[E] Kwpn kenners, wat vinden jullie ervan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rensju

[E] Kwpn kenners, wat vinden jullie ervan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 17:53

Hoi

Ik heb sinds april een Kwpn merrie en ik ben er erg trots op natuurlijk. Ik heb niet bijster veel verstand van de afstamming enzo dus daarom vraag ik het hier. Het is een 3 jarige, en er is voor dat ik em kreeg niet goed op haar gepast. (misschien goed om te weten)
Even een paar foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Van de afstamming heb ik even een fototje gemaakt(in 2 delen gesplitst):
AfbeeldingAfbeelding

Dus wat vinden jullie van haarzelf?
En van het papier? is het wat leuks of niet bijzonder? (ook ivm. misschien ooit een veulentje fokken)

Bast los! :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:56

rensju

Re: [E] Kwpn kenners, wat vinden jullie ervan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 18:50

Oke thnx, ik had al wat over cardento opgezocht...

Ik ben vooral benieuwd naar de moederlijn, er zitten wat stermerries bij. Maar betekent dit dan dat ze goed papier heeft? is ze aantrekkelijk om mee te fokken? Ondanks dat ze zelf wss geen ster kan worden?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:14

Ahorn is ook ook een gewilde lijn.

Waarom kan jouw merrie geen ster worden?
Zou nl. wel het beste zijn als je wilt fokken.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:22

mooi paard, mooie kleur al die word snel wit!
ook mooi papier, vooral lucky boy erachter vind ik super mooi... maar waarom denk je dat ie geen ster word en waarom heeft ze het niet goed gehad??
groetjess

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:28

Ik vind het een goed papier met interessant bloed. Er zit genoeg (vol)bloed achter, wat ik persoonlijk een pré vind. Ik zou haar toch zeker even voor de keuring doen als je met haar zou willen fokken, zodat je ook weet waar je op moet letten bij hengstenkeuze en misschien Prokken? De foto is zo onvoordeling dat ik van het exterieur niet veel kan zeggen.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:52

Interessant bloed, zeer grote merrie!
Bij mij is er een Cardento in de maak dus vind het super fijn om wat nakomelingen op bokt te zien ;)

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 19:08

Ahh wat leuk, reacties!! :D
Heb dit topic eventjes niet in de gaten gehouden.

Vind het erg leuk om te horen dat het papier aantrekkelijk is!

Waar ze op het moment geen ster kan worden:
Ze heeft hanetred en ik denk dat dat niet gewild is bij de stamboeken. Gelukkig heeft ze er alleen last van als we vanuit stilstand wegstappen of een hele scherpe draai in stap maken. Ik ben bezig haar te trainen nu aan de longe, en dan zie je het niet. Als ze maar actief loopt.

Ze heeft het niet goed gehad: Ik ben 1x op het adres geweest waar ze is geboren/opgegroeid. Echt het beestje was lief, maar doodsbang en agressief als er iets moest gebeuren. Ze schopte naar hoefsmid, eigenaar en fysio kon haar niet aanraken. Ze is verkocht aan een handelaar die bij ons stalde. Bij ons gekomen zwaar onder de verdoving en te mager. En ik heb haar gekocht :)

Eponastable: ze is lekker groot ja! ik denk nu ongeveer 1.75. Gokje hoor!

Lante: wat is prokken?

Dus het handigst zou zijn haar goed te krijgen(qua hanetred en conditie) en proberen voor de ster te gaan. Mocht dit niet lukken, kan je de merrie met iets anders toch aantrekkelijker maken?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:16

oh ok, wel zielig zeg voor t beestje :( maar gelukkig heeft ze het nu goed :)

prokken is een rontgenologisch onderzoek voor kwpn merries, ze worden dus op de foto gezet en als ze helemaal goed zijn en aan de criteria van het kwpn voldoen krijgen ze het prok certificaat en weet je dat je met een gezonde merrie fokt :)

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:24

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 22:43

Hee wat grappig!
Thnx Kabouterdans! Leuk om te weten.
Ik heb op de moeder gegoogled, en vond een marktplaats advertentie. De moeder heeft 10x 1e premieveulens gefokt!

Zwastonze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 23:13

Mag ik vragen of je het paard hebt laten keuren (röntgenologisch)? Aangezien ik het tamelijk vreemd vind dat je zegt dat er niet goed of haar gepast is waar ie vandaan komt, maar wel erg mooie papieren heeft... Wel vind ik hem behoorlijk zwaar gebouwd voor een 3-jarige

"edit": ik lees nu pas van de hanetred, dat verklaart wel wat...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 23:18

drastle schreef:
Wel vind ik hem behoorlijk zwaar gebouwd voor een 3-jarige

He? Zwaar gebouwd? Vind het juist een heel sportief type...Mist nog wat aan de bespiering, maar dat komt allemaal nog wel..

