wat het mooist zou passen op haar.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:52

Gelders is ook gewoon KWPN. Ze hebben haar rijpaard geregistreerd omdat haar vader een rijpaardhengst is. Je hebt bij het KWPN 3 fokrichtingen. RP = rijpaard, GP = Gelders Paard en TP = tuigpaard.
Ik vind haar ook niet te lang. Inderdaad mooi in het rechthoeksmodel. Ze heeft een mooi degelijk model en daarom denk ik aan het Gelderse type. Ik denk dat ze daar meer kans heeft om het sterpredikaat te krijgen dan bij de rijpaarden.

Als je wil kan je natuurlijk voor een luxe hengst gaan. Dat doen wel meer mensen met een gelders type.
Maar zonde is dat natuurlijk wel.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 21:02

Oke, bedankt!
Het wordt nu toch iets duidelijker, zal even kijken hoe en wat, wat betreft de keuring.
Als ik ooit met haar wil fokken lijkt het me wel beter als ze een ster krijgt en beter als ik ooit het veulen moet verkopen.

Waarom is het zonde om er een luxere hengst op te doen?
Achter Derrick zit toch volbloed of bedoel je dat het zonde is van het type als je een luxere hengst kiest?
Ik heb niks tegen een Gelderse hengst, als dat beter zou passen sta ik daar natuurlijk voor open maar zou haar graag wat luxer willen zien.
(Iig haar hoofd en hals mogen mooier en beter)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:23

Er zijn nog maar heel weinig Gelderse paarden. 300 tot 400 fokmerries en 12 hengsten. Het is dus een zeldzaamhuisdierras. Al zal ik het woord ras niet snel in mijn mond nemen voor een Gelders paard.(het is een typefokkeriij, net als de overige KWPNers)

Gelderse paarden zijn mooi en kunnen prima meekomen in de sport. Het zijn zeer veelzijdige paarden. Je kan er mee dressuren maar ook eens een parcoursje mee springen(of mennen, of buitenrijden of crossen). Ze zijn over het algemeen minder sensibel als de rijpaarden. Daarom ook erg geschikt voor mensen met wat minder lef. Ze zijn koel in de kop en warm in het werk. Of zijn er voor types zoals ik die gewoon een stoer rijpaard willen.

Als je hier een luxe rijpaard opzet zal er een prima gebruikspaard uitkomen hoor. Maar het KWPN ziet deze afstamming (met Proloog en Tourist) liever niet in de moederlijn terug bij de rijpaarden. Dat maakt voor een sportpaard niet veel uit maar voor een fokmerrie wel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:25

Met Alexandro zal wel de halsvorm mooier worden en ik denk dat het hoofd iets mooier kan worden maar veel luxer zal ze niet worden.
Waarschijnlijk meer kans op een mooi hoofd en meer luxe kan je verwachten van zijn vader Koss. Maar als je Gelders wil fokken zou ik niet veel luxer gaan.
Dan val je nl weer tussen de wal en het schip.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 23:29

Toch wel moeilijk om de juiste hengst te kiezen vind ik.
Parcival vond ik ook wel mooi, maar volgens mij kwam er ergens een hengst uit zijn lijn ook in haar papier voor.

Eerst maar lekker de sport in met mijn paardje en naar de keuring!
Dan hoop ik dat ik ooit eens een veulentje bij haar kan fokken. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:51

Ik vind zelf Alexandro P de hals wat te kort hebben, zou ik persoonlijk niet voor kiezen, voor de rest past hij wel heel mooi qua exterieur en hij kan geweldig lopen.

Wat had je in gedachten om met een veulen te gaan doen? Is het puur voor de verkoop of wil je het liever houden? In het laatste geval speelt je persoonlijke voorkeur natuurlijk een veel grotere rol.

Parcival lijkt me ook geen slechte keuze hoor, is ook Gelders. Idd zit in beide bloedlijnen Hoogheid maar zowel bij jouw merrie als bij Parcival pas in de 3e generatie dus is niet zo'n groot probleem, maar ik snap je terughoudendheid, ik ben ook niet zo van inteelt/lijnteelt.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 00:20

Hmm kan eigenlijk niet zeggen dat het veulen voor altijd voor mijn eigen gebruik zal zijn.
Straks gebeurt er wat en moet ik het toch verkopen.