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 06:22

Zwaar vind ik niet, moest je mijn merrie gezien hebben op haar leeftijd dat was net een hengst...
het is een heel mooi paardje!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 07:04

Ik vind het een leuke merrie.
Wel wat grof gebouwt, zwaar beenwerk. Maar wel in verhouding in elk geval.

Papier is aardig, jammer dat de moeder en oma alleen ster zijn en geen keur.

Sterpredikaat halen met een hanetred word vrijwel onmogelijk.
Ze is nog jong,ik zou eens kijken wat een osteopaat kan betekenen mbt die hanetred. Misschien zit er iets in de rug.

Wel zou ik voor aankoop dit dier helemaal op de foto's willen hebben,omdat ze nu al zo groot is.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 07:18

rensju schreef:
En van het papier? is het wat leuks of niet bijzonder? (ook ivm. misschien ooit een veulentje fokken)

Ik denk dat je wel eerst goed moet afvragen of je een veulentje wil fokken met en merrie met hanetred. Het hoeft zeker niet erfelijk te zijn maar een van de merrie`s die ik ken heeft zelf hanetred en die heeft al een paar ontzettend goeie internationale springpaarden op de wereld gezet. Maar de meest zijn krampig of hebben hanetred.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 19:08

Ik heb haar via een handelaar, niet gekeurd. Voor zo'n prijs hoefde dat van mij niet, en bovendien was dat ondoenlijk geweest. Maar misschien is het goed om haar alsnog te laten keuren, maar is het niet afgekeurd ivm hanetred?
Drastle: ze is niet heel zwaar gebouwd hoor, oke beenwerk wel dat klopt. Ze heeft ook wel een grote rompomvang. In verhouding een dun nekje en kontje. (vind ik)

Tsja die hanetred, is een groot struikelpunt idd. Osteopaat kunnen we eens proberen, maar dat is geprobeerd bij de vorige eigenaren wat resulteerde in 1 grote slaan en schopperij. Vandaar dat ik dat nog even vooruit schuif.

Ik hoef voorlopig geen veulen hoor, maar wie weet over een paar jaar? Als de hanetred erfelijk is, is het niet handig.
Ik geloof gehoord te hebben, dat ze het nog niet heel lang heeft. Sinds haar 2e ofzo. Dus hoop echt dat het over gaat.

Zo was ze bij aankomst.
Afbeelding

nikky16april

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:10

hallo.
ik vind het echt een leuke pony en het papier is echt heel goed ik vind het echt heel erg mooi :o :D :(:)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:14

Wauw wat een leukerd! Ik heb totaal geen verstand van al die KWPN-vaders en moeders, maar het schijnt dit wel goed
papier te zijn! :) Veel plezier met haar! :j

(btw, ik vind dit absoluut geen grof gebouwd paard, ze ziet er juist mooi uit voor een 3jarige! :D )

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:43

Leuk paard, als die eens goed in haar vel komt, toont ze zeker weten een stuk beter .
Misschien een idee om Laaracker in te schakelen?Die heeft veel expertise met zulke paarden.
Mooi papier hoor.
Veel plezier met je paard!

Pippeloentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 19:16

Wt een leeeuk beestjeee !
Bij mijn paardje zit ook Capilton in ofso...
Oook een schimmel (L)

nikkieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 23:21

mooi paard, goed papier
ben benieuwd hoe ze onder het zadel is?

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 18:09

Bedankt allemaal!
Ik begin voorlopig even nog niet met fysio's en mensen als laaracker, zulke dingen geven haar nog teveel stress. Maar ben het wel van plan ooit.

We rijden haar nog niet onder het zadel, we zijn bezig met zadelmak maken en conditie opbouwen. Dat pakt ze goed op :) Ze begint haar rug nu steeds meer te ontspannen, die was erg strak. Ze is wel erg gevoelig op de rug, gewoon met poetsen ook al. Ben bang dat de hanetred hier ook mee te maken heeft?
Ik zal eens een foto van de zijkant maken, dan kunnen jullie er meer over zeggen misschien.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:19

Ze is in ieder geval erg mooi en groot, nog veel plezier met haar en als je ooit een veulen hebt van haar laat vooral zien

Wacari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:36

Met t papier is niks mis in ieder geval!! Nu nog mooi in dr vacht krijgen, spieren er op en mee naar de keuring... Als ze geen stermerrie wordt kijken hoe ze t doet in de sport toch!! Of beide kan ook..