Parcival vind ik wel een beetje tegenvallen qwa cijver voor zijn draf, Udie haar draf mag namelijk echt wat beter worden.
Ben bang dat hij haar draf niet genoeg verbeterd.

Daaraantegen heeft Alexandro P echt een hoog cijver op zijn draf dus lijkt me wel een hele goede draf te hebben.
Voor beweging zou ik voor hem kiezen maar exerieur eerder Parcival.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 08:35

Parcival kan super draven hoor.

Wat anneliesdj zegt over het wat verkorten van de hals klopt wel een beetje. De merrie moet voldoende lengte in de hals meebrengen.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 20:31

Zijn er geen andere hengsten die bij haar passen?
Anders zou ik uit maar 2 moeten kiezen :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:33

Je zou zelf ook op de kwpn-site kunnen kijken :)
Zijn er niet meer hengsten die je opgevallen zijn?
En waar gaat je voorkeur naar uit, wil je een dressuurpaard of springpaard fokken of toch liever Gelders?
Als het om Gelderse hengsten gaat ben ik iets minder op de hoogte, maar misschien dat Elegant je aanstaat? Als ik het goed heb vererft die net iets meer springtalent maar komt wel wat tekort in soeplesse, ik weet niet hoe dat bij jouw merrie is?
Het lijkt me qua exterieur een zeer aansprekende en goed passende hengst en is ook ietsje chiquer dan de meeste Gelderse hengsten(dat wilde je graag?), volgens de KWPN site is hij nog beschikbaar.
(maar het is wel een ouwetje, klopt die info nog?)
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 05-01-10 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 20:42

Ja was al een beetje rond aan het kijken.
Als ik bij dressuurpaarden kijk is er veel meer keus maar zou graag haar springkwaliteiten behouden.
Wil denk ik toch een Allrounder eruit fokken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:16

Ja dat snap ik, dan is een Gelderse hengst toch niet zo'n verkeerde keuze wss want die scoren op beide punten meestal wel goed.
Of je moet een goede allrounder uitzoeken.
Als je voor een springhengst gaat zul je de stap en draf niet snel verbeteren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:56

Elegant is volgend jaar nog beschikbaar. Hij vererft heel veelzijdig. (springen, dressuur en mennen)

Voorbeeldje van een Elegant nakomeling vind je in mijn profiel. ;)

Je zou bij de Gelderse ook aan Vitens(Parcival x Zep) kunnen denken. Machtig front een waanzinnig veel ruimte vanuit de schouder. Ook hij vererft veelzijdig. Hij heeft via Zep het bloed van het springpaard Goudsmid aan moeders kant.

Laurentz fokt ook heel goed maar is echt veel klassieker kwa bouw. Heeft wel al menig sportpaard gegeven. Laurentz is een halfbroer van Parcival.

Sirius is ook nog een mooie optie.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 00:52

Als je niet weet of je het veulen gaat houden moet je er een hengst bij doen die wel verkoopt. Ik vind Elegant juist niet chique , maar dat is mijn mening. Ik zou hier een rijpaard bij doen omdat er al zoveel tuigpaard in zit. Het is aan de merrie niet te zien maar misschien fokt ze dit wel terug. Zelf zit ik te denken aan Sandreo. Die hebben wij ook op een tuiger gehad en dat is een plaatje van een paard geworden. Sandreo geeft hele chique paarden met mooie hoofden. Hij staat niet voor niets bekend als 'Modellenmaker'.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 20:36

Ik kan natuurlijk niet met 100% zekerheid zeggen dat het veulen voor altijd bij mij zou blijven.
Het liefst wel natuurlijk maar wat als er iets gebeurt? Dat hou ik altijd in gedachte.
Misschien gebeurt er wat waardoor je genoodzaakt bent om het veulen te verkopen.
Ik zal even naar Sandreo kijken. :)

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:49

Sandreo is wel een modellen maker maar denk aan dat achterbeen

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 22:58

Ja dat zag ik ook al.
Udie mag juist in draf wat actiever zijn vind ik en meer ruimte hebben.
Nu moet ik zelf echt mijn best doen om het eruit te halen, ze heeft ook neiging om soms wat teveel knie te geven in uitgestrekte draf.
Galop en stap zijn echt ruim, altijd goed voor een 8 op wedstrijd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:06

Teveel..hmmmm Een knietje is juist goed. Zien ze graag in de ring.
Ik ben juist blij met het knietje van die van mij.